Star San HB verdunnen met water uit de condensdroger, kan dat?

Gestart door Sander van Dijk, 22-04-2014 13:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sander van Dijk

Even een vraagje. Ik heb onlangs een klein flesje Star San HB aangeschaft om dit ook eens te proberen. Nu las ik dat dit in verdunde vorm langer te bewaren is, als je dit met Demi water verdund. Nu is het kraanwater bij ons niet hard ca 6º DH, dus misschien kan ik net zo goed gewoon kraanwater nemen.
 
Of zou het wat zijn om hiervoor het opgevangen condenswater uit de droger te gebruiken? Ik heb het wel eens een beetje geproefd en het smaakt iets naar plastic, maar ik wil de Star San toch wel naspoelen en ik heb dan wel heel goedkoop demi- of zelfs gedestilleerd water. Of is dit een heel slecht idee?

Oscar

Gewoon proberen. Desnoods eerst filteren door actief koolstof (te krijgen bij dierenzaak)  :)

hans_nwk

Als je Star San verdund wil bewaren (bv in plantenspuit) hoe belangrijk is het dan om demi-water te gebruiken?

Is het met kraanwater (evt gekookt) veel kortere te gebruiken?

Hans

Herman

Gekookt water is niet gedemineraliseerd, ergo houdbaarheid is dan veel korter. Zie verder de tip van Oscar. Persoonlijk doe ik tijden met slechts een literfles demiwater met starsanoplossing. Voor ontsmetten van grotere dingen tijdens het brouwen, meng ik starsan met gewoon kraanwater en spoel ik het na gebruik gewoon weg.

hans_nwk

Citaat van: Herman op 09-05-2014  20:23 uGekookt water is niet gedemineraliseerd, ergo houdbaarheid is dan veel korter. Zie verder de tip van Oscar.

Bedankt voor het antwoord, ik zal een kannetje gaan halen.
Hans

David Steeman

Giet het condenswater uit je droogkast es door een koffiefilter, je zal merken dat er veel fijne stofdeeltjes in zitten die uit je kleren komen. Ook zit er geur/smaak in van je waspoeder/wasverzachter.

Kleine_Schriek

Demiwater kost 49 cent bij het Kruidvat. Daar kun je geen actieve koolstoffilters voor gaan kopen. En je doet zo lang met 1 liter StarSan oplossing... Het is economischer om dat condenswater in je strijkijzer te doen  ^-^

homoeccentricus

Citaat van: Sander van Dijk op 22-04-2014  13:38 uEven een vraagje. Ik heb onlangs een klein flesje Star San HB aangeschaft om dit ook eens te proberen. Nu las ik dat dit in verdunde vorm langer te bewaren is, als je dit met Demi water verdund. Nu is het kraanwater bij ons niet hard ca 6º DH, dus misschien kan ik net zo goed gewoon kraanwater nemen.
 
Of zou het wat zijn om hiervoor het opgevangen condenswater uit de droger te gebruiken? Ik heb het wel eens een beetje geproefd en het smaakt iets naar plastic, maar ik wil de Star San toch wel naspoelen en ik heb dan wel heel goedkoop demi- of zelfs gedestilleerd water. Of is dit een heel slecht idee?

- Kan je de referentie geven waar staat dat kraanwater minder geschikt zou zijn dan demiwater? In de technische fiche zie ik daar in ieder geval niks over staan.
- Star San is een no-rinse ontsmetter: je sproeit hem op bv. een lepel, wacht 30 seconden, verwijdert de overtollige vloeistof en roert dan de lepel met schuim en al in het bier. Ik zou daar dan toch geen gerecycleerd water uit een wasmachine voor gebruiken...

Jacques

Citaat van: homoeccentricus op 10-05-2014  14:35 u- Star San is een no-rinse ontsmetter: je sproeit hem op bv. een lepel, wacht 30 seconden, verwijdert de overtollige vloeistof en roert dan de lepel met schuim en al in het bier. Ik zou daar dan toch geen gerecycleerd water uit een wasmachine voor gebruiken...

Je kunt natuurlijk wel naspoelen. Voor de commerciële brouwers is dat ook verplicht op grond van de Nederlandse regelgeving.

Overigens komt het water niet uit een een wasmachine maar uit een droger. Wasmiddelen worden uitgespoeld in de wasmachine. Maar dat neemt niet weg dat er nog een restje geurstof van het gebruikte wasmiddel in het condenswater kan zitten omdat het met het water verdampt. Bij de condensdroger die hier in huis staat valt dat eigenlijk wel mee. In het condenswater zit weinig geurstoffen.

Peterrr

Buiten dat demiwater zeer weinig kost,  water uit de vochtige was? En hoe schoon is het traject voordat het in de container is.

Is  dit wel iets om willen met  "onze"  brouwers schoonmaak "obssesie"    ;)

Grt Peterr

homoeccentricus

Waarover gaat dit eigenlijk? Neem een plantensproeier. Vul met kraanwater (geschatte kostprijs: 0.0015 euro). Voeg anderhalve gram of zo Star San toe (geschatte kostprijs: 0.10 euro). Besproei alles en iedereen gedurende de volgende 3 weken. Spoel niet af. Klaar.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.