Verzwaren hopzakje

Gestart door Hoppenbrouwers, 26-03-2014 19:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Hoppenbrouwers

Vandaag heb ik een deel van mijn RIS gekoudhopt met koffiebonen om er soort van espresso stout mee te maken. Maar de koffiebonen leven drijven (logisch ook) dus ik moest ze ergens mee verzwaren. Ik had het idee van een knikker al voorbij zien komen maar aangezien mijn kinderen nog niet die leeftijd hebben ben ik op zoek gegaan naar een altnatief. Dat zijn dus koffielepels geworden. Alles zonk prima naar de bodem van de mandfles maar nu rijst bij mij ineens de vraag of dat gevolgen heeft. (beetje laat maar wilde het toch even checken)
De lepels zijn van gewoon ijzer (het type waar vaker bestek van wordt gemaakt) maar kan dit iets met de smaak van het bier doen aangezien deze zich nu in een zuur milieu met alcohol bevinden?

RobinB

Zijn ze niet van RVS?

Hoppenbrouwers

Citaat van: RobinB op 26-03-2014  19:58 uZijn ze niet van RVS?
Waarschijnlijk niet. Volgens mij is er maar weinig bestek écht van rvs.

[edit] heb het even opgezocht en het zou 18/10 edelstaal moeten zijn. Dat is dus roestvast staal maar met chroom en nikkel[/edit]

zeebrew

Volgens mij is er maar weinig bestek van ijzer... Als je lepels niet wegroesten in een lade, is er volgens mij weinig aan de hand. Ik zou me meer zorgen maken over de kunststoffen van een hopzakje.

RobinB

Citaat van: Hoppenbrouwers op 26-03-2014  19:59 u[edit] heb het even opgezocht en het zou 18/10 edelstaal moeten zijn. Dat is dus roestvast staal maar met chroom en nikkel[/edit]
Dat is dus een vorm van RVS 304. :)

Hoppenbrouwers

Citaat van: RobinB op 26-03-2014  20:29 uDat is dus een vorm van RVS 304. :)
..en dat is oke voor een langere tijd?

Eric v B

RVS 304 is voedselveilig en zal je bier niet aantasten en andersom ook niet. De RVS brouwspullen van hobbybrouwers zal ook van dit zelfde materiaal zijn.

Hoppenbrouwers

Oke, weet ik genoeg.
Dan blijft het dus een non-ferro koffie stout.

Superbeun

Citaat van: Hoppenbrouwers op 26-03-2014  19:55 uben ik op zoek gegaan naar een altnatief. Dat zijn dus koffielepels geworden.
Zo jij durft, als ik dat doe heb ik een tent vol met herrie.
Ik zou voorlopig maar niemand uitnodigen voor de koffie, anders ziet ze het  :o

Een paar dikke rvs bouten werken ook goed.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Superbeun op 26-03-2014  21:07 uZo jij durft, als ik dat doe heb ik een tent vol met herrie.
Ik zou voorlopig maar niemand uitnodigen voor de koffie, anders ziet ze het  :o

Een paar dikke rvs bouten werken ook goed.
Ze heeft gelukkig de beschikking over een grote casette, komt ze niet eerder achter dan dat de nagisting compleet is.

Ik had heel toevallig ook eerst aan rvs bouten gedacht. Had namelijk de keus uit een paar M8's met een vleugje wd40 en een heel bakje M6 met 15w30 half syntheet.
Het zijn uiteindelijk toch maar de koffielepels geworden. Volgende keer komt de 'motorised stout' er aan. ;)

RJT

Hehehe, WD40 schijnt weliswaar inert te zijn en ik ben verzot op de lucht ervan, maar in een biertje toch liever alleen hoparoma 😁. Kunnen die rvs bouten echt geen kraad? Ik dacht altijd dat het toch een ander soort legering is dan onze brouwhardware...

Eric v B

Je moet wel controleren of het echt RVS is. Er staat A2 of A4 op de kop van de bout en op de moeren. A2 is de 304 versie waar ook de koffielepels van zijn gemaakt en heel veel brouwspullen. A4 is RVS 316 en is een nog betere kwaliteit die bijv. in zwembaden wordt gebruikt en niet gevoelig is voor chloor. A2 is meer dan goed genoeg voor onze hobby.
Je kunt ook een Magneet er tegen houden. Als de magneet niet of een klein beetje plakt dan is het RVS. Als de magneet meteen vastplakt dan is het (meestal) geen RVS.
Je moet met bevestigingsmateriaal (bouten en moeren) wel opletten: er worden soms coatings aangebracht om het vastlopen tijdens het aandraaien te voorkomen. Deze coatings zijn niet altijd makkelijk zichtbaar en ze zijn niet altijd voedselveilig! Verder zitten er ook resten van smeermiddelen op van het productieproces. Zorg dus dat ze goed schoon zijn of misschien beter: riskeer een ruzie met je vrouw en gebruik RVS koffielepels als ballast voor je hopzak.

Biermagneet

Ik heb ergens op dit forum gelezen dat men een theebuidel RvS gebruikt als alternatief voor hopkookzakjes misschien ook voor dit soort dingen een goede toepassing. Kan zo snel de link niet vinden helaas.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Eric v B op 27-03-2014  00:59 uA2 is de 304 versie waar ook de koffielepels van zijn gemaakt en heel veel brouwspullen.
Zou het écht zo zijn dat ze in de A2 bouten ook chroom en nikkel verwerken om extra 'shiny' te zijn?
Jij zal vast wel een harley rijden dan ;)

Superbeun

Citaat van: Hoppenbrouwers op 27-03-2014  09:19 uZou het écht zo zijn dat ze in de A2 bouten ook chroom en nikkel verwerken om extra 'shiny' te zijn?
Jij zal vast wel een harley rijden dan ;)
In roestvrijstaal zit altijd chroom en nikkel als legeringsbestanddeel.
Rvs wordt ook wel chroomnikkelstaal genoemd.
Daarnaast bepaald de hoeveelheid onttrokken koolstof de kwaliteit van rvs, de koolstof in het ijzer zorgt voor roestvorming
Minder koolstof = minder roest


Eric v B

Nee ik rijd geen Harley, ik brouw af en toe bier. Dat is voorlopig genoeg hobby :-) Ik werk bij de wereld marktleider van kippenslacht- en verwerkingsmachines. Bij ons is alles van RVS 304. Ik ben betrokken geweest bij het zoeken van een nieuwe leverancier van bevestigingsmaterialen. En dan doe je wat kennis op die ik hier graag deel.

HermanH

Ik zou gewoon knikkers (nieuwe, dus zonder putjes erin) gebruiken, die natuurlijk eerst gedesinfecteerd werden....  :brouwen:

KC

Dat doet me denken aan de keer dat ik het hopzakje verzwaarde met wat ik dacht rvs kogels, bleken ze vernikkelt te zijn. Kwamen er bruin zwart uit. Dag bier  :-[
Alleen nog knikkers voor mij.

Sander van Dijk

Citaat van: Eric v B op 27-03-2014  09:52 uNee ik rijd geen Harley, ik brouw af en toe bier. Dat is voorlopig genoeg hobby :-) Ik werk bij de wereld marktleider van kippenslacht- en verwerkingsmachines. Bij ons is alles van RVS 304. Ik ben betrokken geweest bij het zoeken van een nieuwe leverancier van bevestigingsmaterialen. En dan doe je wat kennis op die ik hier graag deel.

Toevallig werk ik bij die leverancier van bevestigingsmaterialen en ik kan zeggen dat deze uitleg klopt als een bus :)
 
RVS A2 of AISI 304 is inderdaad de meeste gebruikte RVS soort voor bevestigingsmaterialen. Als je dat inderdaad goed schoonmaakt en er geen smeermiddelen opzitten kun je die rustig in je bier gooien. Inderdaad is het juist het Chroom en vaak wat nikkel en molybdeen (voor A4) wat het RVS roestvast maakt. Hoe hoger het aandeel van deze materialen in de legering hoe roestvaster het staal wordt. O.a. het chroom reageert met zuurstof, waardoor er een inerte oxidehuid ontstaat die RVS de hoge corosiebestendigheid geeft.
 
RVS A4 is inderdaad prima bestand tegen chloor, maar behalve als het materiaal onder (grote) spanning staat, zoals bij bouten onder voorspanning en er een hoge concentratie chloordamp is. Daarom mag er in zwembaden bij kritieke toepassingen ook geen RVS (meer) gebruikt worden zonder verdere beschermingen. Helaas is dat in Tilburg een keer goed mis gegaan.
 
Sommige andere materialen woden ook wel van 303 (A1)  kwaliteit gemaakt, dit is wat makkelijker te bewerken, maar is wel minder corrosie bestendig dan 304 (A2)of 316 (A4). Je hebt ook andere RVS soorten dan het meest bekende Austenitische RVS (bijv. A2/A4)  bijvoorbeeld Martensitisch en Ferritisch. Dit zijn soorten die weer andere eigenschappen hebben, maar bijvoorbeeld wel vaak weer veel magnetischer zijn dan Austenitisch. Deze zijn vaak wel minder corrosiebestendig dan Austenitisch, maar wel weer veel beter dan gewoon koolstofstaal.
 
Dus niet al het RVS is helemaal niet magnetisch. Bovendien wordt RVS door koudvervorming weer wat meer magnetisch.
 
Nou ja een heel verhaal :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.