Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Instellen van de walsenmolen  (gelezen 10162 keer)

Offline jeroentjecross

• Vol lid
  • Land: nl
  • brouwerij het 58e genot
Instellen van de walsenmolen
« Gepost op: 25-05-2005 14:43 u »
Beste forum gangers,

Ik heb sinds kort een dubbelverstelbare moutmolen gekocht (buurman uit Amerika meegenomen). Op welke dikte kan ik hem het beste instellen om het optimale rendement te behalen. Heeft hier iemand ervaring mee?

Met vriendelijke groeten jeroen

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: instellen van de walsenmolen
« Reactie #1 Gepost op: 25-05-2005 14:46 u »
Dat hangt een beetje af van de mout die je gebruikt. Sommige moutsoorten hebben grotere korrels dan andere. Ik weet dat de Maaslandbrouwerij een afstand van 1 mm hanteert en zo hebben wij het ongeveer ook. Verder is het een kwestie uitproberen. Instellen, een beetje schroten, bijstellen etc. net zolang totdat je geschrote mout hebt met hele kafjes en geen hele korrels.

Ik zou niet sturen op rendement, maar op filtreerbaarheid. Je kunt wel fijner schroten voor een hoger rendement, maar dan heb je grotere kans op filterproblemen. Dat beetje extra kosten voor wat extra mout zal je de kop niet kosten.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #2 Gepost op: 25-05-2005 14:55 u »
Met een simpele onverstelbare molen heb je dat probleem niet!

Jeroentje, bij je vorige bericht heb ik voorgesteld om je sig aan te passen, omdat het, hoewel lollig, misschien gelovige mensen kan irriteren. Nou ben ik altijd voor een beetje irritatie op z'n tijd, maar ik denk toch dat je beter een iets kleinere sig zou nemen.

Antwoord op je vraag: 0,045 inch is standaard in de VS (1,1-1,2mm)

:degroeten:

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #3 Gepost op: 26-05-2005 10:00 u »
Ik realiseer me nu wel dat ze in de VS vaak ander brouwgerst gebruiken, nl 6-rijg. Dat heeft misschien iets andere afmetingen.

Ik zou als ik jou was gewoon eens gaan prutsen in de buurt van die 1 mm.

:degroeten:

Offline J

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
    • Brouwerij Lupiline
« Reactie #4 Gepost op: 26-05-2005 10:09 u »
Jeroen,

Je kan best eens op voorhand (niet zoals ik op een brouwdag :-[ ) wat testen met mout te schroten op verschillende afstanden.
Kies degene waar je het meeste hele kafjes hebt, maar de korrel toch gebroken is.
Je kan e.v. ook eens proberen om vochtig te schoten, maar daar had ik met mijn walsmolen grote problemen (hij liep vast)

J.

Offline jeroentjecross

• Vol lid
  • brouwerij het 58e genot
« Reactie #5 Gepost op: 31-05-2005 16:13 u »
Bedankt voor de tips!

Edgar ik zag zelf ook toen ik gepost had dat het nogal moeilijk leesbaar was dus daarom heb ik hem ook gelijk verwijderd maar bedankt voor de tip  :duimop:

Tags: schroten