Beginnende brouwer

Gestart door bobo, 26-03-2014 09:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bobo

Allen,
moest mijn vraag al ergens staan, mijn excuses, ik heb ze niet teruggevonden.

Mijn probleem is als volgt:  Na het overhevelen, het toevoegen van suiker 2 en het bottelen heb ik op de bodem van mijn flesjes suikerresten.  Ik heb al eens geprobeerd om voorzichtig te schudden, rollen met de flesjes.  dan verdwijnt de suiker wel even, maar enkele dagen later zie ik de suiker terug op de bodem liggen.  Blijkbaar was de suiker onvoldoende opgelost bij het toevoegen.

Kan ik op 1 of andere manier de suiker nog oplossen?
Is het erg dat er suiker op de bodem van de flesjes ligt?
Is mijn eerste brouwsel nu gedoemd om te mislukken?

Alvast bedankt voor de hulp!

Gerb

Uiteindelijk lost de suiker wel op, de oplosbaarheid is erg hoog. Wel vreemd trouwens dat het weer bezinkt? Is het wel suiker en niet een lichte vervuiling van de suiker?

Je kunt dit volgende keer ondervangen door de suiker af te wegen en met een klein beetje water te koken zodat je een stroop krijgt. Dit verdeeld makkelijk en homogeen.

Roelof

Is het wel de suiker? Of heeft de hergisting al plaats gevonden.

tjleet

Citaat van: Roelof op 26-03-2014  16:03 uOf heeft de hergisting al plaats gevonden.
Die moet zeker al hebben plaats gevonden, anders bottel je niet. Ik denk dat je hier de hergisting mee bedoelt.

Roelof

CiteerIk denk dat je hier de hergisting mee bedoelt.
Uiteraard.  :)

bobo

Citaat van: Gerb op 26-03-2014  10:23 uUiteindelijk lost de suiker wel op, de oplosbaarheid is erg hoog. Wel vreemd trouwens dat het weer bezinkt? Is het wel suiker en niet een lichte vervuiling van de suiker?

Je kunt dit volgende keer ondervangen door de suiker af te wegen en met een klein beetje water te koken zodat je een stroop krijgt. Dit verdeeld makkelijk en homogeen.

Hoe kan je het verschil zien tussen suiker en 'vervuiling van suiker'?

Hoe kan suiker eigenlijk vervuilen?

Niels B.

Ik denk dat het gist is?

Hoeveel tijd is er verstreken tussen het bottelen en nu?

bobo

Citaat van: Niels B. op 27-03-2014  09:21 uIk denk dat het gist is?

Hoeveel tijd is er verstreken tussen het bottelen en nu?

8 dagen...

Niels B.

Citaat van: bobo op 27-03-2014  09:39 u8 dagen...

Lijkt me sterk dat het suiker nog niet is opgelost.

Na het vergisten zakt de gist (en andere stoffen zoals eiwitten) naar de bodem van het vat. Bij het overhevelen komt er altijd iets mee, en er is vaak ook nog iets in suspensie (dan is het nog niet uitgezakt). Dit komt mee de flesjes in, tenzij je het filtreert zoals een commerciƫle brouwerij. Maar omdat wij moeten hergisten op de fles hebben we altijd wat gist nodig in de flesjes.
Dit zakt, net als in het vat, naar de bodem van de flesjes. Bij het schudden van de flesjes komt de gist weer in suspensie en daarna zakt het weer naar beneden. Dit klinkt als wat jij beschrijft.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.