Gist opkweken uit fles: hoeveel wort?

Gestart door Brouwter, 03-10-2013 16:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwter

Ha allen,

Ik ben bezig met het opkweken van gist uit een fles La Trappe Jubilaris. Net als de vorige keer bij de Karmeliet gist ben ik begonnen met een kleine hoeveelheid opgeloste moutextract in water (10 g op 100 ml water, 15 min koken, afkoelen, gist erbij) 12 uur op de magneetroerder, 12 uur in de koelkast, grotere hoeveelheid moutextract in water (20 g op 200 ml water, 15 min koken, afkoelen, gist afvloeien van oude wort en gieten bij nieuwe wort), 12 uur op de magneetroerder, 12 uur in de koelkast, en weer een grotere hoeveelheid moutextract in water (100 g op 1000 ml water, 15 min koken, afkoelen, gist afvloeien van oude wort en gieten bij nieuwe wort), en weer 12 uur op de magneetroerder en 12 uur in de koelkast. Helaas zit ik nu pas om +-50 ml gist. Ik vind dat nogal weinig, zeker aangezien ik zaterdag 173 ml nodig heb volgens Mr Malty.

Is bovenstaande werkwijze efficiƫnt? En hoe kan het makkelijker/sneller? Hoeveel moutextract zal ik nog nodig hebben? Ik denk er aan vanavond 200 g moutextract op 2 liter te zetten. Mijn verwachting is dan dat ik nog 100ml gist er bij kan krijgen (200/2), klopt dat ongeveer?


RobinB

Je opschaal stappen zijn te klein en je kweekperiodes te kort.
Ik adviseer een factor 5-10 per opschaalstap en dat mag je dan laten vergisten tot de piek eraf is, minimaal 24u (niet per se allemaal geroerd).
Met een stap of 2 vanuit de fles moet je je doel wel bereikt hebben.

Brouwter

Citaat van: RobinB op 03-10-2013  17:20 uJe opschaal stappen zijn te klein en je kweekperiodes te kort.
Ik adviseer een factor 5-10 per opschaalstap en dat mag je dan laten vergisten tot de piek eraf is, minimaal 24u (niet per se allemaal geroerd).
Met een stap of 2 vanuit de fles moet je je doel wel bereikt hebben.

Super. Dank je!

wilbertd

Ik wil me er binnenkort ook aan wagen, maar jeetje wat een studie dat opkweken.

seed7

Citaat van: wilbertd op 03-10-2013  18:16 uIk wil me er binnenkort ook aan wagen, maar jeetje wat een studie dat opkweken.

Laat je niet gek maken, eigenlijk is Brouwters opsomming met Robins aanvulling alles. Misschien nog wat gistvoeding er bij.

Ingo

wilbertd

Maar hoe meet je dan bijvoorbeeld hoeveel gist je hebt gekweekt?
Door het begin en eind gewicht met elkaar te vergelijken?

Jules

Citaat van: wilbertd op 03-10-2013  19:47 uMaar hoe meet je dan bijvoorbeeld hoeveel gist je hebt gekweekt?
Door het begin en eind gewicht met elkaar te vergelijken?

Interessante vraag: mij lijkt de wet van behoud van massa gelden: in je kweekfles komt geen massa bij als je die er niet in doet.
Maar hoe weet je inderdaad dat je genoeg gist hebt?

RobinB

Je kunt het laten bezinken en daarvan het volume meten.
Een grove, maar goed werkbare maat. :)

wilbertd

Hmm, weet je toevallig of het gist uit een Chimay goed is op te kweken? (Een van de weinige trappisten die hier in Zweden op de plank ligt).
Dan wil ik dit volgende week toch eens proberen.
(En bedankt weer voor je antwoord).

RobinB

Indien redelijk vers dan wel. Is gewoon de hoofdgist in de fles. :)

Brouwter


Brouwter

Citaat van: RobinB op 03-10-2013  20:48 uJe kunt het laten bezinken en daarvan het volume meten.
Een grove, maar goed werkbare maat. :)

Zo doe ik het ook. Af laten in de koelkast om de gist te laten bezinken: Erlenmeyer heeft afleesstreeptjes, dus daarmee is het goed te beoordelen.

wilbertd

Okay, dat opkweken lijkt me nu een duidelijk verhaal, alleen de hoeveelheid is nog steeds een beetje vaag.
Stel ik wil gist kweken voor 19 liter met een sg van 1070.

Mrmalty verteld mij dat ik 15 gram droge gist nodig heb, ander half zakje...  dat klink goed.
Maar als ik dan kijk naar 'repitching from slurry' staat daar meer dan een liter, heb ik dan echt een liter gist nodig?

tjleet

Slurry is toch echt iets anders dan een vers ;) zakje korrelgist. Dus ja, wanneer je slurry gebruikt (meestal na een andere brouw het hergebruik van die gist, en vaak ruim genoeg) zul je ca 1 liter nodig hebben, Jacques adviseert zelfs 25% meer.

Brouwter

Citaat van: wilbertd op 04-10-2013  15:08 uOkay, dat opkweken lijkt me nu een duidelijk verhaal, alleen de hoeveelheid is nog steeds een beetje vaag.
Stel ik wil gist kweken voor 19 liter met een sg van 1070.

Mrmalty verteld mij dat ik 15 gram droge gist nodig heb, ander half zakje,... dat klink goed.
Maar als ik dan kijk naar 'repitching from slurry' staat daar meer dan een liter....heb ik dan echt een liter gist nodig?

Ik krijg dan 118 ml te zien in MrMalty...

wilbertd


Adrie

Citaat van: wilbertd op 04-10-2013  16:55 u

Heb je echt een slurry van 4 april? Gooi die dan maar weg.

wilbertd

Ahhhhh... ja, de datum maakt nooit uit als je Mr Malty alleen gebruikt voor een korrel  ;D

John

Die liter is als je de slurrie onbewerkt zou toevoegen. Je kunt als je schoon werkt prima een giststarter maken (zie hierboven) van de gedeelte van de slurrie.

RobinB

Citaat van: wilbertd op 04-10-2013  17:20 uAhhhhh... ja, de datum maakt nooit uit als je Mr Malty alleen gebruikt voor een korrel  ;D

Ook voor korrels maakt dat uit wanneer je "calculate viability from date" aangevinkt hebt.

Citaat van: Adrie op 04-10-2013  17:15 uHeb je echt een slurry van 4 april? Gooi die dan maar weg.
Waarvoor?
Dat kan je nog best opkweken, er vanuit gaande dat het steriel bewaard is. :)
Evt. uitplaten voor de zekerheid.

wilbertd

Citaat van: RobinB op 04-10-2013  17:56 uOok voor korrels maakt dat uit wanneer je "calculate viability from date" aangevinkt hebt.
Klopt, maar die waren voor mij altijd vrij marginaal (1,2 zakje of 1,3 zakje), dat ik die datum nooit veel aandacht heb geschonken.

RobinB

Ik twijfel een beetje aan die "correctie", dat is voor mij de reden dat ik dat altijd uitzet.

wilbertd


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.