Het pakje had als datum 23-1-13 dus behoorlijk vers. Toch bleek de vitaliteit ervan net boven de 50% te liggen. Dus het is zeker niet fijn als je zo'n pakje krijgt.
Je kan van onze leveranciers natuurlijk niet verwachten dat ze alle gisten op voorraad hebben, en dat de productiedatum nog minder dan een week voor aankoop is ook. Dat is gewoon niet haalbaar.
Maar dat is ook niet nodig. Met het maken van je starter kan je er rekening mee houden.
Het grootste probleem zit 'm trouwens denk ik in het transport. Maar daar heb je zelf invloed ook op. Ik neem aan dat het transport tussen Wyeast en Brouwland (de importeur) gecontroleerd, dus gekoeld, gebeurt. Ik neem ook aan dat het transport tussen Brouwland en zijn afnemers goed geregeld is.
Blijft over... het transport tussen jouw leverancier en jouw koelkast. Versturen via een pakketdienst is misschien niet optimaal. Maar als je het zelf gaat halen heb je het helemaal zelf in de hand.
Als ik een ondergister wil maken en ik wil zo vers mogelijke gist, rij ik gewoon zelf naar Brouwland. En op de terugweg een biertje bij de Achelse Kluis