Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brewferm Pils  (gelezen 11042 keer)

Offline Iwan

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
Re: Brewferm Pils
« Reactie #25 Gepost op: 26-08-2014 21:06 u »
TNS voor de zeer snelle reactie. Ga ik verder.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Iwan

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 26-08-2014 21:36 u »
Nu net gelijk gemeten en hij staat nu op 1045. Ik heb nu al dorst hahahaha

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 26-08-2014 22:53 u »
Ik heb nu alles binnen en ben lekker aan de gang gegaan. Ik zie in de beschrijving staan dat er bij 12 liter pils er geen suiker toegevoegd hoeft te worden? Echter pas bij het bottelen. Klopt dit een beetje?

Suikertoevoegingen bij de blikpakketten is meestal nodig om aan het gewenst begin SG te komen. Een pils is niet zo zwaar en waarschijnlijk hoef je daarom geen extra suiker toe te voegen.

Offline Iwan

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 26-08-2014 22:58 u »
Suikertoevoegingen bij de blikpakketten is meestal nodig om aan het gewenst begin SG te komen. Een pils is niet zo zwaar en waarschijnlijk hoef je daarom geen extra suiker toe te voegen.

In de beschrijving staat. 7 gram per liter toevoegen bij het bottelen. Voor de rest heb ik de wiki van hobbybrouwen aangehouden.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 26-08-2014 23:16 u »
In de beschrijving staat. 7 gram per liter toevoegen bij het bottelen. Voor de rest heb ik de wiki van hobbybrouwen aangehouden.

Die 7 gram per liter is nodig voor de hergisting. Dat is ook gebruikelijk bij moutbrouwsels.

Bij veel blikbrouwsels moet naast de bottelsuiker ook suiker toegevoegd worden om het gewenst begin SG te halen. Omdat pils een niet zo'n zwaar bier is, is dat niet zo snel nodig als bijvoorbeeld bij een tripel.

Offline Iwan

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #30 Gepost op: 26-08-2014 23:26 u »
Die 7 gram per liter is nodig voor de hergisting. Dat is ook gebruikelijk bij moutbrouwsels.

Bij veel blikbrouwsels moet naast de bottelsuiker ook suiker toegevoegd worden om het gewenst begin SG te halen. Omdat pils een niet zo'n zwaar bier is, is dat niet zo snel nodig als bijvoorbeeld bij een tripel.

Dus als ik nu extra suiker toevoeg wordt de bier zwaarder? Misschien een domme vraag!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #31 Gepost op: 27-08-2014 21:05 u »
Dus als ik nu extra suiker toevoeg wordt de bier zwaarder?

Met elke suikergift die je doet krijgt het bier meer alcohol. Dat is ook het geval door het toevoegen van bottelsuiker. Door 7 gram suiker per liter bier neemt het alcoholgehalte toe met ongeveer 0,5% vol.

Ik raad je aan om de cursus blikbrouwen die te vinden is in de wiki behorende bij dit forum. Op die manier kun je ook een link vinden naar een Excel-rekenblad dat ik gemaakt heb en waarmee je kunt uitrekenen wat het effect is op het alcoholgehalte.

Offline Iwan

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 28-08-2014 11:27 u »
Daar ben ik weer.

Ik heb een meting gedaan en kom op 1015 uit. Volgens de Brewferm zou er al gebotteld moeten gaan worden maar hij staat net 3 dagen te gisten. Klopt dat? Sorry voor alle vragen.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #33 Gepost op: 28-08-2014 11:38 u »
Hij staat volgens je foto ergens op 1025 ipv 1015.
Ik zou het sowieso een week in totaliteit laten staan en niet constant gaan meten
Je moet een beetje geduld hebben.

Offline Iwan

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #34 Gepost op: 28-08-2014 11:44 u »
Dank je wel

Offline joosting87

• Senior lid
  • je moet ergens beginnen...
« Reactie #35 Gepost op: 28-08-2014 12:04 u »
Hij staat volgens je foto ergens op 1025 ipv 1015.
Ik zou het sowieso een week in totaliteit laten staan en niet constant gaan meten
Je moet een beetje geduld hebben.

Mmm, hoe lees je dat dan af, want volgens mij zie ik ook rond 1015. Dit doet echter niets af van het advies om het zeker nog een week te laten staan.

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #36 Gepost op: 28-08-2014 15:08 u »
Daar ben ik weer.

Ik heb een meting gedaan en kom op 1015 uit. Volgens de Brewferm zou er al gebotteld moeten gaan worden maar hij staat net 3 dagen te gisten. Klopt dat? Sorry voor alle vragen.

Daar is dit forum toch voor? Om vragen te stellen  ;D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #37 Gepost op: 28-08-2014 21:28 u »
Mmm, hoe lees je dat dan af, want volgens mij zie ik ook rond 1015.

Ik zie iets van 1013/1014...

Een gist trekt zich niets aan van de beschrijving van de werkwijze van een leverancier...
Het SG dat je meet hoort je uitgangspunt te zijn.

Meet over een paar dagen opnieuw. Als het SG niet verder daalt en het bier helderder geworden is kun je in principe bottelen. Maar je kunt er ook voor kiezen om alles gewoon te laten staan en over een week te bottelen.
Ik weet het, het is heel verwarrend voor beginnende brouwers, maar er zijn meerdere wegen die bewandeld kunnen worden.

Offline Iwan

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #38 Gepost op: 28-08-2014 21:33 u »
Ik heb de emmer weer dichtgeplakt met schilderstape en ga hem een weekje laten staan. Dank jullie wel. :groots: :groots: :groots:

Offline Iwan

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #39 Gepost op: 05-09-2014 09:05 u »
Het is een feit. Mijn eerste biertje biertje zit in de fles met een SG van 1006 en 7 gram brouwsuiker per liter. Ik heb ze afgelopen woensdag gebotteld en ze zien er nu al mooi helder uit. Ik las hier op het forum het schudden van de fles voor de hergisting. Om de proef op de som te nemen heb ik 1 krat geschud en de tweede met rust gelaten. Nu wachten  :( :( :( :( en daarna  :proost: :proost: :proost:

Mijn volgende biertje wordt de Brewferm Tripel en daarna de Mutons mexican cerveza.

Offline Iwan

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #40 Gepost op: 07-09-2014 18:57 u »
Mijn eerste biertje is een feit. Echter weinig schuimkraag maar hij smaakt goed na 1 week in de fles.

Offline Bennemans

• Super lid
  • Bier hier..... dank u wel.
« Reactie #41 Gepost op: 07-09-2014 19:03 u »
Mijn eerste biertje is een feit. Echter weinig schuimkraag maar hij smaakt goed na 1 week in de fles.

Het is al vaker gezegd, maar geduld...
Ook ik deed  na de eerste keer brouwen al een fles open trekken na een week.
Beter is het nog te wachten.
Ik zou zeggen nog een week of 5 tot 8.
Succes met wachten. >:D

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #42 Gepost op: 07-09-2014 19:45 u »
Die ziet er lekker uit. Iedere week een flesje open maken en waarschijnlijk smaken ze steeds beter. Alles op smaak dan vrienden familie uitnodigen en alles samen opdrinken. :proost:

Offline Bennemans

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 07-09-2014 20:33 u »
Die ziet er lekker uit. Iedere week een flesje open maken en waarschijnlijk smaken ze steeds beter. Alles op smaak dan vrienden familie uitnodigen en alles samen opdrinken. :proost:
Dat is wel een goed plan, laat ik nou net redelijk bij je in de buurt wonen…. ;D

Offline Iwan

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #44 Gepost op: 07-09-2014 20:34 u »
Dat is wel een goed plan, laat ik nou net redelijk bij je in de buurt wonen…. ;D

Je moet hier wel zijn met 10 minuten hahahaha. Nog maar een paar weekjes wachten.

Offline Bennemans

• Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 07-09-2014 21:20 u »
Je moet hier wel zijn met 10 minuten hahahaha. Nog maar een paar weekjes wachten.

Kunnen wel een keer een proeverijtje houden...
En dan rollen naar huis.

Offline Iwan

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #46 Gepost op: 07-09-2014 22:55 u »
Kunnen wel een keer een proeverijtje houden...
En dan rollen naar huis.

Mijn  idee... :-X :proost: :nut:

Tags: