S04 gist

Gestart door Christiaan S, 13-03-2014 20:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Christiaan S

Citaat van: RobinB op 25-03-2014  11:09 uWeer terug on-topic;
Wat was je rendement en volume bij beide brouwsels?
En klopt mijn berekening van de begin SG's:
Tripel: 1091-1092   
Blond: 1066-1067   
?

Ook nog caramouten toegevoegd?

Tripel; begin SG 1.088 geen caramout 15 liter. brouwzaalrendement 68 %
Blond; begin SG 1.073 geen caramout en ook 15 liter. brouwzaalrendement 70 %

RobinB

Hmmm... Kom ik toch op iets andere SVG's?
Tripel: 75%
Blond: 78%

Als je dan kijkt naar de SVG in het moutextract (uitgaande van hetzelfde eind SG wat niet helemaal klopt):
Tripel: 70%
Blond: 74%

Het percentage suiker in het extract was:
Tripel: 15,5%
Blond: 14,3%

Ik denk dat je best een hogere vergistingsgraad had mogen verwachten obv deze getallen. :)

Christiaan S

Oke, dus toch te vroeg gebotteld?

RobinB

Daar lijkt het me wel het meest op. :)

Christiaan S

Oke, weer wat geleerd. Toch raar dat een compleet helder bier met een dikke gistkoek met een beetje bottelsuiker een explosief wordt. Maar goed volgende keer als ik deze gist gebruik gewoon een extra week laten nagisten.

RobinB

Soms helpt het om een keer te hevelen, dan kan het nog weer wat actief worden.
Ook de suiker toevoegen in de nagisting kan een dergelijk effect hebben.

Christiaan S

Citaat van: RobinB op 25-03-2014  21:46 uSoms helpt het om een keer te hevelen, dan kan het nog weer wat actief worden.
Ook de suiker toevoegen in de nagisting kan een dergelijk effect hebben.
Ik hevel standaard na een week en laat het dan nog minimaal een week nagisten in een schoon vat. Dit keer was dat dus te kort.

René K

Citaat van: Christiaan S op 25-03-2014  21:56 uIk hevel standaard na een week en laat het dan nog minimaal een week nagisten in een schoon vat. Dit keer was dat dus te kort.

Probeer het meer op basis van de activiteit (waterslot) te doen. Zodra je denkt dat de hoofdvergisting voorbij is of bijna voorbij, hevelen. Dit is niet standaard na een week (kan ook best eerder zijn hoor, of later ;)). En het nagisten gaat ook niet op de klok. En het is ook zeker geen ramp om je bier langer in je hoofdvergistingsvat te laten staan.


EBC

Hevel eens niet.

Uit de gistlaag stijgen regelmatig belletjes op, die weer gist mee omhoog nemen en in suspensie brengen en ook een circulatie veroorzaken in het jongbier.

Te vroeg hevelen kan de vergisting doen stoppen. Hevelen kan zonder enig probleem gedaan worden als na twee weken de vergisting geheel voorbij is.

RobinB

Dat kan ook inderdaad, te vroeg hevelen is sowieso niet goed. :)

Christiaan S

Ik zal het beter in de gaten houden en pas hevelen bij een constante eind sg.
Nogmaals bedankt voor de hulp.

Jacques

Citaat van: Christiaan S op 26-03-2014  17:54 uIk zal het beter in de gaten houden en pas hevelen bij een constante eind sg.
Nogmaals bedankt voor de hulp.

Bij een constant eind SG is het bier uitgegist en kun je bottelen! Overhevelen is dan nergens meer voor nodig.
Overhevelen doe je om het jongbier te ontdoen van een overmaat aan gist. Afstervende gist kan namelijk een negatieve invloed hebben op de kwaliteit van het bier.
Als je het bier niet te lang op de gist laat staan kun je het overhevelen overslaan. Over de tijd dat je het bier op de gist kunt laten staan hebben we al heel wat discussie gevoerd op het forum.

RobinB

Citaat van: Jacques op 26-03-2014  21:47 uOver de tijd dat je het bier op de gist kunt laten staan hebben we al heel wat discussie gevoerd op het forum.
Klopt, maar gelukkig kunnen we (beginnende?) brouwers geruststellen met het gegeven dat een maand op de hoofdgist niet tot smaakafwijkingen of andere duidelijke verschillen leidt. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 26-03-2014  21:50 uKlopt, maar gelukkig kunnen we (beginnende?) brouwers geruststellen met het gegeven dat een maand op de hoofdgist niet tot smaakafwijkingen of andere duidelijke verschillen leidt. :)

Dat is jouw interpretatie...
Ik zelf zou eerder 2 weken zeggen. Het ligt ook aan de temperatuur en de gist.

RobinB


Jacques

Citaat van: RobinB op 26-03-2014  22:19 uJe hebt het zelf ook aangegeven. :)
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,12307.msg162693.html#msg162693

Er bestaat zo iets als voortschrijdend inzicht...

Henielma

Standaard duurt een vergisting bij mij 3 weken. Ik hevel zelden over en merk er geen negatieve effecten van.

EBC

Beste brouwers,

Laat Jacques en Robin maar even verder bakkeleien...

Ondertussen kan ik jullie echt verzekeren dat je binnen 4 weken (en wel langer) zeker geen autolyse smaken zult krijgen.
Overhevelen komt uit de oude doos, van de tijd dat hobbybrouwen werd gedaan door wijnmakers. Die waren gewend aan overhevelen (en aan sulfiet  ;D).
Maar bier is geen wijn. Het is een hardnekkig gerucht dat overhevelen moet.

Laten we er eens mee ophouden. Een goed gebrouwen bier kan na 2 tot 3 weken gebotteld worden. Overhevelen is dan slechts vlak voor het bottelen nodig om suiker te kunnen mengen.
En als je een schepje suiker in je flesjes doet, kan je rechtstreeks uit je vat bottelen.

RobinB

Citaat van: EBC op 27-03-2014  12:55 ukan ik jullie echt verzekeren dat je binnen 4 weken (en wel langer) zeker geen autolyse smaken zult krijgen.
Dat is wat ik ook al aangaf inderdaad. :)

Jacques

Je mag dan wel geen merkbare autolysesmaak hebben, maar toch is je bier wat frisser van smaak.

Voor alle duidelijkheid, ik heb het over de tijd nadat het bier uitgegist is. Het laten staan heeft dan weinig doel. Het van de gist halen na de hoofdgisting heeft het voordeel dat je veel gist kwijt bent. Maar dit mag niet te rigoureus. Je hebt wel gist nodig voor het voltooien van de nagisting en het opruimen van de diacetyl.

Weken laten staan nadat de vergisting is afgerond is echt nergens voor nodig en doet meer slecht dan goed. Zeker ook als naar de body en schuimhoudbaarheid kijkt.
Maar goed die discussie hebben we al diverse keren gevoerd...

seed7

Citaat van: EBC op 27-03-2014  12:55 uOverhevelen komt uit de oude doos, [...]

Maar jij laat wel de gist af uit je CCT?

Ingo

Henielma

Bij een CCT kan je gist aflaten maar er blijft op de konus toch een hele laag gist liggen. Dus ik zie niet veel verschil met een gistvat op dit punt.

RobinB

Citaat van: Jacques op 27-03-2014  19:52 uen doet meer slecht dan goed. Zeker ook als naar de body en schuimhoudbaarheid kijkt.
Maar goed die discussie hebben we al diverse keren gevoerd...
Yep, daarom is het voor de volledigheid ook wel zo netjes om aan te geven dat hier voor de hobbybrouw-praktijk geen consensus over is.
Ook de aangehaalde vakliteratuur is op kritieke punten niet van toepassing voor de hobbybrouw-praktijk.

seed7

Citaat van: Henielma op 27-03-2014  21:05 uBij een CCT kan je gist aflaten maar er blijft op de konus toch een hele laag gist liggen.

Daar heb ik wel een oplossing voor :)

Maar het doel van het aflaten van de gist en het overhevelen zijn toch het zelfde, minder gist waar het bier op rust. Als je het op het juiste moment doet, vlak voor het einde van de hoofdgisting is je bier nog troebel en die zwevende gist is verantwoordelijk voor veruit het grootste deel van de activiteit. Het heeft dan ook geen invloed op het uit vergisten.

Ingo

Henielma

Je hoeft echt niet over te hevelen voor goed bier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.