DHZ etsen rvs pannen/ketels

Gestart door hobbybob, 12-03-2014 11:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Muldermans


Sander van Dijk

Citaat van: Pim op 22-11-2014  16:26 uWisselstroom werkt inderdaad perfect ! Keurige grijs-zwarte etsing die veel duidelijker is dan bij gelijkstroom.
Transformator 12V 1A en dan in serie met de draad naar het wattenstaafje een weerstand van 15 ohm 10 Watt voor de stroombegrenzing (en voorkomen dat de transformator het begeeft).


Ook een proefje gedaan met geschreven tekst: met een viltstift de tekst op het rvs schrijven; een blokje er omheen afplakken en dan alles etsen. Vervolgens de tekst schoonmaken met wat alcohol.
De viltstift beschermt het materiaal net genoeg om etsing op die plek te voorkomen en dus uiteindelijk een duidelijke tekst achter te laten in een geëtste omgeving.


Echt een aanrader.  :biersmile:


Even een vraagje. Ik wil ook mijn ketel gaan etsen, maar dan wil ik het liefst ook met wisselspanning gaan doen, zodat je een zwarte etsing krijgt.


Kan ik een gewone simpele trafo van Ebay gebruiken? Dit is er eentje met een uitgangsspanning van AC 12V 20-50 Watt. Is dan een 15 Ohm 10 Watt weerstandje voldoende?

Pim

Een leddriver is net weer even iets anders en levert gelijkstroom. De AC in de aanduiding slaat op de 220v die je er in stopt.

Ik denk dus niet dat dit gaat werken.

**EDIT**  een halogeen trafo levert wel wisselspanning dus ik verwacht dat het daarmee wel gaat werken. Uiteraard wel de weerstand in serie houden want anders fikt je (elektronische) trafotje er meteen uit. Hier een voorbeeld (let op: ik heb niet gezocht naar de goedkoopste/beste keuze).

Sander van Dijk

Citaat van: Pim op 01-03-2017  08:48 uEen leddriver is net weer even iets anders en levert gelijkstroom. De AC in de aanduiding slaat op de 220v die je er in stopt.

Ik denk dus niet dat dit gaat werken.

Ik vraag me nu alleen af wat er klopt? Misschien is die omschrijving "led" fout want ik kom een andere advertentie tegen met hetzelfde ding, waarbij de onderstaande omschrijving bij staat. Dat zou meer in de richting komen.
CiteerPlastic electronic transformer for halogen light bulbs. Features low temperature rise and noise, no flicker performance, this electronic transformer is widely used for quartz lamp, low voltage lamp, hanging lamp, etc. The general lifespan of this electronic transformer is 2 years and above.

Op de afbeelding van de trafo zie je wel output AC 12 V staan, maar ja... je weet het nooit met die Chinezen.

Pim

In de kop hebben ze het echt over 12 V gelijkstroom. Een halogeenlamp doet het daar prima op maar voor het etsen gaat het denk ik niet werken.
Ik heb net een aanvulling gedaan op mijn eerdere antwoord. Daarin staat een linkje naar een trafootje die mogelijk wel werkt want daar hebben ze het duidelijk over 12 V AC. Moet je wel zelf nog even een Chinese vervanger zoeken.

Aan de andere kant... Voor dat geld kan je het gerust eens proberen  8)

Sander van Dijk

Citaat van: Pim op 01-03-2017  09:12 uIn de kop hebben ze het echt over 12 V gelijkstroom. Een halogeenlamp doet het daar prima op maar voor het etsen gaat het denk ik niet werken.
Ik heb net een aanvulling gedaan op mijn eerdere antwoord. Daarin staat een linkje naar een trafootje die mogelijk wel werkt want daar hebben ze het duidelijk over 12 V AC. Moet je wel zelf nog even een Chinese vervanger zoeken.

Aan de andere kant... Voor dat geld kan je het gerust eens proberen  8)

Ga ik toch eens proberen. Het kost inderdaad toch niets.

Even nog een vraagje over het weerstandje. Ik moet die ook nog bestellen, nu vind ik wel 15 Ohm weerstandjes, maar bij verschillende goedkope Ebay aanbiedingen gaan ze van 12 naar 22 Ohm. Heb je die 15 Ohm gebruikt omdat je die zo had liggen of verwacht je dat met 12 Ohm de spanning te hoog wordt? Ik vermoed dat 22 Ohm sowieso veel te veel weerstand is, dan blijft er er erg weinig spanning over. Ik vermoed dat de weerstand van het ets staafje en de rvs pan heel laag zal zijn. Klopt dat?

Pim

De weerstand beperkt de max stroom (ampère). Met 12 Ohm beperk je het op 1A en dat lijkt me prima. Let er wel op dat die weerstand MINIMAAL 10 Watt is maar liever nog wat meer. Die zal namelijk erg heet worden.

Sander van Dijk



Ik heb het geprobeerd om met wisselstroom te etsen. Ik heb uiteindelijk toch (eigenwijs) deze trafo besteld en geprobeerd. Hij geeft wel gewoon wisselspanning, maar i.p.v. 12V geeft tie maar 9,3V en de 15 Ohm 10 watt weerstand geeft 16 Ohm weerstand, dus volgens mij hou ik gewoon te weinig stroom over, want het etsen gaat nog niet echt goed. Het gaat heel langzaam. Uiteindelijk zie je wel wat, maar het duurt lang.


Kan ik beter een kleinere weerstand nemen? En zo ja hoeveel?


Pim

je zou nog een 12 Ohm weerstand kunnen proberen maar het zou kunnen dat de spanning van dat omvormertje gewoon verder in elkaar duikt. Zou ook nog kunnen zijn dat de wisselspanning uit de omvormer anders van "vorm" is dan een standaard sinus en dat dat effect heeft op het etsen. Dan heb je de keuze om toch voor een echte teafo te gaan OF wat meer geduld te hebben bij het etsen.

Succes!

marc0871

Misschien een leuk filmpje over deze methode.


seed7

@:1:17, eerst ontvetten dan pas schuren, anders smeer je het vet alleen maar uit en in de groef. Bij hout overigens net zo.,

Ingo

Jaap W

Heb net dit draadje over etsen van ketels en pannen even doorgekeken, maar ik kan nergens vinden wat de verhouding azijn/zout moet zijn.  :weetniet: Is dat 1 op 1 of maakt het niet uit wat die verhouding is. Als iemand mij daarop antwoord kan geven lees ik dat graag.  :biersmile: :proost: :nut:

iloveoxytocin

Ik gebruik 60 mL azijn + 1/4 theelepel keukenzout, icm 9 V batterij, en dat gaat goed.

Jaap W

Citaat van: iloveoxytocin op 04-06-2018  10:55 uIk gebruik 60 mL azijn + 1/4 theelepel keukenzout, icm 9 V batterij, en dat gaat goed.

Hartelijk dank voor je antwoord. Ik ga het eens proberen. :biersmile: :proost:

Jaap W

Klein stukje geprobeerd aan de buitenkant op een deksel. Blijf toch maar bij mijn simpele blokje voor de maat aanduiding. :biersmile:

lupulus

Vandaag aan de hand van dit topic mijn spatel voorzien van een aantal strepen. Toevallig is de binnendiameter van mijn kookketel en maischketel gelijk (346 mm). Hier het resultaat met 9volt wisselstroom adapter. Met wisselstroom worden de etsen goed donker heb ik gelezen.


lupulus

Ook meteen mijn vaatjes maar nummeren.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.