Kostprijs

Gestart door Auke De Bier, 11-03-2014 12:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wilbertd

Citaat van: harry op 12-03-2014  17:17 uHoe heb jij je thermometer gemaakt?  :biersmile:
Als je weet dat water bij 100 graden Celsius kookt en je hebt leren rekenen op school, dan kom je een heel eind.

harry

Citaat van: wilbertd op 12-03-2014  18:00 uAls je weet dat water bij 100 graden Celsius kookt en je hebt leren rekenen op school, dan kom je een heel eind.
Ja zo lust ik er ook nog wel een paar. Je komt al snel een heel eind. En dan daarbij een pan is ook zo te fabriceren.

Met de refractometer ben ik nog niet aan fabriceren begonnen.

wilbertd

Citaat van: harry op 12-03-2014  18:42 uJa zo lust ik er ook nog wel een paar.
De decoctie methode is anders vele eeuwen gebruikt in de tijd dat er nog niet van die mooie thermometers waren.

Ik ben zelf begonnen met een 50 liter pan die ik kon lenen en heb alleen de refractometer en een vergistingsvat toen aangeschaft (bij elkaar enkele tientjes), de thermomter had ik al (zo'n kleintje).
Zelfs het kroonkurkapparaat heb ik pas later aangeschaft.
Ik wil alleen aangeven dat het beginnen van een bierbrouw-hobby niet duur hoeft te zijn, dat het al snel een mooi gat blijkt te zijn waarin je je euro's kunt storen is een ander verhaal  ::)

Maar ik was van plan deze zomer met de 'buurjongens' ouderwets (pan op het open vuur, geen thermometer, geen refractometer) zo'n 50 liter bier te brouwen.
Ik zal een leuk verslag voor je maken  :P

harry

Citaat van: wilbertd op 12-03-2014  19:57 uIk wil alleen aangeven dat het beginnen van een bierbrouw-hobby niet duur hoeft te zijn, dat het al snel een mooi gat blijkt te zijn waarin je je euro's kunt storen is een ander verhaal  ::)


100 % mee eens. Met heel weinig spullen kun je al bier brouwen.

Citaat van: wilbertd op 12-03-2014  19:57 uMaar ik was van plan deze zomer met de 'buurjongens' ouderwets (pan op het open vuur, geen thermometer, geen refractometer) zo'n 50 liter bier te brouwen.
Ik zal een leuk verslag voor je maken  :P

Lijkt me leuk. Ik zie uit naar de foto's. en succes.

bjorri

Citaat van: wilbertd op 12-03-2014  19:57 uMaar ik was van plan deze zomer met de 'buurjongens' ouderwets (pan op het open vuur, geen thermometer, geen refractometer) zo'n 50 liter bier te brouwen.

Leuk, zat net vanmiddag te verzinnen dat ik met een paar belangstellenden van mijn Hemelvaartkampeerclub wil proberen een houtvuurbiertje te brouwen. Echter wil ik wel gewoon met thermometer en refractometer aan de gang (mogelijk zelfs een gistkast met stc mee). Een drinkbaar resultaat motiveert meer denk ik. Tegen die tijd open ik wel een topic over een recept.

wilbertd

Citaat van: bjorri op 12-03-2014  22:46 uLeuk, zat net vanmiddag te verzinnen dat ik met een paar belangstellenden van mijn Hemelvaartkampeerclub wil proberen een houtvuurbiertje te brouwen. Echter wil ik wel gewoon met thermometer en refractometer aan de gang (mogelijk zelfs een gistkast met stc mee). Een drinkbaar resultaat motiveert meer denk ik. Tegen die tijd open ik wel een topic over een recept.
Ja goed idee :)
In principe brouw ik nu al op een houtvuur (met een 50 liter pan op een hout gestookt fornuis) en dat gaat heel goed, tot 25 liter rollend koken is geen enkel probleem (veel kleine stukjes hout gebruiken).

En ik denk dat ik stiekem ook wat middelen ga gebruiken ter controle, het zou inderdaad zonde zijn om je brouwsel te verpesten.
Maar zo wil ik wel tijd en hopgiften gaan inschatten, ik heb een doos vol hop van de buren gekregen met als enige informatie 'mijn vader brouwt hier zelf 50 liter bier mee', ik wil die gaan gebruiken, met wat extra late hopgift van mijn favoriet hop.

Ook hadden we het idee om dit in een houten vat te gaan vergisten, maar ik denk niet dat ik aan een geschikt vat kan komen, dus dat word gewoon plastic vergistingsvaten.

HuygenMeester

Citaat van: harry op 12-03-2014  17:17 uHoe heb jij je thermometer gemaakt?  :biersmile:

Niet nodig gewoon je vinger erin  :P ;D
 :degroeten:
Huygenmeester
PS BrouwHulp rekent keurig uit wat je ongeveer kwijt bent als je je ingrediënten invoert.

hansHalberstadt

Inclusief afschrijving van apparatuur en brouwruimte kom ik op ca 2.50 euro per liter voor een zwaar bier van 8% alcohol. Daarbij moet ik wel opmerken dat ik dan de hop uit eigen tuin gebruik en de gist zelf opkweek vanaf schuine buis. Dat is al een hobby op zich. Alles inclusief uurloon 0,0
HansH

Jacques

Per brouwsel zijn bij mij de kosten verschillend. Een nieuwe pak Wyeast is prijzig maar als je de gistslurry opnieuw gebruikt zijn de kosten voor de gist een stuk lager. En bier met veel Amerikaanse hoppen is duurder dan een gematigd gehopt bier met Europese hoppen.

Op dit moment ben ik gemiddeld zo'n € 1,50 per liter bier kwijt en dan reken ik niets voor de bestede tijd, afschrijving apparatuur en energie kosten. Als ik die meereken kom ik heel wat hoger uit. Zelfbrouwen is niet echt goedkoop maar het genot van zelfgebrouwen bieren is onbetaalbaar.

arluijen

Citaat van: Jacques op 13-03-2014  23:24 uZelfbrouwen is niet echt goedkoop maar het genot van zelfgebrouwen bieren is onbetaalbaar.

Et voila: Dat is het. In één mooie zin waar het om gaat: je kan rekenen tot je een ons weegt, maar als je één slok neemt van het resultaat ben je de rekening alweer vergeten.

Oscar

Citaat van: Jacques op 13-03-2014  23:24 uOp dit moment ben ik gemiddeld zo'n € 1,50 per liter bier kwijt en dan reken ik niets voor de bestede tijd, afschrijving apparatuur en energie kosten. Als ik die meereken kom ik heel wat hoger uit.

Die energiekosten zou je wel mee moeten rekenen, arbeid en afschrijvingen natuurlijk niet... :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.