HELP! Geen gisting?

Gestart door MaartenM, 11-12-2003 08:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

MaartenM

Voor mijn pils heb ik Wyeast Danish Lager gebruikt. Na 3 dagen lijkt het SG echter niet (of nauwelijks) te zijn gedaald. Het bier smaakt zoet, als ik echter "hard uitschenk" lijk ik wel iets schuim te zien. De gist die ronddrijft is wit en het zijn korrels/vlokjes. Er zijn nog geen tekenen van een infectie. Wat kan ik het beste doen? Heeft het zin hem even binnen (op kamertemp) te zetten?
Met vriendelijke groeten
Maarten

MO

1. Stond je pakje gist bol?
2. Heb je een giststarter gemaakt?
3. Heb je het wort belucht?
4. Bij welke temperatuur staat het vat nu?

En oei, drie dagen is wel heel erg lang voor een suiker oplossing geliefd bij bacteriën en schimmels.

gr
MO

MaartenM

1) Ja, het pakje stond helemaal bol (was ook heel vers),
2) Nee, ik heb helaas geen giststarter gemaakt, ik dacht dat dat bij Wyeast verpakkingen niet nodig was :(
3) Ik heb het wort in de gistingsemmer laten "klotsen" en daarna nog goed geschud
4) De emmer staat in mijn schuurtje en is iets boven het vriespunt
Alvast bedankt voor de reactie!

Edwin

Ha Maarten  :proost:

Misschien toch iets warmer zetten?
Ik meen dat de hoofdgisting van pils best mag starten zo rond de tien graden. Hoe zat dat ook al weer, pilsbrouwers?

Edwin

MaartenM

Maar zal deze gist nog wat doen?  :weetniet: Ik hoop dat ik hem nog aan de gang kan krijgen want de smaak is veel belovend!

kontje

Ik denk dat als je hem ff op kamertemperatuur zet en voorzichtig even schud, dat het wel weer opgang komt. Anders nieuwe gist er bij.

Adrie

Ik denk ook dat je bier veel te koud stond. Gist is erg temperatuurgevoelig. Zo rond het vriespunt verdwijnt de activiteit van het gist volledig. Lagergist doet het daarentegen uitstekend rond de 10 graden. Warm je bier op tot deze temperatuur en ik denk dat de gist het wel weer oppikt. Houd het bier dan op deze temperatuur en zeker niet veel lager.

Groeten,

A3

MaartenM

De gisting is nu goed op gang. Een laag schuim erop, en een zwavelgeur die je te gemoed komt! Het was alleen vanochtend wat kouder dan verwacht. Ik hoop dat hij aan de gang blijft, maar dat zal wel, het wordt vanmiddag wel weer wat warmer  ;)

MO

Vergisting is een exotherm proces. Een dekentje om je vat doet nog wel eens wonderen.

gr
MO

MaartenM

Ik heb een dekbedovertrek eromheen gewikkeld. Ik hoop dat dat afdoende is ?!

Adrie

Houd de temperatuur goed in de gaten, want als de gisting op zijn einde loopt, is ook de warmteontwikkeling minder. Je loopt dan kans dat het bier weer te koud wordt en de gisting alsnog stokt. Heb je geen kelder, bijkeuken of een andere ruimte waar de temperatuur rond de 10 graden is?

Groeten,

Adrie.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.