Schuimend fonteintje

Gestart door Lempekepke, 12-03-2014 15:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lempekepke

Ik brouw nu al een aantal jaar bier met moutextracten, maar dat ik een fonteintje kon creëeren bij het openen van een brieflesje zag mooi uit. Maar opendrinken is toch lekkerder.

Ik heb alle stappen doorlopen, brouwsel laten uitgisten, twee dagen gewacht, voorzichtig overgeheveld, 3 gram suiker per liter toegevoegd voor hergisting op de fles. Flesjes 4 weken laten uitrusten.
Trek het flesje open en de inhoud komt als een schuimend fontein eruit, resultaat flesje helemaal leeg. Ik zou het toch graag willen opdrinken. Bij de tweede test meteen in een glas ingeschut, geproefd en smaakte zoals vanouds alleen heel veel schuim.

Hoe kan ik dit oplossen?
Al flessen opentrekken en meteen in een groot vat gieten, een dag laten rusten en vervolgens weer bottelen?

ThomasM

Mogelijk heb je ergens in je proces een infectie opgelopen?

Ik heb ook een tijd terug een infectie opgelopen. Dat kwam omdat ik mijn flesjes in de keuken bewaarde waar ook gekookt werd en amper gelucht. Nu ik de flesjes extra goed schoonmaak en de kroonkurken in de star san leg voordat ik ze gebruik heb ik geen last meer van fonteintjes. Als je er meer dan 3 g/l in had gedaan (wat ik best weinig vind, tenzij je een Engels biertje hebt gebrouwen) dan was het mogelijk dat je flesjes kapot spatten.

Wat ik alleen niet zie in je verhaal is dat de smaak veranderde. Bij mij werd de smaak wel door de infectie beïnvloed, dus misschien weten anderen een passendere oorzaak te vinden.


ps. Je flesjes schuimen uniform allemaal evenveel?

Lempekepke

Klopt het is een Engels biertje, Barley Wine.

Ik zal straks nog eens proeven. Verder heb ik nu 6 flessen getest en die hadden allen hetzelfde.

Jacques

Citaat van: Lempekepke op 12-03-2014  15:59 uIk brouw nu al een aantal jaar bier met moutextracten, maar dat ik een fonteintje kon creëeren bij het openen van een brieflesje zag mooi uit. Maar opendrinken is toch lekkerder.

Ik heb alle stappen doorlopen, brouwsel laten uitgisten, twee dagen gewacht, voorzichtig overgeheveld, 3 gram suiker per liter toegevoegd voor hergisting op de fles. Flesjes 4 weken laten uitrusten.
Trek het flesje open en de inhoud komt als een schuimend fontein eruit, resultaat flesje helemaal leeg. Ik zou het toch graag willen opdrinken. Bij de tweede test meteen in een glas ingeschut, geproefd en smaakte zoals vanouds alleen heel veel schuim.

Hoe kan ik dit oplossen?
Al flessen opentrekken en meteen in een groot vat gieten, een dag laten rusten en vervolgens weer bottelen?

Opnieuw bottelen zoals je voorstelt kan, maar het is niet uitgesloten dat je daardoor een oxidatiesmaakje oploopt. Omdat je een heel zwaar bier gebrouwen hebt kan dat meevallen.

Weet je zeker dat het bier uitgegist was toen je het bottelde? Heb je het SG gemeten twee dagen voor het bottelen en vlak voor het bottelen?

RobinB

Citaat van: Lempekepke op 12-03-2014  15:59 uHoe kan ik dit oplossen?
Al flessen opentrekken en meteen in een groot vat gieten, een dag laten rusten en vervolgens weer bottelen?

Ik zou de naald-methode van PietO toepassen.
Moet je ff voor zoeken op het forum.
Het idee is dat je een naald door de kroonkukr tikt en zo rustig aan koolzuur laat aftappen. :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.