Wyeast smack pack niet gesmackt, wat nu?

Gestart door frankbaeyens, 22-05-2005 11:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

frankbaeyens

Hoi allen, graag jullie dringend advies!

Heb gisteren voor het eerst een Wyeast smack pack toegevoegd aan een Westmalle Tripel kloon. De smack pack was een heel klein beetje opgebold, maar toen ik het gisteravond opende om toe te voegen aan het wort, bleek het binnenste zakje met de gistcellen helemaal niet opengebroken  :( Heb dan maar de gistvoeding plus gistcellen toegevoegd aan het wort, maar tot nu toe geen enkel teken van activiteit in het waterslot  :huilen: Wat nu? Nog even wachten of mijn oude vertrouwde korrelgist alsnog toevoegen?

Frank

Edgar

Ik zou vrij snel die korrelgist gebruiken. Het aantal gistcellen dat je nu hebt gepitcht is waarschijnlijk te klein voor een goede vergisting (hoe groot is je batch? Was het een XL-pack?) en in elk geval waren ze niet actief. Elk uur dat je wacht hebben bacteriën meer kans om je wort te kapen. Er is niet genoeg tijd om een nieuwe starter te maken, tenzij je toevallig in staat bent om je hele batch geforceerd in te vriezen, na ontdooien in z'n geheel te verhitten naar 80° (pasteuriseren) en dan te koelen, beluchten en pitchen. Wie weet heb je een vriescel tot je beschikking, maar anders kan je korrelgist de oplossing zijn.

Misschien heb je geluk en overleeft een deel van de Westmallegist, en geeft hij aan het eind van de vergisting toch nog een klein beetje Westmalle-karakter aan je bier.

 :degroeten:

frankbaeyens

Hoi Edgar, bedankt voor je reactie! Het was een Wyeast 3787 Trappist High Gravity, XL pack, toegevoegd aan de helft van een batch van 40 liter, dus aan 20 liter wort (de andere helft staat nu lustig te gisten met korrelgist, ik wou een vergelijking maken tussen de twee gistsoorten...). Heb een halfuur vruchteloos gezocht naar het "binnenste zakje", niet echt gevonden, dan maar overal wat geduwd, en me laten misleiden door een kleine (zeer kleine) toename in het volume van de smack pack, eens een dag op kamertemperatuur...Zal meteen half litertje wort aftappen en mijn korrelgist snel toevoegen!
Frank

MO

Jammer dat je vergelijking niet lukt. Mijn ervaring is ook dat je een flinke harde klap moet geven bij dat smacken. Vervolgens goed voelen of het binnenste zakje echt stuk is.
Overigens zijn we er hier op het forum van overtuigd dat je zelfs voor een 20 L batch beter een 1 L giststarter kunt maken, ook met een XL pack. Bij voorkeur een 24 uur beluchte in de aanwezigheid van wat gistvoeding (bv Fermaid K). Daarnaast zijn we er recent achter gekomen dat het toevoegen van suiker beter tijdens het uitdoven van de hoofdvergisting (normaliter ca 48 uur) kan gebeuren (als steriel gekookte stroop) dan tijdens het hopkoken.

frankbaeyens

Ter opvolging: na toevoeging van een dosis Safbrew S33 korrelgist, kwam de vergisting vrij snel op gang. Ben benieuwd of de twee batches, de ene met enkel Safbrew S33, de andere met de niet-geactiveerde Wyeast plus de nadien toegevoegde Safbrew, zich anders zullen ontwikkelen...Ik hou jullie op de hoogte over het eindresultaat!

 :degroeten:

Frank

Silvio

Zelf ook ervaring gehad met een niet gesmackte Wyeast gistsarter, net als jij gewoon uit pure nood toen maar het hele spul los aan het wort toegevoegd waarna na ongeveer twee dagen de hoofdvergisting als nog begon!
Vanaf dat moment altijd een bierflesje gebruikt bij het smacken, gewoon met kracht over het zakje rollen. Werkt tot nu toe 100% en de verpakking kan dit goed hebben.

EBC

Silvio,
Ben je niet bang dat je zo je gistcellen onder het flesje plet?

Edgar

Zou dat niet nogal meevallen? Ze zijn zo vreselijk klein, die gistcellen. Zouden die niet genoeg ruimte weten te vinden om 'weg te stromen' met de vloeistof?

 :degroeten:

Hopmans

Hoi EBC,

CiteerSilvio,
Ben je niet bang dat je zo je gistcellen onder het flesje plet?

EBC?  ??? Ik neem aan dat dit een geintje was. Toch?

Wat wel een probleem voor gist is, is bij de profs soms wel eens het geval;
een bierkolom van meer dan 8 meter hoog bovenop de ondergist.
Dat vindt gist niet leuk.
Maar daar hebben wij ( althans ik  :) ) gelukkig geen last van.

 :degroeten:

Caspar

Ik heb het zelfde probleem gehad... http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2293.0.html. Uiteindelijk gewoon een giststarter gemaakt en mijn nieuwste brouwsel had een goede vergistingsgraad. Ik vind de XL's lastiger smacken dan de kleintjes overigens.

Volgende keer nog harder rammen >:D

Oscar

Oude koeien uit de sloot.  ;D

Bij de giststarter die ik nu aan het maken ben heb ik ook zo'n geval. Het Wyeast zakje was reeds dermate opgebold dat ik het binnenste zakje niet kapot kreeg...dat wil zeggen ik durfde niet dermate hard te slaan dat ook het binnenste zakje kapot ging met het risico dat de buitenste zak uit elkaar zou spatten (Leuke test...hoeveel kan zo'n verpakking hebben?  :weetniet:).

Uiteindelijk de zak opengeknipt en daarna ook het binnenste zakje ook opengesneden. Beide in het wort gedaan, en de gist groeit nu prima. Zondag brouwen... :brouwen:

NewLine

Citaat van: frankbaeyens op 22-05-2005  11:29 ubleek het binnenste zakje met de gistcellen helemaal niet opengebroken 

Ik dacht trouwens dat het binnenste zakje enkel de "voeding" bevatte en niet de gist zelf?

Edgar

Klopt als een bus. In het binnenste zakje zit bij mijn weten alleen een beetje wort. Vast wel met wat extra DAP en zink, maar niks speciaals dacht ik. Je kunt het in gevallen als deze gewoon weggooien. Openknippen geeft extra besmettingsrisico (voor normale mensen dan Os, niet voor pro's ;) ).

Oscar

Citaat van: Edgar op 17-11-2011  07:27 uOpenknippen geeft extra besmettingsrisico (voor normale mensen dan Os, niet voor pro's ;) ).

En voor mensen met smetvrees... ;D ;D ;D Ik denk dat het eerste bier dat een infectie heeft opgelopen door het onveilig openknippen/snijden van een Wyeast zakje nog gebrouwen moet worden.... ;)

12345

Citaat van: Oscar op 17-11-2011  00:10 uOude koeien uit de sloot.  ;D

Bij de giststarter die ik nu aan het maken ben heb ik ook zo'n geval. Het Wyeast zakje was reeds dermate opgebold dat ik het binnenste zakje niet kapot kreeg...dat wil zeggen ik durfde niet dermate hard te slaan dat ook het binnenste zakje kapot ging met het risico dat de buitenste zak uit elkaar zou spatten (Leuke test...hoeveel kan zo'n verpakking hebben?  :weetniet:).

Uiteindelijk de zak opengeknipt en daarna ook het binnenste zakje ook opengesneden. Beide in het wort gedaan, en de gist groeit nu prima. Zondag brouwen... :brouwen:

Mijn activator kwam sterk opgebold aan. Smacken leek ook mij te link, overigens dacht ik dat hij al gesmacked moest zijn, zo bol stond hij. Ik heb het pakje meteen voor ca. een week in de koelkast bewaard en toen de inhoud bij de starter gedaan. Het kleine pakje (met de voeding) bleek nog heel te zijn. Ik heb dat ook maar kapot geknipt en bij de starter gedaan.

Mijn vraag: hoe kan een pakje dermate opgebold zijn als het zakje met voeding nog heel is? Met mijn lekenverstand denk ik dan dat bacteriën zich te goed hebben gedaan aan mijn gistcellen en daarbij CO2 hebben gemaakt? Of is er een betere verklaring?

bvalkema

Citaat van: Oscar op 17-11-2011  00:10 uOude koeien uit de sloot.  ;D

(Leuke test...hoeveel kan zo'n verpakking hebben?  :weetniet:).

Je kan 'm kapotslaan met de vlakke hand. Heb je wel wat kracht voor nodig. En een poetsdoek en schone kleren en een zakje korrelgist ;)

12345

Citaat van: bvalkema op 04-04-2013  16:13 uJe kan 'm kapotslaan met de vlakke hand. Heb je wel wat kracht voor nodig. En een poetsdoek en schone kleren en een zakje korrelgist ;)

Ja, ik snap hem. Safety first.

Het spul staat nu al een uurtje of 4 te roeren. Net geteld: ca 60 miljard cellen en geen bacterën te zien, vooralsnog.

Maar ik snap nog steeds niet hoe zo'n pakje zo kan opbollen ???

RobinB

Soms zijn ze niet geheel uitgegist bij afvullen.

dennisbier

CiteerOverigens zijn we er hier op het forum van overtuigd dat je zelfs voor een 20 l batch beter een 1 l giststarter kunt maken, ook met een XL pack.
Een goed gevuld smackpack XL, dus stijf opgebold werkt prima tot 15 liter.
No Pain.
Al dat angstzaaierij.
Ik wil niet zeggen dat iets niet beter kan, maar het werkt wel gewoon.

12345

Citaat van: RobinB op 04-04-2013  16:46 uSoms zijn ze niet geheel uitgegist bij afvullen.

Aha! Snap ik.

Sjoerdd96

Heb ik ook gehad bij mijn eerste keer dat ik Wyeast gebruikte, en zitten schijnbaar 2 zakjes in waarvan er maar 1 open is gegaan. Heb het zelfde als jou gedaan, zakje open gemaakt en alles erbij gedaan. De eerste paar dagen ook geen activiteit. Totdat ik na 4 dagen de deksel eraf deed en een schuimkraag zag. Waarschijnlijk ergens een lek die ik nog steeds niet gevonden heb. Dus waarschijnlijk komt alles gewoon goed. Kwestie van geduld :P

dennisbier

Volgens mij 1 zak voeding in een zak met gistoplossing.

RobinB

Citaat van: dennisbier op 04-04-2013  21:09 uVolgens mij 1 zak voeding in een zak met gistoplossing.

Ja, maar de laatste tijd zit er vrij vaak nog een "extra lasnaad" over het midden, waardoor er effectief 2 compartimenten in zitten.
Wyeast zegt dat dat niet het geval is, ondanks dat er nu al vele meldingen van gemaakt zijn... ;)

12345

Citaat van: RobinB op 04-04-2013  22:18 uJa, maar de laatste tijd zit er vrij vaak nog een "extra lasnaad" over het midden, waardoor er effectief 2 compartimenten in zitten.
Wyeast zegt dat dat niet het geval is, ondanks dat er nu al vele meldingen van gemaakt zijn... ;)

Heb ik ook wel eens gezien, dat extra compartiment, maar bij dit pakje (datum 13-1-13) dan weer niet. Misschien een productiefout? Zo zijn sommige pakjes ook makkelijk te smacken en bij andere pakjes wordt het een soort drama. Ook daar weet Wyeast echt helemaal niets van. (Maar ze zullen het in de gaten houden, zeggen ze).

bazje

Citaat van: RobinB op 04-04-2013  22:18 uJa, maar de laatste tijd zit er vrij vaak nog een "extra lasnaad" over het midden, waardoor er effectief 2 compartimenten in zitten.
Wyeast zegt dat dat niet het geval is, ondanks dat er nu al vele meldingen van gemaakt zijn... ;)

Maak er maar 5 meldingen van.
Mijn Belgian Strong Ale had ook een zakje met twee compartimenten waarvan er maar eentje was gesmackt.
Daar zat ook zo'n extra lasnaad in!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.