Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Door de lage temperatuur leg je de stofwisseling van de gistcellen stil. Hierdoor teren de gistcellen niet in op hun voedingstoffen. Het effect daarvan is dat de hergisting snel opgang komt ondanks het feit dat er minder gistcellen in het bier zweven.
Jacques geeft hier een totaal verkeerd beeld.Vloeibare gist is gist in levende vorm. Deze gist heeft continu energie nodig om te overleven. En daarmee teert deze in op haar reserves. Een smackpack Wyeast wordt met de maand minder vitaal. Dat weten we allemaal. Hoe ouder het pack, hoe minder cellen nog leven en hoe langer het opbollen duurt.Zo gebeurt dat ook met gist in koude lagering.Het werken met vloeibare gisten is niet zo eenvoudig als het lijkt.
En toch merk ik dat de hergisting trager op gang komt wanneer ik het wort een paar dagen afkoel naar 6 .. 13 ºC. Laatst gaf Herman dezelfde observatie. Er is blijkbaar nog een ander effect die meer invloed heeft.
… De koude periode duurt bij mij meestal niet langer dan 3 dagen. Vaak is het maar 2 dagen...
Zwalee spreekt over drie weken op 1 ºC. Wat denk je daarvan?