Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: 'Lagervat  (gelezen 2629 keer)

Offline Harmour

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
'Lagervat
« Gepost op: 03-03-2014 22:54 u »
Ik heb afgelopen weekend mijn eerste brouwsel gemaakt, en het staat nu te gisten in een brouwemmer van 25 liter:
http://www.vanderkooyjubbega.nl/gistingsemmer-met-deksel-25-liter.html

Het is nu 14,5 liter. Aankomende week wil ik het geheel overhevelen naar een 'lagervat' voor navergisting , zou onderstaande een optie zijn? Dan heb ik een vat en ruim voldoende basisgrondstof voor een nieuw brouwsel ;) Of beter naar een andere 25 l emmer overbrengen?

http://www.vanderkooyjubbega.nl/pils-3-ebc-10-kilo-incl-vat-18-6-liter-plus-5-hopkookzakjes-en-gratis-hop-naar-keuze.html

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline wilbertd

• Super lid
  • Land: se
  • Ik brouw wort
Re: 'Lager'vat
« Reactie #1 Gepost op: 03-03-2014 23:05 u »
Persoonlijk zou ik gaan voor een vergistingsemmer en het 18 liter vat gebruiken om je mout in te bewaren.
Hoewel er een rubber afdichting in dat 18 liter vat zit, zou ik niet durven zeggen of hij ook luchtdicht is.

(En je zult zien dat twee grote vergistingsemmers nog goed van pas gaan komen).

Offline Nozem

• Senior lid
  • Zelf b(r)ouwen is leuker!
Re: 'Lager'vat
« Reactie #2 Gepost op: 04-03-2014 11:33 u »
Hoewel er een rubber afdichting in dat 18 liter vat zit, zou ik niet durven zeggen of hij ook luchtdicht is.

Hoe weet je dat deze emmer een rubberen afdichting heeft?

Indien het vat luchtdicht is moet je ook nog een voorzienig maken om je waterslot gasdicht te monteren.

Offline Harmour

• Boven 10 berichten
  • *
Re: 'Lagervat
« Reactie #3 Gepost op: 04-03-2014 11:44 u »
Ik had er geen rekening mee gehouden dat dit vat weleens niet luchtdicht zou kunnen zijn, en ga het risico niet aan. Het wordt een andere brouwemmer, daarvan weet ik zeker dat deze dicht is. Bedankt.

Een waterslot is trouwens te monteren met een boor en rubber stop, dit heb ik met de emmer ook gedaan :)

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #4 Gepost op: 04-03-2014 11:47 u »
Indien het vat luchtdicht is moet je ook nog een voorzienig maken om je waterslot gasdicht te monteren.

Dat is niet zo moeilijk lijkt mij. Gewoon een gat boren in het deksel en je kunt dan een silconen stop (maat die past bij het geboorde gat  :) ) met een gat van 9 mm erin gebruiken. Daar past zoŽn standaard waterslotje in.

Volgens mij is het beter om bij je navergisting en lagering niet te veel kopruimte te hebben, omdat je dan eerder problemen krijgt met oxidatie.

Edit: moet het vat natuurlijk wel luchtdicht zijn qua afsluiting van het deksel e.d. Natuurlijk is kunststof niet ideaal voor de lagering, maar volgens mij is het dikkere HDPE wel acceptabel qua zuurstof doorlatendheid.

Offline wilbertd

• Super lid
  • Land: se
  • Ik brouw wort
« Reactie #5 Gepost op: 04-03-2014 11:48 u »
Hoe weet je dat deze emmer een rubberen afdichting heeft?
Omdat ik vorig jaar december toen ik vanuit Nederland wegreed even lang Van der Kooy Jubbega ben langsgereden om ook van deze aanbieding gebruik te maken  ;)

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #6 Gepost op: 04-03-2014 11:50 u »
Naar mijn idee zijn de 23 liter PET flessen ook erg fijn om in te lageren. Mooi glad van binnen en een mooi formaat en met een rubber stop met een gat voor een waterslot perfect dicht.

Zoek bij Brouwland of 1 van de verdelers op "Gistingsfles PET 23 liter"

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #7 Gepost op: 04-03-2014 11:56 u »
Dit 18 liter vat van Van der Kooij lijkt volgens mij erg op zoŽn Curtec super wijdmonds vat, maar die zijn 17 liter. Misschien een look-a-like.  Die Curtec vaten zijn ieder geval goed afsluitend en voedselveilig.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #8 Gepost op: 04-03-2014 14:35 u »
Ik had er geen rekening mee gehouden dat dit vat weleens niet luchtdicht zou kunnen zijn, en ga het risico niet aan. Het wordt een andere brouwemmer, daarvan weet ik zeker dat deze dicht is. Bedankt.

Een waterslot is trouwens te monteren met een boor en rubber stop, dit heb ik met de emmer ook gedaan :)

Je kan ook zo'n 9 mm rubber gaatje gebruiken die op de standaard gistemmers zitten. 9 mm gaatje boort makkelijker netjes rond dan grotere formaten.
Zie http://www.Brouwland.com/shop/catproducts.asp?cfid=4&id=742&pid=455

Tags: