Als je als beginner meteen begint met een refractometer dan weet je toch niet beter dan dat je met Brix rekent. Wij "ouderen" rekenen nog wel eens terug naar guldens terwijl de jeugd niet beter weet dan dat er euro's zijn. Is dat niet vergelijkbaar?
Als beginner werk ik het liefst met een refractometer. Je hebt meteen de juiste waarde, je hoeft niet te wachten tot de vloeistof afgekoeld is en het kost je niet zo veel meetvloeistof. Proeven van je bier in wording kan altijd wel als je dat wilt daarvoor hoef je niet te wachten totdat je een monster neemt.
Wat ik wel jammer vind is dat je, in mijn geval in BrouwHulp, het omrekentooltje moet gebruiken om dat de meetwaarden tijdens de brouwdag in SG staan. Meteen de gemeten Brix invoeren zou voor mij gebruiksvriendelijker zijn. Dat je tijdens het vergisten de brix moet omrekenen met een tooltje is geen probleem want ook de SG waarden moet je in BrouwHulp invoeren om je vergistingsgraad de berekenen.
Een beetje lastig is dat je bij troebele wort/jong bier geen scherpe aftekening krijgt. Maar ja, een hydrometer gebruiken in wort met een laagje schuim is ook niet makkelijk.
Puntje voor Jacques: in het geval dat ik een gemeten waarde heb die ik niet vertrouw, check ik even met de hydrometer. Ik moet er wel bij zeggen dat in alle drie de gevallen dat ik een opmerkelijke waarde had gemeten, de refractometer (na invoeren in BrouwHulp) en de hydrometer, dezelfde waarde aangaven.