Wyeast smack pack niet gesmackt, wat nu?

Gestart door frankbaeyens, 22-05-2005 11:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Henielma

Eigenlijk is het antwoord op dit onderwerp heel eenvoudig. Niet nu brouwen maar eerst smacken en eventueel een starter maken die je daarna laat bezinken en vlak voor het enten aan het wort afgiet. Dus over een week brouwen.

RobinB

Juist. Alleen brouwen wanneer je zeker bent van je gist. :)

seed7

Het eigenlijke probleem is dat Wyeast domweg geen kwaliteitsproduct levert. De verpakking en methode falen te vaak, veroorzaken onduidelijkheid en onzekerheid.

Ingo

Oscar

Citaat van: seed7 op 05-08-2013  12:32 uHet eigenlijke probleem is dat Wyeast domweg geen kwaliteitsproduct levert. De verpakking en methode falen te vaak, veroorzaken onduidelijkheid en onzekerheid.

Nou dat vind ik wel meevallen. Je kunt over het algemeen goed voelen of het zakje gesmacked is !!!

seed7

Citaat van: Oscar op 05-08-2013  12:48 u[...]over het algemeen[...]

en daar zit nu net de crux. Het gaat me net te vaak mis, heet geeft net te weinig zekerheid. Wel/niet kapot? Bolt niet op, wat nu weer. Kan Robin wel zeggen dat je alleen kunt brouwen als je zeker van je gist ben, maar je moet soms een aantal dingen vooruit plannen. Brouwdag verschuiven is gedoe. Uiteindelijk toch maar weer een ministartertje voor 10 l maken. Wordt de gist ook niet gelukkiger van.

Na 3 van 3 missers heb ik nu al zoiets van ik knip het pak wel open en maak zo wie zo een (mini)starter, zonder smacken.

Kwaliteit is het voldoen van de impliciete en explicite wens van de klant ...

Ingo

Ronald_


RobinB

Citaat van: seed7 op 05-08-2013  13:16 uKan Robin wel zeggen dat je alleen kunt brouwen als je zeker van je gist ben, maar je moet soms een aantal dingen vooruit plannen.

Dat vooruit plannen is inderdaad wat je moet doen, vandaar dat ik zeg dat je zeker moet zijn van je gist. :)
Eigenlijk bevestig je dus gewoon mijn advies. ;)

Wyeast levert wel kwaliteit, maar het wordt door de verkopers in NL verkeerd gebracht.

seed7

Citaat van: RobinB op 05-08-2013  14:14 uWyeast levert wel kwaliteit, [...]

Ook het onnodig extra handelingen 'moeten' verrichten omdat je niet zeker bent van de status van de gist, terwijl die gewoon prima is, is een voorbeeld van slechte kwaliteit.

Ingo

RobinB

Maar dat ligt niet aan Wyeast, maar aan de verkopers in NL.

Zij geven verkeerde informatie mbt de entmogelijkheden en versturen vaak oudere zakken (> 1 maand geleden gemaakt). De gist in de zakken is een vers, levend product. Wyeast kan dat in de VS binnen enkele dagen leveren. Hier in NL zit de tussenhandel er nog tussen, waar het soms maanden in de koeling ligt. De tussenhandel is in dezen verantwoordelijk voor de (mindere) kwaliteit, en je koopt het product dan ook van hen. Dat kan je Wyeast dus niet aanrekenen.

Wat er op de site van Wyeast staat klopt allemaal voor de situatie in de VS. Daar leveren ze dan ook primair, dus dat is begrijpelijk.

Jerome

Citaat van: RobinB op 05-08-2013  15:52 u[...] en versturen vaak oudere zakken (> 1 maand geleden gemaakt) [...];  Hier in NL zit de tussenhandel er nog tussen, waar het soms maanden in de koeling ligt.

Productiedatum van de gist die ik gisteren gebruikt heb is 17 juli 2013. Op 29 juli online besteld op Brouwmarkt. Valt wel mee dus (in dit geval).

RobinB

En je hebt na 4 uur al tekenen van de start van vergisting, dus met de kwaliteit van de gist zit het inderdaad wel snor. :)

Jerome

Ondanks dat het binnenzakje niet gesprongen is, ben ik toch zeer tevreden  :)

dennisbier

CiteerHet eigenlijke probleem is dat Wyeast domweg geen kwaliteitsproduct levert. De verpakking en methode falen te vaak, veroorzaken onduidelijkheid en onzekerheid.
Onzin. Nooit geen probleem mee gehad. Misschien is het je motoriek?

Oscar

Voor mensen die moeite hebben met het smacken van Wyeast zakken wil ik best wel een Masterclass smacken organiseren hoor. Met Jarenlang Karate-ervaring moet dat wel lukken... ;D ;D ;D

William

Citaat van: dennisbier op 05-08-2013  16:41 uOnzin. Nooit geen probleem mee gehad. Misschien is het je motoriek?

Ook ik heb de laatste veel vaker het gevoel dat het binnenzakje niet goed gesmacked is doordat het na smacken nog heel aanvoelt. Ik heb het idee dat het binnenzakje minder volledig scheurt zoals vroeger waardoor het net lijkt of het nog heel is hoewel de inhoud wel langzaam naar buiten loopt.

Oscar

Citaat van: William op 05-08-2013  19:26 uhoewel de inhoud wel langzaam naar buiten loopt.

Anti Crab-tree smack-packs ?  ;D ;D ;D ;D

dennisbier

Dus het zwelt wel op? Ik haal het smackpack altijd s'avonds uit de koelkast, de volgende dag smack ik hem en als ik dan de volgende dag laat in de middag de gist toevoeg is het pak hard gezwollen. Ready to use.
Ik ben op giststarters overgegaan, maar vroeger gebruikte ik direct uit het pak.
Korrelgisten heb ik nog niet gebruikt. Nog geen noodzaak voor.
mmh noodzaak. korrelgisten zijn net zo goed natuurlijk. kwestie van je voorkeur.

EvdBroek

Afgelopen donderdagavond heb een smack pack Wyeast "gesmackt", vervolgens in de koelkast gelegd. Het zakje had als produktiedatum medio juni van dit jaar, dus het smacken moest wel zo'n 3 dagen van tevoren gebeuren. Volgende dag even na gekeken of die al een beetje opzwol ... niet heel erg veel. Zaterdag nog even gekeken, was niet heel veel boller geworden. Toch maar weer eens hard op geslagen. Zondagochtend het zakje uit de koelkast gehaald omdat ik s'-middags wilde brouwen, het zakje was nog niet strak opgebold. Tenminste niet zo bij de voorgaande keren dat ik een smack pack heb gebruikt, die stonden namelijk heel strak.

Zondagmiddag toch maar even gebrouwen, zakje opengeknipt nadat het wort in mijn vergistingsvat zit. Zakje leeg laten lopen en zag dat het binnenzakje toch open was. Dat zou dus geen probleem moeten zijn. Vervolgens vergistingsvat bij 18 graden weg gezet.
Nu 26 uur na het brouwen zie ik nog geen enkele activiteit...
Toch maar een korrelgist er op gooien?

William

Begrijp ik het goed dat je de gesmackte Wyeast laat opzwellen bij koelkasttemperatuur?

EvdBroek

Ja dat klopt, zal dat het probleem geweest zijn?

William

Dat denk ik wel. Opbollen bij kamertemperatuur gaat veel sneller dan in de koelkast. Zowel ondergisters als bovengisters hoor je te laten zwellen bij kamertemperatuur.

Nu is de gist pas echt gaan vermeerderen bij het toevoegen van de gist aan het wort. Vandaar de trage start.

Het kan uiteindelijk nog wel goedkomen hoor. Hoeveel liter heb je gebrouwen met welk startsg?

EvdBroek

20 liter met begin SG 1046, dus niet zo'n hele zware.

Misschien een idee om de temperatuur wat hoger te zetten dan 18 graden?

William

Wat betreft volume en start SG gaat het wel lukken.

Het is inderdaad goed om de temperatuur nu misschien iets hoger te zetten (20 - 21 ÂșC)  en weer te laten zakken als de vergisting merkbaar is gestart.

EvdBroek

Dank je William. Hij staat inmiddels op 21 graden, ik heb het vat ook maar eens even flink geschud, als beluchting.

Herman

Citaat van: cpmb op 05-08-2013  09:16 uIk had vorige maand een Wyeast 3655 Schelde Ale en toen ik die smackte kwam er een heel klein gaatje precies in de lasnaad aan de zijkant van de buitenzak.. gevolg.. mijn hele shirt onder de gist.
Ik sloeg niet echt hard, had al eerder een smackpack gesmackt en daar veel harder opgeslagen.

Hmm. Late reactie, maar sla (smack) je die dingen echt?

Ik zoek zelf het zakje op en druk met mijn hand deze kapot, slaan is m.i. niet nodig. Jouw ervaring is een bevestiging dat slaan niet zonder risico is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.