Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zurige nasmaak  (gelezen 8126 keer)

j vd Heuvel

• Gast
Zurige nasmaak
« Gepost op: 29-05-2005 11:38 u »
Collega brouwers,

Na verschillende brouwkits van Brewferm te hebben geprobeerd valt het me op dat deze allemaal een wat zurige nasmaak hebben.
Zelf heb ik het gevoel dat dit aan de gistsoort ligt (is volgens mij bij alle kits gelijk).
Als deze stelling klopt, wat zou ik daar aan kunnen doen?

m.vr.gr. Joost

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Johannes

• Super lid
  • Land: nl
    • De Brouwketel
Re: zurige nasmaak
« Reactie #1 Gepost op: 29-05-2005 12:51 u »
Hoi Joost,

Als het echt aan de gist ligt, dan is het antwoord een open deur: andere gist gebruiken. Welke kits gebruik je? Moutextract of de pakketten met mout?

Zijn je bieren misschien sterk verzadigd met koolzuur (heftige prikkeling, veel schuimontwikkeling)? dit wil ook nog wel eens een zuurtje (anders dan infectie) opleveren. Dit heb ik zelf bij een paar bieren die op fles nog flink zijn doorgegist.

Sowieso kan een andere gist geen kwaad, probeer eens de korrelgisten van forumlid Siris, via de zoekfunctie kun meer te weten komen over deze gisten. (zoek op danstar, safbrew)

:degroeten:

Johannes

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 29-05-2005 13:16 u »
Hoi Hoi,

Ik heb ook vaak met blik gebrouwen, en het lijkt wel of ze aanzuren met citroenzuur.

:degroeten:

j vd Heuvel

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 29-05-2005 17:55 u »
Hoi Johannes,

Ik gebruik nu nog moutextracten, maakt dit verschil?

Joost

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #4 Gepost op: 29-05-2005 18:45 u »
Ten aanzien van het zuurtje niet, ik vroeg het me gewoon af je hebt namelijk ook moutpakketten van Brewferm.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #5 Gepost op: 30-05-2005 21:53 u »
JOhannes,

Bieren uit blik hebben allemaal een vreemd bijsmaakje. Daar is niks aan te doen. Ik weet niet wat je precies proeft en of dit zurig is, maar als al je bieren uit blik dit hebben, dan denk ik dat je het bliksmaakje misschien wel proeft.

Je kan er eigenlijk niks aan doen. Hoewel het gebruiken van een vloeibare Wyeastgist het bier waarschijnlijk wel al veel beter zal maken.

Mijn advies: zoek een bierbrouwgilde in de buurt en volg een brouwcursus. Dan kom je in de wereld van het echte brouwen met mout. Dat is wel meer werk en je hebt er wat meer supple voor nodig, maar het resultaat is er dan ook naar. Als je de tijd en afstand kan overbruggen, ga dan de cursus volgen bij de Deltabrouwers in Zeeland. Daar wordt de beste cursus van Nederland gegeven.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #6 Gepost op: 30-05-2005 22:39 u »
Hoi Jasper,

Ik proef geen bliksmaakjes, misschien Joost wel  ;)

Johannes

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #7 Gepost op: 30-05-2005 22:44 u »
Sorry Johannes, Joost moet het weten!

Tags: beginner