Druksysteem voor Soda Keg

Gestart door Johannes, 30-05-2005 19:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johannes

Brouwers,

Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een soda keg, deze:



 Ik heb nog enkele zaken nodig zoals een druksysteem en een tapkraantje.

Wat het kraantje betreft ga ik voor de goedkope oplossing:



16 euro

dit is natuurlijk een stuk stoerder.......



Maar kost 50 euro en er moet ook nog een druksysteem komen.

Nou heb ik wat advies nodig voor wat betreft de aanschaf van een druksysteem dit is nogal prijzig spul: drukregelaar met 2 manometers kost al zo'n 75 euro en dan moet er nog een koolzuurfles bij een S30 (37 euri waarvan 24 statiegeld, leeggoed voor de zuiderburen  ;) )

Dit is ook een mogelijkheid: een keg charger a 23.95 daar de bijbehorende wegwerp patronen kosten 6.85 per 5 ik weet niet hoelang ze meegaan maar zeker niet langer dan 1 fust.



Gaarne jullie adviezen!

:degroeten:

Johannes

Edgar

Ik zou gaan voor een kleine CO2-fles en de manometers. Op marktplaats vindt je die misschien wel tweedehands, goedkoper dan bij Brouwland moet in elk geval te doen zijn.

De Keg Charger: € 1,37 per fust (stel ze gaan 1 fust lang mee; hoeveel liter CO2 is 16 gram bij 1,5 bar?) is te overzien. Maar dan weet je niet wat de druk in je vat is.

Johannes

Hoi Edgar,

Ik had ook al een beetje het gevoel dat goedkoop uiteindelijk duurkoop is. Ik heb ook al internet afgezocht maar heb nog geen manometers gevonden.

Van Herman kreeg ik overigens het advies om bij de Hornbach te kijken daar hebben ze ook complete druksetjes incl. 2 manometers. weet iemand of je het koolzuur daarin (voor aquariumgebruik) kunt gebruiken?

Johannes



Edgar

Meestal zijn die aquariumjongens nogal precies op verontreinigingen, vanwege de gevoeligheid van de visjes. Ik zou toch bij de leverancier de zuiverheid nagaan.

Johannes

Citaat van: Johannes op 30-05-2005  19:27 uen dan moet er nog een koolzuurfles bij een S30

Foutje, als ik het goed begrijp dan is deze koolzuurfles niet te gebruiken in combinatie met de drukregelaar (of andersom een drukregelaar is niet nodig bij deze fles??)

Brouwland verkoopt 2 kg flessen waar wel een drukregelaar op moet (er zit geloof ik zo'n 60 bar druk op deze flessen) alleen die kost E122 incl. vulling. + drukregelaar a E75 en tapkraantje voor E16 wordt me dat teveel van het goeie.

Gelukkig kwam ik op de site www.biertap.com ook flessen tegen met 500 gram inhoud voor E32.50, vulkosten E7.90.
Een drukregelaar met 2 manometers (1 voor de inhoud van de CO2 fles en de andere voor de druk op de soda keg) kost hier E54.90. Met deze set ben ik ruim E100 goedkoper uit en kan ik toch flink tappen.

Volgens www.biertap.com kun je met 500 gram CO2 zo'n 150 liter biertappen dat zijn meer dan 15 gevulde geleegde soda kegs voordat ik weer aan een nieuwe vulling toe ben.

ps. ik hou natuurlijk ook de 2e hands markt in de gaten voordat ik hier ga bestellen, ons ben zunig.

Eduard

Ga zeker voor de CO2-fles. Dat kleine patroontje is alleen maar een handigheidje voor ff tussendoor en levert niet veel op. Het lokale brouwersgilde (OHL) heeft ooit een partij CO2-brandblussers opgekocht en de buis die tot aan de bodem reikt afgezaagd. Deze flessen worden hier nu massal gebruikt als CO2-fles voor het tappen van bier van zulke soda-kegs. Werkt prima en misschien vind je wel een goedkope CO2-blusser! :)

Johannes

Dat is grappig! Vanavond stelde iemand voor om het brandblusser idee op het forum te gooien. Heb je hier nog wat meer info over? Hoe sluit je zoiets aan bijvoorbeeld, en wat moet ik afzagen??

:degroeten:

Johannes

Eduard

Een blusser (CO2, geen poeder oid) is gewoon een CO2-verpakking met een buis die tot aan de bodem reikt zodat het CO2 in vloeibare vorm en niet als gas naar buiten wordt gespoten. Die buis moet je gewoon helemaal inkorten zodat deze zo kort mogelijk is. Dan zuigt de buis namelijk het bovenste gas aan en niet de onderste vloeistof aan. De aansluiting voor de manometers etc. zou dezelfde zijn, het past er dus gewoon op.

Johannes

ok duidelijk! CO2 blussers zijn volgens mij niet erg duur maar daar zit waarschijnlijk ook minder koolzuur in (?) ik zoek het uit, bedankt voor je snelle reaktie.

Johannes

Cisdevésser

Hoi allemaal,

Als je een goedkope CO2 blusser koopt, is hij vermoedelijk over datum.
Een CO2 brandblusser die 10jaar oud is moet een druktest ondergaan, als hij hier doorheen komt kan hij weer 10jaar mee, maar hierna is het definitief EINDE VERHAAL, volgens mij vind je geen hond meer die je "omgebouwde" blusser wil vullen, je hebt immers te maken met een drukvat wat aan periodieke keuringen onderhevig is.
wat heb ik dan aan een goedkope koolzuurfles die niemand wil afvullen ?...........of zit ik er helemaal naast ?

groetjes....Cis

Johannes

Even een oud topic omhoog gooien, de koolzuurinstallatie is binnen! :hoera:  Alleen nu nog een aansluiting voor op de soda keg en een slangetje..... :nut:

Herman

Je bedoelt fles + manometer neem ik aan? Kijk es op www.novanorm.de, die hebben de meeste keuze in aansluitmateriaal.

Johannes

Ik heb enkel nog de aansluiting op de keg nodig, die bestel ik gewoon via de Maasland-winkel. Als ik er eerst wat bier in gooi en laat nagisten krijg ik er eerst wel wat uit  ^-^

Johannes

Yes, Johan had juist dat deel wat ik nog nodig had om te kunnen tappen  :hoera: en dat terwijl het niet echt een gangbaar produkt is lijkt me. Ik heb het vat nu in de koele buitenlucht gezet om te verzadigen met koolzuur.

@Herman (of anderen)

Hoeveel druk zet je op zo'n vat om het bier verzadigd te krijgen? Ik had ook al wat suiker (3g/l) voor de nagisting toegevoegd.

:degroeten:

Johannes

ps voor de ONK-campinggangers, ik probeer voor het ONK nog een bier te brouwen om daar op de camping te kunnen tappen. Wel zelf even glas meenemen  ^-^

Herman

Citaat van: Johannes op 05-04-2006  11:29 u@Herman (of anderen)

Hoeveel druk zet je op zo'n vat om het bier verzadigd te krijgen? Ik had ook al wat suiker (3g/l) voor de nagisting toegevoegd.
Het beste is m.i. natuurlijke verzadiging. Wat ik echter wel doe is ca 1,5-2 bar druk op het (koele) fust zetten, schudden en druk bijtanken. Dit herhaal je verschillende keren. Voor tappen de druk wel terugbrengen naar ca 0,5 bar. Koolzuurverzadiging in een 'gekegd' bier is altijd lager dan uit de fles, maar ik heb daar geen problemen mee.

MO

Johannes,
is het misschien een idee om hier een overzicht te plaatsen wat jij nu precies gekocht heb voor jouw keg installatie, waar je het gekocht hebt en wat het gekost heeft?

Eduard

Tabel voor CO2-verzadigingsdruk bij verschillende temperaturen:



Voor meer info over hoe je deze tabel kunt toepassen: http://www.hobbybrauer.de/modules.php?name=eBoard&file=viewthread&tid=753

Johannes

Citaat van: MO op 21-08-2006  11:21 uJohannes,
is het misschien een idee om hier een overzicht te plaatsen wat jij nu precies gekocht heb voor jouw keg installatie, waar je het gekocht hebt en wat het gekost heeft?

Bij deze:

Drukregelaar met 2 CO2 meters (inhoud CO2 fles en fust)                    58.90
Koolzuurfles 2kg                                                                          78.00
verzendkosten bovenstaande producten (www.biertap.com)               12.50
koppeling CO2 voor soda keg                                                          8.94
koppeling bier voor soda keg                                                          8.94
slangstuk + moer voor koppeling soda keg                                        5.70
CO2 slang 2 meter                                                                        4.00
bierkraan chroom                                                                         45.23
bierkraan plastic*                                                                        12.80
fust 10 liter                                        2x  à             20.00             40.00
fust 20 liter                                                                                25.00                         


Totaal                                                                                      300.01

* onzinnige aankoop wie wil tappen moet natuurlijk meteen een echte tapkop kopen, dat heb ik dus later gedaan.


Voor sommige dingen koppelingen, bierkraan heb ik wellicht iets meer betaald want ik heb de prijzen van de Brouwland site en daar heb ik niet alles gehaald. Voor de koolzuurfles+ manometer moet je echt bij www.biertap.com zijn, scheelt 75 euro met Brouwland. Als je al het bovenstaande wilt kopen is een bezoekje aan www.candirect.de zeer de moeite waard, veel keus nog betere prijzen. Ik ben/was niet zo'n internetshopper dus heb dat niet gedaan.

Al met al een behoorlijke investering maar ik heb er geen moment spijt van want:

-Op feestjes maak je natuurlijk vreselijk de blits met je zelfgebrouwen bier wat uit een tapkraan komt stromen.

-Als je de gasten zelf laat tappen maak je helemaal vrienden!
-Een echte man zorgt dat ie tappen kan!

Ok en dan zonder gekheid:  :D -

-Het scheelt nogal wat bottelwerk (tuurlijk gaat niet alles het fust in).
-Het bier smaakt beter! Vooral 1 bier (een soort zware American Red Amber/IPA met teveel caramout) smaakte zó ontzettend veel beter dan uit de fles! Waarom? geen idee, minder oxidatie zal een reden zijn, dat sowieso.
-Ten opzichte van een koolzuurloos systeem: (beertender, perfectdraft) heb je het voordeel dat je teveel koolzuur via het ontluchtingsventiel kunt laten verdwijnen, en een tekort aan koolzuur verhelp je door geforceerde carbonatie.

Een perfectdraft of beertender aan de andere kant ziet er weer sjieker uit. En daar heb je meteen koeling, ik heb daar een koelkast voor bijgekocht. Maar die kan ik dan ook weer gebruiken voor ondergisters.

Hoe dan ook: het moge duidelijk zijn dat ik groot voorstander ben van tappen, en kan het iedereen van harte aanbevelen.

Proost  :biersmile:

Johannes

Johannes

Henk,

Heb jij nog steeds last van schuimproblemen? Onlangs heb ik een bier geforceerd gecarboneerd, eerst had ik last van veeelteveel schuim. Vervolgens heb ik de druk eraf gehaald en nu kan ik prima tappen. Waarschijnlijk komt het dus doordat er teveel koolzuur is opgelost in het bier.

groet,

Johannes

Artur

Ik heb enige tijd geleden bij candirect een fust en toebehoren besteld. Ik was voor een 20 lier NCfust(tweede hands), koolzuurfles van 2 liter, manometers, slangen, koppelingen en een zg. picknicktap 170.69 euro kwijt.(zonder transport en belasting). Ik had nog twee extra fusten besteld en was in totaal 276,80 euro kwijt.
Alles zag er heel netjes uit en deze week is gebleken dat het allemaal perfect werkt. Wat ik niet verwacht had is dat je op een half glas na, het fust leeg krijgt. Ik had gedacht dat er meer zou achter blijven!

Artur

Herman

Hé Johannes, bottel je ook nog, of zet je alles op vat. Mijn ervaring is dat je dan nogal makkelijk even naar de koelkast loopt.... ;)

Tappen moet je inderdaad doen met minder druk. Als je niet meer tapt kan de druk er weer op.

Johannes

@Herman,

Bierdrinken is ineens een stuk laagdrempeliger geworden  >:D (ik ben zelfs bang dat ik in een dal zit waar ik niet meer uit kom ;D ) Bier smaakt veel beter van fust. Ik bottel ook nog wel maar wil graag wat 10 liter fustjes erbij hebben om van elke batch een fust te kunnen vullen. Ik heb ook graag verschillende bieren in het assortiment. Dus moet er wel wat in flessen.

Jij hanteert dus een andere 'bewaardruk' dan tapdruk? Grappig, ik zat toevallig met dat idee te spelen. Het lijkt alsof er eerder meer koolzuur in dit bier zat. Kun je iets vertellen over de waardes?

@Arthur,

't is een flinke investering, maar elke euro waard wat mij betreft. Heb je al wat tapervaringen? Ben er erg benieuwd naar. Er zijn volgens mij maar weinig 'keggers' in Nederland, terwijl ze op het northern brewer forum er zelfs een apart board voor hebben. Candirect heeft veel leuke gadgets hebbedingetjes voor fustelaars

:degroeten:

Johannes

Hans (Lagos)

Deze links horen Hier volgens mij ook wel thuis, althans ik zit mij er op te verlekkeren, maar tja waar houdt het op?





Johannes

Tsja waar houdt het op? Waar wij ophouden, begint menig Amerikaanse brouwer. Er was nog een topic waar iedereen z'n 'kegerator' laat zien. Maar die kan ik zo snel niet terug vinden.

:degroeten:

Johannes

ps mooie links!

Artur

Johannes,

Ik heb voor het eerst afgevuld in fusten. Het is een genoegen om in 1 keer 19 liter bier af te vullen. Er zijn mij wel wat zaken opgevallen: de eerste glazen gaven heel veel schuim, de koolzuurverzadiging is minder dan op de fles en waar ik bang voor was, veel gist in het glas, viel heel erg mee. Bij het tweede fust heb ik voor het tappen eerst al het koolzuur uit het fust laten ontsnappen (ongeveer 2 bar druk) en daarna weer op druk gebracht tot 1 bar. Bij het 2e fust kon ik direkt al glazen netjes vullen.
Inderdaad bij Candirect zijn heel veel hebbedingetjes voor de keggers. Op mijn verlanglijst staat nu al een automatische drukmeter en doorspoelslangen met koppelingen.
De volgende keer ga ik niet nagisten op het fust, maar verzadig het bier met koolzuur. Eens kijken hoe dat gaat.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.