Bedankt voor de links, ik heb ze doorgelezen. En moderator of niet, ik ben op dit terrein nogal een groentje dus alle hulp is/was welkom

In één van de links werd vermeld hoe iemand bier maakte door de glutenvrije grondstoffen zelf te mouten. Helaas is dit voor mij voorlopig niet mogelijk omdat ik de ruimte en de benodigdheden daarvoor niet heb. Daarom wil ik graag uitvinden of en hoe dit kan met behulp van toevoegbare enzymen.
Als ik nu alleen maar alpha-amylase zou gebruiken (die het rond de 60 °C lekker doet) krijg ik toch een enorm droog bier omdat er dan voornamelijk vergistbare suikers worden gevormd? Nu is me ook bekend dat bovengistende gist één bepaalde suikersoort niet kan vergisten die ondergistende gist wel aan kan. Gaat het hier dan juist om een suikersoort die door de alpha-amylase of door de beta-amylase wordt gevormd? Indien deze uit de alpha-amylase komt blijft er met bovengist nog een suikertje over waardoor het bier nog wel smakelijk kan zijn, zodat ik de beta-amylase achterwege zou kunnen laten en gewoon meteen door kan met spoelen op 78 °C.
Het is trouwens niet helemaal duidelijk of de persoon in kwestie een glutenallergie heeft. Hij heeft ongeveer 5 jaar geleden een voedselvergiftiging opgelopen van bedorven worst en sindsdien moet hij erg letten op wat hij eet en drinkt. Witte
zoetige droge wijn kan hij goed hebben, maar rode wijn al niet meer (pectines?). Het brood dat hij eet is gemaakt van spelt, waar hij redelijk tegen kan, maar daar kan hij ook niet teveel van hebben. Qua vlees eet hij alleen onbehandeld vlees van de koe (doorbakken biefstuk, in die hoek). Hop kan hij ook hebben, ik heb hem daar wat van laten proeven in aangeschoten toestand en alhoewel hij het walgelijk bitter vond smaken werd hij er niet ziek van.
Boekweit heeft hij zelf ook thuis, dit is de eerste kandidaat om bier van te maken. Eventueel maisgrits en rijst, aangezien die gemakkelijk en goedkoop te krijgen zijn. Ik weet niet of hier ook teff te krijgen is maar als de gezondheidswinkel dat heeft is dat ook een kandidaat.
Nogmaals, alle hulp is welkom, en ik zal nu ook even proberen om zelf het e.e.a. hierover te zoeken en vinden.
Met vriendelijke groet vanuit een opklarend Oslo,
Eduard