Hey allemaal!

Gestart door Willem Veldman, 08-04-2014 00:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Willem Veldman

Beste brouwers,

Allereerst mijn complimenten voor dit forum en de toebehoren! Ik heb er al allerhande informatie vanaf gehaald dus ik vond het nu tijd om me maar eens te registreren. Mijn naam is Willem, 21 jaar en nog vrij nieuw in de wereld van het brouwen, al begint de hobby inmiddels al aardig te groeien. Ik zit er nu zelfs aan te denken om in de nabije toekomst, over een jaartje, een microbrouwerij te beginnen. Ik ben begonnen met het maken van het iets sterkere spul( ;)) en zo eigenlijk bij het brouwen van bier beland. Ook heb ik al vaker dingen geprobeerd zoals wijn en cider. Qua bierbrouwen ben ik begonnen met een kant en klaar blik een paar jaar geleden en daarna met een standaard pakket. Momenteel ben ik bezig met een eigen samengestelde Weizen (via een recept van hier ::)) en een eigen whiskey.

Graag zou ik jullie willen vragen naar jullie mening over het beginnen van een microbrouwerij? Op zich heb ik de plaats (mits de gemeente het toelaat) en een zakcentje om te kunnen investeren in materiaal. De vragen die mij momenteel het meest bezighouden zijn de afzetmarkt en verdere verplichtingen. Kun je als microbrouwerij zomaar overal verkopen? Hoe doen sommige van jullie dit en of hebben jullie nog belangrijke informatie?

Bedankt en gegroet,

Willem

Oscar

Allereerst welkom!

Citaat van: Willem Veldman op 08-04-2014  00:05 uKun je als microbrouwerij zomaar overal verkopen?

Ja hoor wereldwijd als jij dat wilt!  ;D ;D Als je accijns afdraagt en "verantwoording" kan afleggen aan de douane mag jij het verkopen waar je maar wilt, en aan wie je maar wilt... :)


alrikdew

Hou er rekening mee dat de ruimte geheel volgens de regeltjes moet zijn en hier ook wel wat geld in gaat zitten! Ik ben zelf iets vergelijkbaar van plan en ben bezig met het verbouwen van mijn brouwzaaltje.
Wat betreft de afzetmarkt... Dat ligt natuurlijk aan jou verkooppraatje en nog belangrijker: de kwaliteit van jou bier! Zorg eerst maar dat je een aantal buitengewoon lekkere bieren hebt die je kan reproduceren!

Op de Fles

Welkom Willem!

Je gaat er meteen serieus mee aan de slag zeg  :D
Met deze plannen kun je niet voorbereid genoeg zijn om latere teleurstellingen te voorkomen.
Laat je goed informeren voor je daadwerkelijk je investeringen doet zou ik zeggen.
Bij een KvK in je regio kunnen ze al wat uitleg geven wat er allemaal bij komt kijken.
En natuurlijk zijn er hier op het forum ook brouwerijen die je kunnen adviseren.

Heel veel succes met je brouwerij, en ik ben benieuwd wat er straks van de "band af rolt" bij je  :biersmile:
Mvg John.

tdp

Wat is er nou mooier om je droom uit te laten komen! Ik denk dat er velen van ons zijn die dit graag zouden willen. Wat alrikdew ook al aangeeft, is dat je waarschijnlijk aan veel regels moet voldoen, dit zijn natuurlijk wel zaken die je uit moet zoeken! Er zijn echter, ook op dit forum, veel voorbeelden die de stap gewaagd hebben, en wanneer ik een "1325" van Brouwerij Eanske (Oscar, red.) drink, niet geheel zonder succes!!  :groots:

Succes met je plannen!

wilbertd

Wellicht een idee om je plannen gewoon eens uit te tekenen.
Hoeveel liter wil je gaan brouwen en hoe wil je die gaan verkopen (fles of fust), welke apparatuur heb je daar voor nodig (ketels, gisting-tanken, gekoelde tanks, cct's, etc. )
Teken daar ook nog eens alle randapparatuur bij zoals afzuiging, een ruimte voor de opslag van je bier (welke wellicht nog moet rijpen), de ingrediënten, etc, een aparte ruimte waar je wilt mouten, misschien nog een (natte)ruimte waar je gaat vullen.
Misschien moet je nog elektriciteit aanleggen, een goede afvoer, een alarmsysteem wellicht, een tussen-wandje hier en daar?
Of ga je gewoon je bier brouwen bij een huurbrouwerij?
Tel al die kosten op bij de kosten van de ingrediënten en je weet wat je vraagprijs van je bier wordt.

Dan een ongelooflijk lekker bier weten te brouwen en je kunt beginnen met het papierwerk lijkt mij :)

heijligers

Dag Willem.

Welkom en leuk om te zien dat je zo lekker aan het dromen bent  :brouwen:

Citaat van: Willem Veldman op 08-04-2014  00:05 uOp zich heb ik de plaats (mits de gemeente het toelaat)
Als je op een bedrijventerrein woont zal het mogelijk kunnen. Woon je op een woonbestemming dan is het vrij onmogelijk.

Huurbrouwen is natuurlijk een minder grote stap die een aantal brouwers hier al hebben gezet.

Frans Maarkelsbier

Dit is de reactie van mijn Amerikaanse collega brouwer:

Owing a brewery is 50% cleaning, 40% paperwork, and 10% making beer!

wilbertd

Citaat van: Frans Maarkesbier op 08-04-2014  22:26 uOwing a brewery is 50% cleaning, 40% paperwork, and 10% making beer!
Lees hier voor 'paperwork' 'het forum lezen' en je hebt een hobbybrouwer :)


Frans Maarkelsbier

Helemaal mee eens Wilbertd.... een goede voorbereiding is het halve werk.. "Yes You Can" en "I have a Dream" zijn volgens mij de goede drijfveer. Succes met het opzetten van je Micro Brewery Willem Veldman.

Voordat je zo iets hebt ben je wel even bezig... maar als je niet de eerste stap zet kom je er nooit...




Sierra Nevada Brewery Chico Californie

Willem Veldman

Bedankt voor alle reacties!
Ook voor een microbrouwerij ben ik nog wel even bezig lijkt het vanuit hier, maar ik moet ergens beginnen dacht ik zo. Als student heb ik nu meer tijd om zoiets op te zetten dan als ik een baan heb lijkt me. Groot nadeel daarbij is wel dat ik nu nog niet zoveel ervaring heb.

Schoonmaken komt wel goed; ik werk momenteel ook al als schoonmaker in de voedingsmiddelen industrie. Ook vanuit een brouwers perspectief heeft dit voordelen;) En als we dan toch nog in het voorsteltopic zitten; ik doe momenteel een HBO opleiding in Food Innovation Management. Ook dat heeft natuurlijk zijn voordelen!

Ik ben momenteel rond aan het kijken voor een tweedehands brouwopstelling, of om er zelf een te maken/samen stellen van materialen zoals een boiler e.d, natuurlijk wel met hulp van vrienden in de metaal en monteurs. Het liefs wil ik met gas brouwen en eventueel wil ik ook graag de mogelijkheid hebben om water voor te kunnen verwarmen met een houtkachel (hout kan ik makkelijk aankomen).
Verder dacht ik dat 150 tot 250 liter voldoende capaciteit moet zijn. Ik vind dit erg moeilijk om in te schatten. Ik denk dat de maisch en kookketel ook wel 50 liter te groot mogen zijn. Voor de gisting zou ik dan plastic vaten van verschillende maten kunnen gebruiken aangezien dit goedkoper is in aanschaf. Aan de andere kant kan ik ook op volle capaciteit brouwen en gewoon zorgen dat ik alles verkoop 8)
De bieren die ik in ieder geval wil gaan brouwen zijn een weissen en een herstbock. Later wil ik erg graag een goede pilsener brouwen, maar niet voordat ik die precies heb zoals ik zelf wil.

Misschien is het beter dat ik eerst alles uitteken voor de duidelijkheid;) Als jullie daar dan tips en trucs voor kunnen geven hoor ik het heel graag! Als jullie nu al commentaar hebben hoor ik het natuurlijk ook heel graag!

wilbertd

Okay, dan hier nog een tip: zodra je een goed bier weet te brouwen ga op zoek naar een cafe welke je bier zou willen schenken.

alrikdew

Wat wilbert zegt! Zorg er eerst maar voor dat je een bier maakt dat zo mindblowing is, dat je het wil delen met de wereld! Daarna zoek je potentiële afnemers en dan laat je je bier brouwen bij een andere brouwerij. Wanneer je vaste afnemers heb kan je verder nadenken over verdere investeringen! Denk niet te groot te snel! :)

Op de Fles

Mee eens,  eerst fouten maken voor je jezelf ergens instort waar je achteraf spijt van krijgt.
Voor jij je eigen ideale biertje brouwt ben je al een stuk verder.
Ik hoop dat je nog steeds de hobby blijft zien  :D

Jacques

Citaat van: Willem Veldman op 08-04-2014  00:05 uGraag zou ik jullie willen vragen naar jullie mening over het beginnen van een microbrouwerij? Op zich heb ik de plaats (mits de gemeente het toelaat) en een zakcentje om te kunnen investeren in materiaal. De vragen die mij momenteel het meest bezighouden zijn de afzetmarkt en verdere verplichtingen. Kun je als microbrouwerij zomaar overal verkopen? Hoe doen sommige van jullie dit en of hebben jullie nog belangrijke informatie?
Er zijn diverse hobbybrouwers die hun droom uit hebben zien komen.

Kijk eens bij de tag commercieel brouwen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.