Giegelende Gagel & Gagelende Giegel

Gestart door seed7, 30-03-2014 12:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

seed7

Twee bieren die ik komende week denk te gaan brouwen. Na heel wat gezoek over hoe en wat van de gagel toe te passen ben ik eigenlijk nog niets wijzer. Dus voorlopig als onderstaand tenzij iemand input levert die mij anders doet besluiten. De zelfde recepturen wil ik later in het jaar nog een keer gebruiken maar dan met blaadjes en bessen van de Gagel.

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk#67
Naam receptGiegelende Gagel
Brouwdatum14-01-2021
BiertypeOverige bieren
Volume10,6 l
Begin SG1,058 SG
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)23 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row][row][row]
HoeveelheidIngrediënt
10,50 lWater uit Enschede 2013 jan-sep1,50 gCaCl23,30 mlMelkzuur5,19 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
78 mg/l9 mg/l58 mg/l153 mg/l63 mg/l83 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,633 kgPale Ale moutDingemans7 EBC60,0 %
1,089 kgGemoute haverThomas Fawcett and Sons4 EBC40,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
63,0 °C1 min.30 min.3,9 l/kg
73,0 °C1 min.30 min.3,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,0 gSaphirpellets3,5%first wort hop23,1 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
3 5,00 gGagel katjesspecerij0 minuten koken
3 10,00 gGagel katjesspecerij15 30 minuten koken

Gist
HoeveelheidNaamType
5,5 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

---

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk#68
Naam receptGagelende Giegel
Brouwdatum14-01-2021
BiertypeOverige bieren
Volume10,6 l
Begin SG1,058 SG
Berekende kleur (Morey)36 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)29 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row][row][row]
HoeveelheidIngrediënt
10,50 lWater uit Enschede 2013 jan-sep1,50 gCaCl21,60 mlMelkzuur5,21 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
78 mg/l9 mg/l58 mg/l159 mg/l63 mg/l83 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,589 kgPale Ale moutDingemans7 EBC58,0 %
0,548 kgGemoute haverThomas Fawcett and Sons4 EBC20,0 %
0,548 kgHaver Amber*Zelf gemaakt80 EBC20,0 %
0,055 kgChocolade roggemoutWeyermann500 EBC2,0 %

*heteluchtoven 30 minuten @ 180 °C

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
63,0 °C1 min.30 min.3,8 l/kg
73,0 °C1 min.30 min.3,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
9,0 gMagnumbellen14,9%60 min.29,3 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
3 10,00 gGagel katjesspecerij15 30 minuten koken
3 5,00 gGagel katjesspecerij0 minuten koken

Gist
HoeveelheidNaamType
5,5 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

Edit: n.a.v. de discussie kooktijd en dosering aangepast.

Ingo

William

Zijn de gageldoseringen een gok of toch nog een beetje beredeneerd.

Dank zij 12345 heb ik ook een aantal grammen droge gagelkatjes. Ben dus wel benieuwd hoe dat bij jou gaat uitpakken.

Ebje

Het schijnt dat er behoorlijk wat bitterheid uit het meekoken van de gagel komt (schijnt, want ik heb het zelf nooit gebruikt). In combinatie met je hopgift zal je bier dus bitterder worden dan aangegeven. Hoe bitter wordt een verrassing. Ik ben heel benieuwd wat het behalve aan bitterheid aan aroma toevoegt. :biersmile:

seed7

Citaat van: William op 30-03-2014  13:55 uZijn de gageldoseringen een gok of toch nog een beetje beredeneerd.

Een beetje op gevoel, ik kom doseringen van ruim 50g/20l tot 2g/20 l tegen, geen indicaties ten aanzien van de bittering. Wat ik geproefd heb door te kauwen op een katje is het inderdaad erg bitter, vandaar (maar?) 30 min koken. Een beetje bij vlam uit omdat veel oliën vluchtig zijn (Samenstelling PDF en deze).

Ingo

Anton

Ik heb vorig jaar een blonde gebrouwen met o.a. gagel, 12 liter.
Naast 24 gram Saaz heb ik er 3 gram gedroogde en 5 gram verse gagelkatjes bij gedaan. De gagel zo'n tien minuten voor het kookeinde.
Het is een heerlijk bier geworden wat kon wedijveren met Gageleer.

William

Citaat van: Anton op 30-03-2014  19:33 uIk heb vorig jaar een blonde gebrouwen met o.a. gagel, 12 liter.
Naast 24 gram Saaz heb ik er 3 gram gedroogde en 5 gram verse gagelkatjes bij gedaan. De gagel zo'n tien minuten voor het kookeinde.
Het is een heerlijk bier geworden wat kon wedijveren met Gageleer.

Dank je Anton. Dat zijn de hoeveelheden waarover ik nu de beschikking heb omgerekend naar 15 liter.

seed7

Citaat van: Anton op 30-03-2014  19:33 uIk heb vorig jaar een blonde gebrouwen met o.a. gagel, 12 liter.
Naast 24 gram Saaz heb ik er 3 gram gedroogde en 5 gram verse gagelkatjes bij gedaan. De gagel zo'n tien minuten voor het kookeinde.

Mijn katjes zijn vers ingevroren, ik denk dat dat maar een klein beetje meer is dan jij gebruikt hebt. 10 minuten koken is waar ik ook over heb zitten dubben en nog

Ingo

ed

@Wiliam.
Een tijdje terug heeft Hermelina toch ook iets gebrouwen met gagel. Was dat niet een of andere kloon. Misschien kan hij zijn recept hier plaatsen.

Ed

Henielma

Ed misschien bedoel je Henielma. Afgelopen jaar heb ik de eerste prijs in de vrije klasse behaald op het Onk met een Historisch Gagel bier.

De dosering van de gedroogde gagelblaadjes was 3,3 gram op 10 liter wort. De gagel was heel duidelijk aanwezig.

Esterenbrouw

De dosering van de gagel in mijn Koyt-kloon, winnaar van de ONK waar de gagel duidelijk in aanwezig was,
was 2,5 gram katjes op 15 liter.

Dus in jouw recept is duidelijk veel te veel gagel.

seed7

De dosering en kooktijd heb ik aangepast, het is nog steeds meer dan bij Esterenbrouw en Henielma, dus ik ben benieuwd. De havermout is inmiddels geroosterd.

Ingo

Gerb

Ingo, waar heb je de gagel vandaan? Ik wil binnenkort ook eens een gruitbier maken.

seed7

De tuin van een gulle gever. Als ik er aan denk neem ik wel wat naar het ONK mee. Ik heb nog een gram of 15 katjes en kan blaadjes voor je plukken

Ingo

Gerb

Dat zou super zijn! Gagel kopen is nog erg lastig blijkbaar. Je krijgt er natuurlijk een bier voor terug!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.