Goedkoop is duurkoop?

Gestart door Edwarff, 15-03-2014 21:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwarff

Beste Brouwers,

Nadat jullie mij op weg hebben geholpen met ons eerste blik-brouwsel zijn wij langzamerhand spullen aan het verzamelen om de volgende stap te maken.

Via marktplaats dachten wij een slimme aankoop te doen, een vat van 40 liter voor eur 11,50. Eigenlijk is het een voerton, maar wij dachten slim te zijn:
1) Gaatje voor een waterslot en eventueel een kraantje is zo gemaakt
2) In de deksel zit een rubberen ring om het vat goed af te sluiten

Bij puntje 2 gaat het nu mis. De rubberen ring zorgt in de praktijk niet voor een lucht-dichte afsluiting. Hoe weten wij dit? We hebben de ton gevuld met water en vervolgens het vat op kop gehouden. Er komt helaas behoorlijk wat water vrij.

Wat nu? Dit  experiment opgeven? Of hebben jullie nog een idee om een vat luchtdicht te krijgen?



Ps. De ton heeft bovenin een diameter van 32,5 cm.

William

Is het vat levensmiddelenveilig? Zo niet, dan weg er mee....

Edwarff


Edwarff

Bedaankt William. Het vat heeft het volgende logo, volgens de verkoper daarom veilig voor levensmiddelen. Voor die prijs valt dat wellicht te betwijfelen. Iemand een idee?


seed7

Staat er ergens een glas met vork logo, alleen dan is het veilig want dat betekent dat er met de juiste grondstoffen gewerkt wordt. Alle grondstoffen, dus ook pigmenten, vulstoffen, processtechnische hulpstoffen etc.

Het symbool op je foto laat aanzien welk materiaal er gebruikt is voor sortering bij recyclage.



Ingo

Hoppenbrouwers

Citaat van: Edwarff op 15-03-2014  21:13 uBedankt William. Het vat heeft het volgende logo, volgens de verkoper daarom veilig voor levensmiddelen. Voor die prijs valt dat wellicht te betwijfelen. Iemand een idee?


Volgens mij wil dit alleen zeggen dat een deel van het vat bestaat uit gerecycled plastic.

Edwarff

Ha ha, het was ook te mooi om waar te zijn. Dank voor deze nuttige informatie!  Ik had het idee van alternatieve vaten trouwens opgedaan op dit forum (kan draadje even niet vinden).

Zijn er brouwers die deze vaten wel gebruiken?  Stel dat ik dit vat zou gebruiken: Loop ik alleen risico's wat betreft de smaak of ook wat betreft de gezondheid?

Henielma

De gewone Brouwland HDPE vergistingsvaten zijn toch niet echt duur?

vat plastic rond +kraan+waterslot 60 l   017.751.9    € 42,96

Je hebt dan een vat met voldoende kopruimte en het is voedselveilig. En vooral voor een gistvat lijkt me dat erg belangrijk omdat het jongbier daar lang in zit.

Edwarff

Klopt,  wij dachten echter voor een euro of 11 klaar te zijn en die paar tientjes bij te leggen bij de investering in een brouwketel ;-)

William

Je kunt die ton altijd nog gebruiken om de mout (in zakken) in te bewaren.

Neetje

Citaat van: Hoppenbrouwers op 15-03-2014  21:43 uVolgens mij wil dit alleen zeggen dat een deel van het vat bestaat uit gerecycled plastic.

Logo is voor type kunststof om na gebruik te recyclen. Logo zegt dat het een HDPE is. Prima.
Waarschijnlijk is het virgin granulaat, omdat bij regrind kans bestaat dat er zwakke plekken/lekkage aanwezig is, maar grote kans is dat er UV-stabilisatoren zijn bijgevoegd tegen weersinvloeden. Ook bij voedselveiligheid worden meestal UV-stabilisator/kleurstoffen toegevoegd om de inhoud te beschermen.

Na één keer goed spoelen zou ikzelf deze gewoon gebruiken, indien nodig.
Je kunt met klein lek best vergisten indien de temperatuur constant blijft. (bij afkoelen kan door drukverschil iets lucht terug zuigen).
Eind vergisting is dan niet zichtbaar door waterslot maar door meting sg.

JvHees

Je kunt ook nog kijken voor een curtec vaatje. Vaak is een andere kleur dan wit al een indicatie dat het niet geschikt is (tenzij het bestek logo er op staat natuurlijk).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.