Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bier keuren: keurmeester gezocht  (gelezen 9619 keer)

Offline zeebrew

• Senior lid
  • Land: nl
  • mens sana non potest vivere in corpore sicco
Bier keuren: keurmeester gezocht
« Gepost op: 20-01-2014 20:48 u »
Als ik tzt wat van mijn bier wil laten keuren door een bierkeurmeester, zonder deel te nemen aan een NK of ONK of lid te moeten zijn van een vereniging, wat zijn dan de mogelijkheden? Zelf vind ik alles geweldig smaken, maar dat is weinig objectief, anderzijds kan ik fysiek ook niet heel veel proeven.  Ik wil inzicht krijgen in smaak afwijkingen, oxidatie en wat nog meer te onderscheiden valt.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Bier keuren
« Reactie #1 Gepost op: 20-01-2014 21:00 u »
Er zijn genoeg keurmeesters die met liefde een flesje proeven en becommentarieren als je het opstuurt. Er zijn er meer op dit forum dan je denkt.

En anders wil ik het wel doen. :) Een keurmeester is ook maar iemand die binnen de lijntjes proeft

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Bier keuren: keurmeester gezocht
« Reactie #2 Gepost op: 20-01-2014 22:15 u »
Als ik tzt wat van mijn bier wil laten keuren door een bierkeurmeester, zonder deel te nemen aan een NK of ONK of lid te moeten zijn van een vereniging, wat zijn dan de mogelijkheden? Zelf vind ik alles geweldig smaken, maar dat is weinig objectief, anderzijds kan ik fysiek ook niet heel veel proeven.  Ik wil inzicht krijgen in smaak afwijkingen, oxidatie en wat nog meer te onderscheiden valt.

Stuur maar een pb... :) :biersmile:

Een keurmeester is ook maar iemand die binnen de lijntjes proeft

Zeker niet! Alleen op een ONK wordt er binnen de lijntje beoordeeld. Een beetje keurmeester kan smaken en geuren herkennen en mogelijk afwijkingen op waarde schatten en de brouwer van waardevolle tips voorzien. ;)

Offline zeebrew

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 20-01-2014 22:20 u »
pb vertstuurd.  Zijn er nog meer keurmeersters actief die een poging willen wagen, al dan niet binnen de lijntjes?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 20-01-2014 23:14 u »
pb vertstuurd.  Zijn er nog meer keurmeesters actief die een poging willen wagen, al dan niet binnen de lijntjes?

Er zijn zeker meer keurmeesters actief op dit forum.

Hoewel ik niet meer actief keur bij wedstrijden ben ik ook altijd bereid om bieren te beoordelen. Zelf ben ik niet van de lijntjes maar wel van de smaakafwijkingen.

Offline RGeraads

• Super lid
    • Brouwerij Stijl
« Reactie #5 Gepost op: 21-01-2014 08:02 u »
Hoewel ik officieel nog steward keurmeester ben, maar wel de cursus met goed gevolg heb afgerond wil ik best een poging wagen. Stuur maar een PB!

Offline zeebrew

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 21-01-2014 11:32 u »
Er zijn zeker meer keurmeesters actief op dit forum.

Hoewel ik niet meer actief keur bij wedstrijden ben ik ook altijd bereid om bieren te beoordelen. Zelf ben ik niet van de lijntjes maar wel van de smaakafwijkingen.
PB verstuurd

Offline zeebrew

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 21-01-2014 11:33 u »
Hoewel ik officieel nog steward keurmeester ben, maar wel de cursus met goed gevolg heb afgerond wil ik best een poging wagen. Stuur maar een PB!
PB verstuurd.

Offline zeebrew

• Senior lid
« Reactie #8 Gepost op: 21-01-2014 11:36 u »
Da's mooi: 4 verschillende kenners, met verschillende achtergronden, die bereid zijn om te keuren. Allen een PB gestuurd. Nu alleen nog het bier afronden... Een ieder bedankt voor de bereidwilligheid :degroeten: Word vervolgd.

Offline zeebrew

• Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 28-02-2014 16:01 u »
De bieren worden bezorgd, verstuurd. Blijkt moeder de vrouw alle dozen, karton en geschikt verpakkingsmateriaal netjes bij het oud papier gezet te hebben :-*  zucht

Offline zeebrew

• Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 01-03-2014 16:09 u »
En dit is het geworden, kreeg het niet makkelijk uit BrouwHulp in een PB geplakt:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerkrs5
Naam receptTrage Hoppige Tripel
Brouwdatum29-12-2013
BiertypeTripel
Volume20,0
Begin SG1,087 SG
Eind SG1,013 SG
Schijnbare vergistingsgraad85,1%
Berekende kleur (Mosher)9 EBC
Berekende bitterheid (Daniels)45 IBU
Brouwzaalrendement78,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngredint
22,00 lWater uit Water uitZeewolde
7,20 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
29 mg/l2 mg/l8 mg/l11 mg/l8 mg/l10 mg/l

Vergistbare ingredinten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,000 kgPilsmoutDingemans3 EBC73,5 %
1,000 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC14,7 %
0,800 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC11,8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust50,0 C1 min.15 min.3,7 l/kg
Beta-amylase62,0 C10 min.45 min.3,7 l/kg
Alfa-amylase72,0 C15 min.30 min.3,7 l/kg
Uitmaischen78,0 C10 min.5 min.3,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
50,0 gE.K. Goldingbellen6,0%75 min.42,6 IBU
15,0 gSaazbellen3,8%15 min.2,2 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
17,5 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting20,0 C
Max. temp. hoofdvergisting20,3 C
Eind temp. hoofdvergisting20,0 C
Eind SG hoofdvergisting1,035 SG
Schijnbare vergistingsgraad59,8%
Start nagisting03-01-2014
Temp. nagisting22,0 C
Start lagering19-01-2014
Temp. lagering4,0 C
Alcoholgehalte9,6 vol.%

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #11 Gepost op: 01-03-2014 16:37 u »
Eventjes voor de zekerheid: bij welk sg heb je dit bier gebotteld? Ik hoop niet bij een sg van 1035 of iets lager want dan ga ik de EOD bellen ;)

Offline zeebrew

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 01-03-2014 17:05 u »
1013

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #13 Gepost op: 05-03-2014 23:40 u »
Bij deze mijn proefnotitie:

Bij het inschenken vormt er een mooie schuimkraag welke fijn en romig van structuur is. Het schuim is slecht tot matig glasplakkend en redelijk stabiel. Inzakkend tot een blijvend laagje.

Na het inschenken is er in het glas een zeer lichte constante stroom koolzuur te zien. bij het proeven is er een lichte prikkeling in de mond te voelen, voor een tripel aan de lage kant... had wel ietsje meer gemogen

De geur van dit bier is moutig, fruitig, iets citrus achtig en wat hoppig. Doet aangenaam aan. De fruitigheid (appeltjes, mandarijn, sinaasappel, wel lekker) domineert.

De smaak van dit bier is moutig, zoetig, licht bitterig en heel ietsje alcoholisch. In de nasmaak doet het bier heel dik aan (Veel body) en dat blijft ook zo in de mond hangen. Ook nog wat bitterheid in de nasmaak wat langzaam wegzakt. Het bier heeft een volle body en een licht plakkend mondgevoel

Er zitten nog enkele "beginnerssmaakjes" in het bier welke ikzelf niet goed kan plaatsen. Wellicht is de temperatuur tijdens vergisting wat hoog geweest. Overal wel een prima bier. Zal door velen als lekker ervaren worden. Maar kan zeker nog verbeterd worden.

:degroeten:

Offline zeebrew

• Senior lid
« Reactie #14 Gepost op: 06-03-2014 07:09 u »
Mooi Oscar,  bedankt.  Zo zie je maar: je benoemd allerlei componenten die ik zelf niet direct proef zoals de fruitsoorten. Ik zal er bij een volgende eens extra op letten. Wat bij dit bier minder goed ging, waren eigenlijk 2 dingen:
1. heel veel eiwitten al tijdens het koken
2. Een trage navergisting.
Hierom ben ik ook benieuwd naar de andere keurders!
Bedankt voor je moeite :biersmile:

Offline RGeraads

• Super lid
    • Brouwerij Stijl
« Reactie #15 Gepost op: 06-03-2014 07:52 u »
Zoals eerder al tegen je gezegd, heb ik het bier inmiddels ook al geproefd. Zeker een aangenaam bier, de opmerking van Oscar over een iets te warme vergisting had ik ook opgeschreven. Rest van mijn bevindingen volgt snel...

Offline zeebrew

• Senior lid
« Reactie #16 Gepost op: 06-03-2014 10:37 u »
Om de nagisting onder 1.020 te krijgen heb ik de temperatuur wel wat verhoogd, in kleine stappen tot max 22 C.  Ik zal het huidige brouwsel niet boven de 20 C laten komen. 

Offline harry

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #17 Gepost op: 06-03-2014 14:59 u »
Om de nagisting onder 1.020 te krijgen heb ik de temperatuur wel wat verhoogd, in kleine stappen tot max 22 C.  Ik zal het huidige brouwsel niet boven de 20 C laten komen.

Ik denk dat je best naar de 22 C kan, alleen doe het wat later, dan is de gistactiviteit minder of bijna helemaal weg en ontstaan bijna geen hogere alcoholen maar worden andere stoffen als diacetyl wel beter opgeruimd.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #18 Gepost op: 08-03-2014 21:27 u »
Ik heb de Trage Hoppige Tripel ook geproefd

Uiterlijk: lichte pss bij openen fles, voldoende schuim op bier, wat wollig, dun laagje schuim blijft. Zou wat meer koolzuur en schuim mogen hebben. Licht tot blonde kleur, tweeschijn tot troebel
Geur: fruitige Engelse gistgeur, hoparoma zit er goed in, lichte rook- of medicinaal geurtje die ik wat minder aantrekkelijk vind
Smaak: In eerste aanzet zoetig, daarna licht bitterend en licht fruitig. Ik proef ook het rokerige weer terug
Nasmaak: fruitig  licht zoet, er blijft wat bitterheid hangen
Body: plakkend en vol. Iets meer koolzuur had de body denk ik wat minder vol gemaakt.

De S04-gist maakt er wat minder een tripel van doordat deze wat minder de typische tripelesters geeft maar meer de Engelse fruitigheid. Hij is wat minder doordrinkbaar ondanks de 10% suiker.

Het medicinale geurtje zou door chloorhoudend schoonmaakmiddel kunnen komen maar misschien dat het ook wel effecten zijn van te lang op gist te hebben gestaan. Het bier wordt daardoor net wat minder fris.

Bedankt voor dit verder prima bier.

Offline zeebrew

• Senior lid
« Reactie #19 Gepost op: 08-03-2014 22:06 u »
William bedankt,

Bij de nagisting heb ik er flink aan moeten sleuren (te vroeg de gist eraf gehaald) , deze duurde te lang om van 1035 naar 1013 te komen. Hiervoor heb ik de temperatuur verhoogd naar uiteindelijk 22 C, en met veel pijn en moeite naar 1013 gekregen. Vanwege de moeizame nagisting en het relatief hoge eind SG ben ik wellicht te zuinig geweest met de bottelsuiker, en heb hierdoor wat weinig koolzuur. ik heb hetzelfde recept nu vergist met T58 en ook de pH aangepast met melkzuur.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 09-03-2014 22:57 u »
Het bier aan het proeven. Eerst een paar dagen gewacht. Het was behoorlijk troebel toen ik het uit de doos haalde.

Het bier is wat plakkerig op de lippen en de smaak is wat zoetig. Redelijk veel body. Het is net alsof het niet helemaal is uitgegist. De smaak is niet fris (licht zwavelachtig en heel licht geoxideerd). Toch is de smaak niet vervelend. Het fruitige dat het bier heeft maakt dat je door blijft drinken.

Even naar het recept gekeken. Verrassend. Op basis van het recept zou je een droog bitter bier verwachten. Zo ervaar ik het bier niet. Veel meer als een wat zoetig bier dat wat meer hop kan gebruiken.
De slepende vergisting heeft dit bier geen goed gedaan denk ik.

Mijn advies is meer actieve gist te gebruiken.
Is dit bier temperatuurgecontroleerd vergist?

Offline zeebrew

• Senior lid
« Reactie #21 Gepost op: 10-03-2014 07:41 u »
De slepende vergisting heeft dit bier geen goed gedaan denk ik.

Mijn advies is meer actieve gist te gebruiken.
Is dit bier temperatuurgecontroleerd vergist?
Het bier is temperatuur gecontroleerd vergist, in een gistkast met een STC1000.  Zoals hiervoor aangegeven is de vergisting niet van een leien dakje gegaan: Waarschijnlijk te weinig actieve gistcellen, en ook te vroeg van de gist afgehaald voor de nagisting. Deze verliep hierdoor niet soepel en is om dit te keren ook de temperatuur stapsgewijs verhoogd en gezwenkt met het gistvat om het SG naar beneden te krijgen.  Na enkelen dagen op 1013 geweest te zijn toch maar gebotteld. 6 Gram suiker per liter toegevoegd als bottelsuiker. Ook hier weer last gehad van de lage gistactiviteit bij het hergisten op de fles. Na 4 weken op 21 C in de gistkast en een week koud, zijn de flessen verstuurd.  Ik vermoed dat de lage gistactiviteit debet is aan een laag koolzuur gehalte en nog een zweem van zoetigheid. 

Al met al heb ik de resterende flessen nu weer kamertemperatuur gezet om nog wat verder door te gisten, en ik zal dit bier wat meer tijd moeten geven om nog te groeien. Ook zal ik de temperatuurmeting van de STC1000 controleren met mijn andere thermometers, wellicht is ie wat te pessimistisch ingesteld?

Wat heb ik geleerd?
- meer actieve gist toevoegen
- niet te snel van de gist afhalen
- meer tijd geven om te hergisten
- temperatuur niet te snel verhogen, maar ook niet te snel koud zetten

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 10-03-2014 21:31 u »
Misschien is het ook een idee om de thermometer te controleren die je gebruikt voor het maischen. Het bier had veel body, veel meer dan je op basis van het maischschema en suiker toevoeging zou vermoeden. Het bier was echt plakkerig, alsof de versuikering niet helemaal afgerond was. Het zou ook kunnen zijn dat er iets was met de mout die je gebruikt hebt.
Het is altijd lastig om de oorzaak van dit soort problemen te vinden. Meer gist gebruiken als je temperatuurgecontroleerd kunt vergisten kan in ieder geval geen kwaad.

Offline zeebrew

• Senior lid
« Reactie #23 Gepost op: 10-03-2014 21:46 u »
Het bier had veel body, veel meer dan je op basis van het maischschema en suiker toevoeging zou vermoeden. Het bier was echt plakkerig, alsof de versuikering niet helemaal afgerond was.
Even kijken hoor: het teveel aan body impliceert dat ik dan te hoge temperatuur hebt gehad bij het maischen of juist te lage, gezien het gehanteerde schema? Wat is in deze context "de versuikering"?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #24 Gepost op: 10-03-2014 22:14 u »
Versuikering is een term om de afbraak van het zetmeel tijdens het maischen aan te geven.

Als je op een te hoge temperatuur maischt worden er veel onvergistbare suikers aangemaakt. Het zou dus kunnen dat je daar last van had.

Tags: