Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Afwijking hydrometer tegen goedkope refractometer  (gelezen 4564 keer)

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Land: nl
  • Syntax error!
Afwijking hydrometer tegen goedkope refractometer
« Gepost op: 21-03-2014 20:21 u »
Beste lezers.

Ik zit met het volgende, voor het brouwen had ik in eerste instantie een hydrometer gekocht, gewoon zo'n standaard ding van de brouwwinkel. Nu heb ik een tijdje terug ook een refractometer gekocht, zo'n goedkope van ebay.

Nu meet ik aan het eind van het koken met beiden het wort. Ik heb de refracto nu twee keer kunnen gebruiken en beide keren meet ik een verschil.

Het eerste brouwsel is een sterke blonde waar ik met de hydrometer 1080 mat bij 27 celcius. Naar 20 celcius teruggerekend dus 1082 g/ltr
Hetzelfde wort mat ik met de refracto 21,4% brix(SG1086) en op zijn ingebouwde schaal noemt hij dit 1090.

Het tweede brouwsel is een pale ale experimentje waarbij ik aan het eind van het koken met de hydro 1044 meet bij 22 celcius en met de refracto 11.9% brix(1046) en 1048 g/ltr.

Ik weet dat er al meerdere topics zijn over de refracto tijdens en na de vergisting maar hier meet ik dus niet vergist wort.

De rotgein is dus dat ik niet weet welke van de twee (of eigenlijk 3) niet klopt. Ik kan het niet staven naar mijn installatie, aangezien ik die alleen maar heb gebruikt met de hydrometer en nu sinds kort met de refracto, echter de refractometer geeft zelf al twee verschillende waarden aan.

Mij brouwefficiŰntie (met de hydrometer) ligt niet bijzonder hoog, rond de 65%. Aan de andere kant, mijn alcoholgehalte berekend aan de hand van de hydrometer voelt aan alsof het een slag zwaarder is dan dat het getal doet vermoeden. Hieruit zou je kunnen denken dat mijn wort een hoger SG heeft dan mijn hydrometer aangeeft.

Is er een manier waarbij ik deze twee kan controleren/ijken?

Alvast bedankt

db

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Christiaan S

• Senior lid
  • Goed bier is een uitdaging
Re: Afwijking hydrometer tegen goedkope refractometer
« Reactie #1 Gepost op: 21-03-2014 20:32 u »
Je kan met water kijken of beide echt 0 aangeven. De refractometer kan je indien nodig op nul zetten mbv en klein schroefje.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #2 Gepost op: 21-03-2014 20:33 u »
De SG-waarde in je refractometer is waarschijnlijk niet voor wort, maar voor een suikeroplossing.
De berekende waarde is al beter, je moet ook nog rekening houden met de afleesfout (al is de het verschil consequent naar boven).

Heb je je refractometer ook geijkt?

Offline zeebrew

• Senior lid
  • mens sana non potest vivere in corpore sicco
« Reactie #3 Gepost op: 21-03-2014 20:37 u »
Meet eens met kraanwater van 20 ║C.

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #4 Gepost op: 21-03-2014 20:38 u »
Ja, als ik begin met maischen pak ik wat water uit de brouwketel en doe dit op de refractometer en dit was 0. Omgekeerd heb ik ook demiwater er op gehad en kraanwater direct uit de kraan. Na het op 0 stellen zijn ze dus allen gelijk.

/edit

Nu net kraanwater met de hydrometer gemeten, 19 celcius en een SG van 998 g/ltr.

db

Offline harry

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 22-03-2014 10:35 u »
IJken doe je niet met 1 meting. Ik lees dat best vaak hier: "Wat geeft hij aan bij puur water." Ok, dat is belangrijk maar een klok die stil staat geeft ook 2 x per dag de goede tijd aan.

Dus stel je refractometer op 0 bij puur water en check met je hydrometer. En maak dan een oplossing van suiker in water waarbij jij weet wat je SG is. Bijvoorbeeld je meet 16 gr. suiker af en vult dan aan met water tot je 100 gr. oplossing hebt, dan hoor je een SG te hebben van 1065. En kijk dan welk instrument goed meet.

Oh ja, en SG heeft geen eenheid. Het is een index t.o.v. water.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 22-03-2014 10:58 u »
Nu net kraanwater met de hydrometer gemeten, 19 celcius en een SG van 998
Aha!
Dat zou natuurlijk 0 1 moeten zijn of Ýetsje hoger door de opgeloste zouten.
Kennelijk geeft je hydrometer dus een te lage waarde.

Je zou met standaardoplossingen kunnen kijken of die afwijking constant is, of toeneemt.

Alvast de topictitel veranderen naar "afwijking goedkope hydrometer tov eBay refractometer"? ::)

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 22-03-2014 13:44 u »
Dat zou natuurlijk 0 moeten zijn of Ýetsje hoger door de opgeloste zouten.
Kennelijk geeft je hydrometer dus een te lage waarde.

Dat zou natuurlijk 0,99843 moeten zijn of iets hoger door opgeloste zouten. Maar of een hydrometer zo nauwkeurig afgelezen kan worden betwijfel ik.

Hopbier

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #8 Gepost op: 22-03-2014 14:11 u »
In het eerste voorbeeld vergroot je de meetonzekerheid doordat je bij een hoge temperatuur meet, bij het tweede ziet dat er al veel beter uit. Ik denk dat de meetonzekerheden bij je beide meetmethoden (2s grenzen) over elkaar heen zullen vallen.

Meet je hete of koude wort met je refractometer. Het wort eerst netjes af laten koelen voor die op de meter gaat.

---

Zo, en nu nog even wijsneuzen,
'niemand' hier kan ijken (daartoe moet je bevoegd zijn). We kunnen controleren, kalibreren en justeren. Om te kalibreren heb je een 3 - 10x hogere standaard nodig. Gezien de resolutie van de refractometer en de dobber zal het demi-water (kraanwater?) hier wel aan voldoen. Bij de thermometer kun je hier al aan gaan twijfelen en de weegschaal voor het afwegen van de suiker  :weetniet:

Ingo

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 22-03-2014 15:37 u »
Dat zou natuurlijk 0,99843 moeten zijn
Als hij geijkt is op 20 ║C met demiwater, dan moet dat toch gewoon 0 1 zijn?
Meeste hydrometers zijn wel geijkt op 20 ║C.

Door opgeloste zouten wordt het SG iets hoger, maar dat zal nauwelijks afleesbaar zijn denk ik.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 22-03-2014 16:45 u »
Als hij geijkt is op 20 ║C met demiwater, dan moet dat toch gewoon 0 zijn? Meeste hydrometers zijn wel geijkt op 20 ║C.

Door opgeloste zouten wordt het SG iets hoger, maar dat zal nauwelijks afleesbaar zijn denk ik.

Paar ░C verschil zal inderdaad nauwelijks afleesbaar zijn. Maar niet gewoon 0 maar 1 (0.998 is bijna 1).

Hopbier

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 22-03-2014 16:59 u »
Oja, 1 natuurlijk.
Maar niet 0,998.

Ik snap wel dat de dichtheid van water 998 g/L is bij 20 grc, maar de hydrometer is al geijkt op 20 grc.
Dan moet hij gewoon 1 aangeven toch?

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #12 Gepost op: 23-03-2014 20:52 u »
Deze discussie is al meerdere malen gevoerd. De hydrometers waar wij mee meten zijn normaal gesproken gecalibreerd bij 20 ║C en meten specific gravity, dat wil zeggen de verhouding tussen het SG van te meten vloeistof en water. als je dus water meet is het SG=1000.

Een Brix refractometer meet sucrose gewicht% als je er wort mee meet dan geeft hij ongeveer 3% hogere waarde dan de Plato waarde volgens de hydrometer.
HansH

Tags: refractometer