S04 gist

Gestart door Christiaan S, 13-03-2014 20:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Christiaan S

Ik heb een tweetal bieren gebrouwen met de S04 gist. Beide bieren hebben een week gegist en daarna een week nagegist. Beide zijn op fles gezet met 6 g suiker per liter. Na een maand zit er genoeg koolzuur in, maar helaas schuimen beide bieren ook het flesje uit. Wat verder opvalt is dat er geen gist op de bodem van flesje ligt. Dit in tegenstelling van mijn eerder gebouwen bieren met andere gisten.
Is er nog iets wat ik eraan kan doen? Of is dit een bekend verschijnsel?

RobinB

Ook, of eigenlijk juist, S04 geeft een mooi sediment op de bodem.
Waarschijnlijk is er dus iets mis met je bier of je bent inderdaad te ongeduldig.

Het is geen (mij) bekend verschijnsel specifiek voor deze gist.

Was het bier wel goed uitgegist voor het bottelen?

Christiaan S

De vergistingsgraad was meer dan goed, mogelijk ben ik te ongeduldig. Zou het helpen om het bier kouder weg te zetten voor een langere tijd? Het staat nu bij een graadje of 18.

RobinB

Probeer het inderdaad eens met een week of twee in de koelkast?
Als dat het oplost, weet je wat je te doen staat! ;D

Ze staan niet op ploffen?

Christiaan S

Er staat geen extreme druk op. Ze zijn alleen erg troebel en daardoor schuimt het heel erg. Smaak is niet raar, ik zal ze een tijdje koud zetten.
Bedankt voor het meedenken.

RobinB

Smaakt niet zurig zoals een infectie?

Christiaan S

Citaat van: RobinB op 13-03-2014  21:07 uSmaakt niet zurig zoals een infectie?
Absoluut niet, de tripel smaak naar wat hogere alcohol met een licht zoetje. Het gemberbier smaakt naar bittere sinaasappelschil, niks geen zuur te bekennen. Mogelijk meer geduld hebben.

BRAAF bier

Weekje op 18-20 graden houden. Daarna buiten neerzetten, dat het wat afkoelt, dat heeft bij mij wel geholpen in ieder geval.

Christiaan S

Citaat van: BRAAF bier op 13-03-2014  21:13 uWeekje op 18-20 graden houden. Daarna buiten neerzetten, dat het wat afkoelt, dat heeft bij mij wel geholpen in ieder geval.
Dus toch niet geheel onbekend verschijnsel? Zal ze eens in de schuur zetten, lekker fris in de nacht.

RobinB

Bji mij is het een mooi flocculente gist en volgens de fabrikant ook.
Ervaringen kunnen verschillen natuurlijk, maar om dat nu meteen een kenmerk van deze gist te maken lijkt me wat kort door de bocht. :)

Christiaan S

Citaat van: RobinB op 13-03-2014  21:19 uBji mij is het een mooi flocculente gist en volgens de fabrikant ook.
Ervaringen kunnen verschillen natuurlijk, maar om dat nu meteen een kenmerk van deze gist te maken lijkt me wat kort door de bocht. :)
Ik probeer alleen een verklaring te vinden voor het probleem. Dit heb ik met andere gisten niet gehad. Kan natuurlijk toeval zijn of een andere oorzaak hebben.

RobinB

Wat is je waterprofiel?
Weinig calcium misschien?

Christiaan S

Citaat van: RobinB op 13-03-2014  21:26 uWat is je waterprofiel?
Weinig calcium misschien?
Almeers water, ik weet het niet. Heb me tot nu toe nog niet verdiept in het brouwwater. Zal het eens opzoeken. Hardheid van het water is zo'n 4.5.

Peterrr

de S-04 geeft bij mij bij de vergisting een mooie koek ( flocculent).

En in de fles bij een tarwe/pilsmout biertje een van de minste sediment in de flesjes.
Laten we zeggen na helemaal geklaard te zijn een hele lichte  flinterdunne witte waas op de bodem.

Peterr

Christiaan S

Kan het dan een combinatie zijn tussen pilsmout en gist. Beide bieren hadden 60 % pilsmout.

RobinB

Nah, dat denk ik niet.
Bijna al mijn bieren bevatten pilsmout, zelfs die met S04.
Wat zou dan het verondersteld mechanisme ook zijn? :weetniet:

Citaat van: Christiaan S op 13-03-2014  21:28 uHardheid van het water is zo'n 4.5.

Dat is wel zacht water, misschien interessant om eens uit te zoeken.
Calcium-ionen zijn nodig voor goede flocculentie.

Peterrr

Dat denk ik niet, mijn bier die ik met S04 doe is 4500 g pilsmout en 1000 g tarwemout.
Dus die verhouding is zelfs hoger.

Zou ze nog even warm zetten en dan lekker koel.

peterr

Christiaan S

Citaat van: RobinB op 13-03-2014  21:52 uNah, dat denk ik niet.
Bijna al mijn bieren bevatten pilsmout, zelfs die met S04.
Wat zou dan het verondersteld mechanisme ook zijn? :weetniet:

Dat is wel zacht water, misschien interessant om eens uit te zoeken.
Calcium-ionen zijn nodig voor goede flocculentie.
De US05 en BRY97 doen het prima en hebben geen probleem tot nu hoe gehad. De S33 en T 58 heb ik ook zonder problemen gebruikt. Kan ook  stom toeval zijn dat deze twee dit fenomeen hebben. Mijn DIPA met US05 is kraakhelder, dus het kan wel net Almeers kraanwater.
Ik kan wat calciumchloride toevoegen en kijken wat er volgende keer gebeurd.

Adbrouwt

Citaat van: Christiaan S op 13-03-2014  21:28 uAlmeers water, ik weet het niet. Heb me tot nu toe nog niet verdiept in het brouwwater. Zal het eens opzoeken. Hardheid van het water is zo'n 4.5.
Christiaan kijk eens bij deze link. Even het goede pompstation kiezen en je hebt alle water resultaten die invullen in brouwsoftware en corrigeren maar.  8)
http://www.vitens.nl/overvitens/water/waterkwaliteit/Paginas/Overzicht-Flevoland.aspx

RobinB

Is hij troebel vóór het openen of erna?

Christiaan S

Dank je voor de link.

Christiaan S

Citaat van: RobinB op 13-03-2014  22:12 uIs hij troebel vóór het openen of erna?
Beide.

RobinB

Erna is logisch, het gushen zorgt ook voor veel werveling op de bodem.
Ik zou gewoon een flesje van beide brouwsels in de koelkast zetten tot ze helder zijn.
Het zwevende gist vormt mogelijk ook nucleatiekernen voor het overschuimen.

Christiaan S

Citaat van: RobinB op 13-03-2014  22:18 uErna is logisch, het gushen zorgt ook voor veel werveling op de bodem.
Ik zou gewoon een flesje van beide brouwsels in de koelkast zetten tot ze helder zijn.
Het zwevende gist vormt mogelijk ook nucleatiekernen voor het overschuimen.
Dat lijkt het probleem te zijn, mijn gist wil niet neerslaan. Ik zal eens kijken of het helder wordt na langere tijd in de koelkast.

Jacques

Citaat van: Christiaan S op 13-03-2014  22:28 uDat lijkt het probleem te zijn, mijn gist wil niet neerslaan. Ik zal eens kijken of het helder wordt na langere tijd in de koelkast.

Niet willen neerslaan van de gist betekent dat de gist niet flocculeert. Door calciumzouten aan het brouwwater toe te voegen kun je het flocculeren bevorderen. Calciumsulfaat geeft een harde bittere smaak en calciuchloride een zachtere rondere smaak. Een combinatie van deze zouten is goed mogelijk.

Maar met de tijd zal het bier helder worden hoewel dat wel een tijd kan duren.

Christiaan S

Kwam vanmiddag thuis en vond een flesje zonder inhoud en hals. De rest heb ik snel leeg laten spuiten. Beide batches met de S04 gist stonden op exploderen, snap er niks van. De ene was afgevuld op een eind sg van 1.022 met een vergistingsgraan van 76 %, de ander op een eind sg van 1.016 met een vergistingsgraad van ook 76 %. Beide afgevuld met 7 gram suiker per liter.
Gist lag nog steeds niet uitgevlokt op de bodem, ergens is er iets mis gegaan. Maar wat? De smaak was niet zuur of slecht.

RobinB

Nog niet uitgegist. Mogelijk dat het daarom ook nog niet was gaan liggen. :)

Christiaan S

Citaat van: RobinB op 21-03-2014  19:09 uNog niet uitgegist. Mogelijk dat het daarom ook nog niet was gaan liggen. :)

Zou kunnen, maar dan heeft de gist me 2 weken voor de gek gehouden. Het sg was constant die periode.
Maar goed geeft weer een batch lege flesje die natuurlijk weer gevuld moeten worden. :brouwen:

Jacques

Citaat van: Christiaan S op 21-03-2014  19:17 uZou kunnen, maar dan heeft de gist me 2 weken voor de gek gehouden. Het sg was constant die periode.
Maar goed geeft weer een batch lege flesje die natuurlijk weer gevuld moeten worden. :brouwen:

Het zou kunnen dat je een infectie hebt opgelopen tijdens het  bottelen. Bijvoorbeeld een wilde gist die wat verder doorgist.

Maar ook dat het bier toch niet helemaal uitgegist was omdat je het vroegtijdig koeler hebt weggezet. Heeft het bier voor het bottelen in een temperatuurgecontroleerde omstandigheden gestaan?
Overigens geeft de website van Fermentis een vergistingsgraad aan van 75% terwijl bij het Groot gedroogd gist onderzoek een gemiddelde vergistingsgraad gevonden is van 78%.

RobinB

Citaat van: Jacques op 21-03-2014  22:58 ubij het Groot gedroogd gist onderzoek een gemiddelde vergistingsgraad gevonden is van 78%.
Met een standaard deviatie van 6,3 procent-punten inderdaad.
Een dergelijke spreiding maakt het een weinig zeggend gemiddelde...

Jacques

Citaat van: RobinB op 21-03-2014  23:20 uMet een standaard deviatie van 6,3 procent-punten inderdaad.
Een dergelijke spreiding maakt het een weinig zeggend gemiddelde...

Daar gaat hij weer...


Het laat zien dat deze gist vaak verder vergist dan de waarde die Fermentis aangeeft en dat je niet moet blind staren op de waarde van Fermentis. De spreiding die jij aanhaalt laat dat ook zien. De waarden van het Gggo zijn waarden uit de praktijk van hobbybrouwers.

RobinB

Citaat van: Jacques op 21-03-2014  23:45 uDaar gaat hij weer...
Ik? Jij komt met die waarde, die waarde zegt niks zonder z'n spreiding.
Verder niet op de man reageren aub.

CiteerHet laat zien dat deze gist vaak verder vergist dan de waarde die Fermentis aangeeft en dat je niet moet blind staren op de waarde van Fermentis. De spreiding die jij aanhaalt laat dat ook zien. De waarden van het Gggo zijn waarden uit de praktijk van hobbybrouwers.
Niemand staart zich blond op de waarde van fermentis, waarom zou je ook?
De waarden van het gggo zijn niet de waarden van uit de praktijk van hobbybrouwers, maar aangepaste waarden om te corrigeren voor factoren die de SVG verstoren zoals suiker.
Ondanks die correcties is de spreiding nog steeds zo groot dat het gemiddelde nauwelijks meer van bruikbare waarde is.
Immers, bijna iedere waarde die je kan bedenken valt binnen de spreiding.
Dat geeft aan dat die spreiding niet door de gist veroorzaakt worden, maar door wort- en omgevingsvariabelen.

Ik wilde overigens verwijzen naar de eerdere discussies hierover, maar die komen niet naar boven in de zoekfunctie. Heb jij er nog een link van?

Jacques

Zodra de term Groot gedroogd gist onderzoek door mij ingetypt wordt weet ik dat jij daarop weer gaat reageren...


Accepteer dit onderzoek nu eens als een onderzoek die laat zien welke waarden in de praktijk gehaald worden met verschillende gisten. De correcties zijn zeer verantwoord uitvoert. Dat jij daar anders over denkt weet ik.
En ja de omgevingsinvloeden zijn groot. Misschien is dat we de grootste waarde van het onderzoek. De waarden die de fabrikanten zijn niet meer dan een richtwaarde. In de praktijk worden heel andere waarden gehaald.

En verder ga ik over dit onderwerp niet met je in discussie. Dat heb ik al te veel gedaan.

Adbrouwt

Citaat van: Jacques op 22-03-2014  00:10 uEn ja de omgevingsinvloeden zijn groot. Misschien is dat we de grootste waarde van het onderzoek.
Uhhh Jacques dit geloof jij zelfs niet denk ik. Het onderzoek heeft zeker zijn waarde maar je moet het ook weer niet overschatten.  :-X  :-X

Christiaan S

Citaat van: Jacques op 21-03-2014  22:58 uHet zou kunnen dat je een infectie hebt opgelopen tijdens het  bottelen. Bijvoorbeeld een wilde gist die wat verder doorgist.

Maar ook dat het bier toch niet helemaal uitgegist was omdat je het vroegtijdig koeler hebt weggezet. Heeft het bier voor het bottelen in een temperatuurgecontroleerde omstandigheden gestaan?
Overigens geeft de website van Fermentis een vergistingsgraad aan van 75% terwijl bij het Groot gedroogd gist onderzoek een gemiddelde vergistingsgraad gevonden is van 78%.

Het bier heeft de hele periode op zo'n 18 tot 20 graden gestaan. Tussentijds proeven gaf geen rare smaak, alleen erg troebel bier zonder een gistdepot op de bodem zoals ik zou verwachten. Hoe dan ook, een leer moment en volgende keer hopelijk niet meer op scherp staande flesjes. Ik zal de gist in de toekomst nog een keer proberen en zien wat er dan gebeurd.

Jacques

Citaat van: Adbrouwt op 22-03-2014  00:22 uUhhh Jacques dit geloof jij zelfs niet denk ik. Het onderzoek heeft zeker zijn waarde maar je moet het ook weer niet overschatten.  :-X  :-X

Volgens mij maakte ik een relativerende opmerking. Het onderzoek laat zien dat je met een bepaalde gist heel veel verschillende vergistingsgraden kunt halen. Met andere woorden er is een grote bandbreedte/spreiding.
Dit was ook het geval bij de bieren die vergist waren met dezelfde gist, de zelfde hoeveelheid gist én dezelfde wort bij de Emelisse Homebrew Day. Het is heel interessant om daar nader onderzoek naar te toen. Als we weten waardoor deze verschillen ontstaan en in welke mate ze van invloed zijn, zijn we weer een stuk verder met ons inzicht in vergistingsgraden.

bas3

Citaat van: Christiaan S op 21-03-2014  18:34 uKwam vanmiddag thuis en vond een flesje zonder inhoud en hals. De rest heb ik snel leeg laten spuiten. Beide batches met de S04 gist stonden op exploderen, snap er niks van. De ene was afgevuld op een eind sg van 1.022 met een vergistingsgraan van 76 %, de ander op een eind sg van 1.016 met een vergistingsgraad van ook 76 %. Beide afgevuld met 7 gram suiker per liter.
Gist lag nog steeds niet uitgevlokt op de bodem, ergens is er iets mis gegaan. Maar wat? De smaak was niet zuur of slecht.

Ik heb dit ook een keer gehad. Bij mij lag dit aan de weegschaal. Een of ander goedkoop ding. Ik had ook 7 g/liter toegevoegd, maar de flessen klapten uit elkaar. Dacht al dat er wat veel suiker in ging. Ik heb dat daarna gecontroleerd en de weegschaal gaf regelmatig andere waarden omdat die blijft hangen of zo. Ik heb nu een andere en er geen last meer van gehad.

RobinB

Citaat van: Jacques op 22-03-2014  00:10 uZodra de term Groot gedroogd gist onderzoek door mij ingetypt wordt weet ik dat jij daarop weer gaat reageren...
Accepteer dit onderzoek nu eens als een onderzoek die laat zien welke waarden in de praktijk gehaald worden met verschillende gisten.

Dat komt door de manier waarop jij de uitkomsten brengt.  :)
Je doet het voorkomen dat de gevonden variaties voortkomen uit de gist. Dat klopt natuurlijk niet.
De verschillen komen uit de enorme verschillen tussen de bieren/brouwers/omstandigheden.

Over de gist zegt het daardoor vrij weinig.

CiteerDe correcties zijn zeer verantwoord uitvoert. Dat jij daar anders over denkt weet ik.
Dat begrijp je dan verkeerd.
Ik snap dat er gepoogd is te corrigeren en dat dat nodig is voor een goede vergelijking.
Daardoor zijn het echter niet meer de waarden van de hobbybrouwers.
Met de waarden van de hobbybrouwers is niet berekend, de gevonden resultaten gaan daarmee dus ook niet meer over de situatie bij de hobbybrouwer.

Jacques

Citaat van: RobinB op 22-03-2014  10:30 uDat begrijp je dan verkeerd.
Ik snap dat er gepoogd is te corrigeren en dat dat nodig is voor een goede vergelijking.
Daardoor zijn het echter niet meer de waarden van de hobbybrouwers.
Met de waarden van de hobbybrouwers is niet berekend, de gevonden resultaten gaan daarmee dus ook niet meer over de situatie bij de hobbybrouwer.

Het zijn nog steeds de waarden van hobbybrouwers. De uitgevoerde correctie heeft alleen betrekking op het gebruik van suiker en caramouten.

Maar goed, je zult wel weer gelijk hebben want dat heb je altijd...

RobinB

Citaat van: Jacques op 23-03-2014  10:35 uHet zijn nog steeds de waarden van hobbybrouwers. De uitgevoerde correctie heeft alleen betrekking op het gebruik van suiker en caramouten.
Nee, want geen enkele hobbybrouwer corrigeert z'n waarden zoals jullie destijds hebben gedaan. Zo'n correctie verandert de minimum en maximum waarden, het gemiddelde, de verdelingsvorm en de spreidingswaarden. De resultaten gaan daarmee over een heel andere dataset dan de originele data van de hobbybrouwers.
Als een hobbybrouwer nu z'n gevonden SVG in een bier wil vergelijken met de resultaten van het gggo, zou hij ze eerst ook zo moeten corrigeren als gedaan is bij het gggo.
Anders is het gewoon weer een andere groep.

CiteerMaar goed, je zult wel weer gelijk hebben want dat heb je altijd...
Ik had je nog zo gevraagd op te houden met op de man reacties, jammer dat dit dan weer nodig is... :-\
Probeer het aub met inhoudelijke argumenten?

William

Citaat van: Christiaan S op 21-03-2014  18:34 uKwam vanmiddag thuis en vond een flesje zonder inhoud en hals. De rest heb ik snel leeg laten spuiten. Beide batches met de S04 gist stonden op exploderen, snap er niks van. De ene was afgevuld op een eind sg van 1.022 met een vergistingsgraan van 76 %, de ander op een eind sg van 1.016 met een vergistingsgraad van ook 76 %. Beide afgevuld met 7 gram suiker per liter.

Citaat van: bas3 op 22-03-2014  10:28 uIk heb dit ook een keer gehad. Bij mij lag dit aan de weegschaal. Een of ander goedkoop ding. Ik had ook 7 g/liter toegevoegd, maar de flessen klapten uit elkaar. Dacht al dat er wat veel suiker in ging. Ik heb dat daarna gecontroleerd en de weegschaal gaf regelmatig andere waarden omdat die blijft hangen of zo. Ik heb nu een andere en er geen last meer van gehad.

Zullen we het topic weer proberen vlot te trekken. Discussie over variaties in vergistinggraad voegt niet zoveel toe. :police:

Nauwkeurig  of juiste instelling van de gebruikte balans is een goede. Hier ben ik met kruiden ook als eens de boot mee ingegaan. Hij stond op oz's. Ook de ijking kan een punt zijn.

Om een fles te laten klappen is er zo'n 8 bar druk nodig. Dit zou je krijgen met grofweg 20 tot 25 gram suiker per liter bier dat nog wordt omgezet in de fles. Minus de 7 gram die had toegevoegd zou er op het moment van vergisting nog zo'n 15 gram suiker per liter aanwezig zijn. Dat zijn zo'n 6 sg punten.

Heb je sg / brix van het bier uit de leeggespoten flesjes nog gemeten?

Christiaan S

Het SG heb ik niet meer gemeten. het spoot met zo'n kracht uit het flesje dat er nauwelijks meer iets over bleef.
Het eind sg heb ik zowel met de hydrometer als met de refractometer gemeten, kan natuurlijk een verkeerd monster geweest zijn.
Andere brouwsels meet ik met de zelfde spullen en manier en die zijn wel goed. Weegschaal heb ik gecontroleerd met een kilo suiker, die is nauwkeurig genoeg.
Ergens heb ik een probleem gemaakt tijdens het proces, alleen kan ik daar niet achter komen.

Ga gewoon door met brouwen en hopelijk kom ik er achter wat er hier mis is gegaan.

RobinB

Hoeveel procent suiker had je in de stort van deze brouwsels?

Christiaan S

Citaat van: RobinB op 23-03-2014  12:52 uHoeveel procent suiker had je in de stort van deze brouwsels?
10 en in de andere 7.7 %

RobinB

Ook nog andere vergistingsgraad bevorderende eigenschappen?
Droog maischschema bijvoorbeeld?

Christiaan S

De tripel is op 62 graden een uur gemaischt en daarna 30 minuten op 72 graden. De gemberblond een uur op 65 graden. Verder niks aan toegevoegd.

RobinB

Beide inderdaad een droog schema.
Dat in combinatie met de suiker leidt tot een hogere vergistbaarheid van het wort. Het zou zomaar kunnen dat er inderdaad nog zo'n 4-6 SG punten afgegaan zijn in de fles zoals William berekend had.
Dat zou eigenlijk alles wel verklaren. :)

Christiaan S

Dan ben ik dus te snel met bottelen geweest. Dan zou ik een erg hoge vergistingsgraad gehad hebben. Dat kan natuurlijk, in ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken.
Nu op naar de eerste dances with ginger, een proeven hoe die gelukt is. :biersmile:

Jacques

Citaat van: RobinB op 23-03-2014  11:03 uNee, want geen enkele hobbybrouwer corrigeert z'n waarden zoals jullie destijds hebben gedaan. Zo'n correctie verandert de minimum en maximum waarden, het gemiddelde, de verdelingsvorm en de spreidingswaarden. De resultaten gaan daarmee over een heel andere dataset dan de originele data van de hobbybrouwers.
Als een hobbybrouwer nu z'n gevonden SVG in een bier wil vergelijken met de resultaten van het gggo, zou hij ze eerst ook zo moeten corrigeren als gedaan is bij het gggo.
Anders is het gewoon weer een andere groep.

Zucht...

RobinB

Weer terug on-topic;
Wat was je rendement en volume bij beide brouwsels?
En klopt mijn berekening van de begin SG's:
Tripel: 1091-1092
Blond: 1066-1067
?

Ook nog caramouten toegevoegd?

Christiaan S

Citaat van: RobinB op 25-03-2014  11:09 uWeer terug on-topic;
Wat was je rendement en volume bij beide brouwsels?
En klopt mijn berekening van de begin SG's:
Tripel: 1091-1092   
Blond: 1066-1067   
?

Ook nog caramouten toegevoegd?

Tripel; begin SG 1.088 geen caramout 15 liter. brouwzaalrendement 68 %
Blond; begin SG 1.073 geen caramout en ook 15 liter. brouwzaalrendement 70 %

RobinB

Hmmm... Kom ik toch op iets andere SVG's?
Tripel: 75%
Blond: 78%

Als je dan kijkt naar de SVG in het moutextract (uitgaande van hetzelfde eind SG wat niet helemaal klopt):
Tripel: 70%
Blond: 74%

Het percentage suiker in het extract was:
Tripel: 15,5%
Blond: 14,3%

Ik denk dat je best een hogere vergistingsgraad had mogen verwachten obv deze getallen. :)

Christiaan S

Oke, dus toch te vroeg gebotteld?

RobinB

Daar lijkt het me wel het meest op. :)

Christiaan S

Oke, weer wat geleerd. Toch raar dat een compleet helder bier met een dikke gistkoek met een beetje bottelsuiker een explosief wordt. Maar goed volgende keer als ik deze gist gebruik gewoon een extra week laten nagisten.

RobinB

Soms helpt het om een keer te hevelen, dan kan het nog weer wat actief worden.
Ook de suiker toevoegen in de nagisting kan een dergelijk effect hebben.

Christiaan S

Citaat van: RobinB op 25-03-2014  21:46 uSoms helpt het om een keer te hevelen, dan kan het nog weer wat actief worden.
Ook de suiker toevoegen in de nagisting kan een dergelijk effect hebben.
Ik hevel standaard na een week en laat het dan nog minimaal een week nagisten in een schoon vat. Dit keer was dat dus te kort.

René K

Citaat van: Christiaan S op 25-03-2014  21:56 uIk hevel standaard na een week en laat het dan nog minimaal een week nagisten in een schoon vat. Dit keer was dat dus te kort.

Probeer het meer op basis van de activiteit (waterslot) te doen. Zodra je denkt dat de hoofdvergisting voorbij is of bijna voorbij, hevelen. Dit is niet standaard na een week (kan ook best eerder zijn hoor, of later ;)). En het nagisten gaat ook niet op de klok. En het is ook zeker geen ramp om je bier langer in je hoofdvergistingsvat te laten staan.


EBC

Hevel eens niet.

Uit de gistlaag stijgen regelmatig belletjes op, die weer gist mee omhoog nemen en in suspensie brengen en ook een circulatie veroorzaken in het jongbier.

Te vroeg hevelen kan de vergisting doen stoppen. Hevelen kan zonder enig probleem gedaan worden als na twee weken de vergisting geheel voorbij is.

RobinB

Dat kan ook inderdaad, te vroeg hevelen is sowieso niet goed. :)

Christiaan S

Ik zal het beter in de gaten houden en pas hevelen bij een constante eind sg.
Nogmaals bedankt voor de hulp.

Jacques

Citaat van: Christiaan S op 26-03-2014  17:54 uIk zal het beter in de gaten houden en pas hevelen bij een constante eind sg.
Nogmaals bedankt voor de hulp.

Bij een constant eind SG is het bier uitgegist en kun je bottelen! Overhevelen is dan nergens meer voor nodig.
Overhevelen doe je om het jongbier te ontdoen van een overmaat aan gist. Afstervende gist kan namelijk een negatieve invloed hebben op de kwaliteit van het bier.
Als je het bier niet te lang op de gist laat staan kun je het overhevelen overslaan. Over de tijd dat je het bier op de gist kunt laten staan hebben we al heel wat discussie gevoerd op het forum.

RobinB

Citaat van: Jacques op 26-03-2014  21:47 uOver de tijd dat je het bier op de gist kunt laten staan hebben we al heel wat discussie gevoerd op het forum.
Klopt, maar gelukkig kunnen we (beginnende?) brouwers geruststellen met het gegeven dat een maand op de hoofdgist niet tot smaakafwijkingen of andere duidelijke verschillen leidt. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 26-03-2014  21:50 uKlopt, maar gelukkig kunnen we (beginnende?) brouwers geruststellen met het gegeven dat een maand op de hoofdgist niet tot smaakafwijkingen of andere duidelijke verschillen leidt. :)

Dat is jouw interpretatie...
Ik zelf zou eerder 2 weken zeggen. Het ligt ook aan de temperatuur en de gist.

RobinB


Jacques


Henielma

Standaard duurt een vergisting bij mij 3 weken. Ik hevel zelden over en merk er geen negatieve effecten van.

EBC

Beste brouwers,

Laat Jacques en Robin maar even verder bakkeleien...

Ondertussen kan ik jullie echt verzekeren dat je binnen 4 weken (en wel langer) zeker geen autolyse smaken zult krijgen.
Overhevelen komt uit de oude doos, van de tijd dat hobbybrouwen werd gedaan door wijnmakers. Die waren gewend aan overhevelen (en aan sulfiet  ;D).
Maar bier is geen wijn. Het is een hardnekkig gerucht dat overhevelen moet.

Laten we er eens mee ophouden. Een goed gebrouwen bier kan na 2 tot 3 weken gebotteld worden. Overhevelen is dan slechts vlak voor het bottelen nodig om suiker te kunnen mengen.
En als je een schepje suiker in je flesjes doet, kan je rechtstreeks uit je vat bottelen.

RobinB

Citaat van: EBC op 27-03-2014  12:55 ukan ik jullie echt verzekeren dat je binnen 4 weken (en wel langer) zeker geen autolyse smaken zult krijgen.
Dat is wat ik ook al aangaf inderdaad. :)

Jacques

Je mag dan wel geen merkbare autolysesmaak hebben, maar toch is je bier wat frisser van smaak.

Voor alle duidelijkheid, ik heb het over de tijd nadat het bier uitgegist is. Het laten staan heeft dan weinig doel. Het van de gist halen na de hoofdgisting heeft het voordeel dat je veel gist kwijt bent. Maar dit mag niet te rigoureus. Je hebt wel gist nodig voor het voltooien van de nagisting en het opruimen van de diacetyl.

Weken laten staan nadat de vergisting is afgerond is echt nergens voor nodig en doet meer slecht dan goed. Zeker ook als naar de body en schuimhoudbaarheid kijkt.
Maar goed die discussie hebben we al diverse keren gevoerd...

seed7

Citaat van: EBC op 27-03-2014  12:55 uOverhevelen komt uit de oude doos, [...]

Maar jij laat wel de gist af uit je CCT?

Ingo

Henielma

Bij een CCT kan je gist aflaten maar er blijft op de konus toch een hele laag gist liggen. Dus ik zie niet veel verschil met een gistvat op dit punt.

RobinB

Citaat van: Jacques op 27-03-2014  19:52 uen doet meer slecht dan goed. Zeker ook als naar de body en schuimhoudbaarheid kijkt.
Maar goed die discussie hebben we al diverse keren gevoerd...
Yep, daarom is het voor de volledigheid ook wel zo netjes om aan te geven dat hier voor de hobbybrouw-praktijk geen consensus over is.
Ook de aangehaalde vakliteratuur is op kritieke punten niet van toepassing voor de hobbybrouw-praktijk.

seed7

Citaat van: Henielma op 27-03-2014  21:05 uBij een CCT kan je gist aflaten maar er blijft op de konus toch een hele laag gist liggen.

Daar heb ik wel een oplossing voor :)

Maar het doel van het aflaten van de gist en het overhevelen zijn toch het zelfde, minder gist waar het bier op rust. Als je het op het juiste moment doet, vlak voor het einde van de hoofdgisting is je bier nog troebel en die zwevende gist is verantwoordelijk voor veruit het grootste deel van de activiteit. Het heeft dan ook geen invloed op het uit vergisten.

Ingo

Henielma

Je hoeft echt niet over te hevelen voor goed bier.

William

Citaat van: seed7 op 27-03-2014  21:15 uDaar heb ik wel een oplossing voor :)

En dan speel je zeker de BYeasty Boys

EBC

Citaat van: seed7 op 27-03-2014  21:15 uMaar het doel van het aflaten van de gist en het overhevelen zijn toch het zelfde, minder gist waar het bier op rust. Als je het op het juiste moment doet, vlak voor het einde van de hoofdgisting is je bier nog troebel en die zwevende gist is verantwoordelijk voor veruit het grootste deel van de activiteit. Het heeft dan ook geen invloed op het uit vergisten.

Ingo


Dat denk ik niet. Uit de gistlaag stijgen steeds belletjes op. Die belletjes nemen een spoor van gist mee omhoog. Zonder die gistlaag geen belletjes, en zonder belletjes veel minder zwevende gist.

Citaat van: seed7 op 27-03-2014  20:33 umaar jij laat wel de gist af uit je CCT?

Ingo

Nou ja en nee, pas na een dag of 12. Hoofdgisting duurt 3 dagen, nagisting ook 3 dagen. Daarna is er geen enkele zichtbare activiteit meer. Pas dan gaat de gist zakken en is aftappen zinvol. Dat aftappen is vooral ook om uberhaupt helder bier te kunnen tappen van de bovenste kraan. Die kraan zit namelijk geheel ondergedompeld in de gistlaag. Zonder aftappen geen helder bier.

seed7

Citaat van: EBC op 27-03-2014  22:40 uNou ja en nee, [...]

Ok, helder, van een aantal andere CCT'ers ken ik dat anders.

T.a.v. bezonken gist moet ik even op zoek naar een recent artikel of presentatie die ik voorbij zag komen waarin gesteld werd dat alleen de toplaag van de bezonken gist actief is en dat die in het geval van een CCT nog minder van invloed is omdat het oppervlak daar relatief klein is. Daar werd gepleit voor tijdig aftappen / overhevelen.

Anderzijds kwam ik ook ergens tegen dat de temperatuur in de conus redelijk kan oplopen t.o.v. het bier er boven, hetgeen juist weer wel op activiteit van de bezonken gist zou duiden.

 :weetniet:

Ingo

Henielma

Waarom denk je dat het oppervlak van de conus van een CCT kleiner is dan de bodem van een gistvat? Volgens mij is het oppervlak van neergeslagen gist in een standaard kunststof gistvat namelijk kleiner dan het oppervlak van een conus van een hobbybrouw CCT.

seed7

Citaat van: Henielma op 27-03-2014  23:28 uWaarom denk je dat het oppervlak van de conus van een CCT kleiner is dan de bodem van een gistvat?

Het oppervlak van de doorsnede van de conus op de hoogte tot waar de bezonken gist ligt is kleiner dan de doorsnede ter hoogte van het rechte deel van de CCT. (waarbij het werkelijke oppervlak van de gist natuurlijk niet overeenkomt met die conusdoorsnede omdat de gist overal op de conuswand ligt). Ik zal het artikel moeten opzoeken.

Ingo


Jacques

Citaat van: RobinB op 27-03-2014  21:10 uYep, daarom is het voor de volledigheid ook wel zo netjes om aan te geven dat hier voor de hobbybrouw-praktijk geen consensus over is.
Ook de aangehaalde vakliteratuur is op kritieke punten niet van toepassing voor de hobbybrouw-praktijk.

Ik geef aan wat mijn ervaringen zijn op dit punt. Door jou wordt in jouw antwoorden ook heel vaak niet aangegeven dat anderen er anders over denken op basis van hun ervaringen.

Net zoals dat gebruikelijk is bij professionele brouwerijen tap ik overigens meerdere keren de gist af. In totaal 3 keer.

RobinB

Citaat van: Jacques op 28-03-2014  15:45 uIk geef aan wat mijn ervaringen zijn op dit punt.
Aha, dus toch een mening, zo was het niet geformuleerd.
Vandaar mijn inhoudelijke toevoeging. :)

Henielma

Citaat van: seed7 op 27-03-2014  23:39 uHet oppervlak van de doorsnede van de conus op de hoogte tot waar de bezonken gist ligt is kleiner dan de doorsnede ter hoogte van het rechte deel van de CCT. (waarbij het werkelijke oppervlak van de gist natuurlijk niet overeenkomt met die conusdoorsnede omdat de gist overal op de conuswand ligt). Ik zal het artikel moeten opzoeken.

Ingo

Naar mijn idee ligt er over de hele conus wand gist en zakt niet alles naar de punt van de conus. Dus lijkt mij het oppervlak waar de gist het jongbier raakt groter dan bij een standaard gistvat.

EBC

Citaat van: Henielma op 28-03-2014  19:14 uNaar mijn idee ligt er over de hele conus wand gist en zakt niet alles naar de punt van de conus. Dus lijkt mij het oppervlak waar de gist het jongbier raakt groter dan bij een standaard gistvat.

Ik kan dat bevestigen. Bij een CCT is het oppervlak van gist dat met het bier in aanraking komt fors groter dan bij een vat met vlakke bodem.

Gist aftappen heeft geen enkel effect op het verkleinen van dat oppervlak.

Dit is dan weer wel afhankelijk van de giststam, want de ene gist is de andere niet.

Ik tap gist af van mijn CCTs om helder bier te tappen. Indien ik gist zou willen hergebruiken, is dat eenvoudig te doen, terwijl het bier in de CCT blijft. Dat lukt met een vlakbodem niet.

Met mijn CCTs kan ik helder bier aftappen tot de laatste liter. Dat kan met een vlakke bodem ook, mits je hem kan kantelen. Dat is dan weer tricky.

Hoe dan ook, overhevelen als de hoofdgisting voorbij is na een dag of 3-5 is de grootste kolder die er is. Stoppen ermee. Het is eerder slecht dan goed. Weg met die glazen mandflessen. Bier is geen wijn. Weg met sulfiet. Weg met beluchten. Weg met het idee dat een maischschema een zoet bier kan opleveren. Weg met de 40 graden stap. Lang leve de gedroogde gisten!

Hmm, dat is dan weer mijn mening  ;D

Jacques

Citaat van: RobinB op 28-03-2014  18:13 uAha, dus toch een mening, zo was het niet geformuleerd.
Vandaar mijn inhoudelijke toevoeging. :)

Als je het zo formuleert is jouw opvatting dat 4 weken op de gist laten staan niet uitmaakt ook een mening...

Jacques

Citaat van: Henielma op 28-03-2014  19:14 uNaar mijn idee ligt er over de hele conus wand gist en zakt niet alles naar de punt van de conus. Dus lijkt mij het oppervlak waar de gist het jongbier raakt groter dan bij een standaard gistvat.

Het oppervlak mag dan wel groter zijn maar als je gist aflaat ben je wel veel gist kwijt. En door gist af te laten zakt er gist die op de conus ligt toch wel weer naar beneden.

Overigens heb ik nu een hoge CCT en daarbij is het oppervlak waar de gist ligt een stuk kleiner dan bij een 'plat' plastic gistvat.

RobinB

Citaat van: Jacques op 28-03-2014  23:33 uAls je het zo formuleert is jouw opvatting dat 4 weken op de gist laten staan niet uitmaakt ook een mening...
Dat klopt niet helemaal, ik heb daar aanvullende onderbouwing voor aangegeven in die link. Daar is het namelijk wel meer geobjectiveerd, althans heel aardig voor een hobbyexperiment.
Dat maakt mijn standpunt meer dan enkel mijn mening, het is vooral de conclusie van een aardig opgezet en uitgevoerd hobbyexperiment. :)

Ansius

Glas moet er niet uit. Ik zie graag wat er gaande is!

Jacques

Citaat van: RobinB op 29-03-2014  00:06 uDat klopt niet helemaal, ik heb daar aanvullende onderbouwing voor aangegeven in die link. Daar is het namelijk wel meer geobjectiveerd, althans heel aardig voor een hobbyexperiment.
Dat maakt mijn standpunt meer dan enkel mijn mening, het is vooral de conclusie van een aardig opgezet en uitgevoerd hobbyexperiment. :)

Ik kan hierop weer reageren, maar laat ik maar niet doen want je hebt altijd weerwoord.

Noordzij_1

Ik heb even mijn logboeken erbij gepakt;
3 keer gebrouwen met S04 gist (11,5 gr zakje op 25 liter, doe ik altijd, dag na brouwen altijd al borrels op het waterslot)
Eind SG; 1.020 ; 1.022 ; 1.020

Lijkt toch wel een beetje de gist te zijn die gewoon niet verder dan dat gaat...
De US-05 bijvoorbeeld gaat bij mij wel gewoon tot 1.008 of 1.010.
P.S. ik hevel niet over tijdens hoofdgist, en bottel meestal na 1 tot 1,5 week.

Jacques

Citaat van: Noordzij_1 op 03-05-2020  19:05 uIk heb even mijn logboeken erbij gepakt;
3 keer gebrouwen met S04 gist (11,5 gr zakje op 25 liter, doe ik altijd, dag na brouwen altijd al borrels op het waterslot)
Eind SG; 1.020 ; 1.022 ; 1.020

Lijkt toch wel een beetje de gist te zijn die gewoon niet verder dan dat gaat...
De US-05 bijvoorbeeld gaat bij mij wel gewoon tot 1.008 of 1.010.
P.S. ik hevel niet over tijdens hoofdgist, en bottel meestal na 1 tot 1,5 week.

Welk eind SG je krijgt is afhankelijk van de gebruikte gist én het begin SG...

RuudB

Citaat van: Noordzij_1 op 03-05-2020  19:05 uIk heb even mijn logboeken erbij gepakt;
3 keer gebrouwen met S04 gist (11,5 gr zakje op 25 liter, doe ik altijd, dag na brouwen altijd al borrels op het waterslot)
Eind SG; 1.020 ; 1.022 ; 1.020

Lijkt toch wel een beetje de gist te zijn die gewoon niet verder dan dat gaat...
De US-05 bijvoorbeeld gaat bij mij wel gewoon tot 1.008 of 1.010.
P.S. ik hevel niet over tijdens hoofdgist, en bottel meestal na 1 tot 1,5 week.

In mijn beleving stopt deze gist niet maar gist langzaam door (na het bottelen). Mijn ervaring is dat je deze Engelse gist kan helpen door juist wel over te hevelen, liefst tijdens de hoofdgisting en het liefst met een beetje zuurstofinslag. Zie

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40530.msg612225.html#msg612225

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.