Luc Pauwels: Bier brouwen voor starters, brouw je eigen Belgisch bier

Gestart door Pedro, 29-10-2013 21:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pedro





Luc Pauwels: Bier brouwen voor starters, brouw je eigen Belgisch bier
1ste druk: september 2012
Uitgever: Standaard Uitgeverij/WPG Uitgevers België nv
ISBN: 978 90 02 252310
144 bladzijden
Prijs: 19.95
Het boek is een beknopte handleiding voor de beginnende hobbybrouwer.

Zoals in het voorwoord vermeld, heeft het boek niet de pretentie om van de lezer een brouwingenieur te maken. De bedoeling is om de basis mee te geven van het brouwen en om een bier te maken met een minimum aan materiaal. De auteur Luc Pauwels is docent bierbrouwen en opleidingscoordinator chemie (wijn en bier) aan het CVO Elishout, een Brussels centrum voor volwassenenonderwijs van de Vlaamse Gemeenschapscommissie.
In zeven stappen wordt het brouwproces kort maar duidelijk uit de doeken gedaan. In aparte, mooi ogende kadertjes wordt telkens een beetje dieper ingegaan op de materie (b.v.: wat zijn enzymen,  EBC waarden etc.) en wat de lezer het beste kan onthouden. Ik doorloop even de stappen en wat mij is opgevallen pik ik er even uit. Of ik het eens of oneens ben laat ik hier buiten beschouwing.
Stap 1: Het beslaan. Pauwels zuurt een deel van het water  eerst aan tot een  pH van  5.6 bij een temperatuur van 40°C, voegt dan mout toe, laat dit dik beslag 5 minuten staan en voegt dan de rest van het eveneens ontzuurde water van 80°C toe om een beslagtemperatuur van 50°C te bereiken. Verder gaat hij hier in op de verschillende moutsoorten en andere vergistbare ingrediënten (hij vermeldt o.a. sorghum, gierst, quinoa en boekweit).
Stap 2: Het brouwen.  De auteur raadt een eerste stop aan bij 50°C-52°C om de grote eiwitten af te breken, maar vermeldt wel dat de mouterijen tegenwoordig zelf al zorgen voor een grotere eiwitafbraak, zodat het niet meer nodig is bij bieren zonder ongemout graan een lange rust in te lassen op deze temperatuur. 10 à 20 minuten geven wel een betere schuimstabiliteit. Dan volgt de tweede rust op 60°C-62°C en een derde op 70°C-72°C.
Stap 3: Filtreren en uitwassen. Aandacht voor het waswater (sic, spoelwater) dat je moet ontzuren tot een pH van 5,4,  meten van de dichtheid, Plato en SG tabel etc.
Stap 4: Koken en hoppen.  Net voor het koken wordt de pH aangepast tot 5,2 om een goede eiwituitvlokking te krijgen. In het ideale geval verdampt tijdens een uur koken 12 tot 15 procent volume. Pauwels gaat kort in op bitter- en aromahoppen, suikers (vermelding van melasse als heel veel aroma's bevattende, evenals van ahornsiroop met een aangename smaak) en kruiden.
Stap 5: Koelen.  Vermelding van het whirlpoolprincipe en het plaatsen van een cilindrische zeef over de 'kegel', gevormd van eiwitvlokken, hopdeeltjes...
Stap 6: Gisting. Terecht bijzondere aandacht voor reinigen (hij vermeldt in de tabel ook trinatriumfosfaat, wordt verkocht in poedervorm) en desinfecteren.
Stap 7: Bottelen.  Aandacht ook voor het bewaren van het bier.
Hierna volgen nog een  aantal beproefde recepten (p. 79 t.e.m. 135) en de auteur eindigt met een kort hoofdstukje 'bier proeven': eerste geur, uitzicht, geur en aroma, smaak, mondgevoel en nasmaak. Een register is op het einde aanwezig.
Dit is mijn eerste schrijfsel op dit buitengewoon interessante forum en ik heb me net ingelezen (het misschien ietwat verouderde 'Bieren zelf brouwen' van Lambrechts, het besproken boek van Pauwels en 'Verander water in bier' van  Otte) om me voor te bereiden op een eerste brouwsel. Daarom vind ik  het niet opportuun om een quotering te geven. Het zou de auteur tekort kunnen doen. Het blijft immers een helder geschreven en boeiend boek. Voor hij die toch blijft aandringen: het werk van Adrie Otte verdient toch mijn voorkeur omdat het heel wat dieper ingaat op de materie zonder vermoeiend of onbegrijpelijk te worden en ook zeer veel belang hecht aan de praktijk. Maar nogmaals, Pauwels' leuk boek is voor starters en heeft verder geen pretenties. Hij verdient zeker een pluim.
Tot slot nog vermelden dat het boek begint met een kort  voorwoord van Sven Gatz, directeur van de 'Belgische Brouwers', de beroepsvereniging die bijna alle Belgische brouwers groepeert
 (www.belgianbrewers.be). De website is altijd handig wanneer je op zoek bent naar e-mail adressen of andere gegevens.
Beste groet. Pedro.

Guidojp

Ik heb dit boek en het heeft me erg geholpen bij mijn eerste stappen in het moutbrouwen (ik kwam van blikbrouwen). De verschillende stappen in het brouwproces worden duidelijk uitgelegd met daarbij voldoende achtergrond om voor een beginner te begrijpen waarom bepaalde stappen in het proces zitten. Ik heb het boek voor, tijdens en na het brouwen goed kunnen gebruiken als naslagwerk hoe en hoe lang ik bepaald activiteiten (maischen, koken, vergisten) moest en kon uitvoeren. Het boek bevat ook een aantal (ik meen een stuk of 6-8) simpele recepten, doe goed te brouwen zijn voor de beginner.

Zoals de titel aangeeft, het is voor starters. Ik merk dat ik nu toe ben aan meer informatie zodat ik het brouwproces nog beter kan begrijpen en onder controle kan krijgen. Dus ik ben nu op zoek naar een boek wat me meer informatie biedt.

Ben je een absolute beginner, dan kan ik je dit boek echt aanraden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.