Wyeast smack pack niet gesmackt, wat nu?

Gestart door frankbaeyens, 22-05-2005 11:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cpmb

Citaat van: Herman op 16-09-2013  21:56 uHmm. Late reactie, maar sla (smack) je die dingen echt?

Ik zoek zelf het zakje op en druk met mijn hand deze kapot, slaan is m.i. niet nodig. Jouw ervaring is een bevestiging dat slaan niet zonder risico is.
ja ik heb echt gesmacked zoals de beschrijving.
misschien had ik pech of was het onervarenheid of ik was te lomp haha.
ik heb een nieuwe gekocht en die ging wel goed maar ik was ook wat voorzichtiger :)

Oscar

Citaat van: EvdBroek op 16-09-2013  20:05 uAfgelopen donderdagavond heb een smack pack Wyeast "gesmackt", vervolgens in de koelkast gelegd.

Waarom heb je dit zo gedaan? Vanuit welke overweging?  :weetniet:

EvdBroek

Citaat van: Oscar op 17-09-2013  00:59 uWaarom heb je dit zo gedaan? Vanuit welke overweging?  :weetniet:

De vorige smack packs had ik altijd de dag er voor gesmackt en vervolgens in de keuken op de aanrecht laten staan. Een tijdje terug las ik op het forum dat men dit dagen van tevoren deed (bij iedere maand dat het pack oud is een dag) en dan terug plaatste in de koelkast. Blijkbaar toch verkeerd begrepen.

Adrie

Citaat van: EvdBroek op 17-09-2013  10:07 uDe vorige smack packs had ik altijd de dag er voor gesmackt en vervolgens in de keuken op de aanrecht laten staan. Een tijdje terug las ik op het forum dat men dit dagen van tevoren deed (bij iedere maand dat het pack oud is een dag) en dan terug plaatste in de koelkast. Blijkbaar toch verkeerd begrepen.

Je zet het smackpack pas terug in de koelkast nadat hij is opgezwollen en je niet direct een giststarter gaat maken of hem zo gaat gebruiken.

EvdBroek

Citaat van: Adrie op 17-09-2013  10:25 uJe zet het smackpack pas terug in de koelkast nadat hij is opgezwollen en je niet direct een giststarter gaat maken of hem zo gaat gebruiken.
Ok dank Adrie. Nu maar hopen dat de vergisting inmiddels wel is gestart, anders moet ik er alsnog een korrelgist opgooien. Vanochtend was er namelijk nog geen activiteit.

Jacques

Citaat van: EvdBroek op 17-09-2013  15:08 uOk dank Adrie. Nu maar hopen dat de vergisting inmiddels wel is gestart, anders moet ik er alsnog een korrelgist opgooien. Vanochtend was er namelijk nog geen activiteit.

Dat komt nog wel, alleen duurt het veel langer.
Het laten opbollen zorgt er voor dat de gist geactiveerd wordt. De gist wordt min of meer getraind om het grote werk aan te gaan.

William

Citaat van: EvdBroek op 17-09-2013  15:08 uNu maar hopen dat de vergisting inmiddels wel is gestart, anders moet ik er alsnog een korrelgist opgooien. Vanochtend was er namelijk nog geen activiteit.

En dan kun je altijd nog een slecht afsluitend vat hebben. Met zo'n verse gist gaat het wel goed komen.

Bert van Vliet

Citaat van: Jerome op 05-08-2013  15:58 uProductiedatum van de gist die ik gisteren gebruikt heb is 17 juli 2013. Op 29 juli online besteld op Brouwmarkt. Valt wel mee dus (in dit geval).

Is daar inderdaad vaak veel versers dan elders en ouder dan 4 maand verkopen ze met 50% korting zag ik laatst. Wel de moeite 4,45 per pakje of zo kan ik wel een dagje extra wachten op het opzwellen.

EvdBroek

De vergisting is nu inmiddels in volle gang en ik heb de temperatuur in mijn klimaatkast weer wat naar beneden gebracht (naar 19,5). Het gaat dus inderdaad helemaal goed komen.

orangeloo

 :duimop:
En zo zie je maar weer dat de ingrediënten voor bierbrouwen zijn:
Water, mout, hop, gist en... geduld.

tjleet

Citaat van: orangeloo op 18-09-2013  11:58 u:duimop:
En zo zie je maar weer dat de ingrediënten voor bierbrouwen zijn:
Water, mout, hop, gist en... geduld.
Water, mout, hop, gist, geduld en... hobbybrouwen.nl
;)

EvdBroek

Citaat van: orangeloo op 18-09-2013  11:58 u:duimop:
En zo zie je maar weer dat de ingrediënten voor bierbrouwen zijn:
Water, mout, hop, gist en... geduld.

En vooral geen angst voor een mislukte batch  ;)

William

Citaat van: tjleet op 18-09-2013  12:02 uWater, mout, hop, gist, geduld en... hobbybrouwen.nl
;)

Therapeuten voor brouwers, dat zijn we. ;D

CrUeLtYY

Nou mijn Weyast zak staat al 3 dagen in de keuken maar nog steeds geen activiteit aan buitenkant waarneembaar!

Het zakje binnenin is kapot en er heeft een goede schudding plaats gevonden.
Productiedatum was mei-2013 maar dat was geen probleem volgens Brouwmarkt... (iemand ervaring of dit nog goed komt?)

William

De regel is: elke maand over de productiedatum een dag langer wachten. Dus geef het 4 a 5 dagen :)

CrUeLtYY

Citaat van: William op 30-09-2013  18:22 uDe regel is: elke maand over de productiedatum een dag langer wachten. Dus geef het 4 a 5 dagen :)

Oke het staat inmiddels al 3 dagen dus dan blijf ik nog even wachten en het rustig in de gaten houden.
Bedankt voor je snelle reactie.


Henielma

Regelmatig vertroetelen door te schudden en op een iets warmer plekje wegzetten. Bijvoorbeeld in de buurt van een internet modem die toch aan staat.

Oscar

Citaat van: Henielma op 30-09-2013  19:22 uen op een iets warmer plekje wegzetten. Bijvoorbeeld in de buurt van een internet modem die toch aan staat.

Of bij de verwarming, die al weer zachtjes aan aan kan... :)

CrUeLtYY

Inderdaad goed plan ik zet hem bij de verwarming.. :D

RobinB

Bij de verwarming is niet zo'n goed idee.
Radiatoren kunnen flink warm worden, te warm, en varieren enorm.

Wat Henielma voorstelt, milde continue verwarming is dan een stuk beter! :)

luftie

Citaat van: EvdBroek op 18-09-2013  09:19 uDe vergisting is nu inmiddels in volle gang en ik heb de temperatuur in mijn klimaatkast weer wat naar beneden gebracht (naar 19,5). Het gaat dus inderdaad helemaal goed komen.
Of de temperatuur in de klimaatkast opschroeven?

CrUeLtYY

Heb hem op een rustige plek gezet met een wat hogere temperatuur en goed geschud maar duurt lang.

Inmiddels heb ik 3 pakken Wyeast smack pakken besteld bij (Van Der Kooy), Toppie vers spul en na 4 uurtjes wachten een bijna knappende verpakking!
Ik weet wel waar ik de volgende x het bestel

wilbertd

Citaat van: dennisbier op 04-04-2013  16:57 uEen goed gevuld smackpack XL, dus stijf opgebold werkt prima tot 15 liter.

Nu heb ik toevallig net gisteren zo´n smackpack bij 19 liter gekieperd, nog tips  :-\

CrUeLtYY

Citaat van: wilbertd op 03-10-2013  18:54 uNu heb ik toevallig net gisteren zo´n smackpack bij 19 liter gekieperd, nog tips  :-\

Ik neem aan dat je bedoelt dat je een niet opgebolde smackpack erbij hebt gedaan?

RobinB

Citaat van: wilbertd op 03-10-2013  18:54 uNu heb ik toevallig net gisteren zo´n smackpack bij 19 liter gekieperd, nog tips  :-\

Het volume zegt niks zonder de SG (en liefst het recept). :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.