Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Infectie?  (gelezen 6075 keer)

Offline Gast

• Vol lid
  • Tis een héle lange weg, maar komen zal ik er!
Infectie?
« Gepost op: 25-11-2003 17:43 u »
Ik heb voor de 2e keer gebrouwen(Brewferm). de eerste keer had ik mijn water niet gekookt (uit ontwetendheid) , maar het is toch nog een goed bier geworden.

Deze keer heb ik het water wel gekookt. ik had verwacht dat als ik de pan in de  gootsteen zou zetten en steeds koud water in de gootsteen zou doen, dat dit snel zou afkoelen. NIET DUS :rundum:. Het heeft misschien wel 6 uur geduurd. nu zit er een flinke schuimkraag op het wort en daar zitten bruine velletjes in. om het duidelijk te zeggen, net stront.
wat denken jullie der van?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gerb

• Super lid
  • Land: nl
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
Re: Infectie?
« Reactie #1 Gepost op: 25-11-2003 17:58 u »
He Gast,

Ik neem aan dat je met een blik hebt gebrouwen. Dat heb ik zelf in een ver verleden gedaan en er staat me bij dat je inderdaad het water moet koken en moet mengen met de stroop. Het lijkt me heel erg lastig om met koud water dit op te lossen, onmogelijk bijna.
Ik heb ook wel eens mijn pan in de gootsteen gekoeld met constant een straaltje water dat in het water in de gootsteen liep. Dat duurde 2 uur, 6 uur lijkt me wel erg lang!

Wat je nu ziet gebeuren kan betekenen dat het wort aan het gisten is geslagen. Het kan daarbij gaan schuimen en de bruine velletjes kunnen gist of hopharsen zijn. Ik denk dat je op je neus af moet gaan. Ruikt het naar bier of ruikt het zuur/ stinkt het? Als je een infectie hebt, merk je dat snel genoeg.

Laat het nog maar even weten,

Gerb

Offline Gast

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 25-11-2003 19:00 u »
het ruikt gewoon hetzelfde als vorige keer. goed dus.
ik heb het 1 uur gekoeld met water maar dit had zo weinig effect dat ik dacht van laat t maar lekker staan.
vandaar die 6 uur.

Ik denk dan inderdaad dat dit harsen zijn. het ruikt goed, ziet er goed uit (op dat na dan). ik heb der wel weer vertrouwen in :hoera:

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #3 Gepost op: 25-11-2003 20:41 u »
Uit mijn blikervaring kan ik zeggen dat je over 't algemeen niet gekookt water nodig hebt. Koud leidingwater wordt in Nederland streng gecontroleerd en is schoon genoeg, maar door het niet te koken krijg je ook een smaakje die enigszins aan leidingwater doet denken. Als ik snel zo'n blikbier maak, dan giet ik iets van 3 liter gekookt water in mijn vat + nog wat koud water, voeg de inhoud van't blik toe, meng goed, en vul vervolgens af met de rest van het water tot de aangegeven hoeveelheid. Dat scheelt een boel gekoel, en door de mix van warm water en koud water zit je al gauw op een goede gisttemperatuur (+/- 20 - 27 graden).

Offline Gast

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 26-11-2003 16:29 u »
dus jij zegt: gewoon lekker 3 liter koken en de rest koud leiding-water toevoegen?

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
« Reactie #5 Gepost op: 26-11-2003 21:34 u »
Ja hoor. Heb hier met leidingwater geen problemen gehad. Maar misschien is het wel verstandig om de kraan eerst even een paar seconden goed door te laten lopen zodat eventuele haarden in de kraankop en rubbertjes weggespoeld worden.

Voor de rest ben ik wel precies met de hygiène van het gistingsvat: citroenzuur+sulfiet erin en helemaal afvullen met heet water, 10-60 minuten laten staan, leeggooien en hard naspoelen met koud water uit douchekop, en dan meteen vullen met wort.

Offline Gast

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 27-11-2003 11:28 u »
Ja inderdaad. Ik doe het ook altijd met sulfiet en citroenzuur.. maar ik voeg altijd koud water hier aan toe. ik heb me laten informeren bij een drogisterij en die zeiden dat ik op 5 liter koud wat er 1 theelepel sulfiet moest doen en 1 mespunt citroenzuur

Tags: infectie