Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: S04 gist  (gelezen 25460 keer)

Offline Christiaan S

• Senior lid
  • Land: nl
  • Goed bier is een uitdaging
Re: S04 gist
« Reactie #25 Gepost op: 21-03-2014 18:34 u »
Kwam vanmiddag thuis en vond een flesje zonder inhoud en hals. De rest heb ik snel leeg laten spuiten. Beide batches met de S04 gist stonden op exploderen, snap er niks van. De ene was afgevuld op een eind sg van 1.022 met een vergistingsgraan van 76 %, de ander op een eind sg van 1.016 met een vergistingsgraad van ook 76 %. Beide afgevuld met 7 gram suiker per liter.
Gist lag nog steeds niet uitgevlokt op de bodem, ergens is er iets mis gegaan. Maar wat? De smaak was niet zuur of slecht.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #26 Gepost op: 21-03-2014 19:09 u »
Nog niet uitgegist. Mogelijk dat het daarom ook nog niet was gaan liggen. :)

Offline Christiaan S

• Senior lid
« Reactie #27 Gepost op: 21-03-2014 19:17 u »
Nog niet uitgegist. Mogelijk dat het daarom ook nog niet was gaan liggen. :)

Zou kunnen, maar dan heeft de gist me 2 weken voor de gek gehouden. Het sg was constant die periode.
Maar goed geeft weer een batch lege flesje die natuurlijk weer gevuld moeten worden. :brouwen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #28 Gepost op: 21-03-2014 22:58 u »
Zou kunnen, maar dan heeft de gist me 2 weken voor de gek gehouden. Het sg was constant die periode.
Maar goed geeft weer een batch lege flesje die natuurlijk weer gevuld moeten worden. :brouwen:

Het zou kunnen dat je een infectie hebt opgelopen tijdens het  bottelen. Bijvoorbeeld een wilde gist die wat verder doorgist.

Maar ook dat het bier toch niet helemaal uitgegist was omdat je het vroegtijdig koeler hebt weggezet. Heeft het bier voor het bottelen in een temperatuurgecontroleerde omstandigheden gestaan?
Overigens geeft de website van Fermentis een vergistingsgraad aan van 75% terwijl bij het Groot gedroogd gist onderzoek een gemiddelde vergistingsgraad gevonden is van 78%.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 21-03-2014 23:20 u »
bij het Groot gedroogd gist onderzoek een gemiddelde vergistingsgraad gevonden is van 78%.
Met een standaard deviatie van 6,3 procent-punten inderdaad.
Een dergelijke spreiding maakt het een weinig zeggend gemiddelde...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #30 Gepost op: 21-03-2014 23:45 u »
Met een standaard deviatie van 6,3 procent-punten inderdaad.
Een dergelijke spreiding maakt het een weinig zeggend gemiddelde...

Daar gaat hij weer...

Het laat zien dat deze gist vaak verder vergist dan de waarde die Fermentis aangeeft en dat je niet moet blind staren op de waarde van Fermentis. De spreiding die jij aanhaalt laat dat ook zien. De waarden van het Gggo zijn waarden uit de praktijk van hobbybrouwers.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 21-03-2014 23:55 u »
Daar gaat hij weer...
Ik? Jij komt met die waarde, die waarde zegt niks zonder z'n spreiding.
Verder niet op de man reageren aub.

Citaat
Het laat zien dat deze gist vaak verder vergist dan de waarde die Fermentis aangeeft en dat je niet moet blind staren op de waarde van Fermentis. De spreiding die jij aanhaalt laat dat ook zien. De waarden van het Gggo zijn waarden uit de praktijk van hobbybrouwers.
Niemand staart zich blond op de waarde van fermentis, waarom zou je ook?
De waarden van het gggo zijn niet de waarden van uit de praktijk van hobbybrouwers, maar aangepaste waarden om te corrigeren voor factoren die de SVG verstoren zoals suiker.
Ondanks die correcties is de spreiding nog steeds zo groot dat het gemiddelde nauwelijks meer van bruikbare waarde is.
Immers, bijna iedere waarde die je kan bedenken valt binnen de spreiding.
Dat geeft aan dat die spreiding niet door de gist veroorzaakt worden, maar door wort- en omgevingsvariabelen.

Ik wilde overigens verwijzen naar de eerdere discussies hierover, maar die komen niet naar boven in de zoekfunctie. Heb jij er nog een link van?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #32 Gepost op: 22-03-2014 00:10 u »
Zodra de term Groot gedroogd gist onderzoek door mij ingetypt wordt weet ik dat jij daarop weer gaat reageren...

Accepteer dit onderzoek nu eens als een onderzoek die laat zien welke waarden in de praktijk gehaald worden met verschillende gisten. De correcties zijn zeer verantwoord uitvoert. Dat jij daar anders over denkt weet ik.
En ja de omgevingsinvloeden zijn groot. Misschien is dat we de grootste waarde van het onderzoek. De waarden die de fabrikanten zijn niet meer dan een richtwaarde. In de praktijk worden heel andere waarden gehaald.

En verder ga ik over dit onderwerp niet met je in discussie. Dat heb ik al te veel gedaan.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #33 Gepost op: 22-03-2014 00:22 u »
En ja de omgevingsinvloeden zijn groot. Misschien is dat we de grootste waarde van het onderzoek.
Uhhh Jacques dit geloof jij zelfs niet denk ik. Het onderzoek heeft zeker zijn waarde maar je moet het ook weer niet overschatten.  :-X  :-X

Offline Christiaan S

• Senior lid
« Reactie #34 Gepost op: 22-03-2014 07:59 u »
Het zou kunnen dat je een infectie hebt opgelopen tijdens het  bottelen. Bijvoorbeeld een wilde gist die wat verder doorgist.

Maar ook dat het bier toch niet helemaal uitgegist was omdat je het vroegtijdig koeler hebt weggezet. Heeft het bier voor het bottelen in een temperatuurgecontroleerde omstandigheden gestaan?
Overigens geeft de website van Fermentis een vergistingsgraad aan van 75% terwijl bij het Groot gedroogd gist onderzoek een gemiddelde vergistingsgraad gevonden is van 78%.

Het bier heeft de hele periode op zo'n 18 tot 20 graden gestaan. Tussentijds proeven gaf geen rare smaak, alleen erg troebel bier zonder een gistdepot op de bodem zoals ik zou verwachten. Hoe dan ook, een leer moment en volgende keer hopelijk niet meer op scherp staande flesjes. Ik zal de gist in de toekomst nog een keer proberen en zien wat er dan gebeurd.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #35 Gepost op: 22-03-2014 09:00 u »
Uhhh Jacques dit geloof jij zelfs niet denk ik. Het onderzoek heeft zeker zijn waarde maar je moet het ook weer niet overschatten.  :-X  :-X

Volgens mij maakte ik een relativerende opmerking. Het onderzoek laat zien dat je met een bepaalde gist heel veel verschillende vergistingsgraden kunt halen. Met andere woorden er is een grote bandbreedte/spreiding.
Dit was ook het geval bij de bieren die vergist waren met dezelfde gist, de zelfde hoeveelheid gist Ún dezelfde wort bij de Emelisse Homebrew Day. Het is heel interessant om daar nader onderzoek naar te toen. Als we weten waardoor deze verschillen ontstaan en in welke mate ze van invloed zijn, zijn we weer een stuk verder met ons inzicht in vergistingsgraden.

Offline bas3

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • bier bier bier
« Reactie #36 Gepost op: 22-03-2014 10:28 u »
Kwam vanmiddag thuis en vond een flesje zonder inhoud en hals. De rest heb ik snel leeg laten spuiten. Beide batches met de S04 gist stonden op exploderen, snap er niks van. De ene was afgevuld op een eind sg van 1.022 met een vergistingsgraan van 76 %, de ander op een eind sg van 1.016 met een vergistingsgraad van ook 76 %. Beide afgevuld met 7 gram suiker per liter.
Gist lag nog steeds niet uitgevlokt op de bodem, ergens is er iets mis gegaan. Maar wat? De smaak was niet zuur of slecht.

Ik heb dit ook een keer gehad. Bij mij lag dit aan de weegschaal. Een of ander goedkoop ding. Ik had ook 7 g/liter toegevoegd, maar de flessen klapten uit elkaar. Dacht al dat er wat veel suiker in ging. Ik heb dat daarna gecontroleerd en de weegschaal gaf regelmatig andere waarden omdat die blijft hangen of zo. Ik heb nu een andere en er geen last meer van gehad.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 22-03-2014 10:30 u »
Zodra de term Groot gedroogd gist onderzoek door mij ingetypt wordt weet ik dat jij daarop weer gaat reageren...
Accepteer dit onderzoek nu eens als een onderzoek die laat zien welke waarden in de praktijk gehaald worden met verschillende gisten.

Dat komt door de manier waarop jij de uitkomsten brengt.  :)
Je doet het voorkomen dat de gevonden variaties voortkomen uit de gist. Dat klopt natuurlijk niet.
De verschillen komen uit de enorme verschillen tussen de bieren/brouwers/omstandigheden.

Over de gist zegt het daardoor vrij weinig.

Citaat
De correcties zijn zeer verantwoord uitvoert. Dat jij daar anders over denkt weet ik.
Dat begrijp je dan verkeerd.
Ik snap dat er gepoogd is te corrigeren en dat dat nodig is voor een goede vergelijking.
Daardoor zijn het echter niet meer de waarden van de hobbybrouwers.
Met de waarden van de hobbybrouwers is niet berekend, de gevonden resultaten gaan daarmee dus ook niet meer over de situatie bij de hobbybrouwer.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #38 Gepost op: 23-03-2014 10:35 u »
Dat begrijp je dan verkeerd.
Ik snap dat er gepoogd is te corrigeren en dat dat nodig is voor een goede vergelijking.
Daardoor zijn het echter niet meer de waarden van de hobbybrouwers.
Met de waarden van de hobbybrouwers is niet berekend, de gevonden resultaten gaan daarmee dus ook niet meer over de situatie bij de hobbybrouwer.

Het zijn nog steeds de waarden van hobbybrouwers. De uitgevoerde correctie heeft alleen betrekking op het gebruik van suiker en caramouten.

Maar goed, je zult wel weer gelijk hebben want dat heb je altijd...

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 23-03-2014 11:03 u »
Het zijn nog steeds de waarden van hobbybrouwers. De uitgevoerde correctie heeft alleen betrekking op het gebruik van suiker en caramouten.
Nee, want geen enkele hobbybrouwer corrigeert z'n waarden zoals jullie destijds hebben gedaan. Zo'n correctie verandert de minimum en maximum waarden, het gemiddelde, de verdelingsvorm en de spreidingswaarden. De resultaten gaan daarmee over een heel andere dataset dan de originele data van de hobbybrouwers.
Als een hobbybrouwer nu z'n gevonden SVG in een bier wil vergelijken met de resultaten van het gggo, zou hij ze eerst ook zo moeten corrigeren als gedaan is bij het gggo.
Anders is het gewoon weer een andere groep.

Citaat
Maar goed, je zult wel weer gelijk hebben want dat heb je altijd...
Ik had je nog zo gevraagd op te houden met op de man reacties, jammer dat dit dan weer nodig is... :-\
Probeer het aub met inhoudelijke argumenten?

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #40 Gepost op: 23-03-2014 11:42 u »

Ik heb dit ook een keer gehad. Bij mij lag dit aan de weegschaal. Een of ander goedkoop ding. Ik had ook 7 g/liter toegevoegd, maar de flessen klapten uit elkaar. Dacht al dat er wat veel suiker in ging. Ik heb dat daarna gecontroleerd en de weegschaal gaf regelmatig andere waarden omdat die blijft hangen of zo. Ik heb nu een andere en er geen last meer van gehad.

Zullen we het topic weer proberen vlot te trekken. Discussie over variaties in vergistinggraad voegt niet zoveel toe. :police:

Nauwkeurig  of juiste instelling van de gebruikte balans is een goede. Hier ben ik met kruiden ook als eens de boot mee ingegaan. Hij stond op oz's. Ook de ijking kan een punt zijn.

Om een fles te laten klappen is er zo'n 8 bar druk nodig. Dit zou je krijgen met grofweg 20 tot 25 gram suiker per liter bier dat nog wordt omgezet in de fles. Minus de 7 gram die had toegevoegd zou er op het moment van vergisting nog zo'n 15 gram suiker per liter aanwezig zijn. Dat zijn zo'n 6 sg punten.

Heb je sg / brix van het bier uit de leeggespoten flesjes nog gemeten?

Offline Christiaan S

• Senior lid
« Reactie #41 Gepost op: 23-03-2014 12:28 u »
Het SG heb ik niet meer gemeten. het spoot met zo'n kracht uit het flesje dat er nauwelijks meer iets over bleef.
Het eind sg heb ik zowel met de hydrometer als met de refractometer gemeten, kan natuurlijk een verkeerd monster geweest zijn.
Andere brouwsels meet ik met de zelfde spullen en manier en die zijn wel goed. Weegschaal heb ik gecontroleerd met een kilo suiker, die is nauwkeurig genoeg.
Ergens heb ik een probleem gemaakt tijdens het proces, alleen kan ik daar niet achter komen.

Ga gewoon door met brouwen en hopelijk kom ik er achter wat er hier mis is gegaan.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 23-03-2014 12:52 u »
Hoeveel procent suiker had je in de stort van deze brouwsels?

Offline Christiaan S

• Senior lid
« Reactie #43 Gepost op: 23-03-2014 13:08 u »
Hoeveel procent suiker had je in de stort van deze brouwsels?
10 en in de andere 7.7 %

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #44 Gepost op: 23-03-2014 13:31 u »
Ook nog andere vergistingsgraad bevorderende eigenschappen?
Droog maischschema bijvoorbeeld?

Offline Christiaan S

• Senior lid
« Reactie #45 Gepost op: 23-03-2014 13:34 u »
De tripel is op 62 graden een uur gemaischt en daarna 30 minuten op 72 graden. De gemberblond een uur op 65 graden. Verder niks aan toegevoegd.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 23-03-2014 16:10 u »
Beide inderdaad een droog schema.
Dat in combinatie met de suiker leidt tot een hogere vergistbaarheid van het wort. Het zou zomaar kunnen dat er inderdaad nog zo'n 4-6 SG punten afgegaan zijn in de fles zoals William berekend had.
Dat zou eigenlijk alles wel verklaren. :)

Offline Christiaan S

• Senior lid
« Reactie #47 Gepost op: 23-03-2014 17:10 u »
Dan ben ik dus te snel met bottelen geweest. Dan zou ik een erg hoge vergistingsgraad gehad hebben. Dat kan natuurlijk, in ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken.
Nu op naar de eerste dances with ginger, een proeven hoe die gelukt is. :biersmile:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #48 Gepost op: 23-03-2014 21:13 u »
Nee, want geen enkele hobbybrouwer corrigeert z'n waarden zoals jullie destijds hebben gedaan. Zo'n correctie verandert de minimum en maximum waarden, het gemiddelde, de verdelingsvorm en de spreidingswaarden. De resultaten gaan daarmee over een heel andere dataset dan de originele data van de hobbybrouwers.
Als een hobbybrouwer nu z'n gevonden SVG in een bier wil vergelijken met de resultaten van het gggo, zou hij ze eerst ook zo moeten corrigeren als gedaan is bij het gggo.
Anders is het gewoon weer een andere groep.

Zucht...

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #49 Gepost op: 25-03-2014 11:09 u »
Weer terug on-topic;
Wat was je rendement en volume bij beide brouwsels?
En klopt mijn berekening van de begin SG's:
Tripel: 1091-1092
Blond: 1066-1067
?

Ook nog caramouten toegevoegd?

Tags: