Zurige nasmaak

Gestart door j vd Heuvel, 29-05-2005 11:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

j vd Heuvel

Collega brouwers,

Na verschillende brouwkits van Brewferm te hebben geprobeerd valt het me op dat deze allemaal een wat zurige nasmaak hebben.
Zelf heb ik het gevoel dat dit aan de gistsoort ligt (is volgens mij bij alle kits gelijk).
Als deze stelling klopt, wat zou ik daar aan kunnen doen?

m.vr.gr. Joost

Johannes

Hoi Joost,

Als het echt aan de gist ligt, dan is het antwoord een open deur: andere gist gebruiken. Welke kits gebruik je? Moutextract of de pakketten met mout?

Zijn je bieren misschien sterk verzadigd met koolzuur (heftige prikkeling, veel schuimontwikkeling)? dit wil ook nog wel eens een zuurtje (anders dan infectie) opleveren. Dit heb ik zelf bij een paar bieren die op fles nog flink zijn doorgegist.

Sowieso kan een andere gist geen kwaad, probeer eens de korrelgisten van forumlid Siris, via de zoekfunctie kun meer te weten komen over deze gisten. (zoek op danstar, safbrew)

:degroeten:

Johannes

Hopmans

Hoi Hoi,

Ik heb ook vaak met blik gebrouwen, en het lijkt wel of ze aanzuren met citroenzuur.

 :degroeten:

j vd Heuvel

Hoi Johannes,

Ik gebruik nu nog moutextracten, maakt dit verschil?

Joost

Johannes

Ten aanzien van het zuurtje niet, ik vroeg het me gewoon af je hebt namelijk ook moutpakketten van Brewferm.

EBC

JOhannes,

Bieren uit blik hebben allemaal een vreemd bijsmaakje. Daar is niks aan te doen. Ik weet niet wat je precies proeft en of dit zurig is, maar als al je bieren uit blik dit hebben, dan denk ik dat je het bliksmaakje misschien wel proeft.

Je kan er eigenlijk niks aan doen. Hoewel het gebruiken van een vloeibare Wyeastgist het bier waarschijnlijk wel al veel beter zal maken.

Mijn advies: zoek een bierbrouwgilde in de buurt en volg een brouwcursus. Dan kom je in de wereld van het echte brouwen met mout. Dat is wel meer werk en je hebt er wat meer supple voor nodig, maar het resultaat is er dan ook naar. Als je de tijd en afstand kan overbruggen, ga dan de cursus volgen bij de Deltabrouwers in Zeeland. Daar wordt de beste cursus van Nederland gegeven.

Johannes

Hoi Jasper,

Ik proef geen bliksmaakjes, misschien Joost wel  ;)

Johannes

EBC

Sorry Johannes, Joost moet het weten!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.