Honing toevoegen na de hoofdgisting

Gestart door JvHees, 22-04-2014 21:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JvHees

Hallo,

Zoals de titel al zegt wil ik honing toevoegen aan mijn (jong)bier na de hoofdgisting. Nou heb ik wilde bloemenhoning waarbij de kans op wilde gist/sporen nog al groot is. Ik wil deze au bain verwarmen naar 80 graden voor 10minuten en daarna toevoegen. Het lijkt mij niet slim om de honing bij 80 graden toe te voegen aan het jongbier maar als het afkoelt stolt de honing denk ik weer(de honing is echt uitgekristaliseerd). Daarom zat ik te denken om het op te lossen in water. Iemand suggesties?

Joer

ale-x

Ik heb al een aantal keer honing rechtstreeks toegevoegd.
En nooit last gehad van smaakafwijkingen van wilde gisten of andere ongemakken.

Ik splits altijd mijn batches in verschillende experimenten (tot 7x ±4 a 5 liter).
Hierdoor neem ik gerust/bewust wat meer risico.
Mocht het mis gaan dan heb ik hoogstens 4 liter 'vies' bier...
En ook kan ik de experimenten ook mooi met elkaar vergelijken
(verschillende hopsoorten, honing/suikers, kruiden, vergisting temp, gistsoorten, etc...)

Ik heb net een märzen gebrouwen (is net gebotteld)
3x (verschillende hoppen) saflager s-23
3x (verschillende hoppen) saflager w34/70
1x safale US-04 (heeft natuurlijk niks met een marsen te maken, maar wie weet wordt het toch een mooi bier?)
1x danstar danstar nottingham slurry van een vorige brouw...

Zo heb ik ook pas de Danstar Belle Saison gebruikt om een porter wort mee te vergisten. Tja krijg je dan een black saison, farmhouse porter? Who knows... who cares...

Als je ruimte hebt om je batch te splitsen (je moet dan natuurlijk wel meerdere gelijke gistvaten hebben) dan zou ik de ene helft verhitten en de andere helft er puur in doen en dan kan je mooi het verschil gaan proeven... of niet. Wat dan weer een leermomentje oplevert voor jou en als je het resultaat post voor iedereen.

Succes. Groet Ale-x

Jeukstaardt

Ik heb nog nooit honing aan mijn bier toegevoegd, maar wel vaak zat biologische honing verwarmd om het weer vloeibaar te maken nadat deze helemaal gekristalliseerd was. Als de honing weer afkoelt naar kamertemperatuur blijft deze gewoon weer een tijd vloeibaar. Uiteindelijk zal die wel weer kristalliseren.
Waarom verwarm je de honing tot 80 ºC? Als je honing warmer maakt dan zo'n 40 ºC vernietig je allerlei goede stoffen die in honing zitten. Om de honing vloeibaar te krijgen hoef je hem echt niet zo warm te maken.
Nou zijn die goede stoffen niet zo belangrijk als je het in je bier gebruikt, maar toch... Het zal voornamelijk om de suikers gaan.

JvHees

Bedankt voor jullie reacties.
Dat verwarmen doe ik om te voorkomen dat er ongewenste gisten/sporen in het jongbier komen. Ik weet dat de meningen/mogelijkheden hierover nogal uiteenlopen. De 1 kookt het de laatste 10 minuten mee de ander gebruikt gepasteuriseerde honing van de winkel en zo zijn er nog tal van mogelijkheden. Aangezien ik maar 1 gistvat heb kan ik mijn batch niet opsplitsen :( dus wil ik toch wat meer op safe spelen.

Ik ga voor de toekomst in ieder geval kijken naar de mogelijkheid om mijn brouwsels op te splitsen zodat ik meerdere manieren kan testen/beproeven!

Ik zal het resultaat met jullie delen, wel of geen honing smaak na de 80 graden verwarming we zullen zien :biersmile:

Joer

RobinB

Over de wilde gisten en sporen is al eea geschreven op dit forum, moet je ff de zoekfunctie raadplegen. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 23-04-2014  18:46 uOver de wilde gisten en sporen is al eea geschreven op dit forum, moet je ff de zoekfunctie raadplegen. :)

Of je kijkt even bij de tag honing.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.