Brander 7 kW genoeg voor 40 liter?

Gestart door g.nicolaes, 04-04-2014 14:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

g.nicolaes

Hallo.

Na wat problemen met elektrisch brouwen ga ik toch de overstap maken naar brouwen op propaan. Nu ben ik op zoek naar een ketel en brander. Ik heb reeds een fust in mijn bezit welke ik ga ombouwen tot ketel (50 ltr). Ik ben van plan om recepten van max 40 ltr te gaan brouwen.

Nu heb ik bij het Amerikaantje een degelijke brander gezien met een vermogen van 7 KW. Deze is 40 bij 40 CM en dit komt mooi uit echter, is dit genoeg in combinatie met een gasontspanner van 50 mbar om 40 liter aan de kook te brengen?

Zo niet, hoeveel is wel genoeg?

Alvast bedankt

Nozem

Ik heb een 8 kW propaan brander omgebouwd voor gebruik op aardgas, dus wellicht is het vermogen nu wat minder. Met deze brander krijg ik 45 liter goed aan de (rollende) kook. Mijn opstelling staat binnen dus ik heb geen last wind. Als jouw opstelling ook binnen staat zal het wel moeten lukken met die brander verwacht ik.

koffie

Zelf hebben we zo'n powerfire van 9.5 kW en stoken dus bijna 50 liter hiermee. Dat is prima te doen. De vraag is of 2.5 kW minder ook nog goed te doen is met 10 liter minder.
Bij maischen willen we wel eens naar 2 graden in 3 minuten schieten, dus als je wat minder power hebt zou dat moeten kunnen.

tjleet

Ik kan je zeggen dat het goed te doen is. Ik brouw binnen met diezelfde brander en kan daar makkelijk 40 liter mee aan de kook krijgen. Dat koken doe ik in een 50 liter RVS pan met sandwich bodem.
Daarnaast gebruik ik een 37 mbar ontspanner.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.