Hydrometer versus refractometer

Gestart door RobinB, 21-04-2014 13:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: RobinB op 26-04-2014  14:00 uAls jij dat dan al 20 jaar geleden wist, waarom heb je het dan al die tijd stil gehouden? ???
En nu nog steeds; waarom maak je niet duidelijke "sticky"-topics in een paar boards, verwijzend naar het correct gebruik van de refractometer tijdens de vergisting?

20 jaar geleden had nog niemand een refractometer. Er was ook nog software beschikbaar om handig met de ingewikkelde berekeningen om te gaan
We werkten toen allemaal met een hydrometer en dat werkte ook goed.
Het gebruik van een refractometer is geen noodzaak! Het is makkelijk omdat je geen groot monster nodig hebt meer niet.

Voor wat betreft de uitleg over het correct gebruik van een refractometer nodig ik je uit een artikel schrijven voor de wiki. Als je problemen hebt met de software van de wiki wil ik het door jou geschreven artikel wel plaatsen.

CiteerTegenwerken door te stellen dat iedereen maar een hydrometer moet kopen helpt ook niet...
Ik wil het gebruik van een refractometer niet tegenwerken. Wel zeg ik dat de oude techniek van een hydrometer niet weggegooid moet worden. Met het gebruik van een hydrometer is niets mis. Als is het alleen al om de uitkomst van de refractometer te controleren. En degenen die niet willen brouwen met een laptop naast de brouwketel/vergisingsvat hebben niets aan een refractometer.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 27-04-2014  12:04 uDaarvoor zul je bij Bauwelt moeten zijn.
Ik heb geen abonnement daarop dus kan ik niets zoeken of downloaden vrees ik.
HansH

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 27-04-2014  12:15 u. En degenen die niet willen brouwen met een laptop naast de brouwketel/vergisingsvat hebben niets aan een refractometer.

Jacques, kijk eens even hier svp. ik word hier nu echt een beetje moedeloos van.
Reactie #33 Gepost op: 24-04-2014 21:30 u »
« Reactie #13 Gepost op: 23-04-2014 22:33 u
HansH

RobinB

Citaat van: Jacques op 27-04-2014  12:15 uHet gebruik van een refractometer is geen noodzaak!
Er is hier ook niemand die dat beweert, dus waarom kom je hier steeds mee? :weetniet:
De aanleiding van dit topic was precies het omgekeerde, dat een hydrometer een noodzaak was. Dat is duidelijk niet zo, en dan moet je niet ineens de stelling gaan omdraaien.


CiteerWel zeg ik dat de oude techniek van een hydrometer niet weggegooid moet worden.

Wederom, dat zegt verder ook niemand hier...
Waarom ben je daar dan toch zo bang voor?

Ik heb jarenlang naar volle tevredenheid gewerkt met mijn hydrometer en doe nu hetzelfde met mijn refractometer. Ik ben verder niet tégen een van beide methoden.

Vwb de wiki die je steeds naar me toe wilt schuiven, ik heb al vanaf het begin aangegeven daar niet aan te schrijven omdat ik het geen fijn format vind.
Dus als jij, zoals je aangeeft, je ergert aan verkeerd gebruik van een refractometer op jouw forum, zal jij daar iets aan moeten doen.
Duidelijke en goed/makkelijk vindbare educatie, wat er tot heden nog niet is, is dan het beste.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 27-04-2014  14:14 uJacques, kijk eens even hier svp. ik word hier nu echt een beetje moedeloos van.
Reactie #33 Gepost op: 24-04-2014 21:30 u »
« Reactie #13 Gepost op: 23-04-2014 22:33 u
HansH

Je hebt laten zien dat de verhouding begin en eind Brix wat zegt over de vergistingsgraad. Op zich een mooie tabel.
Maar we zijn niet gewend om in Brix te denken. De SG waarden zijn zeer gebruikelijk en vertrouwd binnen de hobbybrouwwereld.
Zie het een beetje als de EBC-waarden. Die zijn de nodige jaren geleden ook opnieuw gedefinieerd maar niemand gebruikt die nieuwe waarden. De oude waarden zijn daarvoor te veel ingeburgerd.

RobinB

Citaat van: Jacques op 27-04-2014  20:48 uMaar we zijn niet gewend om in Brix te denken.
Ik zou het op prijs stellen als je voor jezelf zou spreken. :)
Brix vind ik heel handig om in te denken, het geeft een veel directere relatie tussen je wort en mout dan SG doet.
Geen wonder ook dat de hele professionele brouwwereld werkt met Plato, waar brix zeer dicht bij ligt.

Hoe de SG in de hobbywereld is terecht gekomen is mij ook een beetje een raadsel, zou het via promash vanuit Amerika gekomen zijn?

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 27-04-2014  20:48 uZie het een beetje als de EBC-waarden. Die zijn de nodige jaren geleden ook opnieuw gedefinieerd maar niemand gebruikt die nieuwe waarden. De oude waarden zijn daarvoor te veel ingeburgerd.

Nooit geweten dat er nieuwe EBC-waarden gedefinieerd zijn. Wat is het verschil in oude en nieuwe?

Hopbier

Jacques

Citaat van: RobinB op 27-04-2014  17:04 uEr is hier ook niemand die dat beweert, dus waarom kom je hier steeds mee? :weetniet:
De aanleiding van dit topic was precies het omgekeerde, dat een hydrometer een noodzaak was. Dat is duidelijk niet zo, en dan moet je niet ineens de stelling gaan omdraaien.
We herhalen onze standpunten...
Omdat keer op keer gebleken is dat niet op een goede manier wordt omgegaan wordt met een refractometer is een hydrometer nodig als controlemiddel.

CiteerIk heb jarenlang naar volle tevredenheid gewerkt met mijn hydrometer en doe nu hetzelfde met mijn refractometer. Ik ben verder niet tégen een van beide methoden.
Ik ook niet. Maar beginnende hobbybrouwers raad ik wel aan een hydrometer te gebruiken en pas later over te stappen op een refractometer wanneer ze wat meer gevoel hebben voor de waarden die ze meten.

CiteerVwb de wiki die je steeds naar me toe wilt schuiven, ik heb al vanaf het begin aangegeven daar niet aan te schrijven omdat ik het geen fijn format vind.

Daar is wat aan te doen zoals ik aangegeven heb.

CiteerDus als jij, zoals je aangeeft, je ergert aan verkeerd gebruik van een refractometer op jouw forum, zal jij daar iets aan moeten doen.
Duidelijke en goed/makkelijk vindbare educatie, wat er tot heden nog niet is, is dan het beste.
???
Ik erger mij niet aan het verkeerd gebruik van een refractometer. Het is een neutrale constatering.
En waarom zou ik alles moeten doen? Als jij van mening bent dat een betere uitleg gegeven hoort te worden kun jij daar ook voor zorgen zoals ik al hiervoor aangaf.

Jacques

Citaat van: RobinB op 27-04-2014  20:56 uHoe de SG in de hobbywereld is terecht gekomen is mij ook een beetje een raadsel, zou het via promash vanuit Amerika gekomen zijn?

Al heel lang voor Promash uitkwam was deze waarde in gebruik. Hij komt uit de Engelse hobbybrouwwereld. Ik denk dat hij zeker al in de jaren 60 van de vorige eeuw in gebruik was.

Jacques

Citaat van: Drents Hopbier op 27-04-2014  20:58 uNooit geweten dat er nieuwe EBC-waarden gedefinieerd zijn. Wat is het verschil in oude en nieuwe?

Hopbier

Even op het forum zoeken Hans...

RobinB

Citaat van: Jacques op 27-04-2014  21:01 uWe herhalen onze standpunten...
Nee, jij draait stellingen om en legt daarmee woorden in de mond. Dat is niet fijn discussieren en ook niet echt netjes.

CiteerOmdat keer op keer gebleken is dat niet op een goede manier wordt omgegaan wordt met een refractometer is een hydrometer nodig als controlemiddel.
Een hydrometer is niet nodig, slechts het wijzen op een correcte manier van omrekenen.
Of gewoon het hele omrekenen afschaffen zoals HansH ook aangeeft. :)

CiteerDaar is wat aan te doen zoals ik aangegeven heb.
Nee, dat is intrinsiek aan het platform.

Oscar

Citaat van: Jacques op 27-04-2014  21:01 uMaar beginnende hobbybrouwers raad ik wel aan een hydrometer te gebruiken en pas later over te stappen op een refractometer wanneer ze wat meer gevoel hebben voor de waarden die ze meten.

Nee, laat ze maar meteen met een refractometer gaan spelen... Doen ze het meteen goed en de hydrometer ernaast gebruiken  ;)

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 27-04-2014  20:48 uJe hebt laten zien dat de verhouding begin en eind Brix wat zegt over de vergistingsgraad. Op zich een mooie tabel.
Maar we zijn niet gewend om in Brix te denken. De SG waarden zijn zeer gebruikelijk en vertrouwd binnen de hobbybrouwwereld.
Zie het een beetje als de EBC-waarden. Die zijn de nodige jaren geleden ook opnieuw gedefinieerd maar niemand gebruikt die nieuwe waarden. De oude waarden zijn daarvoor te veel ingeburgerd.
De verhouding zegt niet wat, het zegt alles. Verder vraag ik mij toch af waarom je zo terughoudend staat tegenover de refractometer en het promoten daarvan door actief verspreiding van kennis op dit gebied te vertragen, terwijl je zelf een elektronische refractometer hebt. Ik denk dat verder alles wel is gezegd, dus ik ga er geen moeite meer voor doen om deze discussie te blijven voeren. Ik weet zelf dat het een perfect ding is voor wort en tijdens/na de gisting. Wat goed is komt toch wel vanzelf boven.
HansH

     

Axmeriscota

Forumleden,

Tijdens mijn zoektocht naar brouwbenodigdheden kwam ik deze refractometer tegen.
Hierbij is mi geen omrekening naar SG meer nodig.
Vergis ik mij hierin of kan ik deze meter ongestraft aanschaffen ?

Cor
https://www.landtek.nl/index.php/refractometers/bier-brouwers-refractometer-rsg-32-1521.html

Wolter

Citaat van: Axmeriscota op 28-04-2014  14:56 uForumleden,

Tijdens mijn zoektocht naar brouwbenodigdheden kwam ik deze refractometer tegen.
Hierbij is mi geen omrekening naar SG meer nodig.
Vergis ik mij hierin of kan ik deze meter ongestraft aanschaffen ?

Cor
https://www.landtek.nl/index.php/refractometers/bier-brouwers-refractometer-rsg-32-1521.html

De meeste hobbybrouwers hier hebben zo'n refractometer. (Zijn overigens prima) Het besproken probleem (verschil van mening) is met deze meter echter niet verdwenen.  Door jouw vraag hebben sommige juist weer een argument om hun mening kracht bij te zetten.  :D
Ik zou het hele bovenstaande verhaal nog even doornemen als ik jou was.  Suc6.


Axmeriscota

Citaat van: Wolter op 28-04-2014  15:06 uDe meeste hobbybrouwers hier hebben zo'n refractometer. (Zijn overigens prima) Het besproken probleem (verschil van mening) is met deze meter echter niet verdwenen.  Door jouw vraag hebben sommige juist weer een argument om hun mening kracht bij te zetten.  :D
Ik zou het hele bovenstaande verhaal nog even doornemen als ik jou was.  Suc6.

Ja, dat heb ik gedaan. Het ging in hoofdlijnen om afleesfouten die tot verkeerde omrekenings resultaten leid.
De refractometer die ik aangaf, geeft het SG meteen aan.  Denk dat men in beide gevallen hydrometer / refractometer aflees fouten kan maken.

Cor

tjleet

Citaat van: Axmeriscota op 28-04-2014  15:24 uJa, dat heb ik gedaan. Het ging in hoofdlijnen om afleesfouten die tot verkeerde omrekenings resultaten leid.
De refractometer die ik aangaf, geeft het SG meteen aan.  Denk dat men in beide gevallen hydrometer / refractometer aflees fouten kan maken.
Cor
Wanneer je wat meer erover leest (niet alleen deze discussie) zul je ook te weten komen dat de SG waardes gebaseerd zijn op ("pure") suiker oplossingen. Wij (bierbrouwers) werken met wort waarin ook nog andere zaken zitten, zoals oa. eiwitten. Die beïnvloeden de waarde dus ook. Dat is absoluut niet waar deze discussie over gaat.
Kortom, wanneer je een pure suikeroplossing meet kun je de waarde 1 op 1 aflezen. Bij wort zul je de SG waarde op basis van de Brix waarde moeten omrekenen.

RobinB

Citaat van: Axmeriscota op 28-04-2014  15:24 uHet ging in hoofdlijnen om afleesfouten die tot verkeerde omrekenings resultaten leid.
Nee het gaat om een correcte aflezing maar verkeerde omrekening.
Het probleem zit hem in de traditie om in SG gemeten met een hydrometer te denken.
De verschillende meetmethoden worden verschillend beïnvloed door de gevormde alcohol.

De simpele omrekening (globaal Brix x 4) naar SG is dan niet meer toepasbaar.
Maar zoals HansH aangeeft is het omrekenen naar SG niet nodig, je wilt immers de SVG weten en dat kan ook zonder omrekenen. :)

CiteerDe refractometer die ik aangaf, geeft het SG meteen aan.
Die schaalverdeling is gebaseerd op de "simpele" omrekening zonder alcoholcorrectie. Deze SG waarde is dan niet meer bruikbaar tijdens/na de vergisting.

Omwille van de duidelijkheid refractometer of hydrometer zou ik adviseren een Brix refractometer aan te schaffen. Deze SG refractometer geeft schijngemak.

Wolter

Citaat van: RobinB op 28-04-2014  15:46 uOmwille van de duidelijkheid refractometer of hydrometer zou ik adviseren een Brix refractometer aan te schaffen. Deze SG refractometer geeft schijngemak.

In de link die Cor gaf staat een refractometer die Brix en SG meet.

hansHalberstadt

Deze refractometer met SG schaal is heel gevaarlijk want hij nodigt vanwege die SG schaal uit om te denken dat je hiermee ongestraft van alles het SG kunt meten en dat is waar het misgaat. Het ding meet immers geen SG, maar brekingsindex. (omdat het een refractometer is)

Hij kan zoals al opgemerkt alleen maar een SG aangeven voor het bijzondere geval dat de oplossing alleen maar water en suiker bevat. In alle andere gevallen mag je de SG schaal doorstrepen (wort, gistend bier, uitgegist bier).

HansH
 

Wolter

Citaat van: hansHalberstadt op 28-04-2014  16:22 uHij kan zoals al opgemerkt alleen maar een SG aangeven voor het byzondere geval dat de oplossing alleen maar water en suiker bevat. In alle andere gevallen mag je de SG schaal doorstrepen (wort, gistend bier, uitgegist bier).

HansH

Als ik jou dus goed begrijp zijn alle refractometers die SG meten dus totaal ongeschikt om te gebruiken bij bierbrouwen aangezien wij het sg van wort willen meten?

Dan heb ik elke keer waarschijnlijk ontzettend veel geluk gehad dat de, met de refractometer gemeten, sg waarde na koken precies diegene was die de BrouwHulp software voor mij had berekend.

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 27-04-2014  21:04 uEven op het forum zoeken Hans...

Geef eens een hint Jacques. EBC komt op het forum wel erg vaak voor.
Of bedoelde je de overgang van verdunde jodiumoplossing naar colorimeter?

Enig idee hoe de EBC-waarden, gemeten door Brand/Heineken, bepaald zijn?

Hopbier

RobinB

Citaat van: Wolter op 28-04-2014  16:37 uAls ik jou dus goed begrijp zijn alle refractometers die SG meten dus totaal ongeschikt om te gebruiken bij bierbrouwen aangezien wij het sg van wort willen meten?

Dan heb ik elke keer waarschijnlijk ontzettend veel geluk gehad dat de, met de refractometer gemeten, sg waarde na koken precies diegene was die de BrouwHulp software voor mij had berekend.

Voor wort gaat dat nog wel (redelijk) goed, zodra er vergist wordt niet meer.

Axmeriscota

Citaat van: RobinB op 28-04-2014  18:14 uVoor wort gaat dat nog wel (redelijk) goed, zodra er vergist wordt niet meer.

Duidelijk RobinB,
Enige voordeel van de refractometer met directe SG meting  ( refracto tov hydro ) is dus dat men snel en met weinig ( enige druppels ) een meting kan doen.

Cor 

RobinB

Ja, zoiets, maar eigenlijk zijn ze gewoon verwarrend.
Je moet gewoon een Brix refractometer kopen, dan kan je er ook de SVG mee bepalen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.