STC-1000: gehackt met nieuwe brouwsoftware!

Gestart door Gerlachus, 17-03-2014 09:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerlachus


Niels B.

Ik snap er niets van. Wat wordt er nu precies beter? Kunnen we in Fahrenheit lezen?

Zooms

Citaat van: Gerlachus op 17-03-2014  09:30 uZelf even lezen, veelbelovend:

http://hackaday.com/2014/03/15/temperature-controller-gets-open-source-firmware-upgrade/

Gaaf, ga ik zeker in de gaten houden! Was al tevreden met de simpelheid van de stc-1000 maar het kan dus nog veel leuker worden!

Rikkert

Citaat van: Niels B. op 17-03-2014  10:29 uIk snap er niets van. Wat wordt er nu precies beter? Kunnen we in Fahrenheit lezen?

Normaal kan je er alleen een temperatuur mee instellen, bijvoorbeeld 20 graden, met een marge van 0,5 graden beide kanten op. Doordat er nieuwe firmware voor geschreven is, is het nu ook mogelijk om een bepaald profiel te maken. Zo kan je de STC-1000 instellen dat hij eerst 5 dagen 20 graden aanhoudt, dan 5 dagen 21 en vervolgens 2 weken op 2 graden (bijvoorbeeld).

Het is een prima idee, alleen moet ik toch handmatig de SG-waarde controleren dus het kastje bijstellen is dan ook een kleine handeling.

Zooms

Citaat van: Niels B. op 17-03-2014  10:29 uIk snap er niets van. Wat wordt er nu precies beter? Kunnen we in Fahrenheit lezen?

[Mats] new firmware allows for up to 6 profiles. Each profile has up to 10 set points and a time duration to hold each of the set points.

Je kan dus 6 verschillende profielen instellen, die ieder 10 verschillende setpoints hebben (temperatuurinstellingen) mét een tijd daarbij. Je hele vergistingsschema (De meesten gebruiken hem als gistkast-controller) kan je dus in één keer instellen.

Zoals beschreven wordt: het zit nog in beta staat, dus het is nog niet volledig af (en getest). Maar dat iemand zo'n ding open schroeft en weet te verbeteren of aan te passen aan behoeften lijkt me erg goed nieuws. Straks kunnen we er nog meer mee. En nee, je kan waarschijnlijk gewoon in Celcius blijven denken, tenzij je het toch liever in Fahrenheit of Kelvin hebt (want dat is ook wel mogelijk hoor...) 8)

Oscar

Ik zie het ook niet zo. Voor mij doet ie precies wat ie moet doen. Geen aanpassingen/uitbreidingen nodig. :)

Pim

De een wil een standaard-fiets en de ander een fiets met 85 versnellingen en trapleuningen. Maw: er zijn verschillende wensen/eisen aan een product.

Wat die MATS hier gepresteerd heeft vind ik heel knap! Wel zie ik nog wat uitdagingen voor de leek omdat het vervangen van de software niet voor iedereen weggelegd zal zijn. Maar voor de echte hobbyisten is het natuurlijk een leuke uitdaging.

Wel jammer dat er niet meteen even een betere sensor in is geprogrammeerd (bv de DS18B20 welke ook in de Tcontrol wordt toegepast).
Er zijn nl wel "china-varianten" van thermometers te vinden die deze nauwkeurige sensor gebruiken maar die kunnen geen verwarming/koeling schakelen. Dat zou dus een mooie aanvulling kunnen zijn.

Oscar

Citaat van: Pim op 17-03-2014  11:54 uWat die MATS hier gepresteerd heeft vind ik heel knap!

Dat sowieso. Je moet wel de tools en de kennis hebben om die firmware uit te lezen, te (her)programmeren en weer te "uploaden" . :)

ThomasM

Ik zag hem een paar dagen geleden voorbij komen ja. Voor mij niet zo veel toegevoegde waarde aangezien ik meestal wel in de buurt ben om het in de gaten te houden. Voor de Amerikanen zeker. Op Fahrenheit vergisten lijkt mij zeker een meerwaarde hebben!

Zooms

Citaat van: Pim op 17-03-2014  11:54 uWel jammer dat er niet meteen even een betere sensor in is geprogrammeerd (bv de DS18B20 welke ook in de Tcontrol wordt toegepast).


Helemaal mee eens, alleen de techniek van de DS18B20 is volledig anders en dat zal niet op te lossen zijn binnen de STC-1000.

De een zal het nut ervan wel inzien, de ander kan er niets mee. (mijn vader van 89 ziet het nut van een computer ook nog steeds niet ;D) Je zou hier dus ook een simpele controller mee maken om elektrisch mee te maischen? Succes met het bedenken van je eigen toepassing!

Pim

Citaat van: Zooms op 17-03-2014  20:32 uHelemaal mee eens, alleen de techniek van de DS18B20 is volledig anders en dat zal niet op te lossen zijn binnen de STC-1000.
Het is natuurlijk waar dat de standaard STC-1000 sensor (een 10K NTC) anders werkt dan de digitale DS18B20. Maar volgens het artikel gebruikt de STC-1000 de PIC16F1828 microcontroller. En in Tcontrol wordt ook gebruik gemaakt van een PIC microcontroller voor het uitlezen van de DS18B20. Daar lijkt dus een mogelijkheid te liggen. Je zult ook hier wat moeten om-solderen maar wanneer je zo ver bent dat je de code van de STC-1000 kunt vervangen dan is het omzetten van het kleine netwerkje rondom de temperatuursensor nog maar een kleine stap.  8)

HermanH

"STC-1000: gehackt met nieuwe brouwsoftware!", dat ze dan ineens maar andere relais steken ook, grrrrrr!!!   
Toen ik deze nacht ging slapen viel mijn oog op een "hete" koelkast!!! Kijk vaak naar de t° op de STC als ik voorbij mijn brouwkamer stap, doch vannacht was 't wel even schrikken, stond op 38,3°C. en was nog aan 't warmen, was bijna een broedmachine voor kippeneieren! Had die voor de hergisting (van een amber met Westmalle-gist, gebotteld 15/3) op 24,3°C. ingesteld, blijkbaar is het relais van de heating-zijde blijven plakken... Hoe zou het nu met de bottelgist zijn? Is gebotteld met de CBC-1 van Danstar. Kan die tegen een stootje of gaat die dood boven bijvoorbeeld 35°C.?
Ze gaan mij niet meer verrassen, mijn diepvries stond ook te draaien op een STC-1000, heb die nu in lijn gezet met mijn "behekste" STC die op mijn vergistingsfrigo staat. Warme kant van de bijgeplaatste STC staat nu op 25°, de andere terug op 24,3°C., dus als de ene flipt en blijft plakken schakelt de andere de boel (de andere STC dus) uit bij 25°, allez, als hij ook niet blijft plakken!  :'( Heb er mij zonet nog 2 besteld van het merk -Elitech-, hopelijk zijn die beter...? 
Hier de nieuwe opstelling welke ik voortaan bij iedere vergisting ga gebruiken:

Grtz, Herman.

PS: zou je die sturing (relais) niet kunnen vervangen door bijvoorbeeld een SSR?

Pim

Citaat van: HermanH op 18-03-2014  13:36 u.... zou je die sturing (relais) niet kunnen vervangen door bijvoorbeeld een SSR?
Je kunt natuurlijk het relais in de STC-1000 gebruiken om een SSR aan te sturen (5 V hulp-spanning nodig waarmee je de SSR aan zet) en dat zal de levensduur van je relais zeker verlengen ! Het zullen inderdaad geen vergulde contacten zijn in die goedkope relais en steeds een zwaar (?) verwarmingselement aanzetten gaat dan met wat inbranden gepaard. Als gevolg hiervan zal het contact dan een keertje "vast-gepuntlast" blijven zitten.

Twee STC's in serie is natuurlijk ook een oplossing maar een van de twee relais zal het meest voor de kiezen krijgen en dus een keertje de geest geven. Je hebt dat dan mogelijk niet in de gaten omdat de andere controller de functie overneemt. En dan is het een kwestie van wachten totdat ook het tweede relais het begeeft. In totaliteit zal dat dan wel twee keer zo lang gaan duren als nu   >:D

Je mag hopen dat in een duurdere controller ook betere relais zitten maar dat is helaas geen garantie of vanzelfsprekendheid   8)

Over de effecten van de hogere temperatuur op je gist laat ik me niet uit. Daar zijn anderen veéél beter in  :biersmile:

Neetje

Citaat van: HermanH op 18-03-2014  13:36 uviel mijn oog op een "hete" koelkast!!! Kijk vaak naar de t° op de STC als ik voorbij mijn brouwkamer stap, doch vannacht was 't wel even schrikken, stond op 38,3°C. en was nog aan 't warmen, was bijna een broedmachine voor kippeneieren!

Daarom is het goed om een warmtebron van niet teveel Watt te hebben. (Na enkele dagen zal de temperatuur ook wel een stuk hoger zijn, maar in ieder geval niet binnen enkele uren.)

koffie

Citaat van: HermanH op 18-03-2014  13:36 u"STC-1000: gehackt met nieuwe brouwsoftware!", dat ze dan ineens maar andere relais steken ook, grrrrrr!!!   
Toen ik deze nacht ging slapen viel mijn oog op een "hete" koelkast!!! Kijk vaak naar de t° op de STC als ik voorbij mijn brouwkamer stap, doch vannacht was 't wel even schrikken, stond op 38,3°C. en was nog aan 't warmen, was bijna een broedmachine voor kippeneieren! Had die voor de hergisting (van een amber met Westmalle-gist, gebotteld 15/3) op 24,3°C. ingesteld, blijkbaar is het relais van de heating-zijde blijven plakken... Hoe zou het nu met de bottelgist zijn? Is gebotteld met de CBC-1 van Danstar. Kan die tegen een stootje of gaat die dood boven bijvoorbeeld 35°C.?
Ze gaan mij niet meer verrassen, mijn diepvries stond ook te draaien op een STC-1000, heb die nu in lijn gezet met mijn "behekste" STC die op mijn vergistingsfrigo staat. Warme kant van de bijgeplaatste STC staat nu op 25°, de andere terug op 24,3°C., dus als de ene flipt en blijft plakken schakelt de andere de boel (de andere STC dus) uit bij 25°, allez, als hij ook niet blijft plakken!  :'( Heb er mij zonet nog 2 besteld van het merk -Elitech-, hopelijk zijn die beter...? 
Hier de nieuwe opstelling welke ik voortaan bij iedere vergisting ga gebruiken:

Grtz, Herman.

PS: zou je die sturing (relais) niet kunnen vervangen door bijvoorbeeld een SSR?
Wat me niet helemaal duidelijk is: is je relais nu daadwerkelijk blijven plakken of zat er een bug in de software waardoor deze het relais niet vrij gaf?

ThomasM

Je kan natuurlijk ook altijd een PID met aparte (hoogwaardige) relais bouwen. Dan kan je ook meteen een andere sensor gebruiken als je wil.

edit:
Zoiets, al weet ik niet wat de kwaliteit van het spul is.

HermanH

Hey mannen, bedankt voor het meedenken! De STC schakelt 2 lampjes van elk 40 Watt in parallelschakeling, dus op zo'n klein "vermogen" zou je toch niet denken dat er een "vlamboog" ontstaat tussen de schakelende contacten hé....? Ik heb er bij de ontdekking eens een tik op gegeven en ik hoorde het relais onmiddellijk afslaan, dus de contacten moeten niet echt sterk op mekaar "gelast" geweest zijn hé...?
Nu blijft nog de vraag: heeft de bottelgist die 38,3°C. overleefd?

Henielma

80 Watt als verwarming van de gistkast is best veel. 40 of 25 Watt is ook voldoende. Hiermee loopt de temperatuur niet zo snel op als het fout gaat.

HermanH

Ik heb mijn nieuwe STC nu voorzien van 2 relais die 16 Amp. aankunnen, dus de relais van de STC sturen de nieuwe aan die op hun beurt de lampen en frigo aan- of uit zetten. Geen hoge piek bij inschakelen dus. Een hele geruststelling, hopelijk blijft de nieuwe STC hierdoor niet meer "plakken".
Hieronder een foto van de 220V-relais (en hun blauwe insteek-houders) om op een zekeringrail vast te klikken en 2 varistors om de vonk te dempen:

Grtz, Herman.

HermanH

Citaat van: HermanH op 19-03-2014  02:00 uNu blijft nog de vraag: heeft de bottelgist die 38,3°C. overleefd?
Blijkt gelukkig geen schade aangericht te hebben, heb een flesje koel gezet om te testen op koolzuur en smaak. Voldoende koolzuur en smaakt niet meer zoet, dus bottelsuiker is allemaal opgesoupeerd...  :biersmile:

Eric v B

Als je 80 Watt verwarming hebt dan trek je ongeveer 0,35 A. Ik meen gelezen te hebben dat de relais van een STC 1000, 10 A kan schakelen. Ik zou eerder verwachten dat de koele kant zal blijven plakken ivm de hoge aanloopstromen van de koelkast.

HermanH

Inderdaad, een STC kan 10 Amp. aan, doch schijnt dat de "maakstroom" een stuk hoger ligt bij koude lampen, misschien heb ik wel pech gehad met mijn STC qua relais, doch nu ben ik in ieder geval heel zeker dat het relais maar een spoeltje hoeft te voeden/schakelen ipv een lamp en dus die contacten van het toegevoegde relais 16 Amp. aankunnen. Laat ons hopen...  :brouwen:

Hoppenbrouwers

Zou ik hier ook een laptop aan moeten hangen? Anders kan ik voor die paar tientjes meer net zo goed een T-control aanschaffen ;)

David Steeman

Ik heb de tools om de nieuwe software in de stc-1000 te laden. Als het kastje al opengeschroefd is, is dat 10 minuten werk. Als er animo is wil ik mijn toolkit wel meebrengen naar de ONK-camping?

Eric v B

CiteerRe: STC-1000: gehackt met nieuwe brouwsoftware!
« Reactie #21 Gepost op: Gisteren om 17:27 »
Citaat
inderdaad, een STC kan 10 Amp. aan, doch schijnt dat de "maakstroom" een stuk hoger ligt bij koude lampen, misschien heb ik wel pech gehad met mijn STC qua relais, doch nu ben ik in ieder geval heel zeker dat het relais maar een spoeltje hoeft te voeden/schakelen ipv een lamp en dus die contacten van het toegevoegde relais 16 Amp. aankunnen. Laat ons hopen...  :brouwen:

Inschakelstroom van een gloeilamp van 150 watt is 9,8 A. De meeste mensen hebben geen 150 W in hun vergistingskast dus dit zou normaal gesproken geen probleem mogen zijn. Het plakken van het relais is dan toch misschien een typisch geval van pech...

Inschakelstroom van een koelkast schijnt rond de 30A te liggen maar is van hele korte duur. Tot nu toe nog geen problemen mee gehad.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.