Wyeast smack pack niet gesmackt, wat nu?

Gestart door frankbaeyens, 22-05-2005 11:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansm

Ik had laatst ook zo'n smackpack met een dubbel zakje. Maar mijn smacken was blijkbaar zo effectief dat ze beide opengesprongen waren.

Misschien heb ik er in het verleden wel meer gehad, maar normaal gesproken kijk ik nooit wat er achterblijft. Ik giet de vloeistof met gist in de starter en gooi de verpakking gewoon weg.

EBC

Slechts 1 zakje is gevuld. De tweede is slechts een uitsteeksel en er zit niks in.

John

Ook meegemaakt. 1 zakje gesmackt het andere nog in tact. Toch maar opengemaakt en aan starter toegevoegd... Gisting inmiddels achter de rug. Alles ok.

hansm

Citaat van: EBC op 05-04-2013  15:18 uSlechts 1 zakje is gevuld. De tweede is slechts een uitsteeksel en er zit niks in.

Zou ook kunnen...  :weetniet:

Henielma

Citaat van: EBC op 05-04-2013  15:18 uSlechts 1 zakje is gevuld. De tweede is slechts een uitsteeksel en er zit niks in.

Volgens mij is dit inderdaad het geval. 1 zakje en een lange lege flap.

RobinB

Mja, heb beide al eens langs zien komen... ;)

EBC

Citaat van: RobinB op 05-04-2013  22:18 uMja, heb beide al eens langs zien komen... ;)
Lijkt me fysiek technisch onmogelijk, gezien de machines die gebruikt worden...

Ik wil wel eens een foto zien van een dubbel gevulde binnenzak.

Drents Hopbier

Citaat van: RobinB op 05-04-2013  22:18 uMja, heb beide al eens langs zien komen... ;)

Wyeast stuurt dit als commentaar: Our Activators contain only one inner nutrient pack.  Due to how we make these packets, there is a lot of extra material, which gives the impression that there are two packs.  Please see the attached picture of a normal inner packet.


Hopbier

hansm

Dat betekent dus dat bij iedereen die een nog heel zakje vindt, het smacken compleet mislukt is!

RobinB

Citaat van: EBC op 06-04-2013  09:29 uIk wil wel eens een foto zien van een dubbel gevulde binnenzak.
Moet je ff foto's zoeken, ik kan je er geen geven aangezien het mezelf niet overkomen is. Kan ook dat die foto's er niet meer zijn omdat ze gepost zijn in tijdelijke topics.
Het kan best zijn zoals Wyeast aangeeft, maar hun plaatje is wel veel duidelijker 1 zakje dan wat ik hier langs heb zien komen.

dennisbier

Nooit gehad. Gewoon goed hard gesmackt een dag van tevoren.
Na 12 uur stond elk pak van Wyeast, besteld bij Brouwland hard bol.

De meeste zijn geile korrelgistliefhebbers hier volgens mij.
Ik ga voor de Wyeast en heb deze problemen nooit gehad.

heijligers

Citaat van: dennisbier op 06-04-2013  21:17 uDe meeste zijn geile korrelgistliefhebbers hier volgens mij.
Klopt, maar dat heeft niks met elkaar te maken  >:D

Binnenkort weer aan het starteren beginnen  ;D

RobinB

Citaat van: dennisbier op 06-04-2013  21:17 uDe meeste zijn geile korrelgistliefhebbers hier volgens mij.
Ik ga voor de Wyeast en heb deze problemen nooit gehad.

Wanneer heb je dit erbij geschreven? Stond er net nog niet? ???

Een slaat inderdaad niet op het ander en eea sluit elkaar niet uit.
Wyeast geeft meer variatie doordat ze meer stammen in aanbieding hebben.
Niks meer, niks minder! :)

12345

Citaat van: 12345 op 04-04-2013  14:12 uMijn activator kwam sterk opgebold aan. Smacken leek ook mij te link, overigens dacht ik dat hij al gesmacked moest zijn, zo bol stond hij. Ik heb het pakje meteen voor ca. een week in de koelkast bewaard en toen de inhoud bij de starter gedaan. Het kleine pakje (met de voeding) bleek nog heel te zijn. Ik heb dat ook maar kapot geknipt en bij de starter gedaan.

Het pakje had als datum 23-1-13 dus behoorlijk vers. Toch bleek de vitaliteit ervan net boven de 50% te liggen. Dus het is zeker niet fijn als je zo'n pakje krijgt.

hansm

Citaat van: 12345 op 07-04-2013  17:50 uHet pakje had als datum 23-1-13 dus behoorlijk vers. Toch bleek de vitaliteit ervan net boven de 50% te liggen. Dus het is zeker niet fijn als je zo'n pakje krijgt.

Je kan van onze leveranciers natuurlijk niet verwachten dat ze alle gisten op voorraad hebben, en dat de productiedatum nog minder dan een week voor aankoop is ook. Dat is gewoon niet haalbaar.

Maar dat is ook niet nodig. Met het maken van je starter kan je er rekening mee houden.

Het grootste probleem zit 'm trouwens denk ik in het transport. Maar daar heb je zelf invloed ook op. Ik neem aan dat het transport tussen Wyeast en Brouwland (de importeur) gecontroleerd, dus gekoeld, gebeurt. Ik neem ook aan dat het transport tussen Brouwland en zijn afnemers goed geregeld is.

Blijft over... het transport tussen jouw leverancier en jouw koelkast. Versturen via een pakketdienst is misschien niet optimaal. Maar als je het zelf gaat halen heb je het helemaal zelf in de hand.

Als ik een ondergister wil maken en ik wil zo vers mogelijke gist, rij ik gewoon zelf naar Brouwland. En op de terugweg een biertje bij de Achelse Kluis :biersmile:

hansm

Net weer een starter gemaakt en even naar het zakje in het smackpack gekeken.
1 lange lege flap en een compleet kapotgeslagen zakje.

EBC en Henielma lijken dus gelijk te hebben ;)

Jerome

Mijn Wyeast is ook niet gesmackt. Ik was er zeker van dat dit wel gebeurd was, zeker omdat het pack uitzette nadat ik (dacht dat ik) het binnenste zakje gebroken had. Ik heb nu de gist, zonder de nutriënten bij het jongbier gedaan, volgens mij moet dit wel kunnen (het is immers gist). De site van Wyeast zegt dit erover:

Citeer2. Can I use an Activator package without activating it and waiting for it to swell? ?

Yes. An Activator pack has enough yeast in it to pitch 5 gallons whether it is activated or not.  There will only be a slightly longer lag time if the package is not activated before use. In any case, the nutrient pack should be popped before using because it contains valuable nutrients.  Typically, the Activator can be activated when you start your brew and will be swollen by the time your wort is cool 

Alleen vind ik dit een beetje een vage uitleg. In de eerst zin zeggen ze dat het geen probleem is, alleen dat het wat langer duurt. Dan zeggen ze dat "in any case" het nutrienten pack wel gebroken moet worden. Heeft iemand een idee hoe deze uitleg te interpreteren?

Oscar

Citaat van: Jerome op 04-08-2013  20:10 uDan zeggen ze dat "in any case" het nutrienten pack wel gebroken moet worden. Heeft iemand een idee hoe deze uitleg te interpreteren?

Ze zeggen eigenlijk dat je dit nog aan je wort moet toevoegen. Maar dat is dan niet meer nodig.... ;)

Jacques

Citaat van: Jerome op 04-08-2013  20:10 uMijn Wyeast is ook niet gesmackt. Ik was er zeker van dat dit wel gebeurd was, zeker omdat het pack uitzette nadat ik (dacht dat ik) het binnenste zakje gebroken had. Ik heb nu de gist, zonder de nutriënten bij het jongbier gedaan, volgens mij moet dit wel kunnen (het is immers gist). De site van Wyeast zegt dit erover:

Alleen vind ik dit een beetje een vage uitleg. In de eerst zin zeggen ze dat het geen probleem is, alleen dat het wat langer duurt. Dan zeggen ze dat "in any case" het nutrienten pack wel gebroken moet worden. Heeft iemand een idee hoe deze uitleg te interpreteren?

Doordat de gist nog niet geactiveerd is moet dat gebeuren terwijl de gist in contact is met het wort dat vergist moet worden. Daar gaat even wat tijd over heen.
Het binnenzakje bevat kennelijk waardevolle mineralen die dienen als gistvoeding. Voor een goede vergoeding is het goed als die voedingstoffen in het wort komen.

RobinB

Ja, maar ook niet noodzakelijk.
Als je jezelf minder handig acht en denkt dat je de inhoud niet steriel in je wort krijg, laat dan maar gewoon achterwege. Het is een beetje wort met een minimale hoeveelheid gistvoeding.

Jerome

Ik heb het uiteindelijk niet toegevoegd (niks met onhandigheid te maken, meer met nieuwsgierigheid) en er staat nu, ongeveer 4 uur later al een laagje schuim op het jongbier en het waterslot begint langzaam met bluppen. Eind goed, al goed  ;D

Weet iemand nog iets nuttigs wat ik met het zakje nutrienten kan doen? Ik heb ook nog een (heel klein) beetje gist over. Giststarter?

Jacques

Citaat van: RobinB op 04-08-2013  22:05 uJa, maar ook niet noodzakelijk.
Als je jezelf minder handig acht en denkt dat je de inhoud niet steriel in je wort krijg, laat dan maar gewoon achterwege. Het is een beetje wort met een minimale hoeveelheid gistvoeding.

Het is natuurlijk niet veel gistvoeding die in het zakje zit. Beter iets dan niets zullen ze bij Wyeast denken vermoed ik.

RobinB

Citaat van: Jerome op 04-08-2013  22:24 uWeet iemand nog iets nuttigs wat ik met het zakje nutrienten kan doen? Ik heb ook nog een (heel klein) beetje gist over. Giststarter?

Als je wilt kan je het eventeel in een volgende starter toevoegen. Maar als je daarin ook al standaard complexvoeding gebruikt (wat zéker aan te raden is), is het verwaarloosbaar.

Andere optie is het toevoegen aan een flessediment voor de start van gistopkweek.

cpmb

Ik had vorige maand een Wyeast 3655 Schelde Ale en toen ik die smackte kwam er een heel klein gaatje precies in de lasnaad aan de zijkant van de buitenzak.. gevolg.. mijn hele shirt onder de gist.
Ik sloeg niet echt hard, had al eerder een smackpack gesmackt en daar veel harder opgeslagen.
Mijn leverancier hierover gebeld en die vertelde mij dat ik de eerste was waar ze dit van hoorden, ik dus maar een nieuwe besteld via het internet en kreeg deze de dag voor brouwen binnen. Gelukkig het brouwen een dag uitgesteld want na smacken duurde het iets langer dan gedacht om op te bollen.
 
Maar even terug naar het topic, beide smackpacks hadden 2 binnenzakjes zoals op de foto hierboven. Het tweede pak was inderdaad gesmackt. Degene waar de buitenzak kapot was gegaan was het binnenzakje nog heel.

bierhenkie

Bottomline is natuurlijk: zorg dat je altijd een potje gistvoeding in huis hebt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.