Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Aflezen refractometer  (gelezen 3647 keer)

Offline zeebrew

• Senior lid
  • Land: nl
  • mens sana non potest vivere in corpore sicco
Aflezen refractometer
« Gepost op: 19-03-2014 07:42 u »
Sinds enige tijd gebruik ik naar volle tevredenheid een refractometer, zowel voor als tijdens het vergisten. Bij het aflezen vind ik de scheiding tussen blauw en wit erg wazig. Is dit normaal of moet dit een strakke overgang zijn? Nu verloopt ie tussen 10 en 9 Brix, en pak ik dan 9,5.  Eerlijk gezegd kan ik mij niet herinneren dat ie bij ingebruikname wel super strak een scheidslijn aangaf zoals op de mooie plaatjes op ebay. Wat zien jullie?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tjleet

• Super lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is nog steeds mijn informatiebron
Re: aflezen refractometer
« Reactie #1 Gepost op: 19-03-2014 09:00 u »
Heb je dat ook met alleen water?
Uiteraard zit er in wort ook andere inhoud. Eiwitten ed. Die kunnen de lichtbreking verstoren. Tijdens het maischen en koken hanteer ik jouw werkwijze, gewoon het gemiddelde nemen.
Tijdens de vergisting heb ik een injectiespuit, waarop precies een stukje siliconenslang past. Hierin stop ik wat opgerold keukenpapier en zuig daardoor het vergistende wort op. Vervolgens haal ik het slangetje met keukenpapier weg en druppel wat vergistend wort op mijn refractometer. Dan heb ik een scherpe lijn.
Overigens is dit een tip die ik hier op het forum gevonden heb, ik weet alleen niet meer precies van wie, maar credits gaan naar die persoon!

Offline Jukkie

• Senior lid
  • dol op leven in de brouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 19-03-2014 09:05 u »
Op mijn refractometer is het deel waar je doorheen kijkt draaibaar net zoals een verrekijker. Hier kan ik mee scherp stellen

Offline MICMAC

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: scotland
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 19-03-2014 09:07 u »
Wat ik heb ondervonden is, hoe minder hoe beter.
Daarmee bedoel ik dat je niet meer dan 1 druppeltje wort op het schermpje mag doen. In het begin deed ik er ook meer op om zeker te zijn.
Maar dan wordt de scheiding inderdaad minder scherp.

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
  • Er is geen mooier Hol........ ....dan alcoHol !
« Reactie #4 Gepost op: 19-03-2014 09:11 u »
En zorg dat het druppeltje wat je gebruikt op zich helder is. Ik laat mijn monstertje even door een stukje keukenpapier lopen en vang dan het xxtig-ste druppeltje op voor de meting. Daarmee ben je zaken als eiwitten ed kwijt. Daar wordt de lijn een stuk strakker van.  :biersmile:

Offline zeebrew

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 19-03-2014 09:31 u »
Op mijn refractometer is het deel waar je doorheen kijkt draaibaar net zoals een verrekijker. Hier kan ik mee scherp stellen
Dat was ik mij bewust, anders kan ik de schaalverdeling niet lezen.

Offline zeebrew

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 19-03-2014 09:35 u »
En zorg dat het druppeltje wat je gebruikt op zich helder is. Ik laat mijn monstertje even door een stukje keukenpapier lopen en vang dan het xxtig-ste druppeltje op voor de meting. Daarmee ben je zaken als eiwitten ed kwijt. Daar wordt de lijn een stuk strakker van.  :biersmile:
Dus met alleen water zou de scheiding strakker zijn, ik zal ook eens filteren.  Met 1 druppel wordt door het klepje het hele prisma bedekt, ik neem aan dat dit de bedoeling is?

Offline MICMAC

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: scotland
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #7 Gepost op: 19-03-2014 10:38 u »
Juist.

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
  • Er is geen mooier Hol........ ....dan alcoHol !
« Reactie #8 Gepost op: 19-03-2014 11:05 u »
Dus met alleen water zou de scheiding strakker zijn, ik zal ook eens filteren.  Met 1 druppel wordt door het klepje het hele prisma bedekt,  ik neem aan dat dit de bedoeling is?
Met water moet de lijn inderdaad helemaal strak zijn. Als dat niet het geval is dan is er mogelijk iets mis met je refractometer.
Wanneer je met water wel een strakke lijn hebt, probeer dan inderdaad dat filteren maar eens.
En één druppel bedekt inderdaad je hele meetoppervlak maar dat is ook de bedoeling. Dmv het klepje wordt die druppel uitgespreid tot een gelijkmatige, dunne film. En daarvan meet je de brekingsindex.
Succes!

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #9 Gepost op: 19-03-2014 19:29 u »
HansH heeft hier een heel topic(deel?) over geschreven; het filteren van wort voor de meting. Als je dat doet krijg je wel een strakke(re) lijn. :)

Tags: refractometer