Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: S04 gist  (gelezen 25543 keer)

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • Land: nl
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: S04 gist
« Reactie #75 Gepost op: 27-03-2014 21:33 u »
Daar heb ik wel een oplossing voor :)

En dan speel je zeker de BYeasty Boys

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #76 Gepost op: 27-03-2014 22:40 u »
Maar het doel van het aflaten van de gist en het overhevelen zijn toch het zelfde, minder gist waar het bier op rust. Als je het op het juiste moment doet, vlak voor het einde van de hoofdgisting is je bier nog troebel en die zwevende gist is verantwoordelijk voor veruit het grootste deel van de activiteit. Het heeft dan ook geen invloed op het uit vergisten.

Ingo

Dat denk ik niet. Uit de gistlaag stijgen steeds belletjes op. Die belletjes nemen een spoor van gist mee omhoog. Zonder die gistlaag geen belletjes, en zonder belletjes veel minder zwevende gist.

maar jij laat wel de gist af uit je CCT?

Ingo

Nou ja en nee, pas na een dag of 12. Hoofdgisting duurt 3 dagen, nagisting ook 3 dagen. Daarna is er geen enkele zichtbare activiteit meer. Pas dan gaat de gist zakken en is aftappen zinvol. Dat aftappen is vooral ook om uberhaupt helder bier te kunnen tappen van de bovenste kraan. Die kraan zit namelijk geheel ondergedompeld in de gistlaag. Zonder aftappen geen helder bier.

Online seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #77 Gepost op: 27-03-2014 23:10 u »
Nou ja en nee, [...]

Ok, helder, van een aantal andere CCT'ers ken ik dat anders.

T.a.v. bezonken gist moet ik even op zoek naar een recent artikel of presentatie die ik voorbij zag komen waarin gesteld werd dat alleen de toplaag van de bezonken gist actief is en dat die in het geval van een CCT nog minder van invloed is omdat het oppervlak daar relatief klein is. Daar werd gepleit voor tijdig aftappen / overhevelen.

Anderzijds kwam ik ook ergens tegen dat de temperatuur in de conus redelijk kan oplopen t.o.v. het bier er boven, hetgeen juist weer wel op activiteit van de bezonken gist zou duiden.

:weetniet:

Ingo

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #78 Gepost op: 27-03-2014 23:28 u »
Waarom denk je dat het oppervlak van de conus van een CCT kleiner is dan de bodem van een gistvat? Volgens mij is het oppervlak van neergeslagen gist in een standaard kunststof gistvat namelijk kleiner dan het oppervlak van een conus van een hobbybrouw CCT.

Online seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #79 Gepost op: 27-03-2014 23:39 u »
Waarom denk je dat het oppervlak van de conus van een CCT kleiner is dan de bodem van een gistvat?

Het oppervlak van de doorsnede van de conus op de hoogte tot waar de bezonken gist ligt is kleiner dan de doorsnede ter hoogte van het rechte deel van de CCT. (waarbij het werkelijke oppervlak van de gist natuurlijk niet overeenkomt met die conusdoorsnede omdat de gist overal op de conuswand ligt). Ik zal het artikel moeten opzoeken.

Ingo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #80 Gepost op: 28-03-2014 15:45 u »
Yep, daarom is het voor de volledigheid ook wel zo netjes om aan te geven dat hier voor de hobbybrouw-praktijk geen consensus over is.
Ook de aangehaalde vakliteratuur is op kritieke punten niet van toepassing voor de hobbybrouw-praktijk.

Ik geef aan wat mijn ervaringen zijn op dit punt. Door jou wordt in jouw antwoorden ook heel vaak niet aangegeven dat anderen er anders over denken op basis van hun ervaringen.

Net zoals dat gebruikelijk is bij professionele brouwerijen tap ik overigens meerdere keren de gist af. In totaal 3 keer.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #81 Gepost op: 28-03-2014 18:13 u »
Ik geef aan wat mijn ervaringen zijn op dit punt.
Aha, dus toch een mening, zo was het niet geformuleerd.
Vandaar mijn inhoudelijke toevoeging. :)

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #82 Gepost op: 28-03-2014 19:14 u »
Het oppervlak van de doorsnede van de conus op de hoogte tot waar de bezonken gist ligt is kleiner dan de doorsnede ter hoogte van het rechte deel van de CCT. (waarbij het werkelijke oppervlak van de gist natuurlijk niet overeenkomt met die conusdoorsnede omdat de gist overal op de conuswand ligt). Ik zal het artikel moeten opzoeken.

Ingo

Naar mijn idee ligt er over de hele conus wand gist en zakt niet alles naar de punt van de conus. Dus lijkt mij het oppervlak waar de gist het jongbier raakt groter dan bij een standaard gistvat.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #83 Gepost op: 28-03-2014 23:06 u »
Naar mijn idee ligt er over de hele conus wand gist en zakt niet alles naar de punt van de conus. Dus lijkt mij het oppervlak waar de gist het jongbier raakt groter dan bij een standaard gistvat.

Ik kan dat bevestigen. Bij een CCT is het oppervlak van gist dat met het bier in aanraking komt fors groter dan bij een vat met vlakke bodem.

Gist aftappen heeft geen enkel effect op het verkleinen van dat oppervlak.

Dit is dan weer wel afhankelijk van de giststam, want de ene gist is de andere niet.

Ik tap gist af van mijn CCTs om helder bier te tappen. Indien ik gist zou willen hergebruiken, is dat eenvoudig te doen, terwijl het bier in de CCT blijft. Dat lukt met een vlakbodem niet.

Met mijn CCTs kan ik helder bier aftappen tot de laatste liter. Dat kan met een vlakke bodem ook, mits je hem kan kantelen. Dat is dan weer tricky.

Hoe dan ook, overhevelen als de hoofdgisting voorbij is na een dag of 3-5 is de grootste kolder die er is. Stoppen ermee. Het is eerder slecht dan goed. Weg met die glazen mandflessen. Bier is geen wijn. Weg met sulfiet. Weg met beluchten. Weg met het idee dat een maischschema een zoet bier kan opleveren. Weg met de 40 graden stap. Lang leve de gedroogde gisten!

Hmm, dat is dan weer mijn mening  ;D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #84 Gepost op: 28-03-2014 23:33 u »
Aha, dus toch een mening, zo was het niet geformuleerd.
Vandaar mijn inhoudelijke toevoeging. :)

Als je het zo formuleert is jouw opvatting dat 4 weken op de gist laten staan niet uitmaakt ook een mening...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #85 Gepost op: 28-03-2014 23:38 u »

Het oppervlak mag dan wel groter zijn maar als je gist aflaat ben je wel veel gist kwijt. En door gist af te laten zakt er gist die op de conus ligt toch wel weer naar beneden.

Overigens heb ik nu een hoge CCT en daarbij is het oppervlak waar de gist ligt een stuk kleiner dan bij een 'plat' plastic gistvat.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #86 Gepost op: 29-03-2014 00:06 u »
Als je het zo formuleert is jouw opvatting dat 4 weken op de gist laten staan niet uitmaakt ook een mening...
Dat klopt niet helemaal, ik heb daar aanvullende onderbouwing voor aangegeven in die link. Daar is het namelijk wel meer geobjectiveerd, althans heel aardig voor een hobbyexperiment.
Dat maakt mijn standpunt meer dan enkel mijn mening, het is vooral de conclusie van een aardig opgezet en uitgevoerd hobbyexperiment. :)

Offline Ansius

• Super lid
  • pauze
« Reactie #87 Gepost op: 30-03-2014 16:14 u »
Glas moet er niet uit. Ik zie graag wat er gaande is!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #88 Gepost op: 30-03-2014 20:14 u »
Dat klopt niet helemaal, ik heb daar aanvullende onderbouwing voor aangegeven in die link. Daar is het namelijk wel meer geobjectiveerd, althans heel aardig voor een hobbyexperiment.
Dat maakt mijn standpunt meer dan enkel mijn mening, het is vooral de conclusie van een aardig opgezet en uitgevoerd hobbyexperiment. :)

Ik kan hierop weer reageren, maar laat ik maar niet doen want je hebt altijd weerwoord.

Offline Noordzij_1

• Boven 10 berichten
  • *
  • Maisch, kook, gist, repeat.
« Reactie #89 Gepost op: 03-05-2020 19:05 u »
Ik heb even mijn logboeken erbij gepakt;
3 keer gebrouwen met S04 gist (11,5 gr zakje op 25 liter, doe ik altijd, dag na brouwen altijd al borrels op het waterslot)
Eind SG; 1.020 ; 1.022 ; 1.020

Lijkt toch wel een beetje de gist te zijn die gewoon niet verder dan dat gaat...
De US-05 bijvoorbeeld gaat bij mij wel gewoon tot 1.008 of 1.010.
P.S. ik hevel niet over tijdens hoofdgist, en bottel meestal na 1 tot 1,5 week.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #90 Gepost op: 03-05-2020 21:38 u »
3 keer gebrouwen met S04 gist (11,5 gr zakje op 25 liter, doe ik altijd, dag na brouwen altijd al borrels op het waterslot)

Lijkt toch wel een beetje de gist te zijn die gewoon niet verder dan dat gaat...

Welk eind SG je krijgt is afhankelijk van de gebruikte gist Ún het begin SG...

Offline RuudB

• Vol lid
  • Zoals het waterslot thuis blubt, blubt het nergens
« Reactie #91 Gepost op: 03-05-2020 21:49 u »

In mijn beleving stopt deze gist niet maar gist langzaam door (na het bottelen). Mijn ervaring is dat je deze Engelse gist kan helpen door juist wel over te hevelen, liefst tijdens de hoofdgisting en het liefst met een beetje zuurstofinslag. Zie

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40530.msg612225.html#msg612225

Tags: