DHZ etsen rvs pannen/ketels

Gestart door hobbybob, 12-03-2014 11:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hobbybob

Gelezen op homebrew forum:

Op deze redelijk eenvoudige manier kun je zelf je pannen/ketels etsen mbv:

 - azijn
 - zout
 - wattenstaafje
 - batterij 9 V
 - plakmallen

Meng het azijn en zout
Verbind de plus(+) van de batterij met je pan/ketel
Verbind de min(-) met het wattenstaafje (draad moet in aanraking komen met de vloeistof)
Doop wattenstaafje in de vloeistof en druk op de plek waar je wilt etsen.
Zo kun je keurig markeringstekens op je rvs pan/ketel aanbrengen :proost:







Link naar het oorspronkelijke bericht

http://www.homebrewtalk.com/f51/how-add-permanent-volume-markings-kettle-illustrated-463099/

zeebrew


DenMaarten

Goede tip! Ook mooi voor een persoonlijk logo op je materiaal te zetten :)


ypenga


de7geitjes

Deze tip ga ik zeker onthouden!  :)

Erick

En jullie hebben de post van Thomas M Wel gelezen?  ;)

Het is in het Engels en ik weet dat dat niet door iedereen wordt gewaardeerd, maar toch:

yes, probably these etched areas would be prone to corrosion and (worse) might cause your beer to have a metallic taste for the first post-etching batch or two.
Interesting how a little knowledge can be dangerous. A fascinating little idea about how to ruin the very expensive stainless kettle that I have gone to a lot of trouble to make...

Pim

Citaat van: Erick op 13-03-2014  11:37 uEn jullie hebben de post van Thomas M Wel gelezen?  ;)

Het is in het Engels en ik weet dat dat niet door iedereen wordt gewaardeerd, maar toch:

yes, probably these etched areas would be prone to corrosion and (worse) might cause your beer to have a metallic taste for the first post-etching batch or two.
Interesting how a little knowledge can be dangerous. A fascinating little idea about how to ruin the very expensive stainless kettle that I have gone to a lot of trouble to make...


Dan wel even de hele riedel van posts onder die link van ThomasM doorlezen. Verderop staat namelijk dat het eigenlijk allemaal wel meevalt én hoe je de geetste tekst kunt "conserveren" (er was een andere mooie term voor maar die kan ik me niet meer herinneren   ::) )

Erick

 Klopt, het is weer te repareren, maar dat is nog wel ff een heel gedoe, wat mij betreft  :D

Neetje

Citaat van: Pim op 13-03-2014  12:41 u"conserveren" (er was een andere mooie term voor maar die kan ik me niet meer herinneren   ::) )

Passivering

wilbertd

Citaat van: Pim op 13-03-2014  12:41 u(er was een andere mooie term voor maar die kan ik me niet meer herinneren   ::) )
Passiveren, (to passivate)?
http://en.wikipedia.org/wiki/Passivation_(chemistry)

wilbertd

Maar is dat ook niet juist het mooie van roestvrijvast staal; het oxideert wel, maar de oxidatielaag is heel dun, sterk en luchtdicht?
Mij lijkt als je de oxidatielaag eraf haalt, het staal gewoon weer gaat reageren met de lucht en eenzelfde oxidatielaag achterlaat (niets om al te bang voor te zijn dus).

Ik vind dit er wel mooi uitzien en ik kan maatstreepjes goed gebruiken, maar ga het toch eerst eens op de buitenkant proberen.

Neetje

Citaat van: wilbertd op 13-03-2014  13:07 uIk vind dit er wel mooi uitzien en ik kan maatstreepjes goed gebruiken, maar ga het toch eerst eens op de buitenkant proberen.

Of op een pan van moeders :bokser:

Eric v B

Zelf werk ik bij een bedrijf dat machines maakt voor de voedingsmiddelenindustrie. Hier worden o.a. bedrijfslogo's op de apparatuur geëtst.  Volgens de mensen hier vindt er een chemische reactie plaats tussen het etsmiddel en het toplaagje van rvs. Er wordt niet over corrosie gepraat. Na het etsproces stopt de corrosie. De opmerking dat je dure pannen eraan gaan kan ik niet plaatsen. Je zou als proefje een rvs plaatje kunnen etsen en in een kleine hoeveelheid wort laten koken. Kijken en proeven of er invloed is op je wort en je geëtste plaatje.

wilbertd

Citaat van: Eric v B op 13-03-2014  13:30 uer een chemische reactie plaats tussen het etsmiddel en het toplaagje van rvs. Er wordt niet over corrosie gepraat.
Maar is die toplaag niet de oxidehuid?

Edit.
Lees net op de wiki pagina:
Normaal beschermt een passieve laag chroom(III)oxide (Cr2O3) het metaal. Deze laag wordt in stand gehouden, door een bijzondere eigenschap van roestvast staal. Als namelijk het metaaloppervlak wordt beschadigd, dan zal als regel de passieve laag vrij snel herstellen als er voldoende zuurstof voorhanden is.

Ooievaar

Citaat van: wilbertd op 13-03-2014  13:42 uMaar is die toplaag niet de oxidehuid?

Edit.
Lees net op de wiki pagina:
Normaal beschermt een passieve laag chroom(III)oxide (Cr2O3) het metaal. Deze laag wordt in stand gehouden, door een bijzondere eigenschap van roestvast staal. Als namelijk het metaaloppervlak wordt beschadigd, dan zal als regel de passieve laag vrij snel herstellen als er voldoende zuurstof voorhanden is.


Dit proces heet passiveren

Eric v B

Ik heb nog ff rondgevraagd bij mijn collega's: passiveren is iets anders dan etsen. Passiveren doet men met een zuur. Dit gebeurt (bij ons bedrijf) om lasverkleuring weg te halen. Na het passiveren moet je het behandelde oppervlak goed naspoelen met water. Etsen gebeurt met behulp van een zoutoplossing en een gelijkspanning van 9 Volt. Ik heb te weinig scheikunde gehad om te bepalen of de zoutoplossing van zout en azijn zuur is of niet. Na spoelen is niet nodig. Gewoon wegvegen met een doek is genoeg. Etsen heeft in ieder geval geen nadelige gevolgen voor de smaak aan  je bier.

ThomasM

Je etst de gleufjes in je ketel, waarna je het RVS passiveert met citroenzuur oid. Gewoon bij de toko halen. Het staat allemaal in die links he?

Neetje

Citaat van: Eric v B op 14-03-2014  12:39 uIk heb nog ff rondgevraagd bij mijn collega's: passiveren is iets anders dan etsen.
 

Passiveren is passief maken. Een beschermlaag aanbrengen.
Etsen/beitsen is het tegenovergestelde. De beschermlaag oplossen en materiaal oplossen.

Pim

Vanmiddag even geprobeerd op een rvs strip welke ik als meetlineaal in mijn kookketel wil gebruiken.
Beetje azijn en zout, voeding op 9v bij max 400mA, alles netjes afgeplakt en gaan.

Bij die 400mA komt de rook er af ! Maar het gaat wel lekker snel. Het valt me op dat je het geëtste oppervlak duidelijk ruwer voelt maar de verkleuring valt een beetje tegen. Misschien wordt die nog wat contrastrijker na het passiveren.   :weetniet:

Op zich best een aardig resultaat. De brede strepen geven 10L aan en de smallere 5L.
In ieder geval véél strakker dan wanneer je rvs probeert te frezen met bv een Dremel. Dus bedankt voor de leuke tip.




wilbertd

Tja, het had wat netter gekund, maar 'it does the trick'.
Nu nog wat plak cijfers vinden.



(Ben benieuwd hoe lang dit zichtbaar blijft)

Pim

Citaat van: wilbertd op 01-04-2014  13:28 uTja, het had wat netter gekund, maar 'it does the trick'.
Nu nog wat plak cijfers vinden.
(Ben benieuwd hoe lang dit zichtbaar blijft)

Best aardig gelukt hoor!

Tips:
  • Hoe langer je laat "inbranden" hoe dieper het materiaal weggeëtst wordt. Je kunt ook een labvoeding (met kortsluitbeveiliging !!) gebruiken die je op 9v 400mA zet. Hierdoor zal de etsing langer zichtbaar blijven
  • Gebruik voor het afplakken een goede schilders-plakband (ik heb gele tape). Die is nl veel dunner dan de reguliere tape en er kan bijna geen vloeistof onder trekken. Natuurlijk ook goed aandrukken/wrijven.Hierdoor krijg je een mooie scherpe lijn.

wilbertd

Bedankt voor de tips Pim, helaas had ik toen al wat cijfers geknipt en geplakt :)


Wolter

Citaat van: wilbertd op 01-04-2014  13:28 uTja, het had wat netter gekund, maar 'it does the trick'.
Nu nog wat plak cijfers vinden.



(Ben benieuwd hoe lang dit zichtbaar blijft)

Hoi Wilbert,

Ben benieuwd of je al wat kunt zeggen mbt de zichtbaarheid een paar maanden later?

gr,
Wolter

Thamerdal

Ook gedaan!  :D
Niet op de millimeter/milliliter gedaan, maar ik ben tevreden.






Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.