Koelkast en een STC 1000 controler. Wat nu?

Gestart door Op de Fles, 16-04-2014 16:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Op de Fles

Vanaf het eerste bezoek op dit forum was ik meteen overtuigd dat een gecontroleerde vergisting een must is voor een goed bier te brouwen.
Al gauw een koelkast op de kop getikt met dank aan een forumlid die zo wat om de hoek woont  :D
(nogmaals bedankt Ed  :groots:)
Een tijdje Marktplaats in de gaten gehouden en, jawel ! Een STC 1000 gekocht.
Maar nu....   :weetniet:
Ik heb helaas geen twee rechterhanden dus bij deze een oproep voor een duidelijke uitleg om zo'n ding werkend te krijgen.

Groeten, John.

Oscar


Op de Fles


Reineken

Dit weekend een koelkast omgebouwd volgens dit idee. Mooie liebherr, stc kastje volgens voorbeeld etc. Met proefdraaien gemerkt dat 3 x 100W wellicht een beetje veel is.....
De bodem van de koelkast smelt er zowat uit!  :-X

Welk vermogen moet ik hebben voor de lampen voor een goede verwarming zonder risico op een meltdown?

Henielma

Tussen de 25 en 60 Watt is echt voldoende.

zeebrew

Citaat van: Henielma op 26-05-2014  19:14 uTussen de 25 en 60 Watt is echt voldoende.
In totaal... voor drie lampen.

Reineken

Mooi, da's een eenvoudige aanpassing. Dank !

Oscar


Reineken

Toch nog een nabrander: waterslot gewoon in de koelkast op het vat of via een slang door de bovenkant van de koelkast en het waterslot dus buiten de koelkast om het verloop beter te kunnen volgen?

BertG

In Nederland heb ik ze niet kleiner kunnen vinden dan 75 Watt, maar via internet 25 Watt keramische lampen kunnen bestellen.
2 stuks werken bij mij prima in combinatie met een STC 1000.
Maar wel een aluminium plaatje tussen lamp en houten bakje gemonteerd, anders loopt het gegarandeerd een keer fout.
Bijkomend voordeel keramische lampen vind ik dat ze geen licht geven en ze gaan langer mee.

Op de Fles

Als ze maar de hitte afgeven.
Heb gelukkig bij mijn ouders op zolder nog een flinke voorraad 40 Watt gloeilampen gevonden  ;D
En die 40 Watt is echt ruim voldoende.

Robby B

Ik heb ook net mijn koelkast met STC1000 klaar. Bij mij op de club wordt nog een ventilator aanbevolen (uit een computer) zodat de warme lucht sneller verdeeld is rondom het vat. Anders ontstaat bovenaan een warme laag die langzaam afzakt naar beneden. Door de ventilator ontstaat een betere beheersing van de temperatuur.

Reineken

Ik gok erop dat de convectie in mijn kastje genoeg is om de boel snel gelijkmatig op te warmen. 50% van de inhoud is gistvat dus dat zal wel meevallen.

RienP

Ik heb voor 5 euro of zo via Ebay een USB notebook fan gekocht. Voor m`n laptop zou ik h`m nooit gebruiken, maar in de brouwkoelkast voldoet ie uitstekend.

Reineken

Set up getest en vooralsnog ingesteld op 19,0 ± 0,5 graden Celsius. Lampen en koelkast schakelen perfect. Handig te testen als de vriezer er naast staat... sensor ff in de vriezer hangen = lampen aan, terug in de buitenlucht = koelkast aan.
Mooi speelgoed!

Ik houd het waterslot nog maar ff gewoon op het vat ipv buiten de koelkast. Minder risico op 'ellende', Murphy ligt altijd op de loer.

Deze dagen kijken of ik mijn eerste moutbrouwsel kan maken, het wordt een (dom) blond(j)e...

Op de Fles

Goed gelukt dus  ;D
Succes met de blonde  :biersmile:

erbij

Ik heb een koelkast en een STC-1000 met toebehoren aangeschaft.
Een vergistingsvat van 50 liter zou net in de koelkast kunnen passen.
Hiervoor zou de koelkastthermostaat verwijderd moeten worden en het waterslotje van het vat buiten/bovenop de koelkast moeten komen.

Kan een waterslotje via een slang buiten de koelkast werken?
Hoe overbrug je de de koelkastthermometer? Ik ga ervan uit dat de STC-1000 deze taak overneemt.

Pimmels

Ik heb de thermostaat op max koud gezet, dan hoef je de koelkast niet te slopen, de stc 1000 regelt dan alles!
En ik gebruik een slang aan mijn waterslot.
Daar voor heb ik een gaatje aan de zijkant van mijn koelkast geboord...
Wel even uitzoeken of daar geen leidingen lopen anders gaat ie stuk!😕

Neetje

Citaat van: erbij op 19-02-2017  02:43 u...
Kan een waterslotje via een slang buiten de koelkast werken?
...

Is dat nodig? Heb mijn waterslot gewoon op het vat zitten en hoor het blubben door de deur heen.

Anton

Citaat van: erbij op 19-02-2017  02:43 uHiervoor zou de koelkastthermostaat verwijderd moeten worden en het waterslotje van het vat buiten/bovenop de koelkast moeten komen.

Hoe overbrug je de de koelkastthermometer? Ik ga ervan uit dat de STC-1000 deze taak overneemt.

Niet verwijderen of overbruggen, gewoon de thermostaat op de hoogste (koudste) stand zetten.

Peterrr

Inderdaad, niet de thermostaat overbruggen.

Zo'n koelkast is uitgelegd tot een bepaalde temperatuur.
Zou je hem laten doorgaan dan kan het voorkomen dat niet alle koudemiddel verdampt in de ..Verdamper.
Dat koelmiddel is dan nog gedeeltelijk vloeistof, bij een eenvoudige koelkast zit geen " druppelvanger" voor de compressor.
Dat kan met de tijd de perskleppjes in de compressor beschadigen.
Met als gevolg dat hij steeds langer moet draaien tot de gewenste temperatuur.
Of in het ergste geval de compressor vloeistof slag krijgt, en defect raakt.

Grt Peter ( koelboer  :D)

erbij

Ik snap je verhaal. Maar als je de temperatuurregeling vd koelkast op maximaal koelen zet en vervolgens de temp regelt met de STC-1000 die ahw de stekker erin/eruit doet dan kan ik toch net zo goed de interne koelkasttemeratuurregeling eruit halen.
Wat zie ik over het hoofd?

tdp

Waarom een koelkast slopen als het niet nodig is? Mijn zegen heb je, maar het is totaal overbodig en vooral onnodig :)

Peterrr

Waarom erin laten?

De gemiddelde koelkast is gemaakt voor temperaturen tot max 3/4 graden.
Ook de isolatie is daarop berekend namelijk.
Ga jij de STC op 2 graden zetten en meten op je vat, dan moet het arme koelkastje best ver doorwerken voordat hij er is.
( Zie het bovenstaande verhaal)
De thermostaat in de kast zit op een andere plek en daar is hij voor berekend.
De isolatie heeft een dikte die ook daarop gemaakt is.
Ik ga je niet vervelen met berekeningen.maar je kan dan een overdadig vocht krijgen.
Maar bij 2 graden moeten wij al dikkere wanden gebruiken.

Grt Peter

haicoterbeek

Citaat van: erbij op 20-02-2017  00:35 uIk snap je verhaal. Maar als je de temperatuurregeling vd koelkast op maximaal koelen zet en vervolgens de temp regelt met de STC-1000 die ahw de stekker erin/eruit doet dan kan ik toch net zo goed de interne koelkasttemeratuurregeling eruit halen.
Wat zie ik over het hoofd?
Wat versta je onder interne koelkast temperatuur regeling. De compressor wordt ingeschakeld door een startrelais, deze wordt aangestuurd door de thermostaat. Wat wil je verwijderen met welk doel?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.