DHZ etsen rvs pannen/ketels

Gestart door hobbybob, 12-03-2014 11:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adbrouwt

Citaat van: Thamerdal op 31-10-2014  22:38 uOok gedaan!  :D
Niet op de millimeter/milliliter gedaan, maar ik ben tevreden.
:hoera: Zo dat ziet er strak uit. Welke chemicaliën heb je gebruikt?

Thamerdal

Citaat van: Adbrouwt op 31-10-2014  22:44 u:hoera: Zo dat ziet er strak uit. Welke chemicaliën heb je gebruikt ?
Azijn en zout. Geen rocket-science raket-natuurkunde.  :biersmile:

wilbertd

Citaat van: Wolter op 24-10-2014  11:22 uHoi Wilbert,

Ben benieuwd of je al wat kunt zeggen mbt de zichtbaarheid een paar maanden later?

gr,
Wolter
Wel na meer dan 7 maanden is alles nog even goed te zien als dag 1 en ik vind het steeds nog erg handig :)

DenMaarten


Citaat van: Thamerdal op 31-10-2014  22:47 uAzijn en zout. Geen rocket-science raket-natuurkunde.  :biersmile:

Erg simpel en strak resultaat! Zie ik goed dat je met een water vast stift de letters getekend hebt en dat de lijn daar gewoon strak blijft? (Dus onder de stift etst het niet?)


jacob


Thamerdal

Citaat van: DenMaarten op 01-11-2014  08:22 uErg simpel en strak resultaat! Zie ik goed dat je met een water vast stift de letters getekend hebt en dat de lijn daar gewoon strak blijft? (Dus onder de stift etst het niet?)
Dank je. Ik had de cijfers eerst ingekleurd met een Edding om de goede locatie vast te leggen. Dit heeft te maken met het feit dat de cijfers op het stencil/sjabloon niet naast elkaar zitten (geen 10/20/30 etc. maar 0123456789)
Tijdens het etsen (eigelijk electrolyse met zout/zuur) is het wat makkelijker om het sjabloon op de plek te houden. De stift heb ik hierna verwijderd met een oplosmiddel (stickerverwijderaar werkt goed  :D)
Wat jij zegt, DenMaarten, is dus niet het geval.

Voor iedereen die twijfelt: het is echt erg makkelijk! Ik adviseer wel om even op een andere RVS ondergond (ik had een RVS bakje) een keer te proberen, dan weet je hoe het 'voelt'.

Ralph

Mooi resultaat inderdaad! Ik zit er ook al even over te denken om mijn pannen te etsen. Heeft iemand toevallig tips m.b.t. sjablonen? Ik heb hier namelijk nog niets geschikts voor gevonden.

Thamerdal

Citaat van: Ralph op 03-11-2014  20:31 uMooi resultaat inderdaad! Ik zit er ook al even over te denken om mijn pannen te etsen. Heeft iemand toevallig tips m.b.t. sjablonen? Ik heb hier namelijk nog niets geschikts voor gevonden.
Ik heb bij de knutselwinkel een plastic sjabloon gekocht voor 3 euro of zo, zoals te zien op de foto's. Je kunt ook kijken of je van die stickertjes van cijfers kunt vinden en die opplakken om een mooi strak contour te krijgen.

wilbertd

Citaat van: Ralph op 03-11-2014  20:31 uMooi resultaat inderdaad! Ik zit er ook al even over te denken om mijn pannen te etsen. Heeft iemand toevallig tips m.b.t. sjablonen? Ik heb hier namelijk nog niets geschikts voor gevonden.
Deze wellicht?
http://www.stickersenplakletters.nl/webshop/losse-plakcijfers.html
Je plakt eerst een vierkant af en plakt daar de sticker in.

Ralph

Ik heb ook maar eens een poging gewaagd. Bij de plaatselijke repro heb ik nog een sjabloontje gevonden voor de cijfers (een beetje stug, dat werkt niet heel fijn moet ik zeggen):


En hieronder het resultaat:


Aangezien ik het met mijn gamellen wellicht ook nog ga doen: de volgende keer zet ik één streepje i.p.v. de 2 zoals op bovenstaande foto te zien is. Dit is met afplakken makkelijker en je krijgt denk ik nog een iets strakker resultaat (e.e.a. is uiteraard afhankelijk van hoe goed je het aanpakt :)).

Thamerdal


Pim

Nou, ik vind het resultaat er erg mooi uit zien!  :groots:

Heeft iemand het etsen al eens geprobeerd met wisselstroom ipv gelijkstroom? Dus een korsluit-vaste wisselstroom-bron gebruiken ipv een batterij of labvoeding? Volgens de uitleg zou je dan een zwarte etsing moeten krijgen ipv een wit-grijze. Dat lijkt me nog duidelijker.

Ralph

Bedankt!

O ja, ik heb na het etsen binnen 24 uur het geëtste oppervlak aan een citroenzuuroplossing blootgesteld. Ik heb 10 g op 1L kraanwater gebruikt, wellicht nog beter om 100 g op 1 L water te gebruiken? Ik wil zoveel ik kan voorkomen dat mijn volgende brouwsel naar metaal smaakt...

Eric v B

Citaat van: Pim op 12-11-2014  08:37 uNou, ik vind het resultaat er erg mooi uit zien!  :groots:

Heeft iemand het etsen al eens geprobeerd met wisselstroom ipv gelijkstroom? Dus een korsluit-vaste wisselstroom-bron gebruiken ipv een batterij of labvoeding? Volgens de uitleg zou je dan een zwarte etsing moeten krijgen ipv een wit-grijze. Dat lijkt me nog duidelijker.
Bij ons op het werk wordt met wisselstroom geëtst. Resultaat is inderdaad zwart.

Pim

Citaat van: Eric v B op 13-11-2014  20:53 uBij ons op het werk wordt met wisselstroom geëtst. Resultaat is inderdaad zwart.
Dank je wel voor de bevestiging. Ga ik dan inderdaad maar eens proberen  :biersmile:

Pim

Wisselstroom werkt inderdaad perfect ! Keurige grijs-zwarte etsing die veel duidelijker is dan bij gelijkstroom.
Transformator 12V 1A en dan in serie met de draad naar het wattenstaafje een weerstand van 15 ohm 10 Watt voor de stroombegrenzing (en voorkomen dat de transformator het begeeft).


Ook een proefje gedaan met geschreven tekst: met een viltstift de tekst op het rvs schrijven; een blokje er omheen afplakken en dan alles etsen. Vervolgens de tekst schoonmaken met wat alcohol.
De viltstift beschermt het materiaal net genoeg om etsing op die plek te voorkomen en dus uiteindelijk een duidelijke tekst achter te laten in een geëtste omgeving.


Echt een aanrader.  :biersmile:

wilbertd

Citaat van: Pim op 22-11-2014  16:26 uWisselstroom werkt inderdaad perfect ! Keurige grijs-zwarte etsing die veel duidelijker is dan bij gelijkstroom.

Dat ziet er inderdaad goed uit.
(Al had ik een 15 ohm weerstand in de keukenla liggen dan had ik het direct uitgeprobeerd.)

wilbertd

Nu bijna een jaar later zie ik toch wat roest (het was mijn vrouw die me er op attendeerde).
Ik moet daarbij zeggen dat ik mijn pan intensief gebruik (bijvoorbeeld ook om flessen te reinigen).
Het is vrij lastig het op foto vast te leggen, maar ik ligt echt een bruine roest 'zweem' over de geëtste delen.

Ervaart iemand anders dit ook?

beermenke

Mij is het op deze manier etsen ten zeerste afgeraden! Het materiaal waar geëtst is wordt zeer bros.
Lijkt mij ook aan kwaliteit rvs liggen maar ik doe het toch maar niet.
Fijn dat het wel werkt

wilbertd

Citaat van: beermenke op 14-02-2015  20:33 uMij is het op deze manier etsen ten zeerste afgeraden! Het materiaal waar geëtst is wordt zeer bros.
Lijkt mij ook aan kwaliteit rvs liggen maar ik doe het toch maar niet.
Fijn dat het wel werkt
Het gemak van het zien van het volume in de pan weegt voor mij nog steeds op tegen dat beetje bruine roest zweem, maar als je nu een dure pan hebt en het niet echt nodig vindt zou ik het inderdaad laten.

Brouwers

Citaat van: wilbertd op 14-02-2015  20:18 uNu bijna een jaar later zie ik toch wat roest (het was mijn vrouw die me er op attendeerde).
Ik moet daarbij zeggen dat ik mijn pan intensief gebruik (bijvoorbeeld ook om flessen te reinigen).
Het is vrij lastig het op foto vast te leggen, maar ik ligt echt een bruine roest 'zweem' over de geëtste delen.

Ervaart iemand anders dit ook?

Wel middel gebruik je om je flessen te reinigen? Misschien dat dot de boel versnelt qua roesten

wilbertd

Citaat van: Brouwers op 14-02-2015  21:41 uWel middel gebruik je om je flessen te reinigen? Misschien dat dat de boel versnelt qua roesten
Ik gebruik veel oxiclean.

Muldermans

Na een boel experimenteren toch mijn ketels maar geëtst. Ik ben in het bezit van een snijplotter dus met een CAD programma was het sjabloon zo gemaakt.
Nu lees ik dat er roest plexjes kunnen voorkomen. Mijn ervaring (ik ets wel eens messen en zo als verjaardagscadeau) dat dit vooral bij pisbakken RVS gebeurt.

tinuske


Pim

Citaat van: Muldermans op 15-04-2015  21:56 uNa een boel experimenteren toch mijn ketels maar geëtst. Ik ben in het bezit van een snijplotter dus met een CAD programma was het sjabloon zo gemaakt.
Nu lees ik dat er roest plexjes kunnen voorkomen. Mijn ervaring (ik ets wel eens messen en zo als verjaardagscadeau) dat dit vooral bij pisbakken RVS gebeurt.
Gelukkig is er bij mij altijd een vaste volgordelijkheid met bier en pissen en komt dat "goedje" dus niet op mijn geëtste spulletjes terecht    8)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.