Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Spiraalkoeler  (gelezen 2145 keer)

Offline Op de Fles

• Vol lid
  • Land: nl
  • Proost !
Spiraalkoeler
« Gepost op: 07-04-2014 10:39 u »
Ik gebruik al een tijdje een dubbele spiraalkoeler waar ik best tevreden over ben.
Vˇˇr gebruik zet ik 'm altijd een kwartiertje in een grote weck ketel kokend water.
Dit zou toch voldoende moeten zijn om infecties te voorkomen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline zeebrew

• Senior lid
  • mens sana non potest vivere in corpore sicco
Re: spiraal koeler
« Reactie #1 Gepost op: 07-04-2014 10:42 u »
Gewoon meekoken met je wort in de kookpan in de laatste 15 minuten geeft hetzelfde resultaat.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 07-04-2014 10:45 u »
Gewoon meekoken met je wort in de kookpan in de laatste 15 minuten geeft hetzelfde resultaat.

Als je de koeler in het kokende wort zet, stopt het koken. Tel je de tijd die nodig is tot opnieuw koken bij de totale kooktijd?

Hopbier

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #3 Gepost op: 07-04-2014 11:09 u »
Als je de koeler in het kokende wort zet, stopt het koken.

Hopbier
Even heet water door de koeler laten stromen zodat deze op temperatuur komt.  Dan valt de kook niet stil.

Offline zeebrew

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 07-04-2014 11:11 u »
Als je de koeler in het kokende wort zet, stopt het koken. Tel je de tijd die nodig is tot opnieuw koken bij de totale kooktijd?

Hopbier

Niet persÚ, wat ik meestal sowieso doe is de koeler van te voren even goed afspoelen met flink heet water, ik ervaar nagenoeg geen kookverlies, en op een kooktijd van 90 minuten komt die dip in de temperatuur ook niet zo nauw.

Offline Op de Fles

• Vol lid
  • Proost !
« Reactie #5 Gepost op: 07-04-2014 11:19 u »
Ik gebruik het kokende water uit de  weck ketel eerst voor het steriliseren van de spiraalkoeler, om het nadien af te laten koelen naar de 80 graden voor mijn spoelwater.
Lijkt me niks mis mee ?

Offline zeebrew

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 07-04-2014 12:15 u »
Nee, dan niet, ik had het idee dat je apart water ging koken voor de koeler, en dat leek me niet handig.

Tags: koelen