Ha allen,
Ik ben bezig met het opkweken van gist uit een fles La Trappe Jubilaris. Net als de vorige keer bij de Karmeliet gist ben ik begonnen met een kleine hoeveelheid opgeloste moutextract in water (10 g op 100 ml water, 15 min koken, afkoelen, gist erbij) 12 uur op de magneetroerder, 12 uur in de koelkast, grotere hoeveelheid moutextract in water (20 g op 200 ml water, 15 min koken, afkoelen, gist afvloeien van oude wort en gieten bij nieuwe wort), 12 uur op de magneetroerder, 12 uur in de koelkast, en weer een grotere hoeveelheid moutextract in water (100 g op 1000 ml water, 15 min koken, afkoelen, gist afvloeien van oude wort en gieten bij nieuwe wort), en weer 12 uur op de magneetroerder en 12 uur in de koelkast. Helaas zit ik nu pas om +-50 ml gist. Ik vind dat nogal weinig, zeker aangezien ik zaterdag 173 ml nodig heb volgens Mr Malty.
Is bovenstaande werkwijze efficiënt? En hoe kan het makkelijker/sneller? Hoeveel moutextract zal ik nog nodig hebben? Ik denk er aan vanavond 200 g moutextract op 2 liter te zetten. Mijn verwachting is dan dat ik nog 100ml gist er bij kan krijgen (200/2), klopt dat ongeveer?