Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Geen koolzuur  (gelezen 3437 keer)

Offline Nijinski

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Geen koolzuur
« Gepost op: 27-03-2014 13:54 u »
Hallo,

Na twee weken op fles vertoont mijn tweede brouwsel (moutpakket Red Special) nog steeds geen teken van schuimvorming. Het bier is zo plat als de eerste de beste schuine mop. Geen bubbels, geen parels. Nochtans is er met het aroma en de smaak weinig verkeerd. Het bier is vineus (staat niet in Van Dale, maar iedereen weet wat ik bedoel) en heeft een aangename zuurheid die men van een Red Special mag verwachten. Niets wat duidt op een serieuze infectie. Toch is er blijkbaar iets verkeerd gelopen en natuurlijk had ik graag geweten hoe en wanneer. Voor het bottelen heb ik volgens recept 7 gram suiker per liter toegevoegd. Waar blijft mijn schuim?

En nog iets anders: het is mij voorlopig een raadsel hoe ik mijn platenkoeler perfect steriel krijg. Volgens Dave Miller's Homebrewing Guide zou er met een pomp gedurende zo'n 40 minuten ontsmettingsmiddel moeten door vloeien. Dit is om praktische redenen voor mij gewoon niet haalbaar. Dus ik vrees dat na verloop van tijd die platenkoeler een broeihaard van infecties wordt.

Iemand suggesties?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline wilbertd

• Super lid
  • Land: se
  • Ik brouw wort
Re: Geen koolzuur
« Reactie #1 Gepost op: 27-03-2014 14:00 u »
Ik neem aan dat je de flessen warm hebt weggezet al die tijd, doppen er goed op etc.?
Na twee weken en 7 gram zou je toch zeker wel wat bubbels mogen verwachten

Vineus:
Aanduiding van het karakter van een wijn waarin duidelijk het volle en zeer typerende smaakpatroon van wijn, gemaakt van rijpe druiven, naar voren komt. In feite een compliment voor de betreffende wijn.

Ik weet niet of dat nu zo mooie omschrijving voor een bier is  ;)

Wat betreft de platenkoeler kan ik je alleen aanraden deze weg te doen en een eenvoudig schoon te maken spiraalkoeler te kopen (maar dat is geheel mijn eigen mening).

Offline michielr

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 27-03-2014 14:32 u »
En nog iets anders: het is mij voorlopig een raadsel hoe ik mijn platenkoeler perfect steriel krijg. Volgens Dave Miller's Homebrewing Guide zou er met een pomp gedurende zo'n 40 minuten ontsmettingsmiddel moeten door vloeien. Dit is om praktische redenen voor mij gewoon niet haalbaar. Dus ik vrees dat na verloop van tijd die platenkoeler een broeihaard van infecties wordt.

Iemand suggesties?

Koken?

ThomasM

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 27-03-2014 15:09 u »
Zoek maar op platenkoeler op dit forum. Dan vind je genoeg!   ^-^

Offline Nijinski

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 27-03-2014 16:17 u »
Koken?

Geniaal in z'n eenvoud. Zijn die dingen hiertegen bestand?

Offline Nijinski

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 27-03-2014 16:22 u »
Ik neem aan dat je de flessen warm hebt weggezet al die tijd, doppen er goed op etc.?
Na twee weken en 7 gram zou je toch zeker wel wat bubbels mogen verwachten

De eerste week zet ik de flessen op kamertemperatuur om de gisting op gang te krijgen. Daarna verhuizen ze naar mijn slaapkamer waar de omgevingstemperatuur tussen 7 en 10 graden ligt. De doppen zitten goed vast.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Land: nl
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #6 Gepost op: 27-03-2014 16:22 u »
Ja. Ze kunnen tot 200 ºC. Zal je niet nodig hebben ;D

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 27-03-2014 17:02 u »
En nog iets anders: het is mij voorlopig een raadsel hoe ik mijn platenkoeler perfect steriel krijg.

En daar moet je niet te moeilijk over doen. Je zult hiervoor vele tips krijgen. En alles is goed, maar het een kost meer moeite en energie dan het ander.

Na koelen van het wort gewoon met heet water in tegenstroom doorspoelen. Daarna desnoods nog even in desinfectant leggen. En daarna gewoon op zijn kant laten uitlekken. Voor gebruik gewoon een tijdje in je desinfectiemiddel leggen (tijdens koken)...

Maak het jezelf niet te moeilijk.... :)

Offline dennisbier

• Super lid
  • Een brouwer kent zijn gist
« Reactie #8 Gepost op: 27-03-2014 18:01 u »
Yep. Na het koelen, de voedingsbodem goed wegnemen met spoelen is de grootste barriëre die microorganismen kunnen hebben.
Daarna overtollig water eruit blazen, indien mogelijk.
Klaar.
Ik spoel hem soms na met een spuit spiritus en dan doorblazen. Is het water ook weg en de spiritus is niet zo'n goede voedingsbodem.
Voor gebruik spoel ik alles met heet water.
In het begin ben je heel nauwkeurig en voorzichtig, maar het kan wel wat hebben.
Schoon werken is al meer waard dan tig desinfectanten.
Het spul na het koken/koelen, moet nagenoeg of idealiter zo steriel mogelijk zijn, dus geen vreemde gedachten om aan die koeler wat extra aandacht te schenken.

Offline wilbertd

• Super lid
  • Land: se
  • Ik brouw wort
« Reactie #9 Gepost op: 27-03-2014 18:28 u »
De eerste week zet ik de flessen op kamertemperatuur om de gisting op gang te krijgen. Daarna verhuizen ze naar mijn slaapkamer waar de omgevingstemperatuur tussen 7 en 10 graden ligt. De doppen zitten goed vast.
Zet ze dan maar weer even op kamertemperatuur.
hergisting op fles kan gerust twee weken duren, maar alleen op temperaturen waarop het gist actief is.
Dus pas als je vindt dat er genoeg koolzuur in je bier zit, dan kan je ze koel wegzetten.

Of had je een ondergister?

Offline Nijinski

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 27-03-2014 20:30 u »
Of had je een ondergister?

Wel degelijk een bovengister (Wyeast 3763).

Bedankt voor de waardevolle tips. Ik doe er mijn voordeel mee.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 29-03-2014 00:28 u »
Koken?

Koken is niet zo'n goed idee. Daarmee maak je wel steriel maar niet schoon. In vastgekoekte eiwitten kunnen zich weer infecties ontwikkelen.

Over het reinigen van een platenkoeler is al veel geschreven. Kijk bij de tags platenkoeler en schoonmaken/hygiëne.

Tags: