Brouwen met blik mislukt altijd

Gestart door Pachel, 20-03-2014 23:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wilbertd

Citaat van: Nozem op 02-04-2014  18:03 uOf het een oxidatiesmaak is kan ik niet beoordelen. Enigste wat ik duidelijk wilde maken is dat de smaak niet afkomstig is van het blik zelf. Op het forum hier lees ik dat sommige die typische bliksmaak als fruitig omschrijven, dat is het voor mij ook niet, hoe ik het wel moet omschrijven weet ik ook niet.
'Kauwgomballen smaak' is er ook een die je veel voorbij ziet komen als het om blikbrouwen gaat.

javaboon

De fruit of kauwgom komt vooral van de gist die is bijgeleverd

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 02-04-2014  13:32 uIk zou verwachten dat ze gewoon bier brouwen en daarna het water eruit halen via vacuumdestilatie of zo of invriezen en dan het water eruit zuigen zoals bij eisbock. Waarom zou je dan een oxidatiesmaak krijgen?
Of wordt er goedkope hulpstof bijgemengd die die smaak geeft?
Hebben alle blikken die smaak of zijn er ook 'kwaliteitsblikken'
HansH

Of alle blikken er last van hebben weet ik niet. Maar veel van de blikbrouwsels die ik op heb hadden een oxidatiesmaakje. Zal wel met het gevolgd procedé te maken hebben. Ik vermoed dat de blikken gepasteuriseerd worden om te zorgen dat er geen gekke dingen gebeuren.

Blikbrouwsels zijn in ieder geval nooit zo fris van smaak als bier gebrouwen uit mout. Naast de oxidatie van het extract gaan ook de Maillardreacties door. Robin heeft er wel eens op gewezen dat de inhoud van de blikken steeds donker worden met de leeftijd van het blik.

Nozem

Citaat van: javaboon op 02-04-2014  19:33 uDe fruit of kauwgom komt vooral van de gist die is bijgeleverd

De blikken die ik gebruikt heb zijn ook vergist met een andere gistsoort dan die welke standaard is meegeleverd, en toch zit daar weer dezelfde dominante smaak aan die ik alleen proef bij blikbrouwsels. Moet er wel bij vertellen dat ik nog maar 3x verschillende blikken geproefd heb.

Wijckers

Kan me wel in bovenstaande reacties vinden.

Drie blikken gemaakt. Blond, tripel en Mex Cerveza. Nu was die laatste geheel niet onaardig (tikkie zoetig). Maar eerste twee hadden heel platte, wrange, banaan/kauwgomballen smaak.

Aangezien ik nog geen ruimte heb om te investeren om over te gaan op moutbrouwen, ben ik eens gaan experimenteren.
Zo'n zak van Better Brew gekocht (IPA)


Ander gist: US-05.
Suikers: 50% met Dried Malt Extract en 50% Brew Enhancer

En na drie weken goed koel laten gisten, dryhopping gedaan.

Moet zeggen dat ik toch redelijk van me stoel viel van het resultaat. Hoopte dat het beter drinkbaar dan eerdere was, maar ik was hier echt prima tevreden mee! En erg blij, want moutbrouwen zit er gewoon helaas nog niet in, maar wil wel graag lekkere biertjes maken.

Misschien ook eens het proberen waard dus om wat meer te knutselen...

alrikdew

Citaat van: Wijckers op 03-04-2014  08:12 uKan me wel in bovenstaande reacties vinden.

Drie blikken gemaakt. Blond, tripel en Mex Cerveza. Nu was die laatste geheel niet onaardig (tikkie zoetig). Maar eerste twee hadden heel platte, wrange, banaan/kauwgomballen smaak.

Aangezien ik nog geen ruimte heb om te investeren om over te gaan op moutbrouwen, ben ik eens gaan experimenteren.
Zo'n zak van Better Brew gekocht (IPA)


Ander gist: US-05.
Suikers: 50% met Dried Malt Extract en 50% Brew Enhancer

En na drie weken goed koel laten gisten, dryhopping gedaan.

Moet zeggen dat ik toch redelijk van me stoel viel van het resultaat. Hoopte dat het beter drinkbaar dan eerdere was, maar ik was hier echt prima tevreden mee! En erg blij, want moutbrouwen zit er gewoon helaas nog niet in, maar wil wel graag lekkere biertjes maken.

Misschien ook eens het proberen waard dus om wat meer te knutselen...

Als ik je goed begrijp is dit ook een iets ander verhaal dan blikbrouw toch? Dit zijn pakketten met moutextract en losse hop die je er zelf bij kan doen. Naar mijn weten is het brouwen met moutextract veel beter dan blikbrouwsels. Ik durf dat niet met zekerheid te zeggen omdat ik maar 1 blikbrouwsel heb gemaakt en toen over ben gegaan op mout. Maar als je geld/ruimte tekort heb zou ik je zeker aanraden om eerder moutextract te gebruiken! In een grote pan bijvoorbeel 10 liter zwaar bier maken met moutextract en dan aanvullen met kout water tot je op de gewenste hoeveelheid bier zit! Een vriend van mij heeft dit zo gedaan en volgens hem is hij ernstig prima! Hij heeft geen grotere pan of koelsysteem hoeven kopen en toch kan hij een prima biertje brouwen!

wilbertd

Citaat van: alrikdew op 03-04-2014  08:31 uAls ik je goed begrijp is dit ook een iets ander verhaal dan blikbrouw toch? Dit zijn pakketten met moutextract en losse hop die je er zelf bij kan doen. Naar mijn weten is het brouwen met moutextract veel beter dan blikbrouwsels. Ik durf dat niet met zekerheid te zeggen omdat ik maar 1 blikbrouwsel heb gemaakt en toen over ben gegaan op mout. Maar als je geld/ruimte tekort heb zou ik je zeker aanraden om eerder moutextract te gebruiken! In een grote pan bijv 10 liter zwaar bier maken met moutextract en dan aanvullen met kout water tot je op de gewenste hoeveelheid bier zit! Een vriend van mij heeft dit zo gedaan en volgens hem is hij ernstig prima! Hij heeft geen grotere pan of koelsysteem hoeven kopen en toch kan hij een prima biertje brouwen!
Zeker, brouwen met (niet gehopt) moutextract kan bijzonder lekker bier opleveren.
Je slaat de stap van het maischen over en begint direct met het hopkoken.
Als ik voor een feestje wat meer kratjes wil brouwen gebruik ik ook moutextract; het gaat twee keer zo snel en het levert twee keer zoveel smakelijk bier op.
De IPA's die ik brouw met moutextract doen praktisch niet onder voor die van mijn volmout IPA's

Wijckers

Nee dit is al gehopt.
Het principe is hetzelfde als bij blikken, alleen stellen zij zelf dat dit een "revolutionaire" nieuwe methode is, wat beter resultaat geeft.
Zit gewoon een standaard zakje gist bij en gebruiksaanwijzing is niet heel veel anders dan met blikken. Zij het dat zij een tweede suikerstorting doen.

Ander gist, dryhopping en ander suiker was mijn eigen knutsel. En daar ben ik zeker niet ontevreden over.

Overigens had ik de helft van de batch niet gedryhopped, om verschil goed te kunnen proeven. Dat bier is mij ook zeker meegevallen, maar mist wel (natuurlijk) de lekkere aroma's.

Verder zou ik graag hopkoken, echter met een elektrisch fornuis lijkt mij dit een ramp. Als ik dan wil investeren, dan meteen goed in mooie brouwketel etcetc. Maar dat is helaas nog niet heel dichtbij.

Ik blijf nog even lekker op deze manier knutselen, daar mijn laatste brouwsel mijn goed bevallen is. Aanrader voor mensen die overstap nog niet kunnen/durven te maken, maar wel beter bier willen...

wilbertd

Citaat van: Wijckers op 03-04-2014  09:59 uVerder zou ik graag hopkoken, echter met een elektrisch fornuis lijkt mij dit een ramp.
Nee hoor, gaat prima. Deze foto zojuist genomen :)
De grotere hoeveelheden brouw ik op een houtfornuis, de kleinere op een elektrisch fornuis.
Gewoon even testen hoeveel liter water je aan een rollende kook kunt brengen, zoveel bier kun je brouwen (met moutextract).


Wijckers

Sorry, ik verwoorde mijzelf beetje onhandig.
Elektrische platen heb ik ;).



Maar miss geen slecht idee om gewoon een keer bij mijn ouders de keuken een dag in beslag te nemen  :groots: :biersmile:

wilbertd

Kijk, dan ziet je moeder je tenminste nog eens :)
Maar ook op een inductie kookplaat kun je toch water aan de kook brengen?

Wijckers

Zeer zeker, maar heb er toch wat schrik voor.
Zeker om steady temperatuur aan te houden en of hij het wel haalt met grotere hoeveelheden.
Maar raak wel erg geprikkeld om toch eens met de moutextracten aan de knutsel te gaan! Thnx

alrikdew

Die maat van mij heeft een Ikea elektrische plaat (niet eens inductie of iets anders lux) en hij brouwt 20 liter in een 10 liter pan... Hij gooit 12 liter koud kraanwater in zijn vergistingsemmer en brengt 8 liter water aan de kook met extract en hop. Het duurt wat langer voor het kookt maar het werkt prima! (zijn woorden) Probeer het gewoon! Wat heb je te verliezen? 10 euro?

alrikdew

Citaat van: Wijckers op 03-04-2014  08:12 uKan me wel in bovenstaande reacties vinden.

Drie blikken gemaakt. Blond, tripel en Mex Cerveza. Nu was die laatste geheel niet onaardig (tikkie zoetig). Maar eerste twee hadden heel platte, wrange, banaan/kauwgomballen smaak.

Aangezien ik nog geen ruimte heb om te investeren om over te gaan op moutbrouwen, ben ik eens gaan experimenteren.
Zo'n zak van Better Brew gekocht (IPA)


Ander gist: US-05.
Suikers: 50% met Dried Malt Extract en 50% Brew Enhancer

En na drie weken goed koel laten gisten, dryhopping gedaan.

Moet zeggen dat ik toch redelijk van me stoel viel van het resultaat. Hoopte dat het beter drinkbaar dan eerdere was, maar ik was hier echt prima tevreden mee! En erg blij, want moutbrouwen zit er gewoon helaas nog niet in, maar wil wel graag lekkere biertjes maken.

Misschien ook eens het proberen waard dus om wat meer te knutselen...

Waar heb je deze gehaald? Die betterbrew?

RobinB

Volgens mij kan je dan net zo goed zelf een recept samenstellen obv moutextractpoeder, evt. suiker/caramout en hop. :)

alrikdew

Klopt. Het is ook niet voor mij :) iemand die ik ken wil graag beginnen met brouwen. Ik heb hem verteld over betterbrew maar kon het niet niet vinden bij Van der Kooy of Brouwmarkt...

Wijckers

Brouwmarkt heeft het gewoon in de schappen.
En inderdaad, lijkt mij meer voor de eerste stap/wilt beginnen met brouwen. Alleen vond ik twee blikken die ik daarvoor geprobeerd had zo teleurstellend dat ik zo'n geknutsel een poging gaf, wat beter beviel. Dus wie wilt beginnen, zou ik eerder zo'n richting aanraden.

(En overigens moet je dit ook gewoon zien als blikbrouwen, maar dan niet uit blik).

hobbybob

Maar dan heb je alweer een "gehopt" pakketje.
Persoonlijk zou ik (zoals RobinB al aangaf) gewoon een moutextract receptje inelkaar draaien mbv brouw-(hulp/visie).

Overigens is de titel van dit topic niet geheel correct, het mislukt niet maar het resultaat valt tegen qua smaak >:D

Wijckers

Klopt, daarom ging ik hem ook nog dry hoppen, om te kijken of er wat leukers van kwam.
Na paar toch teleurstellende blikken had ik eigenlijk nog geen zin om nog meer te investeren en wilde eigenlijk toch wel eens paar kratjes maken die ik met veel plezier en trots kon opdrinken.
Dat was bij mij op deze manier gelukt en heeft weer hele boost motivatie gegeven in mijn hobby en ook om bij tijd wel weer te investeren en volgende stap te maken :).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.