Maischschema, (niet-)vergistbare suikers & alcoholpercentage...

Gestart door Greggy, 20-04-2014 12:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Greggy

All, af en toe moet je je kennis even laten polsen bij mede-brouwers toch? Hier mijn vraag n.a.v. een eigen recept. Bier, C-blonde, zonder de gewenste hoeveelheid alcohol, is heerlijk. Maar zonder alcohol geen feestje toch?  :proost:

SG voor vergisten was 1064. Hoofdvergisting is blijven haken op 1036. Dit zou een 3,7% alcohol opleveren. Stuk minder dan de beoogde 5,5/6%. Nu is het zo dat wij deze batch een maischschema hebben aangehouden van 10 minuten 62 graden en 50 minuten 72 graden. Dit hebben wij gedaan om een vollere body te krijgen maar wat ook inhoud dat je minder vergistbare suikers in je wort hebt zitten. Wat op zich zou kunnen verklaren waarom wij minder alcohol hebben dan vooraf bedacht.

Ben ik juist aan het redeneren als ik zeg dat je maischschema van invloed is op je uiteindelijke alcoholpercentage (dus ongeacht je begin SG?) omdat het schema de mix vergistbare en onvergistbare suikers beïnvloedt (en daarmee dus ook de hoeveelheid vergistbare suikers voor je gist om mee te werken)?

Bedankt & vrolijk Pasen!  :biersmile:

Sjaak_Deventer

Citaat van: Greggy op 20-04-2014  12:45 uSG voor vergisten was 1064. Hoofdvergisting is blijven haken op 1036. Dit zou een 3,7% alcohol opleveren.


Hmmm... Ook gebotteld? Want dan zou je nog wel eens last kunnen krijgen van bommetjes...

Ik zou eerder aan een verstokte vergisting denken!

Jacques

Een maischtijd van 10 minuten bij 62 ºC hoeft niet een bier op te leveren met extreem veel onvergistbare suikers. Ligt ook aan de snelheid waarmee naar 72 ºC gegaan is. En ook aan de verdere samenstelling van de storting.

Op welke wijze heb je het SG gemeten? Met een hydrometer (dobber) of een refractometer?

EBC

Hoeveel liters bier, hoeveel gist en was het droog of vloeibaar?

RobinB

Dit ligt niet aan je wort, maar aan je gist.
Er valt wel wat te spelen met het maischschema voor wat betreft de vergistingsgraad, maar niet in deze mate.

Met andere woorden; je hebt een gestokte vergisting te pakken. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 20-04-2014  17:27 uMet andere woorden; je hebt een gestokte vergisting te pakken. :)

Als gemeten is met refractometer en de gevonden waarde niet gecorrigeerd is, hoeft dit niet het geval te zijn.
Om iets zinnigs te kunnen zeggen hebben we meer informatie nodig...

Ik verwijs Greggy naar dit topic, scoll naar beneden daar het kopje Vragen.

RobinB

Citaat van: Jacques op 20-04-2014  22:42 uAls gemeten is met refractometer en de gevonden waarde niet gecorrigeerd is, hoeft dit niet het geval te zijn.

Dan niet inderdaad, maar ik vertrouw erop dat Greggy een correcte meting, al dan niet met correctie, heeft toegepast... ;)

Greggy

Wat additionele info:
  • Gemeten met refractometer. Gemakshalve corrigeerd met halve Plato. (we brouwen met meerdere mensen, moeten nog ijken)
  • Omgerekend met BrouwHulp. Begin SG 1064, eind 1036.
  • 28 liter bier
  • 2x11 g Nottingham Danster korrelgist (aan de magere kant weten we)
  • 7 dagen laten gisten op 18 graden, na 5 dagen stokte SG al
  • Opwarmen tijdens maischen duur (62=>72) 20 minuten (0,5 g/m is ook te laag... we know...)

Het gaat mij dan ook meer om het concept/gedachte. Maar ik begrijp van jullie dat ik mij hier niet druk over moet maken?
Stelling is dan ook; het maischschema is niet van invloed op het uiteindelijke alcoholpercentage. Het gaat om de totale hoeveelheid suikers in het wort, en niet om de samenstelling % vergistbare/onvergistbare suikers.  :weetniet:

RobinB

Citaat van: Greggy op 21-04-2014  13:25 uStelling is dan ook; het maischschema is niet van invloed op het uiteindelijke alcoholpercentage. Het gaat om de totale hoeveelheid suikers in het wort, en niet om de samenstelling % vergistbare/onvergistbare suikers.
Dat kan je niet geheel los van elkaar zien.
De verhoudingen niet-/vergistbare suikers is bij één bepaald SG immers ook bepalend voor het uiteindelijke alcoholpercentage.
Dat kan je zeker wel beïnvloeden met het maischschema, maar (normaliter) niet in de mate zoals hier.

Hoe oud was je gist?
Naar info van de fabrikant heeft deze gist in hun standaardwort een SVG van ca. 80%.

Wat is je volledige recept?

Jacques

Citaat van: Greggy op 21-04-2014  13:25 uGemeten met refractometer.

Meet ook eens met een hydrometer. (Elke hobbybrouwer hoort die in huis te hebben. Alleen een refractometer volstaat niet!)

Keer op keer zien we dat men denkt last te hebben van een stokte vergisting wanneer gemeten wordt met een refractometer.

RobinB

Citaat van: Jacques op 21-04-2014  13:42 uKeer op keer zien we dat men denkt last te hebben van een stokte vergisting wanneer gemeten wordt met een refractometer.
Dat is alleen wanneer de gevonden waarde niet gecorrigeerd wordt voor de effecten van de vergisting met een van de vele bekende tools/brouwsoftware.

Jacques

Citaat van: RobinB op 24-04-2014  07:59 uDat is alleen wanneer de gevonden waarde niet gecorrigeerd wordt voor de effecten van de vergisting met een van de vele bekende tools/brouwsoftware.

Klopt. Het probleem is dat veel beginnende hobbybrouwers niet helemaal doorhebben hoe dat werkt.

De discussie over het gebruik van een refractometer versus hydrometer is verplaatst naar dit topic.
Graag in dit topic hierover niet verder discussiëren.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.