Brouwen met blik mislukt altijd

Gestart door Pachel, 20-03-2014 23:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pachel

Beste,

Ik heb nu al een paar keer geprobeerd om bier te brouwen met een blik van Brouwland. Het leek me een goed en gemakkelijk idee om er mee te beginnen en om na een tijdje zelf een recept te brouwen. Na enkele pogingen van verschillende blikken, mislukt het brouwen altijd.
Ik volg de instructie van de handleiding en ik werk zo proper mogelijk maar elke keer is mijn bier vrij donker van kleur (Amber in plaats van blond) en ik heb elke keer dezelfde 'vieze' smaak.
Ik heb al een paar keer kleine details veranderd zoals het water eerst koken, rustiger roeren, nieuwe flesjes, ... maar zonder succes.
Ik ga altijd zo te werk:
- blik opwarmen in kokend water
- alles ontsmetten met chemipro oxi
- inhoud van de blik in een plastieken emmer gieten
- water + suiker toevoegen (hoeveelheid zoals gegeven)
- gist toevoegen met water (bijgeleverde gist van Brouwland)
- laten afkoelen tot circa 20 graden
- deksel op de emmer en waterslot opzetten
- na ongeveer 10 dagen ben ik van een sg 1061 naar een sg van 1012
- na 10 dagen doe ik het bier in een andere emmer
- dan laat ik het nog 14 dagen in een andere emmer rusten
- suikers toevoegen en bottelen

Dat is zo mijn werkmethode en elke keer is na 7 weken wachten een teleurstelling als ik een flesje open maak. Het bier is dan niet goed van smaak en niet lekker. Ik heb altijd dezelfde smaak die terug komt ook al zijn het andere blikken. Dus ik denk dat ik een paar stappen verkeerd doe.

Doe ik iets of alles verkeerd of kan ik beter met het echte brouwen beginnen en de blikken achter me laten?

Hopelijk kan iemand me een handje helpen :)

Oscar

Citaat van: Pachel op 20-03-2014  23:08 uIk heb altijd dezelfde smaak die terug komt ook al zijn het andere blikken. Dus ik denk dat ik een paar stappen verkeerd doe.

Volgens mij doe je niets verkeerd. Al die blikken hebben een bepaalde smaak die bij ieder blik terug komt. Dat jij dat niet lekker vindt dat kan. Dan moet je met mout of mout-extract gaan brouwen, krijg je ongetwijfeld een veel lekkerder bier  :brouwen:

RobinB

De blikken hebben inderdaad wel een beetje "een bijsmaak", maar voor een deel ligt dat ook aan de bijgeleverde gist.

Probeer eens;
Éérst je mengsel te koelen tot 20 ºC en dan pas je gist toe te voegen.
En probeer eens een andere (korrel-)gist. S04, US05, T58, Wb06, Nottingham, Windsor en Belle saison zullen zeker een andere smaak geven.
Gecontrolleerd vergisten ook. :)

Hay

Mijn eerste 3 brouwsels waren ook blikken van Brewferm en inderdaad ze zijn allemaal wat donker(amber) en hebben allemaal een aparte (na)smaak.
Ik heb altijd de bijgeleverde gist gebruikt en dacht dat het daardoor kwam.
Mijn laatste blikbrouwsel was een ruby red van st peters en die was stukken beter moet ik zeggen.
Die vond ik  zelfs lekker, heb er nog een aantal en drink die nu nog wel is.
Maar nu ik volgranen brouw proef je het verschil wel.

alrikdew

Ik heb altijd hetzelfde bij blikbrouw! Alleen de grand cru (Brewferm) uit blik vind ik erg lekker. Een vriend van mee heeft laatst een blik tripel gemaakt met t-58 en deze was echt een stuk beter! Persoonlijk vind ik de gisten van de blikken iets chemisch hebben.

Naar zoals Oscar al zei, ga brouwen met moutextract of gooi jezelf in het diepe met echte mouten. Lees wel eerst een boekje over brouwen want dat bespaart je een hoop gekloot!

wilbertd

Dezelfde ervaring hier, de blikken zijn gewoon niet zo lekker.
De Grand cru vond ik inderdaad het beste te doen (maar eigenlijk gewoon niet zo uitgesproken van smaak).

Pachel

Dank u voor de feedback! Ik ben blij dat het niet volledig aan mij ligt :)

Ik wou eerst met blikken beginnen om de gisting en zo wat onder de knie te krijgen en daarna met van die al op voorhand samengestelde pakketen. Die stap leek me logischer dan meteen van nul te beginnen en al het apparatuur is ook niet goedkoop om meteen te starten.

Ik heb een brouwboek in Brouwland gekocht, 'Verander water in bier'. Kent iemand deze en is het goed genoeg om te weten wat je moet doen?


EvdBroek

Citaat van: Pachel op 21-03-2014  09:09 uIk heb een brouwboek in Brouwland gekocht, 'verander water in bier'. Kent iemand deze en is het goed genoeg om te weten wat je moet doen?

Ja dat is een goed en compleet boek, een echte aanrader. De schrijver is trouwens ook regelmatig te vinden op het forum.

Sander van Dijk

Ik heb ook een Grand Cru blik gebrouwen, maar ik vond hem erg lekker! Ik heb de T-58 gist gebruikt, gecontroleerd vergist en nog met Wakatu (Nieuw-Zeeland) gekoudhopt.
 
De Wakatu gaf een heerlijke citrus nasmaak, ik vond het erg lekker. Ik had alleen teveel water toegevoegd, waardoor het meer een blond biertje geworden was.

ErikdeBrouwer

Ik heb nu 3 blikbrouwsels gemaakt van Brewferm blikken: de Abdij, Pilsener Gold en Amber. Bij de eerste 2 heb ik de meegeleverde gist gebruikt, bij de laatste S33 korrelgist. De laatste zit nu net op de fles, dus die heb ik nog niet geproefd.

Voor wat betreft de smaak van de Abdij en Pilsener Gold: Ze smaken beide compleet anders. De Abdij is vol en bitter, de Pils vrij vlak, licht van smaak en een kleine bittere nasmaak. Wel herken je in beide bieren hetzelfde smaakprofiel van de gist. Ik heb de bieren door diverse mensen laten proeven, en ze zijn gewoon goed drinkbaar. Niet de beste bieren, maar wel oke. Dus als jouw bier echt niet lekker is, is er wat anders aan de hand zou ik denken...

Vooral het koelen voordat je de gist toevoegt is wel handig, anders zit je zo boven de 30 graden en dat is te warm voor de gist heb ik begrepen, waardoor je allerlei bijsmaken kan krijgen. Misschien daar eens naar kijken?

Heb je ook de cursus blikbrouwen gevolgd die op de wiki van deze site te vinden is (http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:blikbrouwen)?

Morgen ga ik mijn eerste echte brouwsel maken, ook aan de hand van het boek van Adrie, en dat is volgens mij ook veeeeeeul leuker dan blikbrouwen, dus ik zou die overstap zeker maken. Ik heb er in ieder geval zin in  :)

Succes!

KC

Misschien een idee om na een week of zo over te hevelen naar een mandfles of een echt kunststof vergistingsvat?

Jan Peter

Ik ben ook begonnen met blikbrouwen en ik vond de smaak ook niet erg bijzonder.

Nadat ik het boek "Verander water in bier" heb gelezen, heb ik 20 liter van het eerste recept gebrouwen dat in het eerste deel staat. Deze heb ik verdeeld in 2 keer 10 liter en bij de ene Safbrew T-58 gedaan en bij de andere Danstar Windsor. Resultaat: een enorm verschil in smaak!

Gist is dus enorm belangrijk.

Nu ga ik voor de gein nog een keer blikbrouwen (net een bestelling geplaatst) maar nu met een andere gist dan de bijgeleverde. Ik heb gekozen voor de Brewferm Triple (2x) met Wyeast 3787 XL Belgian Trappist High Gravity biergist Activator. Ik ben benieuwd hoeveel beter de smaak wordt.

hansHalberstadt

Citaat van: Pachel op 20-03-2014  23:08 uIk heb altijd dezelfde smaak die terug komt ook al zijn het andere blikken.
Kun je die smaak omschrijven?
HansH

Hay

Citaat van: Pachel op 21-03-2014  09:09 uIk wou eerst met blikken beginnen om de gisting en zo wat onder de knie te krijgen en daarna met van die al op voorhand samengestelde pakketen. Die stap leek me logischer dan meteen van nul te beginnen en al het apparatuur is ook niet goedkoop om meteen te starten.

Ik heb een brouwboek in Brouwland gekocht, 'verander water in bier'. Kent iemand deze en is het goed genoeg om te weten wat je moet doen?

Heb ik ook gedaan en ben achteraf evengoed blij dat ik met blikken ben begonnen.
Heb er veel van geleerd en van het boek Verander water in bier ook.
Succes verder

Zoals hierboven al ergens beschreven vond ik de smaak van die blikken iets chemisch hebben.

alrikdew

Ik heb eigenlijk maar 1 blik gemaakt en miste zoveel smaak dat ik besloot meteen het echte werk te doen. Ik heb een paar boeken gekocht en in een ruk uitgelezen. Vervolgens in 1 keer alle benodigdheden gekocht en begonnen met brouwen. Wat een gekluns kan ik je vertellen! Maar had de smaak te pakken en brouw nu mooie bieren. Al kan het natuurlijk altijd beter! ;)

rvvliet78

Ook ik ben begonnen met blik, als eerste een tripel en wist toen eigenlijk al dat ik snel naar een volledig mout brouwsel wilde. Tijdens het verzamelen van alle spullen wel nog de reeds gekochte amber gemaakt en deze is vandaag precies 2 maanden geleden gebotteld.

Beiden smaken wel ok, maar ze hebben wel een typische smaak, zoals hierboven al beschreven waarschijnlijk het gist profiel van de bijgeleverde gist.

Ik ben nu net klaar met het bottelen van mijn eerste mout brouwsel met een Belle Saison gist en ben heel erg benieuwd naar de uitkomst.

Wat ik je wel kan vertellen is dat het mout brouwen een stuk meer voldoening geeft en van wat ik zojuist heb geproefd zal de smaak ook een stuk beter zijn. En ik moet zeggen dat het brouwen met mout wel wat meer werk is, maar het is mij enorm mee gevallen hoe makkelijk het eigenlijk is. Belangrijkste van alles is werk schoon en dan wordt het altijd bier (heb ik hier ergens op het forum gelezen)

Jacques

Citaat van: rvvliet78 op 21-03-2014  22:43 uBeiden smaken wel ok, maar ze hebben wel een typische smaak, zoals hierboven al beschreven waarschijnlijk het gistprofiel van de bijgeleverde gist.

Die typische smaak is volgens mij vooral een oxidatiesmaakje. Maar er is meer aan de hand...

De in de handleiding geadviseerde vergistingstemperatuur kun je beter niet hanteren. Die is veel te hoog! Hierdoor krijgt je bier veel te veel esters. Door de Brewferm Top wordt veel ethylacetaat aangemaakt. Dat is een ester die het meeste voorkomt in bier maar bij de Brewferm Top wordt deze in verhoogde mate aangemaakt. Ethylacetaat geeft een oplosmiddelachtig/lijmachtige smaak.
Door een lagere vergistingstemperatuur te hanteren blijft de hoeveelheid ethylacetaat binnen de perken.

En verder raad ik iedereen aan om deze cursus te lezen.


En ja... Brouwen met mout geeft veel meer voldoening.

Pachel

Citaat van: hansHalberstadt op 21-03-2014  13:35 uKun je die smaak omschrijven?
HansH

Het is moeilijk te omschrijven voor mij, maar de smaak is ongeveer dezelfde smaak als de geur van het bier als je de gistvat voor het eerst opent na het gisten. Het is een wrange nasmaak en geur. Het is meer een chemische smaak. Het zou een blond biertje moeten zijn maar het is eerder een Amber of nog donkerder bier geworden.
Misschien ook belangrijk om te vermelde is dat ik ook bijna nooit een deftige schuimkraag krijg. Ik heb wel 'bruis' maar geen schuim dat even blijft. En ik heb dezelfde smaak bij alle blikken, ook al waren het telkens keer een andere blik.

Na de 4 of 5de pogingen wordt het een beetje vervelend, zeker omdat je lang moet wachten eer dat je weet als het bier goed is of niet.

Pachel

Citaat van: Jacques op 23-03-2014  21:52 uDie typische smaak is volgens mij vooral een oxidatiesmaakje. Maar er is meer aan de hand...

De in de handleiding geadviseerde vergistingstemperatuur kun je beter niet hanteren. Die is veel te hoog! Hierdoor krijgt je bier veel te veel esters. Door de Brewferm Top wordt veel ethylacetaat aangemaakt. Dat is een ester die het meeste voorkomt in bier maar bij de Brewferm Top wordt deze in verhoogde mate aangemaakt. Ethylacetaat geeft een oplosmiddelachtig/lijmachtige smaak.
Door een lagere vergistingstemperatuur te hanteren blijft de hoeveelheid ethylacetaat binnen de perken.

En verder raad ik iedereen aan om deze cursus te lezen.


En ja... Brouwen met mout geeft veel meer voldoening.

Ik heb de laatste keer gewacht tot het brouwsel een temp. had van 20 graden (buiten gezet toen het koud was tot de thermometer 20 aangaf)
Ik zou zeer graag een cursus volgen maar dan over het volledig zelf brouwen. Want dat is eigenlijk de bedoeling.

zeebrew

Citaat van: Pachel op 23-03-2014  23:44 uIk heb de laatste keer gewacht tot het brouwsel een temp. had van 20 graden (buiten gezet toen het koud was tot de thermometer 20 aangaf)
Ik zou zeer graag een cursus volgen maar dan over het volledig zelf brouwen. Want dat is eigenlijk de bedoeling.
\het één sluit het ander niet uit: lees eerst maar een op de wiki de brouwcursus voor blikken, waarin veel basisbeginselen aan de orde komen. Lees dan eens de cursus voor Mout brouwen, dan heb je de meeste theorie al te pakken, hierna kun je altijd nog een cursus volgen bij een club of een gilde. Eens gaan kijken bij een andere ervaren hobbybrouwer of eventueel samen brouwen wil zeker ook helpen.

rvvliet78

Citaat van: Jacques op 23-03-2014  21:52 uDie typische smaak is volgens mij vooral een oxidatiesmaakje. Maar er is meer aan de hand...

De in de handleiding geadviseerde vergistingstemperatuur kun je beter niet hanteren. Die is veel te hoog! Hierdoor krijgt je bier veel te veel esters. Door de Brewferm Top wordt veel ethylacetaat aangemaakt. Dat is een ester die het meeste voorkomt in bier maar bij de Brewferm Top wordt deze in verhoogde mate aangemaakt. Ethylacetaat geeft een oplosmiddelachtig/lijmachtige smaak.
Door een lagere vergistingstemperatuur te hanteren blijft de hoeveelheid ethylacetaat binnen de perken.

En ja... Brouwen met mout geeft veel meer voldoening.
De temperatuur was niet boven de 21 graden gekomen, oxidatie zal heel erg goed kunnen aangezien ik een standaard vergistingsemmer heb gebruikt die in het begin niet helemaal luchtdicht was en bij het 2de blik ook niet echt.
Bij mij mout brouwsel de emmer meteen dicht getaped en binnen een paar uur meer bellen dan bij de 2 blik brouwsels bij elkaar.

Wel goed om te weten dat dit dus de smaak van oxidatie is :)

Pachel, had jij wel goede activiteit op je waterslot?

Jacques

Vooral tijdens de nagisting kun je last krijgen van oxidatie als de vergistingsemmer niet goed afsluit.

Maar wat ik eigenlijk bedoelde is dat de siroop van de blikken vaak al een oxidatiesmaak heeft.

Nozem

Ik had mijn eerste bier uit blik laten proeven op een clubavond en kreeg te horen dat het een typische bliksmaak had maar ze konden geen brouwfouten ontdekken. Inmiddels heb ik mijn tweede blik gebrouwen en proef ik dezelfde dominante smaak die ik niet lekker vind. Dit moet m.i. wel die typische bliksmaak zijn omdat het 2e blik dat ik gebrouwen heb een ander blik was en ook een andere gist gebruikt heb. Die bliksmaak heeft overigens niets met blik te maken maar wel met de procedure van het maken van het wort, zoals Jacques aangeeft is het een oxidatiesmaak.

Gelukkig smaakte het wort uit de HERMS afgelopen weekend al een stuk beter, nu maar weer wachten.

hansHalberstadt

Citaat van: Nozem op 01-04-2014  18:45 uDie bliksmaak heeft overigens niets met blik te maken maar wel met de procedure van het maken van het wort, zoals Jacques aangeeft is het een oxidatiesmaak.
Ik zou verwachten dat ze gewoon bier brouwen en daarna het water eruit halen via vacuumdestilatie of zo of invriezen en dan het water eruit zuigen zoals bij eisbock. Waarom zou je dan een oxidatiesmaak krijgen?
Of wordt er goedkope hulpstof bijgemengd die die smaak geeft?
Hebben alle blikken die smaak of zijn er ook 'kwaliteitsblikken'
HansH

Nozem

Of het een oxidatiesmaak is kan ik niet beoordelen. Enigste wat ik duidelijk wilde maken is dat de smaak niet afkomstig is van het blik zelf. Op het forum hier lees ik dat sommige die typische bliksmaak als fruitig omschrijven, dat is het voor mij ook niet, hoe ik het wel moet omschrijven weet ik ook niet.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.