Infectie

Gestart door alrikdew, 16-03-2014 20:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

alrikdew

Ik begrijp er niks van! sinds ik deze vergistingsvaten gebruik http://www.Brouwmarkt.nl/gistingsvat-met-kraan-en-waterslot-30-liter-p-342.html heb ik last van kaam. Ik ben de laatste keer ontzettend secuur geweest met schoonmaken maak dit mocht alweer niet baten. Ik heb alles 3 tot 4 minuten nat gehouden met oxi pro. Mijn warmtewisselaar 5 minuten in een bak water met oxi pro erin laten staan. Ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik heb nu al 5 brouwsels moeten weg gooien en op deze manier wordt het wel een dure hobby...

Jacques

Verrassend. Met dit soort gistvaten heb je geen verhoogd risico op infecties.

Misschien een idee om Star San te gaan gebruiken met een spuitfles?

bierfan

Als je zeker weet dat het door het vat komt, dan die opzij zetten en ergens anders in vergisten.

alrikdew

Citaat van: Jacques op 16-03-2014  20:27 uVerrassend. Met dit soort gistvaten heb je geen verhoogd risico op infecties.

Misschien een idee om Star San te gaan gebruiken met een spuitfles?

Is dat zoveel sterker dan oxi dan?

RobinB

Nee, waarschijnlijk zit er ergens in je proces (waaronder het vat) iets fout.

Waar smaakt je geïnfecteerde bier naar?
Zit er een kraantje in het vat?

Citaat van: bierfan op 16-03-2014  20:29 uAls je zeker weet dat het door het vat komt, dan die opzij zetten en ergens anders in vergisten.

Dat zou ik voor de zekerheid ook eerst testen.

Robert1968

Heb je het waterslot wel zien/horen "klepperen". Dit vat heb ik nl. ook. Mijn ervaring is dat het deksel erg goed moet aandrukken om het vat luchtdicht te krijgen. Ik heb er zelf nooit kaam mee gehad.

Robert

alrikdew

Eerst had ik het kraantje er vanaf gelaten maar er later toch opgezet. De geur doet pijn aan mijn neus dus was t eigenlijk niet van plan om het te proeven...

Ik heb het waterslot zien klepperen! Ik heb nu nog een voor Brand bedoelde ipa in een ander vat zitten (ik had er gelijkt twee gekocht). Omdat ik de bijgeleverde watersloten niet vertrouwde heb ik in het gat een rubberen stop drukt met hierin een waterslot. Ik zal de volgende keer inderdaad in mijn mandfles laten vergisten in de hoop dat dat het is!

alrikdew

Hier een fotootje

Jacques

Citaat van: alrikdew op 16-03-2014  20:29 uIs dat zoveel sterker dan oxi dan?

Doordat je het verstuift komt het op andere plekken. Als je het vat vult met Oxi heb je boven het vloeistofniveau daar geen effect van. Met Star San kun je ook de deksel en de rand van het vat inspuiten.

RobinB

Citaat van: alrikdew op 16-03-2014  20:37 uDe geur doet pijn aan mijn neus dus was t eigenlijk niet van plan om het te proeven...

Klinkt als CO2, geen reden om niet te proeven... ;)

alrikdew

Citaat van: RobinB op 16-03-2014  21:03 uKlinkt als CO2, geen reden om niet te proeven... ;)

Haha ik ben nu onderweg terug naar huis dus ik zal het de volgende keer proeven.

Hoppenbrouwers

Ik heb bijna al mijn brouwsels met dit vat vergist en kan niet zeggen dat het er iets mee te maken kan hebben. Wel met je manier van reinigen en desinfecteren.
Je warmtewisselaar in een bak met oxi zetten is bijv. Al iet genoeg. Er blijft altijd lucht in achter waar je oxi dus niet bij kan. Altijd goed doorspoelen die dingen. Het liefst een kwartier of zo.

Desinfecteren kun je met allerhande middelen doen, zorg dat de contacttijd voldoende is en dat je goed schudt zodat de vloeistof overal kan komen. Een kraantje hoeft hierin geen hinderlijke beperking te zijn. Ook die spoel je goed door en dan is er niets aan de hand.

Peterrr

Ook ik heb zo'n vat al heel lang en geen last.
Wel  gaat bij Oxi er meer dan 30 min. in.
En veel schudden kantelen ook is hij bij mij niet 100% dicht.
Maar ook na gebruik wordt bij mij dit vat zeer grondig schoon gemaakt.

Ik hoop dat je het probleem snel vindt.

Peterr

henkg

Kraantje goed schoongemaakt?
Ik weet niet welk type jij hebt. Ik heb deze: http://www.Brouwmarkt.nl/kraan-voor-plastic-vat-of-emmer-met-moer-hittebestendig-p-378.html
Daar blijft heel makkelijk gist in achter, zeker binnenin het rode deel. Het rode deel kun je er -al draaiend- makkelijk uit drukken. Is na schoonmaken met een penseeltje of zo ook weer makkelijk terug te plaatsen.

Hoppenbrouwers

Citaat van: henkg op 17-03-2014  05:44 uKraantje goed schoongemaakt?
Ik weet niet welk type jij hebt. Ik heb deze: http://www.Brouwmarkt.nl/kraan-voor-plastic-vat-of-emmer-met-moer-hittebestendig-p-378.html
Daar blijft heel makkelijk gist in achter, zeker binnenin het rode deel. Het rode deel kun je er -al draaiend- makkelijk uit drukken. Is na schoonmaken met een penseeltje of zo ook weer makkelijk terug te plaatsen.
Of gewoon af en toe in de NaOH of oxi leggen.

Dirtbag

Meestal zet ik het te gebruiken gistvat tijdens het maischen halfvol met desinfectans, eerder oxi, nu starsan. Alle slangen trechters en andere onderdelen gaan er gedemonteerd in. Ik maak gebruik van de messing geka koppelingen, ik pak alle rubber ringen los die in contact komen met wort en leg die los in de oxi/starsan.  Zo kan er niet in een randje wat achterblijven.
Het kraantje draai ik er wel in. Anders blijft het water er niet in staan. Naderhand tap ik het vat vooral via het kraantje af. Dan kun je hem in een kleiner potje gedemonteerd apart laten weken.

Als je echt het vermoeden hebt dat het vat besmet is zou ik het het deksel er in drukken, het vat tot de rand vullen met chemipro caustic. Dit een uurtje of drie laten staan. Uit spoelen. Vervolgens vullen met oxi of starsan tot het randje en ook dit een paar uur laten staan.

De schroefrand van het deksel hoef je niet te onstsmetten, deze komt niet in contact met het wort.

Ik gebruik hetzelfde vat en heb hier nog geen problemen mee gehad.

Meestal zet ik het vat nadat ik heb overgeheveld naar een mandfles in de douche, spuit hem uit en vul hem met warm water en chemipro caustic.

Het kraantje is wel altijd een onderdeel dat extra aandacht wenst.

Ik vraag me eigenlijk af of je een vat zou kunnen testen op een besmetting door er een water/suiker mengsel in te doen. Als het vergist dan is het vat dus niet goed schoon.

db

Hoppenbrouwers

Citaat van: Dirtbag op 17-03-2014  09:16 uIk vraag me eigenlijk af of je een vat zou kunnen testen op een besmetting door er een water/suiker mengsel in te doen. Als het vergist dan is het vat dus niet goed schoon.

db
Als het om een hele kleine besmetting gaat zou dat heel erg lang duren. Erg efficient is het dus niet.

Let er overigens wel goed op dat je de rubberen afdichtring die in de deksel zit ELKE keer los haalt en mee reinigt. Als je dat niet gedaan hebt hoef je niet lang naar de oorzaak te zoeken.

wilbertd

Citaat van: RobinB op 16-03-2014  21:03 uKlinkt als CO2, geen reden om niet te proeven... ;)
Haha, dit doet denken aan mijn eerste keer blikbrouwen, toen wilde ik ook wel eens weten hoe dat jong bier rook.
Dus ik opende het vat, haalde eens een lekkere diepe snuif... en ging met tranende ogen bijna van mijn stokkie.

alrikdew

Citaat van: Hoppenbrouwers op 17-03-2014  09:34 uAls het om een hele kleine besmetting gaat zou dat heel erg lang duren. Erg efficient is het dus niet.

Let er overigens wel goed op dat je de rubberen afdichtring die in de deksel zit ELKE keer los haalt en mee reinigt. Als je dat niet gedaan hebt hoef je niet lang naar de oorzaak te zoeken.

Aha! Dat heb ik niet gedaan! Wist niet dat die rubberen ring eruit kon zonder deze te slopen! Verder demonteer ik alles week het in de oxi, monteer alles weer en laat daar nog eens oxi door heen lopen. Vervolgens spoel ik het geheel na en laat ik het water eruit lopen. Alles aansluiten, pieper gaat en koelen maar!

Ik zal de bij het schoonmaken voortaan die ring ook meenemen! Hoop dat dat het probleem is!

Adbrouwt

Citaat van: Dirtbag op 17-03-2014  09:16 uIk vraag me eigenlijk af of je een vat zou kunnen testen op een besmetting door er een water/suiker mengsel in te doen. Als het vergist dan is het vat dus niet goed schoon.
Nee lukt niet omdat je niet niet onder steriele omstandigheden kunt werken. De meeste hobbybrouwers proberen zo schoon mogelijk te werken. En dat is al een hele uitdaging


Hoppenbrouwers

Citaat van: alrikdew op 17-03-2014  12:37 uAha! Dat heb ik niet gedaan! Wist niet dat die rubberen ring eruit kon zonder deze te slopen! Verder demonteer ik alles week het in de oxi, monteer alles weer en laat daar nog eens oxi door heen lopen. Vervolgens spoel ik het geheel na en laat ik het water eruit lopen. Alles aansluiten, pieper gaat en koelen maar!

Ik zal de bij het schoonmaken voortaan die ring ook meenemen! Hoop dat dat het probleem is!
Die rubberen ring kan er zeker uit. Het is alleen geen rubber maar een of ander poreus materiaal wat ook vocht op kan nemen en vast kan houden. Als je een keer geschud hebt met je vat terwijl er wort in zat kan de ring wat opgenomen hebben wat vervolgens is gaan werken.

Ik bewaar de ring zelfs altijd apart zodat hij helemaal droog kan worden. Poets vooral ook de goot waar de ring in zit ook goed na want daar komen geheid resten van wort in te zitten.

Dirtbag

Verrek. Ik heb die ring uit het deksel er ook nog nooit uit gehad. Misschien dat ik mazzel heb gehad en dat ik het deksel bij het begin maischen helemaal onderdompel in oxi of Star San me tot dusver heeft gered.

Zal hem als de duvel kloon in de mand zit eens slopen.

db

jan le mercier

Alrikdew,

Wat ik me afvroeg: Open jij je vat dikwijls tijdens het gisten? Bijvoorbeeld om je sg te meten? Hoe vaak open je je vat?

Jan

Oscar

Citaat van: jan le mercier op 20-03-2014  09:45 uWat ik me afvroeg: Open jij je vat dikwijls tijdens het gisten? Bijvoorbeeld om je sg te meten? Hoe vaak open je je vat?

Ongeacht het antwoord is dat niet slim en ook compleet overbodig! Pas bij het overhevelen (als je dat doet) ff een monster trekken en pas bij het bottelen, daartussen blijf je van het bier af!  :brouwen:

Hoppenbrouwers

Citaat van: Oscar op 20-03-2014  10:07 uOngeacht het antwoord is dat niet slim en ook compleet overbodig! Pas bij het overhevelen (als je dat doet) ff een monster trekken en pas bij het bottelen, daartussen blijf je van het bier af!  :brouwen:
Zo overbodig is dat niet als je de vergisting wil volgen (er iets van wil leren). Als je bang bent voor een gestokte vergisting kun je ook best een keer meten.

Bij de meest ideale omstandigheden kun je inderdaad voldoen met twee maal meten. Helaas heb je die niet altijd.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.