Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Eerste brouwsel  (gelezen 6063 keer)

Offline Nijinski

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Eerste brouwsel
« Gepost op: 03-03-2014 22:30 u »
Hallo iedereen,

Een dikke maand geleden heb ik de knoop doorgehakt. Het idee om zelf bier te brouwen sluimerde al een paar jaar, en op een fietstocht naar Rome (solo) had ik het wel begrepen. Ik zal jullie niet lastig vallen met details, maar de drang om de edele kunst van het brouwen zelf te exploreren was plots onvermijdelijk.

Misschien eerst een compliment voor de kwaliteit van dit forum. Alleen al het taalgebruik ligt ver boven het niveau van de fora waar ik me eerder heb ingeschreven. (Ik vermoed dat ik hier een van de weinige ben die geen ingenieursdiploma op zak heeft. Mijn achtergrond moet je in de letteren zoeken.)

Momenteel proef ik van mijn mijn eerste brouwsel; gebrouwen op 1 februari en eergisteren op fles gezet. Er is geen sprake van infectie, maar dat is ongeveer het enige dat niet verkeerd is gelopen.

Ik heb een boon voor Vlaams Bruin en heb dus gekozen voor een Red Special-moutpakket van Brouwland.

Wat is er dan allemaal fout gegaan?
-) In plaats van de vooropgestelde 20 liter, zat er amper 13 liter in het gistingsvat. Heeft ongetwijfeld te maken met een verkeerde spoelmethode.
-) De begindichtheid was 1073 in plaats van de bedoelde 1053. Na twee weken gisting mat ik 1019. Weerom veel te hoog.
-) De pH van mijn brouwwater was 7,2. Ik heb geprobeerd om dit te corrigeren met een weinig melkzuur, maar dat was met de natte vinger.
-) Er is momenteel geen sprake van koolzuur. Ik hoop op de hergisting in de fles.
-) Het bier is veel te troebel.
-) ...

Het is me duidelijk dat er oneindig veel verkeerd kan lopen. Mijn tweede brouwsel (ook Red Special) is nu gelagerd. Ik hou mijn hart vast.

Alle tips zijn welkom. Als alles blijft mislukken, wordt het best een dure hobby.

Met vriendelijke brouwersgroeten van een groentje,

Peter       

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Timonneke

• Junior lid
  • **
Re: Eerste brouwsel
« Reactie #1 Gepost op: 03-03-2014 22:38 u »
Geen koolzuur lijkt me logisch, dat ontsnapt via het waterslot en 1019 is nog redelijk lijkt me. Best drinkbaar hoor.

Offline lekkerstout

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
« Reactie #2 Gepost op: 03-03-2014 22:45 u »
Gewoon doorzetten ging bij mij ook van alles verkeerd tijdens de eerste brouw :nut: en nu nog steeds gaat er wel eens wat verkeerd, maar over het algemeen is het een best drinkbaar bier en word het steeds beter naarmate je vaker brouwt en meer inzicht krijgt in het brouwproces.
 :proost:

Offline wilbertd

• Super lid
  • Land: se
  • Ik brouw wort
« Reactie #3 Gepost op: 03-03-2014 22:52 u »

Er hoeft eigenlijk helemaal niets mis te zijn gegaan.
Je hebt een ander bier gekregen dan die Red speciaal, maar ja, wellicht had je al geen idee hoe deze had moeten smaken.

Je vergistingsgraad is: 1.073 - 1.019) / (1.073 - 1.000) = 54 / 73 = 74%.
Afhankelijk van het soort gist kan dit duiden op een prima vergisting.
pH bijstellen is een vak apart en daar zou ik me in het begin niet al te druk over maken. Ik zou zeggen; laat het liever als je niet zeker weet wat je doet.
Verder krijgt het bier alleen koolzuur als je het niet laat ontsnappen: in de fles dus met een dop er op (mits je bottelsuiker hebt toegevoegd....)
En helder wordt het naarmate de tijd verstrekt.

:)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 03-03-2014 23:11 u »
-) In plaats van de vooropgestelde 20 liter, zat er amper 13 liter in het gistingsvat. Heeft ongetwijfeld te maken met een verkeerde spoelmethode.
-) De begindichtheid was 1073 in plaats van de bedoelde 1053. Na twee weken gisting mat ik 1019. Weerom veel te hoog.
-) De pH van mijn brouwwater was 7,2. Ik heb geprobeerd om dit te corrigeren met een weinig melkzuur, maar dat was met de natte vinger.
-) Er is momenteel geen sprake van koolzuur. Ik hoop op de hergisting in de fles.
-) Het bier is veel te troebel.
-) ...

Het is me duidelijk dat er oneindig veel verkeerd kan lopen. Mijn tweede brouwsel (ook Red Special) is nu gelagerd. Ik hou mijn hart vast.

Welkom Peter.

Als ik ze lees is er niet zo heel veel misgegaan.

Het hoge begin SG en minder liters wort is een kwestie van het gebruik van te weinig spoelwater. Dit had je kunnen corrigeren door voor de vergisting water toe te voegen.

Voor het aanzuren zou je in het vervolg een voor Nederland relatief nieuw product kunnen gebruiken met de naam 5.2 pH Stabilizer Five Star. Door de voorgeschreven hoeveelheid te gebruiken hoef je je niet meer druk te maken over de pH van je beslag.

Voor wat betreft de troebelheid en weinig koolzuur: geduld, geduld en geduld.

Offline Nijinski

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 03-03-2014 23:17 u »
Alvast bedankt voor de reacties.

Nog een probleempje: ik werk met een elektrische brouwketel (Brewferm) en ondervind behoorlijke problemen om hiermee de exacte maischtemperaturen te handhaven. De laatste keer ben ik ongewild boven de 80 graden gekomen. Is dit nefast?

En mijn kroonkurken kan ik er met de duim afduwen.

Feel stupid but willing to learn. 

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 03-03-2014 23:42 u »
Alvast bedankt voor de reacties.

Nog een probleempje: ik werk met een elektrische brouwketel (Brewferm) en ondervind behoorlijke problemen om hiermee de exacte maischtemperaturen te handhaven. De laatste keer ben ongewild boven de 80 graden gekomen. Is dit nefast?

En mijn kroonkurken kan ik er met de duim afduwen.

Feel stupid but willing to learn.

Even boven de 80 ºC op het einde van het maischen is geen ramp. Het zetmeel is dan al omgezet. Hooguit heb iets meer onvergistbare suikers.

Kroonkurken met je duim kunnen afduwen is niet goed. Dan sluiten de flessen niet goed af en behoud je geen koolzuur.

O ja, nog een vriendelijk verzoek: probeer het forum vooral Nederlandstalig te houden. Ik weet het, velen vinden dat ik daar niet over moet zeuren...

Offline Nijinski

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 04-03-2014 00:04 u »
Got the message, hoofdbeheerder.
Grapje, ik heb het begrepen.

Die kroonkurken geef ik nog een extra duwtje met de Emily. Of moeten die normaal gezien met een klik muurvast zitten? Bij mij alvast niet.

Offline Aart

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 04-03-2014 01:04 u »
Die kroonkurken geef ik nog een extra duwtje met de Emily. Of moeten die normaal gezien met een klik muurvast zitten? Bij mij alvast niet.
Als je van plan bent vaker te brouwen kun je jezelf voor een paar tientjes verblijden met dit mooie kroonkurkapparaat
Dat ding werkt perfect.

Citaat
Momenteel proef ik van mijn mijn eerste brouwsel; gebrouwen op 1 februari en eergisteren op fles gezet.
Heb je suiker toegevoegd voor het bottelen? Normaal wacht je minstens een week na het bottelen met proeven.

succes  :biersmile:

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #9 Gepost op: 04-03-2014 09:15 u »
Temperatuur kan je met de Ikea thermometer alarm instellen als temperatuur bereikt is.
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20103016/

En aanzuren: van ebay heb ik zo'n goedkoop pH-metertje van rond de 7€ dat al 5 brouwsels foutloos meet.
http://www.ebay.com/bhp/digital-pH-meter-water
Best wel even calibreren met pHbuffer 7:
http://www.ebay.com/itm/pH-Buffer-Powder-for-pH-Test-Meter-Measure-Calibration-Solution-4-00-6-86-TMPG-/151231389130?ssPageName=ADME:L:OC:BE:3160

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #10 Gepost op: 04-03-2014 09:29 u »

En aanzuren: van ebay heb ik zo'n goedkoop pH-metertje van rond de 7€ dat al 5 brouwsels foutloos meet.

Moet je dit soort pH meter ook bewaren in een bewaarvloeistof of kun je ze gewoon droog opbergen?

Offline wilbertd

• Super lid
  • Land: se
  • Ik brouw wort
« Reactie #11 Gepost op: 04-03-2014 09:54 u »
Die kroonkurken geef ik nog een extra duwtje met de Emily.
Ik heb ook zo'n Emily (ik had geen idee dat dit apparaat een naam had) en je moet echt volledig naar beneden duwen, je voelt een bepaalde knik. Dus net zover als dat het apparaat dicht kan wanneer deze niet om de hals van de fles zit.
Niks mis met dit apparaat, ik heb zelf heel wat kratjes 'bekroont' en nog nooit een lekke dop gehad.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #12 Gepost op: 04-03-2014 09:58 u »
Heb je de kroonkurk 'kelk' erop zitten voor de dopjes van 26 mm? Of heb je per ongeluk de 'kelk' voor 29 mm doppen gebruikt?

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #13 Gepost op: 04-03-2014 10:36 u »
Ik heb ook zo'n Emily (ik had geen idee dat dit apparaat een naam had) en je moet echt volledig naar beneden duwen, je voelt een bepaalde knik. Dus net zover als dat het apparaat dicht kan wanneer deze niet om de hals van de fles zit.
Niks mis met dit apparaat, ik heb zelf heel wat kratjes 'bekroont' en nog nooit een lekke dop gehad.

Ik heb dezelfde ervaring. Bij het eerste flesje had ik de hendels voor mijn gevoel al helemaal naar beneden geduwd, maar toen zat het dopje er nog niet goed op. Daarna duwde ik nog wat verder en dan klikt het dopje er pas goed op. De hendels moeten dus inderdaad helemaal horizontaal komen.

Ik heb meerdere negatieve ervaringen over deze ´simpele´ handkroonkurkapparaten gelezen op dit forum, maar ik vond hem prima werken. Ik brouw kleine batches, dus ik hoef ook niet zo heel veel flesjes.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
« Reactie #14 Gepost op: 04-03-2014 10:42 u »
Heb je de kroonkurk 'kelk' erop zitten voor de dopjes van 26 mm? Of heb je per ongeluk de 'kelk' voor 29 mm doppen gebruikt?
Bij de Emily volstaat het niet de dop te wisselen, die zij-ijzers moet je ook met een tang uittrekken, ene kant is 26, andere 29 mm.

En die pH-meter zou je zo zonder oplossing kunnen bewaren, maar ik denk dat de sonde dan na een tijd uitdroogt. Duurdere meters hebben bewaarvloeistof. Ik gebruik gewoon strooizout (KCl) opgelost in demiwater (20 gr/100ml) om , paar ml in dat dopje, dopje erop: lekdicht. Wel kan er al eens een zoutkristalletje op komen te staan, maar dat is geen probleem.
Zie ook dit item:
http://www.vlaamshobbybrouwforum.be/forum/viewtopic.php?f=56&t=1689&p=37165&hilit=goedkope+pH+meter#p37165

Offline alrikdew

• Super lid
  • Bierologisch, heel logisch!
« Reactie #15 Gepost op: 04-03-2014 10:47 u »
Ik gebruik ook de Brewferm pan en ondervond hier ook een aantal problemen mee! Ik gebruik (na advies van een ander forum gebruiker) de fantast van Ikea om de temp. te meten. Deze piept wanneer hij op temp. is. Een kleine tip, zet de fantast een graad lager dan je wilt. Doordat je elektrisch brouwt zet de warmte nog even door waardoor het geen 63 graden blijft maar eerder 64.

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20103016/

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #16 Gepost op: 04-03-2014 10:54 u »

En die pH-meter zou je zo zonder oplossing kunnen bewaren, maar ik denk dat de sonde dan na een tijd uitdroogt. Duurdere meters hebben bewaarvloeistof. Ik gebruik gewoon strooizout (KCl) opgelost in demiwater (20 gr/100ml) om , paar ml in dat dopje, dopje erop: lekdicht. Wel kan er al eens een zoutkristalletje op komen te staan, maar dat is geen probleem.
Zie ook dit item:
http://www.vlaamshobbybrouwforum.be/forum/viewtopic.php?f=56&t=1689&p=37165&hilit=goedkope+pH+meter#p37165
Bedankt voor de informatie, ga binnenkort er mee aan de slag. Heb de meter al in huis.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #17 Gepost op: 04-03-2014 17:05 u »
Nog een probleempje: ik werk met een elektrische brouwketel (Brewferm) en ondervind behoorlijke problemen om hiermee de exacte maischtemperaturen te handhaven. De laatste keer ben ik ongewild boven de 80 graden gekomen.

Erg belangrijk is te roeren zodat de temperatuur overal gelijk is/blijft, vooral zodra het verwarmingselement actief wordt en tijdens ingestelde temperatuurverhoging. Ook even door blijven roeren na stoppen van het lampje zodat de warmte uit de bodem goed wordt overgedragen.
Mijn digitale hangt zo'n 5 cm in de vloeistof maar met een ouderwetse lange glasthermometer meet ik onderin meer dan 5 graden verschil zonder roeren.

Offline Nijinski

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 04-03-2014 20:12 u »
Van harte bedankt voor de reacties.

Wat die kroonkurken betreft: ik had inderdaad de verkeerde kelk gemonteerd  :-[ Dat probleem is dus opgelost.

@Aart: Ik heb vóór het bottelen volgens recept 7 gram suiker per liter toegevoegd. Die zorgt momenteel voor de kachel hopelijk voor de tweede gisting. Na een week verhuist alles naar mijn koele slaapkamer (omgevingstemperatuur rond de zeven graden). Over een maand laat ik weten wat er van geworden is.

En morgen naar Ikea voor een thermometer met alarm.

@Neetje: Ik roer gedurende het hele maischproces en hou mijn thermometer de hele tijd in het beslag. Door meer te brouwen hoop ik de werking van die elektrische thermostaat beter in te schatten. Kwestie van anticiperen, denk ik.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
« Reactie #19 Gepost op: 05-03-2014 09:04 u »
Die ikea thermometer bewaar je best droog. Ik heb het al eens meegemaakt dat hij geen temperatuur aangaf. Oorzaak was wat aanslag op het pinnetje van de sensor (dat in het bakje gaat), waardoor er een slecht contact is. Dat even schoonmaken / licht opschuren en opgelost.

Offline bjorri

• Senior lid
  • eeuwige beginner
« Reactie #20 Gepost op: 05-03-2014 13:42 u »
Bij mij stoppen die thermometers ermee als er een keer vocht op het geweven rvs manteltje komt. Ik gebruik ze dus alleen nog als kookwekker en de temperatuur tijdens het brouwen heb ik glasthermometers voor.

Offline heijligers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
    • Peels Bierbrouwersgilde
« Reactie #21 Gepost op: 05-03-2014 22:05 u »
Die zorgt momenteel voor de kachel hopelijk voor de tweede gisting. Na een week verhuist alles naar mijn koele slaapkamer (omgevingstemperatuur rond de zeven graden). Over een maand laat ik weten wat er van geworden is.
Een week is misschien wat kort voor een volledige hergisting.
Eerst met een flesje proberen, voordat je alles koeler zet zou mijn advies zijn.

Offline Nijinski

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 06-03-2014 23:38 u »
Eerst met een flesje proberen, voordat je alles koeler zet zou mijn advies zijn.

Doe ik.

Wat me nog te binnen viel: toen ik boven de 80 graden ging, gebruikte ik voor de eerste keer (derde brouw) een maischnet. Misschien heeft dit invloed op de mate waarin de kern van het beslag opwarmt. Het viel me op hoe snel de boel van 65 naar 75+ ging. Bij de eerste twee brouwsels zonder net was dit beter beheersbaar; is althans mijn gevoel.

Zo'n net heeft in vergelijking met een filterkuip anders wel wat voordelen. Na het maischen komt de hele massa bostel in 1 krachtige, vlotte beweging in een zeef boven de ketel terecht, waarin direct kan gebrouwen worden, en ligt na tien minuten rusten klaar om gespoeld te worden. Twee keer overhevelen is in tegenstelling tot een filterkuip niet langer nodig. Ik werk schoner (properder, in 't Vlaams), heb minder verlies (in de filterkuip verlies je toch altijd wort?) en geen hevelwerk.

Wat zie ik over het hoofd?

Tags: