Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hergisten in keykeg fust  (gelezen 6898 keer)

Offline afleiding-2

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hergisten in keykeg fust
« Gepost op: 03-04-2014 14:00 u »
Hallo allemaal,

Ik wil binnenkort een keykeg gaan vullen en om koolzuur te krijgen laten we het jongbier hergisten op fust. Nu heb ik het een en ander gelezen over de hoeveelheid suiker die je moet gebruiken, maar het loopt zo enorm uiteen dat ik nu niet meer weet wat te doen.

Het jongbier heeft een alcoholpercentage van 6.5%.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
Re: Hergisten in keykeg vust
« Reactie #1 Gepost op: 03-04-2014 14:39 u »
3 gram de liter. Een Keykeg moet je op zijn kop afvullen!

Offline Hai

• Super lid
  • Brouwerij Wijchense schóne en HOP'n AROUND
« Reactie #2 Gepost op: 03-04-2014 15:07 u »
Zet je er later nog C02 om te tappen of om te verzadigen?

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #3 Gepost op: 03-04-2014 15:19 u »
Verzadigen in een KeyKeg, dat kan niet - bij een keykeg spuit je de CO2 tussen de want en de binnenzak. Je kan dus niet nog verder verzadigen als het in het fust zit.

Offline afleiding-2

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 03-04-2014 15:57 u »
Verzadigen in een Keykeg kan inderdaad niet, maar is 3 g/l dan wel voldoende? Als ik het in BrouwHulp bereken, dan geeft hij hetzelfde aan als bij fles. Ik wil geen dood bier schenken, maar ook geen fonteinshow geven.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #5 Gepost op: 03-04-2014 17:08 u »
3 gram de liter is voldoende voor een niet dood bier. 4 gram de liter kan ook als je flink wat CO2 wil.

Offline afleiding-2

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 03-04-2014 19:18 u »
Dan gaan we voor 3 g/l, maar wat ik me dan afvraag, is waarom BrouwHulp dan hetzelfde aangeeft.

Offline afleiding-2

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 03-04-2014 19:19 u »
Hetzelfde als in hetzelfde als op fles.

Offline Hai

• Super lid
  • Brouwerij Wijchense schóne en HOP'n AROUND
« Reactie #8 Gepost op: 03-04-2014 21:34 u »
Verzadigen in een KeyKeg, dat kan niet - bij een keykeg spuit je de CO2 tussen de want en de binnenzak. Je kan dus niet nog verder verzadigen als het in het fust zit.
Weer wat geleerd, had inderdaad een ander beeld van een keykeg :nut:

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #9 Gepost op: 07-04-2014 09:12 u »
Dolium en Petainer zijn wegwerpfusten die je wel kan verzadigen.

Dan gaan we voor 3 gr/l, maar wat ik me dan afvraag, is waarom BrouwHulp dan hetzelfde aangeeft.

Geen idee? Omdat je dezelfde koolzuurverzadiging in fles en op tap wil?

Offline afleiding-2

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 09-04-2014 20:41 u »
Klopt, maar als de boel dan gaat spuiten (alleen schuimen), dan is het ook voor niks geweest. Dat wil ik ook niet.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #11 Gepost op: 09-04-2014 21:28 u »
Met een compensatorkraan komt het sowieso goed. 3 gram per liter is goed voor een fust, 3 gram per liter is weinig voor een fles.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: Hergisten in keykeg fust
« Reactie #12 Gepost op: 12-04-2014 12:21 u »
Verzadigen in een KeyKeg, dat kan niet - bij een keykeg spuit je de CO2 tussen de want en de binnenzak.
Waarom zou je daar CO2 tussen spuiten?
Is toch zonde?

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #13 Gepost op: 12-04-2014 13:17 u »
Omdat nu eenmaal beschikbaar is bij alle taps ;) Een compressor kopen omdat je af en toe een keykeg koopt is ook geen optie

Er kan ook lucht tussen en veel Lindr taps zijn nu ook uitgerust met een compressor om de keykeg leeg te drukken.

Offline basterd-brewer

• Super lid
  • Wageningse Hobbybrouwer in Overleg
    • Brouwerij Wageningen: brouwen zonder grenzen
« Reactie #14 Gepost op: 13-04-2014 10:55 u »
Wanneer je een 'normale' tapkop gebruikt met zowel voor de CO2 als voor het bier een 5/8 aansluiting dan kan je ook CO2 via de bierkant inbrengen in een KeyKeg.
Verder heb ik geen ervaring met de zak-in-bak systemen maar mij lijkt nou juist het probleem dat je geen druk kan aflaten in het geval van oververzadiging. Hergisten met max. 3 g / liter lijkt mij dan wel zo veilig.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #15 Gepost op: 16-04-2014 10:29 u »
Wanneer je een 'normale' tapkop gebruikt met zowel voor de CO2 als voor het bier een 5/8 aansluiting dan kan je ook CO2 via de bierkant inbrengen in een KeyKeg.

Mmm interessante suggestie! Er moet dan wel een ventiel tussen zitten... die zit normaal gesproken niet aan de bierkant.

Offline basterd-brewer

• Super lid
  • Wageningse Hobbybrouwer in Overleg
    • Brouwerij Wageningen: brouwen zonder grenzen
« Reactie #16 Gepost op: 29-05-2014 14:46 u »
De CO2 ingang is meestal voorzien van een terugslagventieltje. Deze is bedoeld om te voorkomen dat er bier in je gasleiding komt die daardoor een besmettingsgevaar zou vormen. Als je weet wat je doet heb je dat dus niet zo nodig.
Keykeg op een lage temperatuur wegzetten en de juiste druk er op zou met een beetje schudden en verder gewoon geduld tot de juiste saturatie moeten lijden.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #17 Gepost op: 29-05-2014 15:45 u »
Mmm interessante suggestie! Er moet dan wel een ventiel tussen zitten...

Of een kraantje... :) en die kun je er gewoon los opschroeven. ;)

Offline BrouwNispen

• Junior lid
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 09-03-2017 21:02 u »
Zijn er nog ervaringen met het nagisten (koolzuurdruk krijgen) in een dergelijke keykeg?
Het systeem staat me wel aan, manier van zullen is handig met de kop en er is geen koolzuur nodig.

Met 3 gram suiker per liter, maandje bewaren in de warme kamer moet er dan voldoende druk ontstaan. Er blijft echter wel de nodige gist in het fust aanwezig, maar door het fust volledig koud te zetten bezinkt dit natuurlijk wel.

Is mijn redenering juist? Of zijn er betere manieren om te werken met dit soort fusten?
Ik lees ook berichten over (geforceerd) carboniseren, maar dat zijn heel wisselende berichten/manieren over en dat is ook direct weer een flinke investering in diverse spullen.

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #19 Gepost op: 09-03-2017 23:28 u »
Ik zou gewoon beginnen. Er zijn vele wegen naar Rome, welke weg jij neemt is aan jou. Je zal zelf een voor jou werkbare methode moeten vinden. Er is geen foute methode, mits er voldoende koolzuur in komt, en mits er niet teveel koolzuur in zit. Dus gewoon beginnen.. (er zijn heel veel wegen naar Rome, er zijn ook heel veel methoden om vaten te vullen)

Succes

Offline BrouwNispen

• Junior lid
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 09-03-2017 23:35 u »
Dank, ik zit echter meer met de vraag of nagisten met toevoegen van suiker in zo'n keykeg uberhaupt mogelijk is. Hangen er ook nadelen aan deze methode? Bijvoorbeeld ontstaan van meer gistsediment?

Grote voordeel is denk ik dat je zonder veel toeters en bellen kunt starten: suikersiroop samen met bier in de keg, afsluiten en vervolgens een maand (of langer) wachten.

Maar afijn, ik hoor graag of er mensen zijn die het op deze manier doen.

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #21 Gepost op: 09-03-2017 23:41 u »
Ik weet wel een voorbeeld van mensen die het zo doen (wil de naam niet noemen), maar zo ongecontroleerd dat het bier nauwelijks te tappen is.

Verder vind ik de Keykegs gezien de prijs niet geschikt (is eigenlijk veel te duur voor de hobby) maar het kan wel.

Wat je verder schrijft is dat je hier weinig toeters en bellen voor nodig hebt... Dat zie ik niet helemaal voor me. Luchtcompressor, luchtleidingen mét aansluiting op een speciale tapkop (die alleen voor keykeg geschikt is), keykegs, moeilijk te corrigeren in CO2. Dat zijn voor mij toeters, bellen én sirenes. Maar goed, het kan, en als dat voor jou de weg naar Rome is... Doen!

Offline ceasar

• Junior lid
  • **
  • Land: be
  • Thuisbrouwerij Hordeum Vulgaris
    • Hordeum Vulgaris
« Reactie #22 Gepost op: 10-03-2017 09:34 u »
Je kunt een tap installeren direct op de keykeg. Met een soort van fietspomp bouw je luchtdruk op en dan kun je tappen.
Wel wat meer suiker gebruiken voor hergisting op de keykeg, zo`n 8-9Gr./p/L. Dat is mijn ervaring.

Het vullen is een fluitje van een cent. Zwaartekracht doet het werk, kwestie van je vat met bier boven de keykeg te plaatsen en de kranen open te zetten.

Offline BrouwNispen

• Junior lid
  • **
« Reactie #23 Gepost op: 12-11-2018 07:21 u »
Ik kaap dit oudere topic opnieuw even. Dit omdat we wat meer ervaring hebben met de keykegs.
Ideaal in gebruik, vullen makkelijk en zijn vervolgens met een compressor ook heerlijk leeg te tappen. Als... je een goede carbonisatie hebt natuurlijk!

Daarom dat ik zou willen stoppen met suikertoevoeging, maar door koolzuurdruk op de bierleiding het bier na het vullen te voorzien van een juiste druk. Ik heb hier veel over gelezen en kan met de rekentool in BrouwVisie ook eea uitrekenen. Maar voor ik het ga proberen, even een check bij de mensen die vaker bier verzadigen met koolzuur.

- ik vul het bier in mijn fust
- hou de temperatuur van het fust/bier constant
- stel met de meter de koolzuurdruk op het fust in (stel ik wil 2 liter/liter en mijn bier is 20 graden --> 1,36 bar)
- laat het fust enkele dagen / een week / meerdere weken (hier wordt het voor mij vaag) zo staan

Vervolgens koppel ik de boel af en bewaar mijn fust tot ik het wil gaan gebruiken?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #24 Gepost op: 12-11-2018 13:55 u »
Ik weet het niet precies maar koelen is wel heel belangrijk. CO2 lost pas goed op bij lage temperaturen, bijvoorbeeld 0 grC.
Dus ik zou het bier koelen naar 0 graden en dan op de gewenste druk brengen. Moet in een nachtje wel gebeurd zijn.

Tags: