Infectie

Gestart door alrikdew, 16-03-2014 20:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobinB

Mja, activiteit volgen kan ook via het waterslot (of Tcontrol ;) ).
Er zijn eigenlijk maar heel weinig redenen om tussentijds je vat te openen.

Oscar

Citaat van: Hoppenbrouwers op 20-03-2014  16:19 uBij de meest ideale omstandigheden kun je inderdaad voldoen met twee maal meten. Helaas heb je die niet altijd.

Klopt, maar die kun je wel creëren. Het is echt niet nodig om bij ieder brouwsel continue monsters te nemen en deze te meten. Er zijn ongetwijfeld uitzonderingen, maar dat is geen regel. ;) Een gecontroleerde of goede vergisting behoeft geen extra metingen. En inderdaad het waterslot vertelt ook voldoende. :)

 :degroeten:

Hoppenbrouwers

Citaat van: Oscar op 20-03-2014  19:34 uKlopt, maar die kun je wel creëren. Het is echt niet nodig om bij ieder brouwsel continue monsters te nemen en deze te meten. Er zijn ongetwijfeld uitzonderingen, maar dat is geen regel. ;) Een gecontroleerde of goede vergisting behoeft geen extra metingen. En inderdaad het waterslot vertelt ook voldoende. :)

 :degroeten:
... ik wil alleen maar aanduiden dat de stelling "is volkomen overbodig" geen vast gegeven is. Als je net begint met brouwen en niet alles op rolletjes loop is dat soms toch goed om te doen. Je kan aan het waterslot alleen zien of er activiteit is. Niet of dat dat komt doordat de vergisting compleet is of omdat hij halverwege gestokt is.

René K

Ik open altijd het vat tijdens de vergisting, ik wil toch altijd graag even genieten van de mooie schuimkraag in het vat! Maar niet te lang en dan het deksel er weer op. En nee, nog nooit een (merkbare) infectie gehad.

alrikdew

Ik doe zelf ook nooit het vat open tijdens de vergisting. Zolang alles goed gaat zie ik daar ook geen noodzaak toe.
Nu heb ik een bier gebrouwen en heb het zo schoon mogelijk gedaan! Nu ruikt het fantastisch en is niet zuur. En toch zitten er weer vlekken op. Zou dit ook kunnen komen door een koude vergisting? Dat dit een bij product is wanneer het eigenlijk te koud vergist?

René K

Heb je een foto voor ons van de vlekken?

alrikdew


Oscar

Wat bedoel je nu? Ik zie niets raars op deze foto...  :)

jan le mercier

Alrikdew,

Je zegt dat je al vijf keer een bier hebt moeten weggooien... Maar heb je die ook gebotteld? Of heb je alles al weggegooid voor je het bottelde?

Ik denk (maar ik ben nog maar een jaar bezig/15 keer gebrouwen) dat je een bier pas kunt beoordelen wanneer je een gebotteld flesje dat minimum 14 dagen heeft gerijpt, open doet.

Jan.

alrikdew

Echt niet? Woohoo!

Nou ik heb het vijf keer weggegooid toen er witte schimmel op zat en zo zuur dat het niet te zuipen was!

alrikdew

Dus die stippeltjes hoeven niks geks te zijn? Dat had ik eerder nog niet gezien... Geweldig! Je maakt me blij!

Oscar

Citaat van: alrikdew op 20-03-2014  21:54 uDus die stippeltjes hoeven niks geks te zijn? Dat had ik eerder nog niet gezien... Geweldig! Je maakt me blij!

Fotoshop er een eend in en ik zeg dat het kroos is... ;D

Jacques

Citaat van: alrikdew op 20-03-2014  21:17 u

Ziet er wel wat gek uit.

De beoordeling van de smaak zou ik bepalend laten zijn voor de vraag of je nu wel of geen infectie hebt. Op grond van deze foto is dat niet zonder meer te zeggen.

Toch een keer bottelen zoals gezegd. En na een tijdje evalueren. Je kunt dan ook het bier anderen laten proeven.

alrikdew

Citaat van: Oscar op 20-03-2014  23:10 uFotoshop er een eend in en ik zeg dat het kroos is... ;D

Hahaha! Perfect! Ik ben helemaal blij! Maar wat ik zo gek vind, is dat ik dit niet had met mijn vorige emmer. Die vlekjes dan... Maar goed! We gaan verder! Ik denk dat ik redelijk wat informatie heb om voortaan mijn infectie uit te sluiten! Hartelijk dank allemaal!

RobinB

Het ziet er niet meteen vreemd uit, ik zou het oordeel vooral af laten hangen van de smaak.
Heb je al geproefd?

alrikdew

Ja, het was bitter maar dat is niet slecht voor een ipa :p

RobinB

Oke, dus niet zuur, paardendeken, medicinaal of leeg van smaak oid?
Dan gewoon bottelen en afwachten! :)

alrikdew

Citaat van: RobinB op 20-03-2014  23:58 uOke, dus niet zuur, paardendeken, medicinaal of leeg van smaak oid?
Dan gewoon bottelen en afwachten! :)

Niets van dat alles! Ik ga hem nog een weekje koudhoppen en daarna bottelen. Dan een tijdje lekker warm zetten op zolder en dan mag Brand deze komen ophalen!

wilbertd

Oscar, heb je toevallig hoppellets gebruikt voor die IPA?
Dit soort 'kroos' heb ik ook als ik hoppellets gebruik.
Ik neem doorgaans niet de moeite om te filteren na het koken, speciaal niet bij IPA en dan komt er ook wel eens wat hopdeeltjes bovendrijven.
Zie hier een foto wat er gebeurd als je koudhopt met een combinatie van pellets en bloemen (en die niet in een hopzak doet):



Lijkt verdorie wel hetzelfde  :)

tjleet

Citaat van: Oscar op 20-03-2014  23:10 uFotoshop er een eend in en ik zeg dat het kroos is... ;D

alrikdew


Herman

Kaam is overigens niet zuur en ook geen reden om je bier weg te kieperen. Dus als het eerdere bier wel zuur was, was er iets anders aan de hand.

De foto van alrikdew laat m.i. bier zien dat al is uitgegist en dus wel overgeheveld cq gebotteld mag worden. Langer laten staan in zo'n vat staat gelijk aan kaam uitnodigen om eens langs te komen, dat dan weer wel.

Wilfred

Citaat van: alrikdew op 20-03-2014  21:17 u

Beste Alrikdew,

Topic is al een tijdje oud, maar heb er toch nog een vraag over  ;)
Was benieuwd of het bier uiteindelijk geslaagd was (en dus geen infectie) en welke gist je hier gebruikt hebt? Reden is het feit dat ik nu een bier in het vat heb zitten en na 6 dagen exact hetzelfde beeld als op jouw foto te zien is. Is nu het 15e brouwsel en nog nooit een infectie gehad. Beeld wat ik nu zie vind ik echter ook wat vreemd  :weetniet: Ik heb de S-33 gist van Fermentis gebruikt.

Grt,
Wilfred

Johan_vL

Ik vind dit er niet gek uitzien, het lijkt alsof de gist op zijn retour is en in het wort zakt, laatste plukjes drijven nog rond. Hoe ruikt het?

ExPeteriment

Citaat van: Johan_vL op 09-10-2020  20:06 uIk vind dit er niet gek uitzien, het lijkt alsof de gist op zijn retour is en in het wort zakt, laatste plukjes drijven nog rond. Hoe ruikt het?
Het zal wel op zijn inmiddels. Ziet er niet gek uit.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.